ارز دیجیتال (Cryptocurrency)  یک نوع پول دیجیتالی است که بر مبنای علم رمزنگاری به وجود آمده است. این نوع پول‌‏ها دارای ویژگی‏‌هایی از قبیل عدم تمرکز، شفافیت و عدم تغییر پذیری است. به دلیل ویژگی‌های ارز دیجیتال سرمایه گذاری بر بازار ارز دیجیتال امروزه بسیار زیاد شده است.

ویروس کرونا و بازار رمزارزها

 منظور از عدم تمرکز ارز دیجیتال، عدم کنترل بر معاملات این نوع پول توسط سازمان‏ها و نهادهای مختلف است. افراد می‌‏توانند ارزهای دیجیتال را از طریق اینترنت و به صورت آنلاین، بدون هیچ گونه واسطه انتقال دهند.

 بازار ارز دیجیتال همچون سایر بازارهای مالی، با شیوع ویروس کرونا دچار تحولات و نوسانات زیادی شد این نوسانات منجر به تغییراتی در چشم انداز و استراتژی‏‌های فعالان بازار ارز دیجیتال شد.

 افراد مختلف تحلیل‏‌های متفاوتی را پس از تحولات ناشی از ویروس کرونا در بازار ارز دیجیتال ارائه دادند. این تحلیل‏‌ها جنبه‏‌های مختلفی از این تحولات را مورد بررسی قرار داده است و به ابعاد مثبت و منفی این تحولات اشاره کرده است. در ادامه با  نظر برخی از کارشناسان در مورد تغییرات بازار ارز دیجیتال آشنا خواهید شد.

 ولد ماتیف یک روش قدرتمند را برای محافظت از بی‌ثباتی وجوه ارز دیجیتال از طریق صندوق ارز دیجیتال را آموخته است. این شخص که اهل مسکو است سال گذشته 250000 دلار در مرکز آزمایشگاه ارز دیجیتال در کالیفرنیا سرمایه گذاری کرد که هدف او صرف نظر از نوسانات بازار، کسب سود دو رقمی از رمز گذاری دیجیتال در تجارت بود. او صرف نظر از نوسانات، بازار سرمایه  را هدف قرار داده بود. اما آقای ماتوف گفت، امسال سرمایه گذاری او 98.5 درصد ارزشش کاهش یافته است، زیرا به طور کلی به خاطر ویروس کرونا و آشفتگی بازار،  ارزش دارایی‌ها کاهش یافته است.

به دلیل ویژگی‌های ارز دیجیتال سرمایه گذاری بر بازار ارز دیجیتال امروزه بسیار زیاد شده است.

سرمایه گذاران مجذوب صندوق‏‌های ارز دیجیتال شدند، زیرا به آن‌ها وعده‌‏های سود بالا را دادند که در مقایسه با سود پول نقد یا اوراق قرضه نا چیز یا حتی منفی بود. در مارس امسال، بیت کوین از طریق فروش زیاد (36 درصد در سال) به یکی از بهترین دارایی ‏ها تبدیل شد. دارایی‌های مشابه که دارای اختلاف قیمت در مبادلات مختلف بودند و  مدت‌ها در بازارهای سهام و اوراق بهادار آربیتراژ (فروش کوتاه مدت توسط افرادی که در بازار بورس داوری و قضاوت می‏کنند) بوده‏اند هنوز هم در سازمان‌های ارز دیجیتال وجود دارند و به این شکل  پول در اختیار معامله گران قرار می‌دهند.

بر اساس آمار کویین مارکت کپ (coinmarketcap)، ارزش کل بازار ارز دیجیتال به 265 میلیارد دلار می‌رسد. اما دستیابی به این مقدار بازده، برای سرمایه گذاران صندوق‌های پر فراز و نشیب ارز دیجیتال، عجیب است.

 افت 39 درصدی قیمت بیت کوین در 12 مارس بسیاری از صندوق‌های مالی را غافلگیر کرد و منجر به خسارت‌های سنگین و بسته شدن صندوق‌ها، به ویژه در بین افرادی دارای ریسک بالایی بودند، شد. استراتژی‌های اصلی بخش صندوق‌های ارز دیجیتال وابسته به ورود سرمایه گذاران بزرگ نهادی در یک دهه گذشته است که ریسک پذیری را کاهش داده است.

صندوق‌های ارز دیجیتال اصلی به طور متوسط ​​در ماه مارس 26.2 درصد سرمایه خود را از دست داده‌اند. طبق گروه تحقیق صندوق‌های hedge HFR، دومین زیان ماهانه صندوق ارز دیجیتال مربوط به سال 2015 بود که به طور متوسط بیشتر از 8.4 درصد ​ ضرر  بود  و توسط موانع مالی در جریان اصلی اتفاق افتاد.

hedge  گفت، افزایش 19.5 درصدی سود در ماه گذشته در صندوق ارز دیجیتال، سود امسال را به 13.4 درصد رساند که بسیار بهتر از میانگین 6.7 درصدی ضرر در تمام صندوق‏های سرمایه گذاری ارز دیجیتال است. طبق گفته رئیس پیشین تجارت کلان مستقر در کالیفرنیا، سرعت و عمق فروش بیت کوین آن چیزی نبود که انتظار داشتیم آقای مو رهید گفت او 20 روز به طور مستقیم در آن بازارها کار کرده است. پانترا که دارایی 500 میلیون دلاری خود را در این بخش سرمایه گذاری کرد و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه گذاران این بخش است، در ماه مارس در صندوق دارایی دیجیتال 33.6 درصد ضرر متحمل شد، اگرچه به طور کلی در سال جاری میزان سود او 32.5 درصد بهبود یافته است.

راه‌های کاهش نوسانات بازار ارز دیجیتال

یکی از بزرگ‌ترین منابع ناپایداری در این بازار وجود قدرت نفوذ  بالا توسط برخی از معامله گران بود که نوسانات را در قیمت‌های ارز دیجیتال را تقویت کرد. برخی از صرافی‌ها قراردادهای فرعی را پیشنهاد می‌کنند که می‌توانند تا 100 برابر به‌طور خودکار باعث از دست رفتن موقعیت‏های کسب سود شوند و در نتیجه می‌توانند باعث افت شدید سود باشد

  به گفته آقای مورهید، برخی از مبادلات آتی، تقریباً نفوذی هستند. بیت کوین مانند یک اقیانوس پر است که وجود هرگونه نفوذی را غیرضروری می‏سازد.
آزمایشگاه ارز دیجیتال قبل از بسته شدن  به سرمایه گذاران گفت که در حال تدوین استراتژی‌های تجاری جدید برای سودآوری در دوره‌های است که بی‌ثباتی بالا است و هدفش آن است که از همه سرمایه گذاران را حمایت کند.

کامبریال کاپیتال (Cambrial Capital) مستقر در لندن پس از فروش در ماه مارس، فعالیت صندوق بودجه متمرکز خود را نیز متوقف کرد، اگرچه گفته بود این امر به دلیل چشم اندازی است که برای جمع آوری کمک مالی داشته است، اما قصد دارد روی کارهای مشاوره‌ای تمرکز کند. بازار بی رحم برخی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت صندوق ارز دیجیتال را کنار نگذاشته است. پل تودور جونز، بنیان‌گذار شرکت سرمایه گذاری تودور، اخیراً گفت که می‌تواند بودجه خود را روی معاملات آتی بیت کوین سرمایه گذاری ‏کند. در حالی که صندوق فن‌آوری‌های رنسانس مدالیون (Medallion Renaissance Technologies) نیز به ارز دیجیتال به عنوان یک سرمایه گذاری پر سود نگاه می‏کند.

بازار ارز دیجیتال درست مانند سایر بازارها ریسک های مخصوص به خودش را دارد.

سرمایه گذاران بزرگ که به دنبال بهبود  بازار هستند معتقدند که با تلاش بانک‌های مرکزی برای مقابله با خسارت اقتصادی ناشی از ویروس کرونا با کاهش زیاد نرخ بهره و برنامه‌های گسترده، خرید اوراق قرضه تقویت می‏شود.

سرمایه گذار میلیاردر به نام مایك نوواتز، بنیان‌گذار گلکسی دیجیتال، به FT گفت:

ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت کوین، محافظی جذاب برای پرتفوی در برابر کاهش نرخ ارز و تورم هستند.

با این حال، خطراتی مثل فقدان یک مقام مرکزی برای پشتیبانی در مواقع بحرانی هنوز باقی است.
هیچ دولتی یا بانک مرکزی وجود ندارد که بتواند پس انداز کند. یک فعال بازار ارز دیجیتال که هندی است گفت:

در مورد مشکلات بازار ارز دیجیتال ما باید مشکلات خود را حل کنیم و ضرر و زیان را کاهش دهیم.

سخن پایانی

به طور کلی اگر به دنبال ورود به بازار ارز دیجیتال هستید و نمی‌دانید این کار را چگونه باید انجام دهید با تیم مشاوره سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال «بینوست» تماس بگیرید. بینوست می‌تواند به شما کمک کند تا براساس سرمایه و میزان ریسک پذیریتان بهترین سرمایه گذاری را در این بازار داشته باشید.

مشاوره رایگان سرمایه گذاری ارز دیجیتال

اگر در مورد سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال یا استفاده از سبد های سرمایه گذاری بینوست سوال دارید فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان کارشناسان بینوست با شما تماس بگیرند .

 

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید