استکینگ اتریوم۲.۰(Ethereum 2.0 Staking) چیست؟

استکینگ اتریوم ۲.۰ شامل نگهداری مقدار مشخصی از اتر برای شرکت در شبکه و در عوض دریافت پاداش از آن است.

فرایند استکینگ شامل قفل کردن مقدار مشخصی از ارز دیجیتال در یک کیف پول است تا افراد بتوانند در ازای شرکت در عملیات بلاک چین پاداش دریافت کنند. از لحاظ تئوری همه‌ی افراد حاضر در شبکه  مجاز به شرکت در استکینگ بلاکچینی هستند که پروتکل اثبات سهام یا PoS  را انجام می دهد

در حال حاضر تیم توسعه اتریوم در حال کار بر روی یک نسخه قابل توجه است که اتریوم 2.0 نام دارد. این نسخه شامل مهندسی مجدد کل پلتفرم اتریوم است و به طور موثری یک نسخه جدید و مقیاس پذیرتر را راه اندازی می کند.

اجرای این برنامه قرار است در تابستان سال 2020 آغاز شود و به احتمال زیاد تا یک یا دو سال دیگر هر سه مرحله‌ی آن تکمیل خواهد شد. تا زمان کامل شدن، بخشی از اتریوم 2.0 که شامل انتقال اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار به اثبات سهام است،فعالیتش را زودتر شروع می کند.استکینگ اتریوم ۲.۰ شامل نگهداری مقدار مشخصی از اتر برای شرکت در شبکه و در عوض دریافت پاداش است.

الگوریتم اثبات سهام چیست؟

الگوریتم اثبات سهام یا PoS یک مکانیسم اجماع است که توسط برخی از بلاک چین ها استفاده می گردد. الگوریتم اثبات سهام به کسانی که دارای سهمی از توکن های شبکه هستند این امکان را می دهد تا برای اعتبارسنجی بلوک های مختلف پاداش دریافت کنند.

الگوریتم اثبات کار یا PoW توسط  بلاکچین بیت کوین استفاده می گردد و این جریان برخلاف الگوریتم اثبات سهام است. الگوریتم اثبات کار حق تأیید بلوک را به کسانی اختصاص می دهد که بیشترین میزان قدرت محاسبات را ارائه می‌دهند، اما در الگوریتم اثبات سهام این گونه نیست.

هنگامی که یک اعتبار دهنده موافقت کرد که توکن‌های(به ارزهای دیجیتالی هر شبکه بلاک‌چین اصطلاحا توکن یا نشانه گفته می‌شود.) خود را استکینگ نماید و به اشتراک بگذارد، سهام‌هایش قفل می‌شود. در بسیاری از موارد در صورتی که اعتباردهنده به نفع شبکه عمل نکند بخشی از سهام و تمام سهام کاربر از او گرفته می‌شود.

در حالت تئوری، هر فردی می تواند توکن ها را به اشتراک بگذارد و یا به عبارتی سهامدار باشد؛ اما در واقعیت نوع پروتکل مشخص می نماید که کدامیک از شرکت کنندگان حق تأیید اعتبار بلوک ها و کسب جوایز استکینگ مانند اتریوم ۲.۰ را دارند. معمولاً حق تایید بلوک و کسب پاداش، متناسب با ارزش سهام تعیین می گردد؛ بنابراین، کسی که قدرت استکینگ 1٪ از کل ارزش سهام را دارد، 1٪ از کل بلوک ها را تأیید می کند. مدت زمان قفل بودن سهام نیز ممکن است در پروتکل انتخاب اعتبارسنجی نقش مهمی داشته باشد.

درست مانند بسیاری از سیستم عامل های دیگر، قفل شدن، بارگیری و انتظار از مشخصات اتریوم 2.0 است. استکینگ اتریوم 2.0 بسیار ساده خواهد بود

چرا اتریوم 2.0 پروتکل اثبات سهام را انتخاب نموده است؟

اتریوم به دنبال تمرکز زدایی و سرعت بخشیدن به شبکه است. اتریوم در ابتدای تاسیس خود بر اساس پروتکل اجماع اثبات کار تراکنش‌ها را تایید می‌کرد. یکی از دلایل تغییر الگوریتم آن از اثبات کار به سمت اثبات سهام این است که معمولاً الگوریتم اثبات سهام بسیار کارآمدتر از اثبات کار به حساب می آید. توسعه دهندگان اصلی اتریوم به شدت طرفدار تمرکز زدایی هستند، این موضوع دلیل دیگری برای انتقال به الگوریتم اثبات سهام را نشان می دهد.

در طول سال های اخیر، استخراج بزرگترین ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم، به دلیل رقابت به تعدادی از استخرهای استخراج بزرگ وابسته شدند.

این استخرها برای رقابت از سخت افزار های سریع‌تر و پیشرفته‌تر استفاده می نماید. اما در پروتکل اثبات سهام، هر کسی می تواند بدون نیاز به سخت افزار تخصصی به عنوان یک اعتبار سنج اثبات سهام فعالیت نماید؛ بنابراین، در حالت تئوری بلاک چین های اثبات سهام به دلیل کم کردن موانع برای ورود، شانس بهتری برای عدم تمرکز زدایی دارند. اتریوم 2.0 همچنین پروتکل sharding را اجرا می نماید که یک روش پارتیشن بندی است که توان عملیاتی سریعتری را برای شبکه به ارمغان می‌آورد.

نحوه عملکرد اتریوم 2.0

درست مانند بسیاری از پلتفرم‌های دیگر، قفل شدن، بارگیری و انتظار از مشخصات اتریوم 2.0 است. استکینگ اتریوم 2.0 بسیار ساده خواهد بود. حداقل مقدار لازم برای مشارکت در استکینگ، 32 اتر معین شده است که این میزان الزامی است همچنین باید نودها( به تعدادی از کامپیوترهایی که هر تراکنش را تایید می‌کنند اصطلاحا نود و یا گره گفته می‌شود.)  اعتبارسنجی را اجرا نمایند.

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، برای استکینگ اتریوم 2.0 به دستگاه های خاص و ویژه ای نیازی نیست و می توان از طریق رایانه یا لپ تاپ معمولی هم استکینگ اتریوم 2.0 را انجام داد اما ضروری است تا اعتبار سنج ها به‌طور مداوم آنلاین باشند تا با مجازات های جزئی روبرو نشوند. انتظار می رود نرخ بازده برای سهام استکینگ اتریوم 2.0 حدود 4 تا 10 درصد باشد.

استکینگ اتریوم 2.0 به دستگاه های خاص و ویژه ای نیازی نیست و می توان از طریق رایانه یا لپ تاپ معمولی هم استکینگ اتریوم 2.0 را انجام داد

مقایسه استکینگ اتریوم 2.0 با دیگر پلتفرم های اثبات سهام

در حال حاضر بلاک چین های بزرگ دیگری از پلتفرم های اثبات سهام استفاده می نمایند از جمله تزوس، الگوراند و کوانتوم. تزوس برای اجرای یک برنامه استکینگ، الگوریتم اثبات سهام لیکویید طراحی کرده است. الگوریتم اثبات سهام لیکویید ترکیبی از الگوریتم اثبات سهام و ضد سهام یا DPoS است.

بلوک های اعتبارسنجی در شبکه تزوس به پخت معروف هستند. هر فردی که ارز دیجیتال تزوس را در اختیار دارد می تواند توکن های خود را به اعتبار سنج واگذار کند تا از طرف آنها پخت انجام شود. با این وجود صاحب اصلی، توکن های خود را در کیف پول نگه می دارد و هر فردی در صورت داشتن 8000 توکن یا بیشتر می تواند در عمل پخت شرکت نماید.

نرخ بازده سهام در تزوس در حدود 7٪ است.

الگوراند اما پروتکل اجماع معروفی با نام اثبات سهام خالص را اجرا می کند. اثبات سهام خالص از سیستمی به نام انتخاب مخفی برای انتخاب کمیته های منتخب ذینفعان استفاده می کند، در حقیقت این کمیته وظیفه‌ی تایید تراکنش‌ها را برعهده دارد. آنچه که الگوراند را متفاوت می کند این است که همه دارندگان توکن های آلگو صرف نظر از اینکه آنها انتخاب می‌شوند یا خیر صرفاً برای نگهداری توکن هایشان پاداش می گیرند. دارندگان توکن آلگو در برنامه اثبات سهام شرکت نموده و بلوک های معتبری را بدست می آورند؛ بنابراین برای کسب پاداش الگوراند حداقل سهامی مهم نیست.

نرخ بازده فعلی برای نگهداری توکن های الگوراند حدود 5٪ است.

کوانتوم هم با اجماع خالص اثبات سهام اجرا می شود، جایی که هر کس حتی با بخش کوچکی از توکن های کوانتوم می تواند معتبر باشد و برای جوایز بلاک ها رقابت کند. این برنامه یک پروژه بومی را پیاده سازی کرده است و این امکان برای کاربران روزمره آسان تر شده تا در برنامه استکینگ این شبکه شرکت کنند.

در استکینگ کوانتوم بحث حداقل سهم وجود ندارد، اما نگه داشتن توکن های بیشتر شانس انتخاب در اعتبارسنجی و پردازش معاملات را در شبکه افزایش می دهد. تعداد زیادی از بلاک چین دیگر مانند EOS نیز برنامه استکینگ را انجام می دهند و بسیاری از آنها انواع مختلفی از اجماع استاندارد اثبات سهام را اجرا می کنند.

مقایسه استکینگ اتریوم 2.0 با دیگر پلتفرم های اثبات سهام

استخرهای استکینگ چیست؟

استخرهای استکینگ شامل بخش های متعددی است که به عنوان اعتبار سنج واحد در استکینگ سهام، تجمیع می‌شوند.

استخرهای استکینگ شده توسط اپراتور استخر اداره می شوند. به عنوان مثال، صرافی‌هایی مانند بیننس، Crypto.com و Kraken برنامه استخرهای استکینگ  را اجرا می کنند. براساس این برنامه وجوه کاربران به یک کیف پولی که برای اهداف استکینگ ایجاد شده است، واریز می‌شود با این حال، فرصتی نیز برای شرکت در استخرهای استکینگ برای کاربرانی که توکن ها را در کیف پول شخصی خود نگهداری می کنند نیز وجود دارد.

مزیت استخرهای استکینگ این است که به کاربران این امکان داده می‌شود تا ارزهای دیجیتال خود را جمع کنند تا شانس بهتری برای انتخاب به عنوان اعتبار سنج و کسب جوایز استکینگ داشته باشند. از طرف دیگر، جوایز بین همه شرکت کنندگان در استخر پخش می شود، بنابراین آنها معمولاً پاداش نسبتاً کمتری به دست می آورند. استخرهای استکینگ انتخاب خوبی برای کسب درآمد منفعل از طریق استکینگ و بدون نیاز به دانش فنی برای راه اندازی یک نود اعتبارسنجی در شبکه است.

از بدیهی ترین مزایای استکینگ فرصتی برای درآمدزایی از ارزهای دیجیتال است

خطرات و مزایای استکینگ چیست؟

از بدیهی ترین مزایای استکینگ فرصتی برای درآمدزایی از ارزهای دیجیتال است. استکینگ همچنین فرصتی را برای حضور فعال در پروژه های مورد علاقه شما ایجاد می کند. با این حال برای استکینگ، کاربران باید منابع ارزهای دیجیتال خود را برای یک دوره مشخص قفل کنند. این بدان معناست که اگر یک اتفاق ناگهانی در بازار رخ دهد، آنها قادر نخواهند بود تا ارز خود را از استکینگ خارج و برای جلوگیری از ضرر آن را به فروش برسانند.

افراد در هنگام شرکت در یک استخر استکینگ باید بدانند که شخص دیگری ممکن است از ارزهای دیجیتال آنها استفاده نماید و این موضوع خطراتی را به همراه دارد.

در همین راستای توصیه های کلی برای کاربران ارزهای دیجیتال این است که کلیه کلیدهای خصوصی باید ایمن نگه داشته شده و هرگز با اشخاص دیگر به اشتراک گذاشته نشوند.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید