دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز: “De” در کلمه “DeFi” مخفف  “decentralized” (غیرمتمرکز) است و این یعنی هیچ واسطه ای در این فرایند وجود ندارد. علیرغم آنکه رابط کاربری دیفای هنوز خام و شکل نگرفته است، همه روزه میلیاردها دلار سرمایه در برنامه های غیرمتمرکز جاری می شوند. به طور کلی دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز در پی تغییرات بنیادی در سیستم بانکداری است.

ما در حال حاضر تنها در آغاز راه رشد حباب دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز قرار داریم و همین حالا نیز توکن‌هایی هستند که ارزششان از بیت کوین نیز بیشتر است. برخی از این توکن ها چیزی جز یک اسم، کد و بازاریابی هوشمند نیستند. ما توکن هایی به اسم میگو، برگر، اسپاگتی، و سوشی داریم که به قیمت های خیلی بالایی هم رسیده اند و بسیاری نیز “عواقب” خود را داشته اند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد پروژه‌های دیفای می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

خلاصه مقاله

  • در دیفای یا خدمات مالی غیرمتمرکز، هیچ واسظه‌ای وجود ندارد.
  • تمرکز زدایی در دیفای، بازاری تحت اختیار مردم را پدید آورده است.
  • یکی از مزایای دیفای، امکان بررسی قیمت‌ها به صورت غیرمتمرکز است.

تکنولوژی دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز، خوب یا بد؟

هرچیزی که بتوان آن را رمزنگاری کرد می تواند از یک اپلیکیشن دیفای سردرآورد. این فضای طراحی و توسعه دیوانه‌وار در حال حرکت رو به جلو است. همه روزه پروژه‌های فوق العاده جدیدی ظهور می‌کنند و دیفای ممکن است یک روز از اینترنت هم بزرگ‌تر شود! در حال حاضر هر چیزی ممکن است.

امورمالی همتا به همتا (P2P) نیز همواره در پشت صحنه و در سکوت کار خود را انجام داده است. این دسته، خدمات مالی را بر اساس موارد استفاده حقیقی مردم ( نظیر پرداخت‌ها، حواله‌ها، محافظت از سرمایه و تجارت) ارائه می‌دهند. بنظر می‌آید مردمِ بازارهای نوظهور مانند بازار آفریقا و هند بیش از دیگران از این مزیت بهره می‌برند.از آنجایی که تمام معاملات دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز روی یک بلاک چین انجام می‌شود، در نفسِ خود این معاملات  همتا به همتا هستند.

نسخه ای از دیفای را تصور کنید که در آن می‌توانیم ارزهای فیات مانند دلار را به تمام ارزهای جهان متصل کنیم. در حال حاضر 1.7 میلیارد نفر در دنیا وجود دارند که به خدمات مالی مرسوم دسترسی ندارند. اگر بیت کوین لایه اول باشد، دیفای لایه دوم است. این فضا، بازاری غیرمتمرکز و تحت اختیار مردم است که برای انتقال پول تنها به یک پردازشِ بدون اصطکاک نیاز دارند، تمرکززدایی این قابلیت را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

یک مزیت بزرگ دیگر نیز پتانسیل بررسی غیرمتمرکزِ قیمت‌ها است. صرافی‌های غیرمتمرکز فعلی نمی‌توانند چنین کاری کنند و از “اوراکل” صرافی های متمرکز استفاده می‌کنند. اگرچه این بازار غیرمتمرکز می‌تواند بر اساس معاملات P2P «ارزِ دیجیتال به فیات» قیمت را ارائه دهد.

به یاد داشته باشید که ما در یک حباب هستیم، اما وقتی بترکد روند صعودی بعدی بیت کوین آغاز خواهد شد؛ پس خودتان را آماده کنید. شاید سرمایه گذاری بر روی پروژه‌های مختلف دیفای بتواند سود خوبی برای شما به ارمغان بیاورد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کنیم با تیم مشاوره‌ی سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال «بینوست» تماس بگیرید. این تیم می‌تواند براساس سرمایه‌ای که شما دارید بهترین پروژه‌ی دیفای را برای سرمایه‌گذاری به شما معرفی کند.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید