اتریوم یکی از محبوب‌‌ترین پروژه‌های ارز دیجیتال تا به امروز است. هدف اتریوم ایجاد یک سیستم پرداخت همتا به همتا و غیرمتمرکز است. به همین دلیل است که از نظر اغلب افراد، اتریوم آینده را بسیار تحت تاثیر قرار خواهد داد و نقش مهمی در زندگی انسان ایفا خواهد کرد.

در این مطلب قرار است با زبانی ساده به این سوال پاسخ دهیم که اتریوم چیست. همچنین با ویژگی‌های اتریوم و کیف پول اتریوم آشنا خواهید شد، در پایان هم در مورد این صحبت خواهیم کرد که آیا اتریوم یک گزینه مناسب برای سرمایه‌ گذاری هست یا خیر؟

معرفی اتریوم

اتریوم (Ethereum) یک شبکه بلاکچین غیرمتمرکز است، به همین دلیل هیچ فرد یا گروهی از افراد و نهاد یا سازمانی در امور آن دخالت ندارد. گره‌های شبکه یا نودها در سراسر دنیا هستند، اطلاعات شبکه را در اختیار دارند و با کمک همین اطلاعات تراکنش‌ها را پیگیری می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که گره‌ها امنیت بلاکچین اتریوم را بر عهده دارند.

 پشتیبانی از قرارداد هوشمند و تراکنش‌های مالی ایمن از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌آید. شبکه اتریوم از زمانی که ایجاد شده تا به امروز، پیشرفت زیادی کرده و موفق به حذف واسطه‌ها و جلوگیری از تقلب و سانسور شده است.

اتریوم را یک پلتفرم توزیع شده و اوپن سورس یا متن باز (تمام افراد می‌توانند کدهای این شبکه را ببینند) در نظر بگیرید که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ غیرمتمرکز خود را بر بستر آن ساخته و مستقر نمایند.

اکثر خدمات، مشاغل و شرکت‌های آنلاین در دنیا بر روی یک سیستم متمرکز قرار دارند. رویکرد سیستم‌های متمرکز صدها سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های متمرکز تحت کنترل یک نهاد واحد قرار دارند. هرچند تاریخ بارها به ما ثابت کرده که این نوع سیستم‌ها دچار اشکال هستند اما زمانی که طرفین به یکدیگر اعتماد ندارند وجود چنین سیستمی ضروری است.

یک سیستم متمرکز به معنای این است که تنها یک نهاد می‌تواند آن را کنترل کند. همین موضوع نقطه‌ی شکست این نوع سیستم‌ها است زیرا که باعث می‌شود برنامه‌ها و سرورهای آنلاین در سیستم‌های متمرکز در برابر حملات هکرها و حتی قطع برق بسیار آسیب‌پذیر باشند.

علاوه بر این، بیشتر شبکه‌های اجتماعی و سرورهای آنلاین نیاز دارند تا کاربران برخی از اطلاعات شخصی خود را ارائه دهند که این اطلاعات در سرورهای آنها ذخیره می‌شود و ممکن است به راحتی توسط خود شرکت، کارکنان سرکش یا هکرها مورد سرقت قرار گیرد.

در مقابل، اتریوم یک سیستم غیرمتمرکز و کاملاً خودمختار است. به هیچ وجه توسط کسی کنترل نمی‌شود. این نقطه ضعف اتریوم نیست بلکه نقطه‌ی قوت آن است، زیرا همواره هزاران کامپیوتر داوطلب در سراسر جهان در حال اجرای این پلتفرم هستند، این بدان معنی است که اتریوم هرگز آفلاین نمی‌شود.

علاوه بر این، اطلاعات شخصی کاربران بر روی کامپیوتر شخصی خودشان باقی می‌ماند، در حالی که محتواها مانند برنامه‌ها، فیلم‌ها و غیره تحت کنترل تولید کننده‌ی محتوا قرار دارد بدون اینکه نیاز باشد از قوانینی که توسط پلتفرم‌ها مانند اپ استور و یوتیوب و غیره وضع می‌گردد، پیروی کنند.

خالق اتریوم کیست؟

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) یک برنامه‌نویس روسی-کانادایی، خالق اتریوم است. جالب است که بدانید خالق این ارز دیجیتال به اندازه خود اتریوم همواره مورد توجه است. زیرا او زندگی عجیبی دارد و برخی از کارهای او شاید کمی غیر عادی به نظر برسد. ویتالیک مبتلا به اوتیسم خفیف است، اما این موضوع نتوانسته است جلوی پیشرفت این نابغه روسی را بگیرد. گفته می‌شود که ویتالیک بوترین فقط در عرض چند ماه موفق شده است كه به زبان ماندارین روان صحبت كند. او از سنین کم از طریق پدر با بیت کوین آشنا شد و در ادامه متوجه شد که علاقه زیادی به حوزه کریپتوکارنسی دارد.

بوترین در ابتدا تصمیم داشت که ایده‌های خود را روی شبکه بیت کوین پیاده‌سازی کند. اما او در نهایت به این نتیجه رسید که بیت کوین محدودیت‌هایی دارد که نمی‌تواند او را به هدف خود برساند. به همین دلیل کار روی ایده جدیدی را شروع کرد و آن را اتریوم نامید.

در اواخر سال 2013، ویتالیک بوترین وایت پیپر اتریوم را نوشت و آن را برای برخی از دوستانش ارسال نمود تا آن را بررسی  کنند و نظر خود را در مورد اتریوم بیان کنند.

نتیجه این شد که حدود 30 نفر برای بحث درباره مفهوم اتریوم به ویتالیک مراجعه نمودند. او منتظر بررسی‌های چالشی و عمیق بود اما افراد به امکان اشتباهاتی در این مفهوم اشاره کردند که هرگز اتفاق نیفتاد! این پروژه در ژانویه سال 2014 رسما اعلام شد و تیم اصلی متشکل از ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، آنتونی دی ایوریو (Anthony Di Iorio)، چارلز هوسکینسون (Charles Haskinson)، جو لوبین (Joe Lubin) و گاوین وود (Gavin Wood) بود. بوترین همچنین اتریوم را در یک کنفرانس بیت کوین در میامی به نمایش درآورد و فقط چند ماه بعد این تیم تصمیم گرفت تا برای تامین بودجه یک توکن شبکه اتریوم را به فروش برساند.

بیشتر بخوانید: تفاوت بیت کوین و اتریوم

ارز دیجیتال شبکه اتریوم

، ویتالیک بوترین وایت پیپر(ایده‌ی اولی هر رمز ارز را اصطلاحا وایت پیپر گفته می‌شود.)رمز ارز اتریوم را نوشت

بیشتر افراد، ارز دیجیتال شبکه اتریوم را با نام اتریوم می‌شناسند اما رمزارز آن اتر نام دارد که با نام اختصار ETH شناخته می‌شود. ما هم در این مقاله به جای کلمه اتر از اتریوم استفاده می‌‎کنیم که در جامعه ارزهای دیجیتال بیشتر کاربرد دارد.

در زمان نگارش این مقاله اتریوم رتبه دوم بازار را به خود اختصاص داده است و بعد از بیت کوین، دومین ارز دیجیتال مشهور و محبوب است که برخی از آن به عنوان ملکه ارزهای دیجیتال یاد می‌کنند. تعداد واحدهای در گردش اتریوم ۱۲۰.۳۸ میلیون و تعداد کل واحدهای آن ۱۲۰.۳۸ میلیون خواهد بود.

جایگاه اتریوم در بازار رمزارزها

ویژگی‌های اتریوم چیست؟

اتریوم قصد دارد که دنیای آینده را متحول کند و با این هدف به وجود آمده است که انسان برای مدیریت کارهای خود نیاز به هیچ شخص یا سازمانی نداشته باشد. بلاکچین اتریوم علاوه بر این موارد؛ دارای برخی از ویژگی‌هایی است که آن را منحصربه فرد می‌کند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های اتریوم عبارتند از:

  • غیرقابل تغییر است: از آنجایی که اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز است هیچ شخص یا نهادی نمی‌تواند برای ایجاد تغییرات در آن اعمال فشار کند. هر تغییری که قرار است صورت بگیرد باید با تایید نودهای شبکه همراه باشد.
  • شفاف است: تراکنش‌های درون شبکه به راحتی توسط کاربران امکان‌پذیر است و هیچ تراکنشی نمی‌تواند به صورت پنهانی انجام شود. البته هویت افراد قابل تشخیص یا ردیابی نیست اما اطلاعات هر تراکنش مشخص است.
  • توزیع شده است: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بلاکچین اتریوم این است که اطلاعات بین نودها تقسیم می‌شود. نودها در واقع کامپیوترهایی هستند که از سراسر جهان به شبکه متصل می‌شوند و هر نود یک نسخه کامل از بلاکچین را دریافت می‌کند. بنابراین اگر به هر دلیلی یکی از نودها از کار بیافتد هیچ اختلالی در شبکه ایجاد نمی‌شود، زیرا اطلاعات توسط سایر نودها حفاظت می‌شود.

اتریوم و قراردادهای هوشمند

یکی از ویژگی‌های اتریوم که آن‌ را با بیت کوین متمایز می‌کند این است که برنامه‌نویسان می‌توانند قراردادهای هوشمند یا smart contract را روی بلاکچین اتریوم پیاده‌سازی کنند. قراردادهای هوشمند نوعی از قرارداد هستند که در صورت برآورده شدن الزامات به‌طور خودکار اجرا می‌شوند. در واقع برخلاف قراردادهای سنتی برای اجرا و یا لغو قراردادهای هوشمند نیازی به واسطه نیست.

مزیت قراردادهای هوشمند این است که از امنیت بیشتری برخوردار هستند و به دلیل حذف واسطه‌ها در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود. البته باید توجه داشت از آنجایی که این قراردادها کدهای برنامه‌نویسی شده هستند، احتمال خطای انسانی در آن وجود دارد و همین خطاها می‌تواند یک راه ورود برای هکرها باشد.

اتریوم از یک روش همتا به همتا استفاده نموده و هر تعاملی که بین کاربران اتفاق می‌افتد فقط توسط همان کاربر کنترل می‌گردد. کل سیستم اتریوم توسط یک سیستم جهانی پشتیبانی می گردد که اصطلاحا نود (گره) نام دارد.

گره‌ها داوطلبانی هستند که کل بلاک‌چین اتریوم را در دسکتاپ خود بارگیری نموده و کلیه قوانین اجماع سیستم را اجرا و شبکه را درست و ایمن نگه می‌دارند و در عوض پاداش می‌گیرند. قوانین کلی و تمامی موارد مربوط به شبکه، توسط قراردادهای هوشمند مشخص می‌گردد.

این قوانین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور خودکار معاملات و سایر اقدامات خاص درون شبکه با طرفین قرارداد انجام شود در حالی که نیازی به اعتماد افراد به یکدیگر نیست.

شرایط اجرا در دو طرف قرارداد از قبل برنامه‌ریزی شده است. بسیاری از افراد بر این باورند که در آینده قراردادهای هوشمند به دلیل امنیت بالاتر، کاهش هزینه‌های معاملات و ایجاد اعتماد بین طرفین جایگزین قراردادهای پیمانکاری سنتی می‌گردد.

همچنین این سیستم یک ماشین مجازی اتریوم (EVM) را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که در اصل به عنوان یک محیط برای اجرای قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم عمل می‌نماید.

مزایای استفاده از اتریوم

پلتفرم اتریوم از تمام خصوصیات فناوری بلاکچینی که در آن اجرا می‌شود، سود می‌برد و سبب می‌گردد تا مداخله واسطه‌ها حذف شود، به این معنی که تمام برنامه‌های غیرمتمرکز و DAOهایی که در شبکه مستقر هستند نمی‌توانند به هیچ وجه توسط شخص خاصی کنترل گردند.

هر شبکه بلاکچین عمومی حول یک اجماع شکل می‌گیرد، بدین معنی که برای هر تغییری باید تمام گره‌های موجود در شبکه بر روی آن  تغییر توافق کنند. این امر امکان کلاهبرداری و سوء استفاده را از بین می‌برد. کل پلتفرم غیرمتمرکز است و این بدان معناست که هیچ نقطه شکست احتمالی وجود ندارد. از این رو، تمام برنامه‌ها همیشه آنلاین خواهند ماند و هرگز خاموش نمی‌شوند. علاوه بر این، غیرمتمرکز بودن و امنیت بالای سیستم رمزنگاری باعث می‌شود شبکه اتریوم در برابر حملات احتمالی هکرها و فعالیت‌های کلاهبرداری محافظت گردند.

معایب استفاده از رمز ارز اتریوم

علیرغم اینکه قراردادهای هوشمند به منظور جلوگیری از ایجاد خطا در شبکه به وجود می‌آیند، اما همیشه جایی برای خطای انسانی وجود دارد و هر اشتباهی در کد ممکن است مورد سوء استفاده قرار بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، هیچ راه مستقیمی برای متوقف کردن حمله هکرها وجود ندارد. در این صورت تنها راه ممکن دستیابی به یک اجماع و بازنویسی کد است.

استخراج اتریوم چیست؟

ماینینگ یا استخراج یکی از روش‌های بدست آوردن ارز دیجیتال اتریوم است. استخراج اتریوم از طریق از کارت‌های گرافیک قوی و دستگاه‌های ASIC انجام می‌شد. اما در تاریخ 15 سپتامبر 2022 با اجرای مرحله پایانی به‌روز رسانی اتریوم و با تغییر الگوریتم اجماع از PoW به PoS استخراج اتریوم پایان یافت.

پایان یافتن استخراج اتریوم به معنای، توقف تولید این ارز دیجیتال نیست. بلکه ماینرها جای خود را به استیکرها (استیک کننده‌ها) داده‌اند. به این معنی که شما برای بدست آوردن ارز دیجیتال اتریوم نیازی به دستگاه‌های ماینر قوی و گران قیمت ندارید، کافی است که مقداری ارز اتریوم بخرید و آن را در کیف پول ارز دیجیتال اتریوم، استیک کنید.

بیشتر بخوانید: استیکینگ چیست

خرید ارز دیجیتال اتریوم

برای خرید ارز دیجیتال اتریوم شما می‌توانید از صرافی‌ ارز دیجیتال خارجی و داخلی اقدام کنید. اما توجه داشته باشید که به دلیل تحریم‌های موجود علیه ایران، اغلب صرافی‌های معتبر خارجی به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند و در صورت تشخیص هویت، حساب کاربر ایرانی را مسدود خواهند کرد. بهترین راه خرید از صرافی ایرانی معتبر است.

برخی از افراد برای خرید اتریوم به سراغ شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی می‌روند و اتریوم را از اشخاصی می‌خرند که خود را فروشنده اتریوم معرفی می‌کنند. توجه داشته باشید که احتمال کلاهبرداری در این روش بسیار زیاد است و اصلا توصیه نمی‌شود.

کیف ارز دیجیتال اتریوم

برای نگهداری ارز دیجیتال اتریوم شما به یک کیف پول ارز دیجیتال احتیاج دارد. مهم‌ترین ویژگی یک کیف ارز دیجیتال اتریوم خوب، برخورداری از امنیت و داشتن رابط کاربری آسان است. تعداد زیادی از کیف پول‌های ارز دیجیتال از اتریوم پشتیبانی می‌کنند که محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • لجر نانو Ledger Nano X (سخت افزاری)
  • ترزور (سخت افزاری)
  • اتمیک والت (موبایل و دسکتاپ)
  • تراست ولت (موبایل و دسکتاپ)
  • متامسک (موبایل و دسکتاپ)
نحوه کار رمز ارز اتریوم

اتریوم بهتر است یا بیت کوین؟

اتریوم و بیت کوین هر دو رمزارز محبوب در دنیای ارزهای دیجیتال هستند. هر کدام از این رمزارزها مزایا و معایب خاص خود را دارند که باید قبل از سرمایه‌گذاری روی این ارزهای دیجیتال، آن‌ها را مد نظر قرار داد.

اگرچه بیت کوین و اتریوم دائماً با یکدیگر مقایسه می‌شوند، اما آنها دو پروژه کاملاً متفاوت هستند. بیت کوین اولین کریپتوکارنسی و یک سیستم انتقال پول است که با استفاده از بلاکچین ساخته و پشتیبانی می‌گردد.اتریوم اما فناوری بلاکچین را از بیت کوین به کار گرفت و به طور قابل ملاحظه‌ای قابلیت‌های خود را بر روی آن گسترش داده است.

اتریوم یک شبکه کامل است، مرورگر اینترنت، زبان کدنویسی و سیستم پرداخت خاص خودش را دارد. از همه مهمتر، این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز خود را در بلاکچین اتریوم ایجاد و اجرا نمایند. این برنامه‌ها می‌توانند ایده‌های کاملاً جدید یا بازنویسی غیرمتمرکز از مفاهیم موجود باشند.

برنامه‌های مبتنی بر اتریوم به دلیل تنوع و جذابیت خدمات نیاز به واسطه‌ها را از بین برده و در این شبکه کلیه هزینه‌های مرتبط با دخالت شخص ثالث حذف می‌شود. به عنوان مثال کاربران تنها سودی که از لایک‌ها و به اشتراک‌گذاری پست‌های موسیقی‌دان‌های مورد علاقه خود در فیس بوک به دست می‌آورند، از تبلیغاتی است که در صفحه خود قرار می‌دهند. با استفاده از اتریوم در چنین شبکه‌های اجتماعی، هم هنرمندان و هم مخاطبان می‌توانند از ارتباط مثبت و پشتیبانی سود ببرند.

در حال حاضر بیت‌کوین در جایگاه اول و اتریوم در جایگاه دوم قرار دارد، بسیار بعید هم به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک اتریوم بتواند جایگاه بیت کوین را بدست آورد. اما می‌توان گفت که هر دوی این رمزارزها یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند. توجه داشته باشید که شما برای کسب سود از خرید و فروش بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال باید با ابزارهای تحلیل بازار آشنایی داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است که در زمان درست، معاملات خود را انجام ندهید و متحمل ضرر شوید.

برخی از افراد بدون داشتن دانش قبلی وارد بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال می‌شوند و متاسفانه بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل کارشناسان ارزهای دیجیتال توصیه می‌کنند قبل از وارد شدن به این بازار، سعی کنید که دانش پایه را بدست آورید. 

اتریوم در چه مواردی قابل استفاده است؟

مهمترین مشخصه رمزارز اتریوم این است که به توسعه دهندگان امکان ایجاد و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز خود را می‌دهد. علاوه بر این، تمام خدمات متمرکز در بستر اتریوم می‌تواند به صورت غیرمتمرکز ارائه گردد. پتانسیل پلتفرم اتریوم برای ساختن اپلیکیشن‌ها فقط به خلاقیت سازندگان محدود می‌گردد.

برنامه‌های غیرمتمرکز به طور کامل امکان تغییر رابطه بین شرکت‌ها و مخاطبان را دارند. همچنین با تنوع خدمات، هزینه‌های کمیسیون را حذف و بستری را جهت تجارت کالا و خدمات در دسترس کاربران قرار می‌دهد. در حالی که با اجرای قراردادهای هوشمند دو طرف قرارداد می‌توانند تجارت امن، سریع، تضمین شده و بدون هیچ واسطه‌ای را انجام دهند، بلاک چین اتریوم مشتریان را قادر می‌سازد تا منشاء کالای خریداری شده را ردیابی نمایند.

به عنوان مثال، صنعت بیمه در ایالات متحده بیش از 7 میلیارد دلار گردش مالی دارد که با استفاده از بلاک چین خدمات این صنعت می‌تواند به صورت عادلانه و شفاف توزیع گردد. علاوه بر این، با اجرای قراردادهای هوشمند در صورتی که ادعای مشتریان قانونی و دارای مستندات قابل قبول باشد، می‌توانند به سادگی ادعای بیمه خود را از طریق اینترنت ارسال کرده و خسارت بیمه خود را به صورت آنلاین و فوری دریافت نمایند. در اصل، بلاک چین اتریوم قادر است اصول اصلی خود که شامل: اعتماد، شفافیت، امنیت و کارایی در خدمات است را به مشاغل یا صنایع مختلف وارد نماید.

اتریوم و DAO

اتریوم همچنین می‌تواند برای ایجاد سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) که کاملاً شفاف و مستقل از هرگونه مداخله هستند فعالیت نماید و بدون رهبری واحد، مورد استفاده قرار گیرد. DAOها با کد برنامه‌نویسی و مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند که روی بلاک چین نوشته شده است، اجرا می‌گردند. این برنامه به منظور رفع کنترل کامل و متمرکز یک سازمان طراحی شده است. DAO متعلق به افرادی است که توکن خریداری نموده‌اند. با این حال، مقدار توکن‌های خریداری شده میزان مالکیت هر شخص در این سازمان را مشخص می‌کند. به عبارتی در این نوع از سازمان‌ها  مالکیت برابر و یکسانی وجود ندارد. این توکن‌ها همچنین می‌توانند در رای دادن به افراد کمک نمایند.

بیشتر بخوانید: DAO چیست

چه برنامه‌هایی در اتریوم ایجاد شده است؟

معایب استفاده از رمز ارز اتریوم

اتریوم پتانسیل اجرای همه برنامه‌های غیر تمرکز را حتی برای افراد بدون آگاهی فنی را دارد. اجرایی شدن این پتانسیل، می‌تواند به یک جهش انقلابی بزرگ برای فناوری بلاک چین تبدیل شود که آن را به پذیرش عمومی نزدیک کند.

در حال حاضر از طریق مرورگر مادر اتریوم می‌توان به راحتی به شبکه‌ای دسترسی پیدا کرد که یک رابط کاربر پسند و همچنین کیف پول دیجیتال برای ذخیره و تجارت اتر را برای افراد فراهم می‌نماید.

مهمتر اینکه کاربران می‌توانند قراردادهای هوشمند را ایجاد، پیاده‌سازی و مدیریت نمایند. از طرف دیگر، از طریق افزونه MetaMask برای Google Chrome و Firefox می‌توانید به شبکه اتریوم دسترسی پیدا کنید.

اتریوم پتانسیل به کارگیری در صدها صنعت را دارد، صنعت‌هایی که در حال حاضر تحت مدیریت و کنترل متمرکز هستند؛ مانند بیمه، دارایی، املاک و مستغلات. در زیر لیستی قابل توجه‌ترین صنایعی که در حال حاضر این بستر را به کار می‌گیرند آورده شده است.

  • Gnosis : یک بازار پیش‌بینی غیرمتمرکز است که کاربران را قادر می‌سازد تا به هر چیزی از آب و هوا تا نتایج انتخابات رای دهند.
  • EtherTweet: این برنامه قابلیت‌های خود را از توییتر می‌گیرد و بستر ارتباطی کاملاً بدون سانسور را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • Etheria : بسیار شبیه Minecraft است، اما کاملاً در بستر بلاک چین اتریوم وجود دارد.
  • Wifund: یک بستر باز برای کمپین‌های تامین مالی جهت اجرای قراردادهای هوشمند است.
  • Uport : شناسه خودمختاری در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به آنها این امکان را می‌دهد تا به بدون گذرواژه وارد سیستم شوند و تراکنش‌ها را تایید کنند، معاملات دیجیتالی را امضا کنند و با برنامه‌های اتریوم ارتباط برقرار نمایند.
  • Provenance : هدف این پروژه ایجاد یک چارچوب اطلاعاتی باز و در دسترس برای کاربران در جهت تصمیم گیری آگاهانه در مورد خریدهای آنها است. این کار از طریق ردیابی منبع و تاریخچه محصولات انجام می شود.
  • Augur : بازار پیش‌بینی و پیش‌گویی منبع باز که پاداش‌هایی را برای پیش بینی درست دارد.
  • Alice : هدف از آن ایجاد شفافیت در بودجه اجتماعی و امور خیریه از طریق فناوری بلاک چین است.
  • Bit Nation: اولین کشور مجازی جهان تحت بلاک چین است. این برنامه شامل بسیاری از کارکردهای یک کشور سنتی است، مانند بیمه، آموزش، کارت‌های شناسایی، برنامه های دیپلماسی، از جمله برنامه‌هایی برای سفیران، پناهندگان و موارد دیگر.
  • Ethlance:  یک بستر آزاد برای تبادل ارز اتر با سایر ارزهای دیگر است.

نحوه به دست آوردن ارز دیجیتال اتر

دو روش اصلی برای بدست آوردن اتر وجود دارد:

  1. رایج‌ترین و شاید راحت‌ترین راه بدست آوردن اتر، خرید آن از صرافی ارز دیجیتالاست. تمام کاری که باید انجام داد این است که صرافی را بیابید که از اتریوم پشتیبانی می‌کند. یک حساب کاربری بسازید و شروع به خریدن اتر کنید. پس از خرید و یا فروش اتر اطلاعات شما در یک کیف پول الکترونیکی ذخیره می‌شود، این کیف پول می‌تواند توسط خود صرافی و یا مرورگر  اتریوم ارائه گردد. از طرف دیگر، شما می‌توانید اتر را از طریق معاملات همتا به همتا بدست آورید و هزینه آن را با هر ارز توافق شده، از جمله بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر بپردازید. این کار هم به‌صورت آنلاین و هم حضوری انجام می‌شود. معاملات همتا به همتا در بین کاربران بیت کوین بسیار محبوب است؛ اما به دلیل عرضه نامحدود توکن‌های اتر و ناشناس بودن پلتفرم اتریوم برای کاربر، اتر معمولاً از طریق صرافی‌ها بدست می‌آید.
  2. روش دیگر دریافت توکن‌های اتر، استخراج آنهاست. تا مدت‌ها Mining Ethereum از اثبات کار استفاده می‎‌کرد، به این معنی که ماینرها برای حل کردن یک مشکل پیچیده به منظور تایید یک بلوک درون شبکه، از قدرت محاسباتی خود برای حل یک مشکل پیچیده ریاضی کمک می‌گیرند. اماینرهایی که موفق می‌شوند این کار را انجام دهند پاداشی را برای هر بلوک معدن دریافت می‌نمایند. اما اخیراً کاربران می‌توانند با استفاده از اثبات سهام، در فرایند استیکینگ اتر و به دست آوردن آن شرکت کنند.
نحوه به دست آوردن رمز ارز اتر

سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال اتریوم و آینده آن

رشد صعودی ارز دیجیتال اتریوم، این رمزارز را به یک گزینه بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. افراد زیادی با افزایش تورم و احتمال رکود اقتصادی، بخش بزرگی از سبد خود را به خرید اتریوم اختصاص داده‌اند. کارشناسان ارزهای دیجیتال معتقد هستند که آینده اتریوم بسیار روشن است و بعید به نظر می‌رسد که قیمت اتریوم یک سقوط ناگهانی را تجربه کند.

اما توجه داشته باشید که دنیای ارزهای دیجیتال پر از اتفاقات عجیب است که می‌تواند در قیمت یک رمزارز تاثیر بسیار زیادی بگذارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در عین حال که روی ارز دیجیتال اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنید، نیم نگاهی به سایر ارزهای دیجیتال هم داشته باشید.

علیرغم اینکه اتریوم، مانند بیت کوین چندین سال است که فعالیت دارد، اما به تازگی توجه رسانه‌ها و عموم مردم را جلب نموده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اتریوم یک فناوری متحول کننده است که نه تنها به طور کامل می‌تواند شیوه کار اینترنت را تغییر دهد بلکه انقلابی در خدمات و صنایع قدیمی ایجاد خواهد نمود.

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، در مصاحبه اخیر خود اظهار داشت که قصد دارد اتریوم را به عنوان سکوی اصلی مرتبط با بلاک چین، با تمرکز بر روی موضوعات فنی و بهبود امنیت حفظ نماید. با این حال، بسیاری از کارشناسان مالی قدیمی علی رغم موفقیت فوق‌العاده و ثبات نسبی بیت کوین و اتر و همچنین اهمیت غیرقابل انکار فناوری‌های پشت این پروژه‌ها، هنوز در حال پیش‌بینی سقوط قریب الوقوع این نوع ارزها هستند!

مشاوره رایگان سرمایه گذاری ارز دیجیتال

اگر در مورد سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال یا استفاده از سبد های سرمایه گذاری بینوست سوال دارید فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان کارشناسان بینوست با شما تماس بگیرند .

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید