ارز یعنی “پولی که برای خرید و فروش و یا سرمایه‌گذاری و غیره استفاده می‌شود”. بیت کوین نیز دقیقا همین ویژگی را دارد که در ادامه ما شما را با اولین کریپتوکارنسی دنیا آشنا خواهیم کرد. بیت کوین چیست؟ در این مقاله از سایت سرمایه گذاری ارز دیجیتال بینوست، بیت کوین را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

خلاصه مقاله

  • بیت کوین اولین کریپتوکارنسی دنیاست که تحت کنترل هیچ دولت یا سازمانی نیست.
  • خالق بیت کوین ساتوشی ناکاماتو است.
  • بیت کوین همانند اکثر ارزهای فیات، پشتوانه فیزیکی ندارد و ارزش آن توسط اعتماد عمومی و توافق جمعی تعیین می‌شود.
  • عرضه و تقاضا در بازار، هزینه تولید بیت کوین جدید و تکنولوژی بلاک چین روی ارزش این رمزارز تاثیرگذارند.

بیت کوین چیست؟

روبل روسیه، دلار آمریکا، یورو اروپا و ین ژاپن همه پول‌هایی هستند که توسط دولت‌های آنها ایجاد شده و به “ارز فیات” معروف هستند. فیات در حقیقت اصطلاحی است که معنای دستور و یا مجوز رسمی داشتن ارز را می‌دهد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که حدودا 4000 سال پیش و در سراسر جهان مردم از پوسته‌های معروف “صدف” به عنوان ارز استفاده می‌کردند. این ارزها ظاهر بسیار زیبا و بی نظیری داشتند و امکان تقلب در آنها وجود نداشت.

بعدها یعنی حدودا دوهزار سال پیش در مصر و اطراف آن، گندم به عنوان ارز استفاده ‌شد. به دلیل این که گندم نقش مهمی در رژیم غذایی ما دارد پس با ارزش است، از طرفی قابل حمل و مبادله است، این ویژگی‌های گندم باعث شد این کالا به عنوان ارز به کار برده شود. با گذر زمان به بیت‌ کوین و ارز دیجیتال رسیدیم.

بیت کوین پولی مجازی و رمزارزی است که طراحی شد تا کنترلی بر آن وجود نداشته باشد و امکان پرداخت در اینترنت را فراهم می‌کند. در واقع بیت کوین نوعی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است. در بخش زیر رمزارز را توضیح می‌دهیم.

رمزارز چیست؟

در سال‌های نه چندان دور ارز دیگری به میان آمد که به این نوع ارز، ارز رمزگذاری شده (cryptocurrency) گفته می‌شود. در حقیقت کریپتو خلاصه شده‌ی کریپتوکارنسی است. کریپتو‌کارنسی یک تکنولوژی کامپیوتری است که به وسیله‌ی آن اطلاعاتی را که می‌خواهید در امنیت و یا پنهان نگه خواهید داشت. بیت کوین اولین نمونه از این ارزهای رمزگذاری شده است که در سال 2008 ایجاد شده و در دنیای وب به علاقه‌مندان معرفی شد.

خالق بیت‌ کوین کیست؟

کسی نمی‌داند بیت کوین را چه کسی اختراع کرده و یا حداقل به صورت دقیق مخترع آن مشخص نیست. ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamoto ) نام گروه و یا شخصی است که در سال 2008 مقاله‌ی مربوط به این ارز دیجیتال را برای اولین بار منتشر کرد. همچنین او بر روی نرم افزاری که در سال 2009 منتشر شد، فعالیت کرد. پروتکل نرم‌افزار بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که برای ورود به آن باید سال تولد خود را وارد کنید. بر همین اساس ما می‌دانیم تولد ساتوشی 5 آوریل است. در این دوران افراد زیادی بودند که ادعای ساتوشی بودن را داشتند. البته در این مورد حدس‌های زیادی نیز زده شده اما تا به امروز  هویت اصلی ساتوشی فاش نشده است.

چندین تحقیق پیش از به میان آمدن این ارز اینترنتی وجود داشته که به ایده بیت کوین منجر شده است. این تحقیقات عبارتند از: هش کش (Hashcash) که توسط آدام بک (Adam Back) در سال 1997 اختراع شد، وی دای بی مانی (Wei Dai b-money )، بیت گولد (bit gold) ساخته‎‌ی نیک زابو (Nick Szabo’s) و اثبات کار (Reusable Proof of Work) که مخترع آن هال فینی (Hal Finney) است. در اولین مقاله‌ای که بیت کوین خود را به جهانیان معرفی کرده به هش کش، بی مانی و سایر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، اشاره بسیار زیادی داشته است. شاید جای تعجب نباشد افرادی که در بالا نامشان را بردیم در پیشرفت این پروژه سهم بسیار زیادی داشته باشند.

دلایل پنهان شدن ساتوشی ناکاماتو

دو دلیل اصلی برای پنهان نگه داشتن هویت ساتوشی وجود دارد. اولین دلیل حفظ حریم خصوصی است. با افزایش محبوبیت بیت کوین (که به یک پدیده جهانی تبدیل شده است) ساتوشی احتمالا توجه بسیاری از رسانه‌ها و دولت‌ها را به خود جلب خواهد کرد. دلیل دیگر امنیت است، با نگاه به سال 2009 ، 32489 بلوک اطلاعات در آن قرار داده شد. در آن زمان نرخ پاداش در هر بلوک برابر با  50 بیت کوین بوده است.

کل پرداخت در سال 2009 برابر با 1,624,500 بیت کوین تخمین زده شد که در تاریخ 25 اکتبر سال 2009 ارزشش برابر با 13.9 میلیارد دلار بوده است. شاید بتوان گفت در سال 2009 ساتوشی و چند نفر دیگر ماینینگ انجام می‌دادند و اکثریت سهام بیت کوین برای خود ساتوشی است. شخصی که این مقدار بیت‌ کوین دارد می‌تواند به هدف مجرمان و هکرها تبدیل شود، به خصوص که بیت کوین کمتر شبیه سهام و بیشتر شبیه پول نقد است. به همین دلیل بهترین راه برای این که ساتوشی در امان بماند، ناشناس ماندنش است.

بلاک چین چیست؟

در ابتدایی‌ترین تعریف بلاک‌چین به معنی واقعی کلمه یک زنجیره از بلوک است. البته نه به معنای سنتی و قدیمی آن! وقتی در این مقاله ما کلمات بلاک (block) و زنجیره (chain) را به کار می‌بریم، در واقع در مورد ذخیره شدن اطلاعات دیجیتالی (بلوک‌ها)در یک پایگاه داده همگانی (زنجیره) صحبت می‌کنیم.

در بیت کوین،بلاک‌چین وظیفه تایید تراکنش‌ها را برعهده داذد

در واقع بلوک‌ها یا بلاک‌ها در بلاک چین شامل بخشی از اطلاعات دیجیتالی هستند. به طور مشخص هر بلاک از سه بخش تشکیل شده است. این سه بخش عبارتند از:

  1. بلوک‌ها اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها مانند زمان تراکنش، زمان و آخرین مبلغ خریدی که شما به تازگی از دیجی کالا انجام دادید را ذخیره می‌کنند. (مثال دیجی کالا برای این است که برای شما مفهوم بلاک‌چین قابل فهم شود وگرنه دیجی‌کالا بر روی بلاک‌چین فعالیتی ندارد).
  2. بلاک‌ها اطلاعات این که چه کسی تراکنش را انجام داده را ذخیره می‌کنند. یک بلوک برای خریدهای شما در دیجی کالا نام شما را به همراه digikala.com, Inc ذخیره می‌کند. به جای استفاده از نام اصلی، خرید شما بدون هیچ گونه اطلاعات شناسایی با استفاده از “امضای دیجیتال” منحصر به فرد که شبیه نام کاربری است، ثبت می‌شود.
  3. اطلاعاتی که بر روی هر بلوک ذخیره شده منحصر به فرد است. درست مثل من و شما که نام‌های مختلفی داریم و به وسیله‌ی این نام از یکدیگر مشخص می‌شویم. هر بلوک کد منحصر به فردی به نام هش (hash) را ذخیره می‌کند . این کد به ما امکان می‌دهد بلوک‌ها را از یکدیگر تمییز دهیم. در حقیقت هش‌ها کدهای رمزنگاری شده هستند که توسط الگوریتم‌های ویژه در نرم‌افزار بیت کوین ایجاد می‌شوند.

فرض کنیم که شما در حال خرید کردن یک کالا از دیجی کالا هستید و دقیقا پس از پرداخت آن تصمیم می‌گیرید یکی دیگر از همان کالا بخرید. حتی اگر جزئیات خرید جدید شما با خرید قبلی تقریباً یکسان به نظر برسند، اما هنوز می‌توانیم به دلیل کدهای منحصر به فرد آنها ، بلوک‌ها را از هم جدا کنیم.

بیشتر بخوانید: بلاکچین چیست

پشتوانه‌ی بیت کوین چیست؟

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که پشتوانه‌ بیت کوین چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم هیچ چیز. البته این امر غیر معمولی نیست. بیشتر ارزهای جهان درست مثل بیت کوین پشتوانه خاصی مثل طلا و سایر فلزهای باارزش ندارند. در حقیقت آن چه به بیت‌ کوین ارزش می‌دهد خود ما هستیم که این باور را داریم که بیت‌کوین ارزشمند است. در مورد دلار آمریکا ، پوند انگلیس و یورو اتحادیه اروپا نیز همین مسئله وجود دارد.

از لحاظ تاریخی تا 15 آگوست 1971، بیشتر ارزها توسط یک کالای با ارزش که معمولا طلا و نقره بود، حمایت می‌شدند. در حقیقت قبل از این که پول کاغذی کشف شود، بیشتر سکه‌ها از فلزهای باارزش مثل طلا و نقره ساخته می‌شدند. علاوه بر این پس از جنگ جهانی دوم تا سال 1971 بسیاری از کشورهای جهان تحت توافق برتون وودز (Bretton Woods) فعالیت می‌کردند. براساس این توافق‌نامه پشتوانه‌ی ارزهای دنیا طلا بود. اما در سال 1971 پس از بین رفتن این توافق (توافقی که یک کالا به عنوان پشتوانه‌ی ارزها در نظر گرفته می‌شود)، سیستم جدیدی به میان آمد.

در پایان سال 1960 در سیستم برتون وودز مشکلات بسیار زیادی به وجود آمدند. مهم‌ترین مشکل این سیستم ارزش بی‌نهایت دلار آمریکا در برابر سایر ارزها بود که این موضوع باعث ایجاد اختلال در تجارت بین المللی شد. به همین دلیل، سایر دولتها تصمیم گرفتند قرارداد مذکور را زیر پا بگذارند و به جای این سیستم از ارزهای فیات استفاده کنند. در حقیقت ارز فیات یک ارز شناور است که هیچ پشتوانه‌ی کالایی مثل طلا، فلزهای گرانبها و غیره ندارد و اعتماد مردم تعیین کننده‌ی ارزش آن است. در گذشته ، دلار یا سایر ارزها معادل طلا یا کالای دیگری ارزش داشتند ( یعنی آنچه که باعث بالا و پایین رفتن ارز می‌شد قیمت طلا بوده است).

بیشتر بخوانید: ارزش بیت کوین

تفاوت بیت‌کوین با سایر ارزهای فیات چیست؟

پشتوانه بیت‌کوین درست مانند سایر ارزهای فیات اعتبار و اعتمادی است که در میان مردم دارند.

در حقیقت بیت‌ کوین مانند یک ارز فیات است. درست مانند سایر ارزهایی که تا به اینجا توضیح دادیم، می‌تواند در بازار شناور باشد و ارزش آن توسط اعتبار و اعتمادی که مردم برای این ارز قائل هستند، تعیین می‌شود. به معنای دیگر شاید بتوانیم این‌گونه بگوییم که ارزش ارزهای دیجیتال براساس توافق عموم تعیین می‌شود.

با این وجود برخلاف ارزهای سنتی فیات، چندین عامل مهم وجود دارند که ارزش بیت کوین را به طور بالقوه بیشتر می‌کند و باعث می‌شود این ارز نسبت به سایر ارزها قابل اعتمادتر شود.

دلایل برتری بیت‌ کوین نسبت به سایر ارزهای فیات چیست؟

  • بیت کوین باید از طریق کامپیوتر استخراج شود که این امر به سرمایه‌گذاری زمان و پول نیاز دارد. هر چه استخراج بیت‌ کوین سخت‌تر و به عبارتی گران‌تر شود به این معناست که ارزش بیت‌ کوین به خودی خود رو به افزایش است.
  • در حالی که دولت‌ها می‌توانند عرضه پول خود را در هر زمان معینی افزایش دهند، به طور کلی افزایش نقدینگی در بازار باعث کاهش ارزش ارز می‌شود. در بیت‌ کوین این‌گونه نیست. عرضه بیت کوین به شدت تنظیم می‌شود و تعداد بیت کوین‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند، روز به روز در حال  کاهش هستند. پس از این که 21 میلیون بیت کوین از این شبکه استخراج شد، امکان استخراج بیت کوین جدید برای همیشه از بین خواهد رفت.

همچنین لازم به ذکر است این ارز تحت تاثیر هیچ دولت و حکومتی نیست و تغییرات سیاسی بر روی ارزش آن تاثیر نخواهند گذاشت. به عبارتی بیت کوین یک ارز آزاد و مستقل است.

ارزش و قیمت بیت‌ کوین چگونه سنجیده می‌شود؟

خرید بیت‌ کوین با خرید سهام یا اوراق قرضه متفاوت است. زیرا بیت کوین یک شرکت نیست در نتیجه هیچ ترازنامه یا فرمی برای بررسی دارایی‌های آن وجود ندارد. برخلاف سرمایه‌گذاری در ارزهای سنتی، بیت کوین توسط یک بانک مرکزی صادر نمی‌شود یا از طرف دولت حمایت نخواهد شد. بنابراین سیاست پولی ، نرخ تورم و اندازه‌گیری رشد اقتصادی که به طور معمول بر ارزش ارز تأثیر می‌گذارند، به بیت‌ کوین مربوط نمی‌شوند.

عرضه و تقاضا مهم‌تذین عامل تعیین کننده ارزش و قیمت بیت کوین است.

پس ارزش بیت‌ کوین تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟

  • عرضه و تقاضا بیت‌ کوین در بازار
  • هزینه تولید یک بیت‌ کوین در طی فرآیند استخراج (میزان انرژی مصرف شده که با گذشت زمان این انرژی افزایش می‌یابد، در نتیجه ارزش بیت‌ کوین بالاتر خواهد رفت)
  • پاداش پرداخت شده به ماینرها به صورت بیت‌ کوین تا معاملات انجام شده از طریق بلاک‌چین را تایید کنند
  • تعداد ارزهای دیجیتال رقیب
  • تعداد صرافی‌هایی که در حوزه بیت‌ کوین فعالیت دارند
  • مقرارت حاکم بر فروش بیت‌ کوین
  • مقرارت درون شبکه‌ای

بیشتر بخوانید: فصل بیت کوین

عرضه و تقاضا در بیت‌ کوین چگونه است؟

عرضه بیت‌ کوین از دو طریق متفاوت تحت تاثیر قرار می‌گیرد:

شبکه‌ی بیت‌ کوین براساس پروتکل‌هایی که تعریف کرده اجازه می‌دهد تا بیت‌ کوین‌های جدید با نرخ ثابت ایجاد شوند. در حقیقت منظور همان بیت‌ کوین‌های جدیدی است که استخراج کنندگان یا ماینرها به هنگام پردازش اطلاعات و جای دادن آنها در بلاک‌چین به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند.

همان‌طور که تا به اینجا متوجه شدید با گذشت زمان تعداد بیت‌ کوین‌های جدید نیز کاهش می‌یابند. شاید برای شما جالب باشد بدانید رشد از 6.9٪ (2016) ، به 4.4٪ (2017) و به 4.0٪ (2018) کاهش یافته است. این می‌تواند باعث افزایش تقاضا نسبت به عرضه شود و به دلیل برابر نبودن دوطرف این معادله نرخ بیت‌ کوین افزایش بسیار زیادی خواهد یافت. کاهش سرعت گردش بیت‌ کوین به دلیل نصف شدن پاداش ارائه شده به ماینرهای بیت‌کوین است و می‌توان آن را به عنوان تورم مصنوعی برای اکوسیستم رمزارز تصور کرد (هاوینگ بیت کوین).

دوم این که عرضه ممکن است تحت تأثیر تعداد بیت کوین‌های موجود در سیستم باشد. همان‌طور که می‌دانید تعداد بیت‌ کوین‌ها محدود است و تنها 21 میلیون از آن در جهان وجود خواهد داشت. پس از رسیدن به این عدد فعالیت ماینرها باعث به وجود آمدن بیت‌کوین جدید نخواهد شد.

هنگامی که 21 میلیون بیت‌ کوین استخراج شوند و به گردش درآیند، ارزش بیت‌ کوین را عواملی تعیین می‌کنند مانند: کاربردی بودن آن ( آیا در تراکنش‌ها قابل استفاده هستند یا استفاده از آنها بسیار دشوار است)، آیا می‌توان این ارز را قانونی دانست و در نهایت میزان تقاضای بازار چقدر است.

به طور کلی محبوبیت بیت‌ کوین را محبوبیت سایر ارزهای دیجیتالی تعیین می‌کند. اینکه آیا بیت‌ کوین در میان این ارزها محبوب‌ترین است و بیشترین تراکنش به وسیله‌ی بیت‌ کوین انجام می‌شود و یا سایر ارزهای دیجیتالی؟ پاسخ به این سوال تعیین کننده‌ی تقاضا و محبوبیت این ارز خواهد بود. به عبارتی تورم مصنوعی ایجاد شده در حال حاضر در شبکه‌ی بیت‌ کوین بر روی قیمت نهایی این ارز تاثیری نخواهد گذاشت. البته براساس سرعت استخراج‌هایی که هر روزه در این شبکه انجام می‌شوند، آخرین بیت‌ کوینی که از شبکه استخراج خواهد شد در سال 2140 خواهد بود.

رقابت در ارزهای دیجیتال چگونه است؟

به دلیل موفق بودن بیت کوین ارزهای دیجیتالی زیادی در این سال های اخیر به میان آمده است.

اگرچه بیت‌ کوین مشهورترین نوع ارز دیجیتال است، هزاران نوع دیگر کریپتوکارنسی وجود دارند و روزانه نیز به تعداد آنها اضافه می‌شود. در حالی که بیت کوین هنوز هم گزینه اصلی برای سرمایه‌گذاری در بازار است، ارزهایی مانند اتر (ETH)، ریپل ( XRP)، بیت‌ کوین کش (BCH)، لایت‌ کوین (LTC) و ایاس (EOS) براساس گزارشی در ژانویه‌ی 2020، نزدیک‌ترین رقبای بیت‌ کوین هستند. شلوغ بودن این بازار نباید شما را نگران کند. زیرا شلوغ بودن به معنای افزایش قیمت و رقابت است و به احتمال بسیار زیاد بیت‌ کوین به دلیل تکنولوژی بالا و قدمتی که دارد، برنده‌ی همیشگی این بازار خواهد بود.

مقرارت و موضوعات قانونی مربوط به بیت‌ کوین چیست؟

افزایش سریع محبوبیت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال باعث شده است که دولت‌ها درباره نحوه طبقه‌بندی چنین دارایی‌های دیجیتالی بحث داشته باشند. در حالی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار جهانی (SEC)این نوع ارزها را به عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌کند، کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) بیت کوین را تنها یک کالای مصرفی می‌داند. این سردرگمی در تعیین ارزش و نوع بیت‌ کوین باعث عدم اطمینان در بازار شده است، هر چند که میزان این ارزها روزانه در حال افزایش است. علاوه بر این، بازار شاهد حضور بسیاری از محصولات مالی است که از بیت‌ کوین به عنوان دارایی اساسی استفاده می‌کنند، مانند صندوق قابل معامله در بورس (ETF) و مشتقات آن و غیره.

این موضوع به دو صورت روی ارزش بیت‌ کوین تاثیر می‌گذارد:

  • دسترسی بیت‌ کوین را برای سرمایه‌گذارانی که قادر به خرید بیت‌ کوین واقعی نیستند، فراهم می‌کند. بنابراین تقاضا را افزایش می‌دهد.
  • این امر می‌تواند نوسانات قیمت را به دست سرمایه‌گذاران بزرگ که معتقدند معاملات آتی بیت کوین بیش از حد ارزشمند یا کم ارزش هستند، بسپارد. ممکن است این نوع سرمایه‌گذاران از منابع قابل توجه خود استفاده کنند تا به نحوی ارزش بیت‌ کوین را تنظیم کنند که به نفع آنها باشد.
بیت کوین را می‌توان از طریق صرافی‌های دیجیتالی خرید.

خرید و فروش بیت‌ کوین چگونه است؟

به دست‌ آوردن بیت‌ کوین کار راحتی نیست. پس شاید بهتر باشد به جای استخراج این ارز دیجیتال از طریق ماینینگ آن را از صرافی‌های مجاز خریداری کنید. البته در برخی از کشورها درست مانند دستگاه ATM که برای پول وجود دارد، ATMهایی برای تراکنش بیت‌ کوین وجود دارند و این امکان را به شما می‌دهند تا به راحتی این ارز دیجیتال را خرید و فروش کنید. در بخش‌های زیر شیوه‌های مختلف خرید و فروش بیت‌ کوین را بررسی می‌کنیم.

خرید از صرافی‌ ارز دیجیتال

در مورد معاملات بیت‌ کوین، صرافی‌ ارز دیجیتال یک راه‌حل بسیار آسان و در دسترس است. در مورد خرید ارزهای دیجیتال، صرافی‌ها به عنوان یک واسطه عمل می‌کنند که هم ارزهای خریدار و هم ارزهای فروشنده را در خود نگه می‌دارند.

برای خرید بیت‌ کوین از طریق صرافی ابتدا باید یک حساب کاربری در سایت باز کنید. معمولا تمام صرافی‌های معتبر نیاز به تایید هویت کامل شما و حساب بانکی وارد شده در بخش حساب کاربری دارند تا بتوانند به هنگام فروش پول شما را به حساب معتبر و مورد نظرتان وارد کنند. سپس شما در بخش «پیشنهاد خرید» نوع ارزی که می‌خواهید بخرید، مقدار آن و پیشنهادتان برای خرید هر واحد بیت‌ کوین را وارد می‌کنید.

زمانی که یک فروشنده مطابق با پیشنهاد شما پیدا شود، صرافی به خودی خود تراکنش را کامل می‌کند. همچنین در نظر گرفتن هزینه‌ای که هر صرافی برای هر تراکنش در نظر می‌گیرد نیز اهمیت زیادی دارد. مثلا یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان به نام CEX.io به ازای تراکنش هر 50 دلار 3.80 دلار کارمزد در نظر گرفته است. البته اگر شما از طریق ویزا کارت این تراکنش را انجام دهید 1.2 درصد از میزان تراکنش شما به سه دلار و هشتاد سنت شما اضافه خواهد شد. اگر از طریق ویزا کارت تراکنش انجام می‌دهید؛ درصدی که برای هر خرید و یا فروش در نظر گرفته خواهد شد، متفاوت است.

البته همیشه این مقدار بسیار کم و ناچیز است. لازم به ذکر است بیشتر صرافی‌ها سقفی برای میزان بیت‌ کوینی که می‎‌خواهید بخرید و یا بفروشید در نظر می‌گیرند که با گذشت زمان و میزان وفادرای شما به سایت مذکور این سقف افزایش پیدا می‌کند.

بیت کوین را مانند سایر ارزهای دیجیتالی می توان از صرافی هایی که برای این نوع ارزها وجود دارد خرید و یا فروخت.

معاملات مستقیم بیت‌ کوین

یکی دیگر از روش‌های خرید بیت‌ کوین، خرید آن به صورت مستقیم است. یعنی بدون واسطه شما این ارز دیجیتالی را از یک شخص دیگر خریداری کنید. این نوع سرویس معمولا در سایت‌های صرافی برای ارزهای دیجیتال وجود دارد. حتی در این نوع سایت‌ها واسطه‌ای میان دو شخص فروشنده و خریدار وجود دارد که ارتباط میان این دو را تسهیل می‌کند.

برای این نوع خرید، ابتدا باید به عنوان یک خریدار در سایت ثبت‌نام کنید. به جز کامل کردن بخش پروفایلتان شما باید به طور کامل هویت‌ خود را تایید کنید. پس از این که ثبت‌نام شما کامل شد، می‌توانید سفارشتان را برای خرید و یا فروش بیت‌کوین در سایت ثبت کنید. هنگامی که فروشنده‌ای تصمیم بگیرد بیت‌ کوین‌هایش را به شما بفروشد، از طرف صرافی آنلاین اطلاعیه‌ای دریافت می‌کنید و پس از آن به صورت مستقیم و بدون واسطه شما می‌توانید با فروشنده در ارتباط باشید. این وب سایت صرفاً به عنوان بستری برای تکمیل تجارت است.

روند فروش بیت کوین در برخی از صرافی‌های آنلاین می‌تواند کاملاً سخت و زمان‌بر باشد. بنابراین، لازم است قبل از تصمیم گیری در مورد صرافی خود به طور کامل تحقیقات انجام دهید تا سایتی که از همه نظر معتبر و سریع است را انتخاب کنید.

تجارت آنلاین همتا به همتا (P2P)

بلاک‌چین علاوه بر بیت کوین در سایر ارزهای دیجیتالی نیز استفاده می‌شود

بازارگاه‌های تجارت همتا به همتا پیشرفتی نسبتا جدید در دنیای بیت‌ کوین هستند. در این بازارگاه هیچ مبادله‌ی مستقیمی در حال انجام نیست. در عوض این وب‌سایت‌ها به عنوان بستری کار می‌کنند که افراد با نیازهای متفاوت و در عین حال مکمل را در کنار هم قرار می‌دهند. این سرویس براساس منافع مشترک افردی است که مایل به خریدن بیت‌ کوین با کارت اعتباری و یا به دنبال خرید کردن کالاهایی به وسیله‌ی بیت‌ کوین هستند. پس افرادی که به دنبال خرید بیت‌ کوین هستند به بیت‌ کوین خود می‌رسند و افرادی که به دنبال تبدیل این ارز دیجیتالی به پول نقد هستند نیز به هدف خود خواهند رسید.

امنیت بیت‌ کوین چگونه است؟

ممکن است سوال بعدی شما در مورد این ارز دیجیتال امن بودن و یا نبودن آن باشد. بیت‌کوین یک ارز امن است. برای این حرف دلایل زیادی وجود دارند که مهم‌ترین دلایل آن را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد.

  1. بیت‌ کوین رمزنگاری شده و مطمئن است: نه به صورت عادی بلکه به وسیله‌ی دستگاه‌های بسیار دقیق این کار انجام شده است. بیت کوین با سیستم خاصی به نام بلاک‌چین (blockchain)  رمزگذاری و پشتیبانی می‌شود. سیستم بلاک‌چین از ماینرها استفاده کرده و معاملات انجام شده در سیستم بیت‌کوین را رمزگذاری می‌کند. همچنین افرادی که در این سیستم فعالیت دارند در مورد فاش نشدن اطلاعات شخصی کاربران بسیار دقیق هستند. به گونه‌ای که اگر حتی هکرها بتوانند وارد این سیستم شوند، چیزی برای دزدیدن پیدا نخواهند کرد. زیرا تمام اطلاعات به صورت رمزنگاری شده است و هیچ کس نمی‌تواند این رمزها را بشکند.
  2. بیت‌ کوین یک ارز عمومی است: ممکن است پس از خواندن «عمومی بودن بیت‌ کوین» با خود فکر کنید که این موضوع باعث امن شدن بیشتر نخواهد شد بلکه عامل ناامنی این ارز دیجیتالی است. اما بهتر است توضیح دهیم که منظور از «عمومی بودن» این است که تمام تراکنش‌های انجام شده در این شبکه در دسترس عموم قرار دارند و همه‌چیز در شفافیت کامل اتفاق می‌افتد (درست برخلاف فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی کشورها) حتی یک فردناشناس نیز می‌تواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. پس با چنین سیستمی هیچ‌کس نمی‌تواند کلاهبرداری و یا تقلب انجام دهد. البته ذکر این نکته ضروری است که معاملات انجام شده در این شبکه غیرقابل بازگشت هستند. بدان معنا که پس از خرید و یا فروش بیت‌ کوین دیگر نمی‌توانید این معامله را فسخ کنید. داشتن بیت‌کوین درست مانند این است که هزاران نفر مواظب این هستند که از کیف پول شما دزدی نشود و پول شما در امان بماند.
  3. بیت‌ کوین غیرمتمرکز است: شبکه‌ی این ارز دیجیتال بیش از هزاران سرور در سراسر جهان دارد و بیش از هزاران گره یا نود، پیگیر تمام معاملات انجام شده در این سیستم هستند. این موضوع برای امن بودن بیت‌ کوین بسیار مهم است. زیرا اگر یک گره و یا یک سرور به خوبی نتواند فعالیتش را انجام دهد، سرور و گره بعدی این مشکل را متوجه خواهد شد و در جهت حل آن اقدام می‌کند. همچنین این موضوع امکان هک شدن سیستم را بسیار کاهش می‌دهد، زیرا هک کردن یک سرور فایده‌ای نخواهد داشت و هزاران سیستم دیگر از این کار جلوگیری می‌کنند. مگر این که هکر بتواند فعالیت 51 درصد از سرورها را کنترل کند که این کاربه نظر غیرممکن می‌رسد.

کیف‌ پول بیت‌ کوین

از آنجایی که بیت‌ کوین یک ارز دیجیتال است و هیچ شکل و یا فرمی ندارد پس به صورت فیزیکی نمی‌توان آن را ذخیره کرد. در عوض شما یک کلید مخصوص به خود دارید. این کلید برای دسترسی شما به آدرس عمومی بیت‌کوین و امضای اختصاصی شما در تراکنش‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که این کلید شما را به بیت‌کوین‌هایی که ذخیره کردید، وصل می‌کند پس در نگهداری آن باید دقت لازم را داشته باشید و آن را در امنیت کامل نگهداری کنید. ترکیبی از کلید عمومی گیرنده و امضای خصوصی شما یک تراکنش را در شبکه کامل خواهند کرد. انواع مختلفی از کیف پول‌های بیت کوین وجود دارند که به نیازهای مختلفی می‌پردازند و از نظر امنیت، راحتی‌، دسترسی و غیره متفاوت هستند. در بخش زیر انواع کیف پول ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم.

انواع کیف‌پول‌ ارز دیجیتال

کیف پول بیت کوین جایی برای نگه داری بیت کوین است. این کیف پول ها انواع مختلفی دارند.

کیف پول کاغذی

در حقیقت سندی است که شامل آدرس عمومی برای دریافت بیت‌ کوین و یک کلید اختصاصی است که امکان ذخیره کردن، خرج کردن و انتقال این ارز دیجیتالی را برای شما ممکن می‌سازد.

کیف پول‌های کاغذی اغلب به شکل کدهای QR چاپ می‌شوند تا بتوانید به سرعت آنها را اسکن کرده و کلیدها را به کیف پول نرم افزاری اضافه کنید. این کار باعث افزایش سرعت در تراکنش‌های درون شبکه‌ای می‌شود (درست مثل کارت به کارت کردن است که شما یک شماره کارت عمومی دارید که برای واریز پول آن را در اختیار هر کسی قرار می‌دهید اما به هنگام برداشت پول علاوه بر شماره کارت باید رمز کارت، رمز دوم و غیره را بدانید).

یک کیف پول کاغذی با استفاده از سرویس‌هایی مانند BitAddress یا Bitcoinpaperwallet ایجاد می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد یک آدرس بیت‌ کوین با شماره‌های تصادفی با کلید خصوصی (رمز اختصاصی) ایجاد کنند.

کیف‌پول موبایل

برای کسانی که به‌طور روزمره از بیت کوین استفاده می‌کنند، به وسیله این ارز دیجیتالی خرید می‌کنند و یا به صورت همتا به همتا تبادل بیت‌ کوین را انجام می‌دهند، داشتن یک کیف‌پول موبایل برای بیت‌ کوین یک امر ضروری است. این نوع کیف‌پول مانند یک نرم‌افزار در گوشی هوشمند شماست، از ویژگی‌های آن می‌توان به ذخیره کردن کلیدهای خصوصی و امکان پرداخت خریدهای انجام شده از طریق تلفن همراه اشاره کرد.

کیف‌پول تحت وب

کیف پول‌های وب کلیدهای خصوصی شما را روی یک سرور ذخیره می کنند که دائماً به‌صورت آنلاین و توسط شخص سوم کنترل می‌شوند. سرویس‌های مختلف ویژگی‌های متفاوتی ارائه می‌دهند که برخی از آنها می‌توانند به کیف پول‌های تلفن همراه و دسکتاپ متصل شوند و آدرس‌هایی که در آنها ذخیره شده را در دستگاه موردنظر شما تکرار کنند (مثلا اگر شما یک کیف‌پول موبایل داشته باشید و در آن کلید عمومی بیش از 10 کاربر را دارید، به هنگام استفاده از کیف‌پول وب شما می‌توانید تمام این ده کلید عمومی را بازیابی کنید و نیازی به دوباره وارد کردن آنها نیست).

کیف‌پول دسکتاپ

این نوع کیف‌پول در کامپیوتر شما دانلود و نصب می‌شود و کلیدهای خصوصی شما بر روی هارد کامپیوترتان ذخیره می‌شوند. با این اوصاف، آنها از کیف پول‌های آنلاین و تلفن همراه ایمن‌تر هستند، زیرا اطلاعات کیف‌پول شما در اختیار شخص سومی گذاشته نخواهند شد، به همین دلیل سرقت از آنها سخت‌تر است. این کیف‌پول به اینترنت متصل است که باعث می‌شود از امنیت کمتری برخوردار باشد.

با این حال، کیف پول‌های دسکتاپ برای کسانی که مقادیر کمی بیت‌ کوین را از طریق کامپیوترهایشان تراکنش می‌کنند، یک راه حل عالی است. انواع مختلفی از کیف پول‌های دسکتاپ وجود دارند که نیازهای مختلفی را برآورده می‌کنند. برخی به امنیت توجه می کنند ، برخی به ناشناس بودن و غیره.

کیف‌پول سخت‌افزاری

کیف پول سخت افزاری نوع منحصر به فردی از کیف پول ارز دیجیتال است که کلیدهای خصوصی کاربر را در یک دستگاه سخت افزاری ایمن ذخیره می‌کند. این امن‌ترین روش برای ذخیره هر مقدار بیت کوین است. تاکنون هیچ حادثه تایید شده دزدی پول از یک کیف پول سخت افزاری وجود نداشته است. برخلاف کیف‌پول‌های کاغذی که در مواقعی جوابگو نیستند و کاربر مجبور به استفاده از کیف‌پول نرم‌افزاری می‌شود، کیف‌پول سخت‌افزاری تمام نیازهای کاربر را پاسخگوست و به صورت ایمن و تعاملی می‌توان از آن استفاده کرد.

ماینینگ بیت‌ کوین چیست؟

ماینیگ باعث می شود تا کوین‌های جدید در شبکه‌ی بیت کوین به دست آید.

پاداشی که شبکه‌ی بلاک‌چین (Blockchain) برای استخراج کنندگان در نظر گرفته است، در حقیقت برای ایجاد انگیزه در میان افرادی که در این شبکه فعالیت می‌کنند، به وجود آمده است. در حقیقت فعالیت ماینرها هدف اصلی شبکه که پشتیبانی کردن، معتبر بودن تراکنش‌ها و نظارت بر فعالیت کل شبکه است را تضمین می‌کند. افرادی که این مسئولیت‌های اصلی بلاک‌چین را برعهده دارند، در سراسر جهان حضور دارند. همچنین تعداد آنها بسیار زیاد است. این دو عامل باعث شده تا بیت‌ کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز باشد. لازم به ذکر است این ارز تحت کنترل هیچ دولت، مرکز و یا سازمانی نیست و تنها چیزی که بیت‌ کوین را کنترل می‌کند، تکنولوژی بلاک‌چین است.

به عبارتی ماینرها در سیستم بلا‌ک‌چین نقش حسابرس در یک شرکت را دارند و به ازای فعالیتشان در این شبکه پول دریافت می‌کنند. این افراد تراکنش‌هایی که در سیستم بلاک‌چین انجام شده را بررسی می‌کنند و اگر تراکنش به درستی انجام شده باشد آن را داخل یک بلوک در سیستم قرار می‌دهند. در حقیقت چنین کاری باعث می‌شود کلاهبرداری در شبکه‌ی بیت‌ کوین بی معنی شود و همه چیز شفاف باشد.

اگر شما به دنبال دریافت بیت‌ کوین از طریق استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال هستید باید به دو نکته‌ی زیر بسیار توجه کنید که یکی از این شرایط مربوط به تلاش است و دیگری شانس است:

  1. شما باید تراکنش‌های انجام شده در شبکه را تایید کنید ( این قسمت آسان کار یک ماینر است).
  2. شما باید اولین ماینری باشید که به یک جواب درست برای یک مسئله ریاضی رسیدید. این روند به عنوان اثبات کار شناخته می‌شود.

فعالیت ماینرها علاوه بر تایید تراکنش‌ها در اکوسیستم بیت‌ کوین و درآمدزایی برای خودشان باعث به وجود آمدن کوین‌های جدید نیز می‌شود. به عبارتی تنها راه آزادسازی ارزهای دیجیتالی جدید ماینینگ است. به عنوان مثال، از ماه نوامبر 2019 حدود 18 میلیون بیت کوین در گردش بوده است. گذشته از کوین‌های به دست آمده از طریق اولین بلوک که توسط بنیانگذار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است، هر یک از این بیت کوین‌ها به دلیل فعالیت ماینرها به وجود آمده است. در صورت عدم وجود ماینرها، بیت کوین در این شبکه در حال گردش و قابل استفاده خواهد بود، اما هیچ وقت بیت کوین اضافی تولید نخواهد شد.

آینده بیت کوین

هویت بنیان گذار بیت کوین تا به امروز مشخص نیست.

با افزایش روز افزون تعداد موسسات سرمایه‌گذاری و شرکت‎های بزرگی که در حوزه‌ی بیت‌ کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، به نظر می‌رسد که کم کم ارزهای دیجیتال در حال شناخته شدن و جای گرفتن در سیستم اصلی مالی هستند. دارایی‌های جایگزین مدت‌هاست که برای تمام سرمایه‌گذاران به عنوان ابزار محافظت از تورم و سرمایه‌گذاری بدون ریسک شناخته شده‌اند و یک ابزار بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران به حساب می‌آِیند.

ممکن است در ابتدا هدف بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال تبدیل شدن به یک ارز فیات که به صورت روزمره افراد از آن استفاده می‌کنند، بوده باشد. اما به نظر می‌رسد به دلیل نوسانات قیمت این ارز و توجه زیاد سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال هدف اولیه‌ی این شبکه به حاشیه رانده شده باشد.

در مورد بیت‌ کوین گفته می‌شود بازار بزرگی برای دارایی‌های جایگزین وجود دارد و به نظر می‌رسد این بازار برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بسیار مناسب است. با افزایش جمعیت بازار دارایی‌های جایگزین توسط کریپتو، استانداردهای گزارش‌دهی و شفاف‌سازی اطلاعات بهبود می‌یابند که این موضوع به نوبه خود منجر به کاهش نوسانات و افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال خواهد شد.

تهدیدات بیت‌ کوین

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده بزرگترین خطری که بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال را تهدید می‌کند، فاش شدن اطلاعات کاربران است. البته به جز این موضوع تهدیدات دیگری نیز بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی را تهدید می‌کنند که در ادامه به صورت خلاصه این تهدیدات را برای شما شرح خواهیم داد:

  1. فاش شدن اطلاعات: این موضوع یکی از مهم‌ترین آسیب‌پذیری‌های بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد. هرچند ارزهای دیجیتال امن و بلاک‌چین بسیار ایمن است اما واسطه‌ها این‌گونه نیستند. بنابراین ممکن است ارزهای دیجیتال به سرقت بروند. مبادلات ارزهای دیجیتال، سیستم‌های پرداخت آنلاین و سایر شرکت‌های خدمات مالی که ارائه دهنده خدمات مرتبط با این نوع ارز هستند، باید برای مقابله با تهدیدات مربوط به ارزهای دیجیتال، از راه حل‌های امنیتی فاش نشدن اطلاعات کاربران استفاده کنند.
  2. تهدیدات استخراج ارزهای دیجیتال: بزرگ‌ترین تهدید برای شبکه‌ی کریپتو حمله‌ی هکرها به شبکه است. یکی از روش‌هایی که هکرها انتخاب می‌کنند، استفاده از بدافزار برای سرقت منابع محاسباتی ماینرها است. هکرها این کار را از طریق یک کامپیوتر غیرقابل ردیابی انجام می‌دهند. بدافزارهای حو‌زه‌ی ماینینگ اطلاعات و یا ارز دیجیتال را نمی‌دزدند بلکه بر روی فعالیت کامپیوترهایی که درحال استخراج هستند تاثیر می‌گذارند و عملکرد آنها را پایین می‌آورند و از انرژی این دستگاه‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند.
  3. اخاذی کردن: در این نوع حملات هکرها، اطلاعات شخصی و کاربری شما را به سرقت می‌برند و از شما در برابر لو ندادن این اطلاعات پولی اخاذی می‌کنند. مهاجمان برای تمرکز بر حملات پر بازده به سمت مشاغل و سازمان‌ها نشانه‌گیری می‌کنند. شرکت‌ها به دلیل اعتبار و شهرتشان مجبور هستند این باج را بدهند زیرا پرداخت نکردن باج به معنی از بین رفتن آبروی شرکت است.
  4. مقررات غیر دوستانه: یکی دیگر از عوامل خطر قابل توجه در خصوص ارزهای دیجتال احتمال مقررات غیر دوستانه است. بسیاری از دولت‌ها در حال حاضر مشغول مطالعه و تنظیم مقررات برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هستند. در حالی که بسیاری از کشورها قبلاً نسبت به استفاده از بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال دیدگاه مثبتی نشان داده‌اند، برخی کشورهای دیگر هنوز هم سیاست‌های مبهم و محدود کننده‌ای در مورد این نوع ارزها دارند. بانک‌ها در تلاش هستند تا ارزهای دیجیتال را در سیستم مالی اصلی وارد کنند، هرچند این تلاش‌ها بیشتر برای کنترل این نوع ارزها و محدود کردن و گرفتن آزادی آنها است.
  5. عدم تعادل مالکیت: این نوع ریسک در رابطه با خطرات نظارتی است.  با یک تحقیق کوتاه متوجه خواهید شد که بسیاری از ارزهای دیجیتال جهان تحت مالکیت یک شخص و یا یک گروه است. به اصطلاح به این نوع افراد و یا سازمان‌هایی که بخش عمده‌ای از ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند نهنگ (crypto whale) گفته می‌شود. تصمیمات نهنگ ارزهای دیجیتال به راحتی می‌تواند بر نحوه رفتار این نوع ارزها تأثیر بگذارد. در حالی که طرفداران کریپتو با جدیت به  دنبال ترویج عدم تمرکز و دموکراتیزه کردن ارزهای دیجیتال هستند، این واقعیت که دارندگان بزرگ این نوع ارزها می‌توانند تصمیم گیرندگان اصلی باشند را نمی‌توان نادیده گرفت.
  6. چالش‌های فناوری: بلاکچین و فناوری مرتبط با آن بسیار پیچیده هستند، بنابراین این ترس وجود دارد که پیچیدگی‌های تکنولوژی بتواند مسائل پیچیده‌ای را ایجاد کنند. معمولا سیستم‌های پیچیده به شکل‌های پیچیده نیز شکست می‌خورند.

بیشتر بخوانید: تفاوت بیت کوین و اتریوم

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد به صورتی جامع و کامل بیت کوین توضیح داده شود. در صورت علاقمندی به بازار ارزهای دیجیتال و نداشتن وقت و اطلاعات کافی برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، به منظور دریافت مشاوره رایگان می‌توانید در خواست خود را در بخش مشاوره سرمایه گذاری ارز دیجیتال بینوست ثبت کنید.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید