ارز دیجیتال (Tether) چیست؟

ارز دیجیتال تتر محبوب‌ترین ارز دیجیتال با ثبات است که امروزه به عنوان جایگزینی برای دلار عمل می نماید. اگر در سال 2017 وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اید، بعید است که درباره Tether چیزی نشنیده باشید.

ارز دیجیتال تتر در واقع ارز دیجیتال با ثبات یا به اصطلاح «stablecoin» است، به این معنی که صرف نظر از بالا و پایین‌ها و تغییرات صعودی و نزولی بازار ارزهای دیجیتال، ارزش ثابتی دارد و میزان ارزش سرمایه حداقل برای یک سال حفظ می‌گردد.

ما در این مقاله قصد داریم با شما در دنیای Tether قدم بزنیم و بگوییم که این ارز دیجیتال چیست و چرا در این اواخر اینقدر مورد توجه همگان واقع شده است.

همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد stablecoin  می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

تتر 101 (Tether 101) در حقیقت چیست؟

Tether یک توکن 20ERC مبتنی بر اتریوم است که به عنوان توکن دلار آمریکا محسوب می گردد، دلیل این موضوع این است که  ارز دیجیتال تتر با نسبت یک به یک با فیات‌ها (ارزهای واقعی) نگهداری می‌گردد. ذخایر آن توسط حساب‌های بانکی ناشناخته و تحت کنترل Tether Limited است.

Tether Limited سازمانی است که پروژه توکن را پیش می برد. توکن‌های Tether را می‌توان به ارزهای مختلف پیوند زد.

رایج‌ترین آن USDT است، توکن ارزان قیمتی که ظاهراً با دلار آمریکا حمایت می گردد. همچنین Tether یورو (EURT) نیز وجود دارد و در حال حاضر رمز ارز تتر به ین ژاپن هم وصل شده و در این زمینه نیز فعال است.

Tether یک توکن 20ERC مبتنی بر اتریوم است که به عنوان توکن دلار آمریکا محسوب می گردد.

ایده پشت توکن Tether چیست؟

دلیل طراحی Tether این بود که سرمایه گذاران و بازرگانان بتوانند به سادگی از مزایای بدون واسطه بودن ارزهای دیجیتال و سایر امکانات این نوع ارزها استفاده کنند و به راحتی مقادیر مناسب فیات را به صورت ارزهای دیجیتال انتقال دهند.

به عنوان مثال، کاربران برای حفظ سود در بازارهای نزولی، اغلب به سمت توکن‌های ( به هر چیز با ارزشی در دنیای ارزهای دیجیتال توکن گفته می‌شود به طور مثال بیت‌کوین یک توکن است.) ارز دیجیتال تتر می‌روند.

گفته می‌شود که شرکت Tether Limited براساس سفارشات واریز و پرداخت رمز ارز تتر را نابود و یا تولید می‌کند.

این شرایط که طی آن، تتر یک ذخیره بانکی قانون‌گذاری نشده است، مدل تجاری این شرکت را بسیار پرخطر می‌کند. ارتباط و متصل کردن یک دارایی به دارایی دیگر بسیار پر ریسک است. به طور مثال پشتیبانی  کردن از توکن ها با دارایی هایی نظیر نفت خام که دائم در معرض نوسانات روزانه قرار دارد بسیار پرریسک است.

در چه جاهایی می توان ارز دیجیتال تتر (Tether) را یافت؟

قدرتمند بودن یک ارز دیجیتال با ثبات مدت‌هاست که در فضای ارزهای دیجیتال مد نظر است، بنابراین توکن های Tether به بخشی از جفت‌های معاملاتی در صرافی‌های برجسته‌ی ارزدیجیتال، تبدیل شده است.

این صرافی‌ها عبارتند از:

به کار گیری USDT و EURT برای بسیاری از معاملاتی که سعی دارند از مالیات فرار کنند گزینه رایج و محبوبی شده است. این محبوبیت باعث رونق خرید توکن ها و افزایش سرمایه و ارزش رمز ارز تتر شده است.

در رابطه با این رمز ارز نگرانی‌هایی نیز وجود دارد. یکی از این نگرانی‌ها این است که هرگونه مبادله ای که زیاد در معرض تتر باشد، با خراب شدن پروژه در معرض خطر قرار خواهد گرفت. بنابراين  توجه داشته باشيد كه بسياري از مردم در حال حاضر از توکن تتر استفاده مي كنند و این بدون در نظر گرفتن موفقیت یا عدم موفقیت تتر می تواند دارای تاثیرات بزرگی باشد.

تتر پادشاه رمز ارزهاست

کوین ثابت دلار آمریکا، تتر (USDT) است. ارز دیجیتال تتر هشتمین ارز رمزنگاری شده در مارکت کپ است در حالی‌ که بسیاری از منتقدان  بر این عقیده اند که این ارز دیجیتال باید رتبه‌ی یک را داشته باشد.

بر طبق نتایج تحقیقات Messari Pro تتر در حال حاضر ۴۸ درصد از کل بازار ارز را در اختیار خود دارد. در ۲۴ ساعت گذشته، ۱٫۸ میلیارد دلار از کل ۳٫۷۴ میلیارد دلار USDT خرید و فروش شده است. در مقایسه با ارزهای دیگر مانند بیت کوین که فقط ۱٫۲ میلیارد دلار خرید و فروش داشته، این مقدار رقم  بسیار بزرگی است.

Messari Pro ده صرافی برتر دنیا را زیر نظر دارد. این صرافی که Messari آنها را برتر میداند، Binance، Bitfinex و Coinbase Pro را نیز شامل می‌شوند.

با اینکه تتر بالاترین حجم خرید و فروش را دارد اما در مارکت کپ نسبت به باقی رقبا رتبه ی پایین تری دارد. این بدین دلیل است که به عنوان کوین ثابت، قیمت آن وابسته به دلار آمریکاست. از آنجا که مارکت کپ صرفا عرضه و تقاضا را در نظر میگیرد، برای ارزهای دیجیتال دیگر راحت تر است که تتر را پشت سر بگذارند و رتبه ی بالاتری بگیرند.

اما تتر هم راه خود را در بازار ارز باز کرده و ارزش خود را نسبت به سایر ارزهای دیجیتالی  اثبات کرده است. این ارز به کاربران اجازه می‌دهد تا نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال را مدیریت کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چرا تتر را پادشاه رمز ارزها می‌دانند این مقاله را مطالعه کنید.

اتهامات Bitfinex

پروژه ارز دیجیتال تتر (Tether) با بیشتر شدن کاربران، به دنبال راهی برای دست‌یابی به قابلیت هایی شبیه به ارز فیات در عرصه‌ی تجارت ارزهای دیجیتال است. این پروژه مورد بررسی های دقیق تری قرار گرفته است. اگر چه هر USDT به طور واقعی توسط یک دارایی فیات در دنیای واقعی حمایت شود، به همین دلیل در مورد این ارز مشکلی وجود نخواهد داشت، اما اگر تتر واقعاً ارز دیجیتال با ثبات است باید همه چیز آن شفاف باشد. شایعاتی در مورد رابطه ی بین پروژه تتر و بیت فینکس وجود دارد.

این شایعات شامل اتهام مشارکت بین Tether و Bitfinex در فعالیت‌هایی مانند:

  • صدور اسکناس تقلبی(کمتر از ذخیره)
  • پول شویی
  • پوشش مشارکتی

پروژه رمز ارز تتر (Tether) با بیشتر شدن کاربران، به دنبال راهی برای دست‌یابی به قابلیت هایی شبیه به ارز فیات در عرصه‌ی تجارت ارزهای دیجیتال است

شفاف سازی تتر در مورد این اتهامات

برای روشن شدن این قضیه هر دوی این پروژه ها این ادعاها را با شدیدترین لحن ممکن رد کردند و خود را بی گناه دانسته و این ادعا ها را توطئه‌ای علیه خودشان مطرح نمودند.

این دو شرکت اقدامات قانونی علیه افرادی که این شایعات را گسترش داده‌اند به جرم گسترش دروغ و در جهت شفاف سازی عمومی انجام داده‌اند.

اما تمامی این اقدامات محکم نتوانست باعث جلوگیری از انتشار اخبار و تاثیرات آن بر روی این ارز دیجیتال گردد. برای مثال، اسناد منتشر شده مربوط به Paradise Papers در خصوص داده های مالی بسیار حساس از ثروتمندترین شهروندان جهان است. به یک خیانت بزرگ و ناشناخته این اسناد اشاره می‌کند همچنین نیویورک تایمز فاش ساخت که مدیران ارشد پروژه های Tether و Bitfinex این اطلاعات را منتشر نموده اند. جیانکارلو دیواسینی مدیر اجرایی هر دو پروژه است و فیل پاتر، مدیر استراتژی دو شرکت است.

بیشترین ارز مبادله‌ای در صرافی Bitfinex مربوط به USDT است. اما مشکل این است که، هر بار که حجم زیادی از توکن های Tether به Bitfinex وارد می شود، به نظر می رسد که قیمت بیت کوین نیز بالا می رود. این یک طرح برنامه ریزی شده است و باید جامعه ارزهای دیجیتال در این مورد احتیاط کنند.

دلیل آن این است که اگر USDT واقعاً توسط حسابهای ذخایر فیات حمایت نشود، پول جعلی وارد بازارهای رمزنگاری می گردد، و به نوبه خود سبب می گردد تا قیمت های رمزنگاری به طور تئوری بالارود.

پاسخ رمز ارز تتر (Tether) و Bitfinex  در برابر این اتهامات

همان‌طور که قبلاً گفتیم، این دو پروژه بدون درگیری از بین نمی‌روند. آنها در ماه سپتامبر گزارشی را منتشر کردند و در آن وضعیت مالی خود را توصیف نمودند؛ اما این گزارش برای بسیاری از افراد راضی کننده نبود.

این گزارش یک ممیزی رسمی نبود و توسط یک شرکت حسابداری نسبتاً کوچک انجام شده بود. حسابداران نتوانستند به کل اطلاعات دسترسی پیدا نمایند، زیرا برخی از داده‌ها از بین رفته بود. در همین زمان، Bitfinex و Tether تیم روابط عمومی 5W را برای رسیدگی به مشکلات و جلوگیری از مشکلات بیشتر استخدام نمود. روابط عمومی 5W نسبت به عدم افشای حساب های بانکی توسط این شرکت اصرار داشتند. عدم تمایل به افشای این اسامی قابل درک است مخصوصاً با توجه به اینکه تعداد زیادی از حساب های تتر در این سال بسته شده اند.

سرنوشت ارز دیجیتال تتر

اگر همه چیز به همان بدی باشد که امروزه کارشناسان می گویند، چه سناریو وحشتناکی در انتظار Tether است؟ اگر Tether واقعا پشتیبانی نشود و بازار ها به این موضوع پی ببرند چه می شود؟ اگر برای بازارها اثبات شود که Tether هیچ پشتوانه ارزی واقعی ندارد، رویدادهای زنجیره ای و متعددی اتفاق می افتد.

در درجه اول قیمت بیت کوین در صرافی هایی که از USDT در معاملات تجاری استفاده می نمایند، سقوط خواهد کرد، زیرا سرمایه گذاران حوزه ارزهای دیجیتال شروع به تبدیل دارایی های خود به ارزهای فیات (واقع) می نمایند. در مرحله بعد، سرمایه گذاران بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال سرمایه‌ی خود را از صرافی های وابسته به USDT به صرافی‌هایی که دارای معاملات USDT نیستند، منتقل می نمایند که این کار ممکن است به دلیل حجم بیش از حد، خواسته یا ناخواسته باعث بسته شدن این بازار ها گردد و در نهایت، صرافی هایی مانند Bittrex که به توکن های Tether وابسته هستند، با کاهش قیمت تتر در آستانه ورشکستگی قرار می گیرند.

در این سناریو هیچ چیز خوبی وجود ندارد؛ اما اگر ارز دیجیتال تتر یک پروژه کلاهبرداری است، باید همه چیز زودتر شفاف و روشن شود قبل از اینکه دیر شود.

ارز دیجیتال تتر

ارز دیجیتال تتر

آیا جامعه ارزهای دیجیتال می تواند از چنین فاجعه ای جان سالم به در ببرد؟

عرصه ارزهای دیجیتال قبل از این هم شاهد سقوط فاجعه آمیز بوده است. سال ها پیش نابودی Mt. Gox منجر به یک سقوط عظیم شد. افراد زیادی دارایی خود را از دست دادند و قیمت بیت کوین 86 درصد کاهش یافت؛ اما در نهایت همه چیز روبراه شد و ما الان اینجا هستیم. دود حاصل از سوختن USDT در چشم کل بازار ارزهای دیجیتال خواهد رفت. بنابراین همه چیز قبل از اینکه دوباره روبراه شوند، بسیار زشت تر می شوند. اگر این اتفاق بیفتد، كسانی كه در حاشیه حضور دارند، برندگان بزرگ خواهند بود. کسانی که در انفجار گرفتار شده اند، ممکن است همه دارایی شان را از دست بدهند. مثل این است که بگوییم: قیمت کریپتو می تواند یک شبه به صفر برسد. امیدواریم هرگز این اتفاق نیفتد، اما همیشه برای بدترین وضعیت آماده شوید.

به طور کلی اگر به دنبال سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال هستید اما به این دنیا آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم با تیم مشاوره‌ی بینوست تماس بگیرید این تیم می‌تواند به شما کمک کند تا در کوتاه‌ترین زمان بیشترین سود را داشته باشید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, , ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید