بازار مالی غیر متمرکز( DeFi) سیستمی مالی باز ، مجاز و در هم تنیده است که بر روی پلتفرم Ethereum با تمرکز بر وام دهی غیر متمرکز و خدمات بانکی ساخته شده است.

در دنیای بانکداری سنتی ، عرضه پول توسط گروه کوچک بانک‌های مرکزی کنترل می‌شود این بانک‌ها با یک گروه کوچک دیگر به نام بانک‌های خصوصی و یا دولتی همکاری می‌کنند تا به طور موثر جهان را اداره کنند. هر چند این سیستم در گذشته باعث رونق اقتصادی شده بود اما امروزه محدودیت‌هایی را به همراه آورده است.

یکی از این محدودیت‌ها دسترسی نداشتن همه‌ی انسان‌ها به بانک است. در حال حاضر ، تقریبا 1.7 میلیارد نفر به دلایل مختلف بخشی از این شبکه نیستند. دلایل این موضوع می‌توانند: نداشتن آدرس دائم ، نداشتن اعتبار و یا نبود زیر ساخت بانکی قابل اعتماد باشند. بلاک ‌چین و به ویژه بازار مالی غیرمتمرکز DeFi به دنبال پیدا کردن  راه‌حل های احتمالی برای از بین بردن موانع  پیش روی کسانی که  به مواردی مانند حساب های بانکی، وام و… دستیابی ندارند، است.

خلاصه مقاله

  • بازار مالی غیرمتمرکز از برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند تشکیل شده است.
    • دیفای مخترع منحصر به فردی ندارد و مجموعه‌ای از افراد در پدید آمدنش نقش داشته‌اند.
    • یکی از ویژگی‌های دیفای، امکان ارسال پول در سراسر کره زمین است.
    • برای استفاده از دیفای کافی است وارد وب سایت یک برنامه شده و کیف پول ارز دیجیتال خود را به آن متصل کنید.

بازار مالی غیر متمرکز ( Defi) چیست؟

بازار مالی غیر متمرکز( DeFi )یک شبکه هم‌پوشانی شده از داپ‌ها(Dapps) و قراردادهای هوشمند است که با محوریت برنامه‌های مالی از قبیل استقراض، مشتقات، مبادلات، تجارت و غیره در بستر Ethereum ساخته شده است.

بازار مالی غیر متمرکز( DeFi )یک شبکه هم‌پوشانی شده از داپ ها(Dapps) و قراردادهای هوشمند است

چه کسی  Defi را اختراع کرد؟

هیچ مخترع منحصربفردی برای بازار مالی غیر متمرکز( DeFi) وجود ندارد ، اما برنامه‌های DeFi در پلتفرم اتریوم ساخته شده‌اند که توسط Vitalik Buterin اختراع شده است. بزرگترین و اولین برنامه مهم  DeFi در حال حاضر MakerDAO است که توسط Rune Christensen تاسیس شده است.

شرکت سرمایه گذاری برجسته آندرسن هوروویتس سرمایه گذاری چند میلیون دلاری هم بر روی کامپوند(Defi) و هم بر روی میکر دی ای او  MakerDAO کرده است. این دو شرکت  بزرگترین شرکت‌های اکوسیستمDeFi هستند.

چه چیز خاصی در مورد DeFi وجود دارد؟

هیجان اطراف DeFi بر مفهوم “لگوهای پول” متمرکز است . منظور از لگوهای پول این ایده  است که هر کسی قادر به ایجاد، اصلاح، ترکیب، مطابقت، پیوند و ساختن  یک محصول بدون نیاز به مجوز در بازار مالی غیر متمرکز است. پروتکل‌هایDeFi  همانند قطعات یک لگو  هستند آنها می‌توانند بر روی یکدیگر سوار شوند تا یک سیستم پیچیده‌تری ایجاد کنند.

البته ویژگی وابستگی متقابل  در بازار مالی غیر متمرکز (DeFi)  می‌تواند بزرگترین ضعف این سیستم نیز باشد، زیرا اگر جزء اصلی مانند DAI آسیب پذیر یا فاسد شود؛ کل اکوسیستم ساخته شده در اطراف DAI ممکن است نابود شود( DAI یک برنامه‌ی غیرمتمرکز است)

تفاوت‌های میان بازارهای مالی سنتی و بازار مالی غیر متمرکز( DeFi )   چیست؟

محصولات DeFi  علاوه بر اینکه می‌توانند به روش‌های تقریبا بی حد و حصر بر روی یکدیگر قرار گیرند، باعث شده اند تا میلیون‌ها نفر که تا به امروز به سیستم‌های مالی دسترسی نداشتند به راحتی بتوانند از این بازارها برای تبادلات مالی خود استفاده کنند. در حقیقت DeFi یک سیستم پرداختی است  که در آن هر کسی  می‌تواند برای هر کس دیگری در کره زمین پول ارسال کند.

این تازه شروع انقلاب  دنیای رمزنگاری است.. افرادی که برنامه‌های کاربردی  DeFi را ایجاد می‌کنند ، یک گام جلوتر می‌روند. با ساختن محصولات در یک شبکه غیرمتمرکز مانند اتریوم ، هر کس با اتصال به اینترنت قادر به دسترسی به خدمات وام دهی ، محصولات مالی پیچیده ، فروشگاه‌های با ارزش پایدار و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری است. از آنجا که محصولات بازار مالی غیر متمرکز( DeFi) به سادگی کدی هستند که در یک شبکه غیرمتمرکز توزیع شده اند،   این شبکه‌ها هرگز خاموش و یا آفلاین نمی‌شوند.

اما مانند هر فناوری جدید ، مرزهای ورودی همچنان باقی می‌ماند.

مانند: دسترسی به اینترنت آزاد ، داشتن برق و…. یرای دسترسی به این فناوری نیاز است.

هیجان اطرافDeFi بر مفهوم "لگوهای پول" متمرکز است

برنامه های بازار مالی غیر متمرکز( DeFi )  چگونه تولید می‌شوند؟

هرکسی که قادر به نوشتن قراردادهای هوشمند باشد ، قادر به ایجاد برنامه‌های DeFi است. InstaDApp با ساختن یک رابط کاربری بهتر بر روی محصولات بازار مالی غیر متمرکز (DeFi )موجود،  توانست یک محصول DeFi  پرکاربرد  بسازد. InstaDApp باعث دست‌یابی به بازار مالی غیر DeFi کاربر پسند‌تر و ساده‌تر شد همچنین این تیم توانست 2.4 میلیون دلار بودجه جمع کند .

گردش مالی محصولات مختلف در بازار مالی غیر متمرکز( DeFi) بیش از 600 میلیون دلار است. این نوع از بازارها از سال2017 شروع به رشد کرده است.

چگونه از محصولات DeFi استفاده می‌کنید؟

هر کس می‌تواند با مراجعه به وب سایت یک برنامه و اتصال برنامه به کیف پول ارزهای دیجیتالی مانند متا مسک یا چیزهای مشابه از محصولات بازار مالی غیر متمرکز (DeFi) استفاده کند. اکثر داپ‌های DeFi به اطلاعات کاربری برای ثبت نام کردن نیازی ندارند ، اما برای پرداخت هزینه معاملات در شبکه Ethereum ،  ETH این اطلاعات شخصی نیاز است.

با DeFi چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

کاربران می‌توانند با استفاده از برنامه Oasis MakerDAO و Compound  وام بگیرند . دارایی‌های توکن و رمزنگاری را می‌توانند بدون ثبت نام Uniswap و Kyber رد و بدل کنند.  حتی کاربران می‌توانند توکن‌هایی را خریداری کنند که به‌طور خودکار معاملات را برای آنها با استفاده از پروتکل تنظیم، تنظیم کند.

آینده بازار مالی غیر متمرکز (DeFi) چیست؟

 مقدار ETH قفل شده در محصولات بازار مالی غیر متمرکز (DeFi) ازحدود 50،000 ETH در ابتدای سال 2018 به نزدیک به 3،000،000 ETH در پایان سال 2019 افزایش یافته است. اگر این روند ادامه یابد و حدس منتقدان در مورد DeFi درست باشد،  این فقط آغاز موج عظیم DeFi است. معتقدان واقعی بر این باورند که مزایای یک سیستم مالی باز و غیر متمرکز ما را از پرداخت پول به بانک‌ها بی‌نیاز خواهد کرد.

 مقدار ETH قفل شده در محصولات بازار مالی غیر متمرکز (DeFi) ازحدود 50،000 ETH در ابتدای سال 2018 به نزدیک به 3،000،000 ETH در پایان سال 2019 افزایش یافته است.

به طور خلاصه در این مقاله خواندید:

  •  DeFiکلمه ای است برای گروهی از ابزارهای مالی که بر روی Ethereum ساخته شده است.
  • معنی DeFi این است :هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد این امکان به او داده شود تا بدون نیاز به واسطه  معاملات اقتصادی انجام دهد.
  •  DeFi به عنوان یکی از سریعترین مناطق در حال رشد بلاک‌چین و فضای وب شناخته شده است.

سخن پایانی

دیفای نشان دهنده انقلابی در چشم انداز مالی است و این پتانسیل را دارد که در دسترسی به ابزارهای مالی دموکراسی ایجاد کند. همچنین واسطه‌ها را حذف نموده و امکان تراکنش‌های همتا به همتا را فراهم کند. اگر به دنبال سرمایه گذاری رمز ارز هستید می‌توانید با تیم مشاوره‌ی سرمایه گذاری رمز ارز «بینوست» تماس بگیرید. این تیم می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین سرمایه گذاری بر روی رمز ارزها را داشته باشید.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید