در مقاله تورم چیست، مفصل در مورد تورم صحبت کردیم. در این مقاله تورم را به عنوان یک بحران اساسی در ایران بررسی می‌کنیم.

ایران و راه حل مقابله با تورم

تورم در ایران: ایران قرار است چهار صفر را برای ایجاد یک ارز فیات (به ارزهایی که پشتوانه‌ی دولتی دارند ارز فیات گفته می‌شود مانند: دلار، پوند، ریال و…)  جدید به نام تومان حذف کند.

مجلس ایران با توجه به تحریم ها و بی ارزش شدن واحد پولی ریال تصمیم به حذف این واحد پولی و جایگزینی آن با یک واحد پولی جدید به نام تومان گرفته‌اند.

هر تومان 10 ریال ارزش دارد. این طرح که به طور مؤثر چهار صفر را از پول ملی ایران حذف می نماید به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بهبود اقتصادی کشور به حساب می‌آید. این حرکتی است که کشورهای دیگر از جمله ونزوئلا و زیمباوه هنگامی که کشورشان دچار تورم بزرگی شد انجام دادند. با خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران و بازگشت مجدد تحریم ها، وضعیت اقتصادی ایران در مرحله بحرانی قرار گرفت. این کشور با یک بحران نقدینگی شدید و کسری ارز مواجه شده است.

در ایران تقاضای بیت کوین افزایش می یابد

به طور معمول وقتی افراد در کشورهایی که از یک بحران اقتصادی رنج میبرند زندگی می کنند، به دنبال راهی برای حفظ ثروت و همچنین ابزاری برای انجام معاملات بین المللی هستند و به همین دلیل به ارزهای دیجیتال رو می آورند. در ایران هم وضعیت چندان متفاوت نیست، زیرا قیمت بیت کوین حتی در مبادلات همتا به همتا مانند LocalBitcoin 300٪ افزایش یافته است.

یکی از راه های مقابله با بحران تورم در ایران خرید رمز ارز است.

مبارزه ایران با بازار سیاه ارز

در ماه مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک که معمولاً به عنوان توافق هسته ای ایران شناخته می شود خارج شد و دوباره تحریم ها را علیه تهران اعمال کرد.

این تصمیم فشارهای زیادی بر اوضاع اقتصادی شکننده ایران ایجاد کرده است. بابک بهبودی، مدیرعامل شرکت نوآوری blockchain Synchronium، با بیان تاثیر تحریم های آمریکا بر ایران، اظهار داشت: تحریم های ایالات متحده بزرگترین مشکل پیش روی اقتصاد ایران در سال‌های اخیر است که بخش قابل توجهی از اقتصاد را فلج کرده است.

در کشوری مانند ایران که بخش مهمی از اقتصاد هنوز دولتی است، این مجازات ها مانع از ثبات و رشد اقتصادی می شوند. هنگامی که برجام برقرار بود، اقتصاد ایران در صحنه های بین المللی باز بود و از افزایش صادرات نفت سود می برد. در واقع، حسن روحانی رئیس جمهور، مبارزات انتخاباتی سال 2017 را بر اساس فرصت هایی که توافق با آمریکا برای کشور ایجاد نموده بود برنده شد.

تولید ناخالص داخلی بین سالهای 2017 و 2018 بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد. در واقع، رفع تحریم ها در سال 2016 باعث این افزایش بود. بین سال های 2017 و 2018، در بسیاری از شهرهای ایران تظاهرات شروع شد و مردم با ابراز نارضایتی از افزایش هزینه های زندگی در میان سایر نارضایتی ها اعتراض خود را بیان کردند. تا آگوست 2018، ریال ایران بیش از 80 درصد ارزشش را از دست داده بود.

در شرایطی که اوضاع اقتصادی به سرعت در حال نزول است، بانک مرکزی شروع به محدودیت هایی در بازار کرد، اقدامی به منظور کنترل بازار سیاه ارز. کاهش روز افزون ارزش ریال باعث افزایش روز افزون تقاضا برای دلار گردید به همین دلیل بازار ثانویه ارز یا نیما تاسیس گردید. صادرکنندگان کالاهای غیر ضروری در ایران از نیما استفاده می کنند.

وجود بازار ثانویه ارز تا حدودی ناشی از ناتوانی مسئولان در ایجاد نرخ ارز یکسان است. عدم موفقیت دولت در این رابطه به این معنا بود که درصد بیشتری از معاملات ارز به بازار سیاه منتقل شد که در آن شرکت کنندگان می توانند نوسان بی پایان نرخ ارز ریال در برابر دلار را پیش بینی کنند. در زمان نوشتن این مقاله، در حالی که نرخ دلار دولتی حدود 42000 ریال است اما در بازار سیاه است نرخ ارز تقریباً چهار برابر بیشتر است فروش 1 دلار 163،500 ریال. در واقع، نرخ نیما نیز به رقم بازار سیاه نزدیک شده است 1 دلار به ارزش 157،320 ریال.

مجلس ایران برای مبارزه با تورم به دنبال حذف 4 صفر از پول ملی است.

برنامه های تغییر نرخ ارز

وضعیت اقتصادی ایران نیز با شیوع کووید 19 بدتر هم شده است. این کشور با بیش از 6500 کشته از حدود 104000 مورد ابتلا در اواسط فوریه ضربه سختی از این ویروس کشنده خورده است.

طبق گزارش بانک جهانی در آوریل به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور همچنان ادامه دارد. در این گزارش آمده است: تداوم قیمت پایین نفت و کاهش حجم صادرات منجر به شوک کلی و کسری مالی قابل ملاحظه ای در سال 2020 و 2021 خواهد شد. روز دوشنبه چهارم ماه می سال 2020، مجلس ایران مجدداً طرح تغییر واحد پولی و حذف چهار صفر را مطرح و با جایگزینی تومان به جای ریال موافقت نمود. طبق این برنامه، هر تومان معادل 10،000 ریال خواهد بود. برخی از مفسران مانند علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفته اند که این حرکت به معاملات مالی در کشور کمک خواهد کرد. با این حال، منتقدین این طرح معتقدند که هیچ کاری برای حل مسائل اساسی مؤثر بر اقتصاد انجام نمی دهد.

تهران و تغییر واحد پولی

علی بیک وردی، مدیر عامل سرویس استقرار تبادل کریپتو bitHolla، اظهار داشت كه ایرانیان قبلاً در راستای اهداف مختلف به دنبال تغییر واحد پولی کشور بودند. به گفته بیک وردی: تغییر واحد پول در هیچ کشوری مسائل مالی یا اقتصادی را حل نمی کند. تنها کاری که انجام می دهد تورم است. با این حال، من باید در مورد ایران بگویم که این موضوع مدتی است که مورد بحث بوده است.

بیک وردی افزود: در حالی که ایران از اسکناس ریال استفاده می کند، مردم قبلاً صفر را حذف نموده و آن را تومان می گفتند. این تغییر سردرگمی بیشتری در مردم ایجاد می نماید و اگر با آن آشنایی نداشته باشید بسیار گیج کننده است. سخنگوی وزارت دارایی ایران در گفتگو با Cointelegraph از بیان طرح ایجاد ارز جدید فیات برای این کشور صرف نظر کرد و اظهار داشت: همه در کشور می دانند که تغییر هیچ تاثیری در تورم ندارد. اکثر اقتصاددانان فکر می کنند زمان خوبی برای تغییر نیست. با توجه به وجود ویروس کرونا و قیمت نفت، درآمد دولت به شدت کاهش یافته است و در عین حال، هزینه ها نیز افزایش یافته است؛ بنابراین، ما انتظار تورم بالایی را داریم.

بیت کوین به صحنه می آید

Cointelegraph گزارش داد که در میان برنامه های تجدید ارزش پول ایران، آریا تک با همکاری شرکت انفورماتیک و خدمات بانک مرکزی ایران در حال توسعه برنا، پروژه ملی بلاک چین با هدف تبدیل بخش بانکی و مالی کشور است.

سعید خوشبخت، مدیرعامل آریا تک در پیامی به Cointelegraph، آخرین اطلاعات مربوط به روزرسانی این پروژه را توضیح داد.

او اظهار داشت: زیرساخت‌‌های شبکه بلاک چین برنا مرحله اول آزمایش را پشت سر گذاشته و به زودی آماده بهره برداری خواهد بود. برنا می تواند میزبان رمزارز بانک مرکزی باشد و شاید در تکامل اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد؛ اما تصمیم با بانک مرکزی و ISC است.

در حالی که دولت تلاش می کند تا مشکل فزاینده تورم را حل کند، سهامداران ارزهای دیجیتال در ایران می گویند که این وضعیت باعث افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال می‌شود. در واقع، مقامات عالی رتبه در دولت و نظام کشور خواستار استفاده از ارزهای دیجیتالی برای جلوگیری از فلج کردن تحریم های ایالات متحده شدند. موضع تهران در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال به طرز چشمگیری با شرکت های رسمی كه ماینرهای بیت کوین  دارند، بطور محسوسی نرم شده است.

همانطور که قبلاً توسط Cointelegraph گزارش شده بود، ایران حدود هزار مجوز برای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال در کشور صادر کرده است. در اوایل ماه مه، وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور مجوز این کار را به شرکت رمزارز  iMiner داد تا 6000 واحد استخراج در سمنان تاسیس کند.

ایران همچنین  به شرط بازپرداخت کلیه درآمدهای خارجی، معافیت مالیاتی را به استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال داده است.

بیک وردی، مدیر عامل bitHolla مدعی است که بحران اقتصادی در کشور فقط زمینه را برای فعالیت بیشتر ارزهای دیجیتال فراهم می کند. وی اظهار داشت: هنگامی که دارایی شما در حدود دو سال بیش از پنج برابر ارزش خود را از دست می دهد، به عنوان یک سرمایه گذار، به دنبال گزینه های جایگزین با ارزش تری هستید.

سخن پایانی

اگر شما هم به دلیل بحران تورم در ایران ارزش دارایی تان در حال کم شدن است به شما پیشنهاد می‌کنیم بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید. همچنین اگر با سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می کنیم با تیم حرفه‌ای بینوست مشاوره کنید.

مشاوره رایگان سرمایه گذاری ارز دیجیتال

اگر در مورد سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال یا استفاده از سبد های سرمایه گذاری بینوست سوال دارید فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان کارشناسان بینوست با شما تماس بگیرند .

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید