آمریکا در حال گذراندن یک بحران اقتصادی است و برای گذارندن این دوران به هر ریسمانی در حال چنگ زدن است از جمله‌ی این کارهای می‌توان به دادن وثیقه‌های میلیاردی و چک‌های حمایتی  اشاره کرد که  همین موضوع باعث کاهش قیمت دلار آمریکا شده است

همه‌گیر شدن ویروس کرونا و تعطیلی‌های بعد از آن برای مهار این ویروس، باعث شد تا خزانه داری و فدرال آمریکا شش میلیارد دلار وارد چرخه‌ی اقتصاد کشور کنند( که به احتمال زیاد بیشتر نیز خواهد شد).

این حرکات بی سابقه دولت  باعث یادآوری بحران اقتصادی سال 2008 شده است. تمام این اتفاقات ممکن است دولت را در خطر “تضعیف اعتماد به ارز” و تبدیل شدن دلار آمریکا  به یک شوخی بزرگ قرار دهد.

پیتر كنتي براون (Peter Conti-Brown)، كارشناس فدرال و كارمند موسسه بروكینگز (Brookings)، در اوایل ماه جاری نوشت: “آمریكا هرگز چیزی شبیه به این را ندیده است.” انجام دادن  اقدامات غیرعادی باعث افزایش فشار بر روی خط کشی‌های سنتی در آمریکا می‌شود براساس این خط کشی‌ها بانک مرکزی مسئولیت سیاست‌های پولی و مالی را برعهده دارد در حالی که رئیس جمهور آمریکا و  نمایندگانش سیاست‌های مالی و اقتصادی و مالیاتی را برعهده گرفتند.

ترس و نگرانی شدید از این موضوع  که همه گیری کرونا باعث نابودی اقتصادی خواهد شد جهان را وارد سرزمین ناشناخته‌ها کرده است. هم‌چنین دراین دوران وضعیت اقتصادی جهان به شدت متزلزل است.

جارد دلیلیان(Jared Dillian) ، نویسنده و استراتژیست سرمایه گذاری در اقتصاد مولین(Mauldin Economics) ، هفته گذشته در ستون عقاید روزنامه‌ی بلومبرگ  این گونه نوشت: “هیچ کس نمی داند واقعا قراره چه اتفاقی بیفتد.”

دلیلیان با اشاره به هشدارهای رئیس سابق بانک مرکزی فدرال پائول وولکر(Paul Volcker) که گفته بود:  “این وظیفه دولت است که ارزش ارزی را که صادر می کند، حفظ کند و هنگامی که دولت نتواند این کار را انجام دهد ، باعث ضعیف شدن پایه‌های اعتماد به دولت می‌شود.”  گفت:”اعداد  به حدی بزرگ هستند  که دیگر معنی ندارند ؛ اینها صرفاً انتزاعی هستند”

پس از این که تریلیون دلار دور بریزید مردم کم کم به این فکر می‌افتند که این یک جوک بزرگ است. دیلیان خواستار این شد همان طور که در این دوران به بیزینیس‌های بزرگ کمک می‌شود، به مردم عادی نیز خدمت‌رسانی صورت گیرد نه به وسیله‌ی چک 1200 دلاری که بسیار زود تمام می‌شود.

استادیار تاریخ اقتصادی دانشگاه جورج واشنگتن ، در این ماه نوشت: “صندوق فدرال می تواند به طور معقول به هر کارمند بهره‌ی صفر درصد ماهیانه بدهد و سپس این وام را بلاعوض کند. همچنین او اضافه کرد ” ویروس همه گیر کرونا تا جایی که ممکن است در حال از بین بردن مرزهاست”

درحالی که بانکهای مرکزی در سراسر جهان در حال پول چاپ کردن هستند و نرخ بهره در پایین‌ترین حدخود قرار دارد با این وجود سرمایه گذاران بزرگ  از خریدن اوراق قرضه بانکی فرار می‌کنند.

ری دالیو رئیس بزرگ‌ترین صندوق تامین سرمایه در جهان طی مصاحبه‌ای که با روزنامه‌ی بلومبرگ داشته گفت: “اگر شما اوراق قرضه نگه دارید که هیچ نرخ بهره‌ای ندارد یا نرخ بهره منفی به شما می دهد و به وسیله‌ی آن ارز زیادی تولید می شود و آن ارز در اختیار مردم قرار می‌گیرد، چرا باید این اوراق را نگه دارید.”

دالیو اظهار داشت، انتظار دارد قیمت طلا  در چنین شرایطی بالا برود. البته افراد دیگری بر این باورند که این اتفاق برای ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین نیز خواهد افتاد

مالتم دمیرورس ، مدیر ارشد استراتژی شرکت مدیریت دارایی دیجیتال CoinShares گفت: “ما سرمایه گذاران بزرگی مانند ری دالیو و سایرین را دیدم که در این شرایط روی آوردند به سرمایه گذار بر روی طلا. ما معتقدیم که مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید  که سرمایه گذاران شروع به پذیرش  روایت بیت کوین کنند.”

“در دنیایی که مردم به دنبال دارایی های واقعی هستند که ارزش خود را در تورم از دست ندهد ، دارایی هایی مانند طلا و بیت کوین برای نگهداری بسیار جذاب می شوند.”

به نظر می‌رسد  سرمایه گذاران نهادی بر روی بیت کوین رو به افزایش است. بزرگترین مرکز قابل اعتماد در ارتباط با سرمایه گذاری بیت کوین گری اسکیل (Grayscale ) گزارشی منتشر کرده است که براساس آن خرید و فروش بیت کوین در سه ماهه اول سال 2020 رکورد زده است.

هم‌چنین سهام شرکت‌های تکنولوژی مانند: نتفیلیکس، آمازون، گوگل و… افزایش پیدا کرده این موضوع بیان گر این است در این روزهایی که کرونا فراگیر شده احتیاج مردم به تکنولوژی افزایش یافته است.

برخی تصور می کنند که پذیرش بیت کوین و  سایر ارزهای رمزنگاری شده اثر مهمی در این امر خواهد بود.

ریچارد روزنبلوم ، رئیس بازرگانی معامله‌گر داراییهای دیجیتال ، گفت: “کریپکارنسی(Cryptocurrency)یک محصول آینده نگر است و از هر حرکت رو به جلوی فناوری سود می‌برد”

“موضوع اصلی که در این بیماری همه گیر ایجاد شده است ، شتاب شیوع فن آوری در زندگی روزمره است ، این کمک می کند تا توضیح دهیم که چرا بخش فناوری بهترین عملکرد را دارد  و چرا  استفاده از انرژی ملال آور است. “

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید