تخمین زده می شود که 95٪ از معامله گران پول های خود را از دست می دهند. بیت کوین نیز یقیناً از همین بازارها و احساسات انسانی مصون نیست. وقتی عمیق تر به این موضوع نگاه کنید متوجه می شوید که احتمالاً این درصد حتی بیشتر نیز هست. این درصد از شکست به معامله گران و مشتاقان این حوزه شوک زیادی وارد می‌کند و همین تحقیق باید باعث این شود تا افراد کمتری معامله‌گر بودن را به عنوان شغل خود انتخاب کنند. اما چرا بسیاری از افراد باهوش به سمت این حرفه کشیده شده و به طرز باورنکردنی ای  شکست می خورند؟ برای یافتن این سوال در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید در این مقاله شما را با مهم‌ترین دلایل شکست تریدرها در تجارت ارزهای دیجیتال آشنا خواهیم کرد.

تقریباً تمام تریدرها، از این آمار«95٪ از معامله گران پول های خود را از دست می دهند» آگاه هستند.

دلیل جذب شدن بسیاری از افراد به شغل معامله‌گری

دلیل جذب شدن بسیاری از افراد به شغل معامله‌گری بسیار واضح است از این دلایل می‌توان به: جذاب بودن کار، نشستن با لباس زیر روی مبل خود در طول روز و کسب درآمد میلیونی  که از وعده های (دروغین)  این کار است، اشاره کرد. اما  واقعیت این است که  تجارت روزانه بسیار دشوار بوده و تصمیم گیری از روی احساس در این کار  زندگی شما را نابود خواهد کرد.

یادتان باشد به دست آوردن پول از طریق معامله‌گری و ثروت اندوزی از این راه دو چیز بسیار متفاوت از هم دیگر هستند.

6 آمار قابل توجه که برای معامله گران ، تقریباً ناخوشایند است

در اینجا چند آمار مهم ، از منابع آموزشی آنلاین Tradeciety را بیان می کنیم:

  1. ٪80 از كل تجارت کنندگان روزانه، در طی دو سال اول از این کار كنار می روند.
  2. در بین تمام تجارت کنندگان روزانه ، تقریباً 40٪ از تجارت ها فقط برای یک ماه انجام می شود.
  3. طی سه سال ، تنها 13٪ تجارت روزانه را ادامه می دهند. پس از پنج سال ، تنها 7٪ باقی می مانند.
  4. به طور متوسط یک فرد سرمایه گذار ، 1.5٪ در سال از شاخص بازار حمایت می کند.
  5. 5٪ از معامله گران فعال به‌صورت سالانه عملکرد مطلوب دارند.
  6. معامله گران با سابقه 10 سال تجارت با ضرر همچنان به تجارت خود ادامه می دهند.

نکته آخر حاکی از آن است که تجارت کنندگان روزانه حتی هنگامی که نظرات منفی در مورد توانایی خود دریافت می کنند ، به تجارت خود ادامه می دهند.

متحیر کننده است که تقریباً همه ضرر می‌کنند ، سرمایه های خود را به سرعت از دست می دهند ، از سرمایه گذاری های ساده و بی فکر بهره می گیرند و حتی پس از اثبات بی سود بودن معامله ، باز هم تجارت خود را ادامه می دهند. اما چرا؟

واقعیت این است که  بیشتر معامله گران متاسفانه از آمادگی لازم برای مقابله با چالش پیش رو برخوردار نیستند و درس های سخت را باید با خرج کردن پول واقعی در معاملات به دست آورند. آن ها چالش های روان شناختی تجارت را دست کم می گیرند و نمی‌توانند بدون احساسات تجارت کنند به عبارتی در معاملات آنها احساسات دخیل است.

از مهم‌ترین دلایل شکست تریدرها در تجارت ارزهای دیجیتال این است که آنها با یک سیستم مشخصی تجارت نمی کنند. حتی هنگامی که آن ها یک سیستم تعریف شده برای خود دارند ، معاملات خارج از قوانین خود  انجام می دهند و در نهایت به دلیل مناسب نبودن روش استفاده شده در معامله، شکست خواهند خورد

از مهم‌ترین دلایل شکست معامله گران در تجارت ارزهای دیجیتال این است که آنها با یک سیستم مشخصی تجارت می کنند.

“تقویت تصادفی” چیست؟

شاید دلیل قابل توجه عدم موفقیت معامله گران، اصل “تقویت تصادفی” باشد. این مفهوم همچنین توضیح می دهد که چرا معامله‌گران  پس از شکست، بارها و بارها تجارت خود را ادامه می دهند. “تقویت تصادفی” عبارت است از:

استفاده از رویداد های دلخواه برای صلاحیت (یا رد صلاحیت) یک فرضیه یا ایده؛ نسبت دادن مهارت یا عدم مهارت به نتیجه ای که از نظر ماهیت، غیر سیستمی باشد.حمایت از رفتارهای مثبت یا منفی از پیامدهای متناقض با طبیعت است ، مانند بازارهای مالی.

بازار معمولا تمایل دارد که عادت های اشتباه را پاداش دهد ، در حالی که همزمان رفتارهای مثبت را نیز تنبیه می کند به خصوص در یک مجموعه نمونه ی کوچک. در ادامه به یک مثال نظری برای نمایش این اصل می پردازیم.

علی می‌خواهد شغل خود را ترک کند و یک تریدر کریپتو شود. او برای این کار یک سرمایه اولیه را کنار می گذارد و بازارها و “نام های بزرگ” را در توییتر دنبال می کند. او می بیند که این نام‌ها در مورد آلت کوین ( ارزهای  رمزنگاری شده غیر از بیت کوین را آلت کوین می گویند) صحبت می کنند ، بنابراین نمودار این نوع ارز دیجیتال را در اینترنت جست‌وجو کرده و در نمودار آلت‌کوین‌ها  می بیند که قیمت به سرعت در حال افزایش است او این نوع ارز ها را خریداری می‌کند و پس از چند ساعت دوباره نمودار را چک می‌کند و می‌بیند ارزش ارزهایش افزایش پیدا کرده پس  سریع آلت‌کوین‌هایش را می فروشد. او این کار را دوباره قبل از ناهار انجام می دهد و به معامله های موفقی می‌رسد. علی به این حس اطمینان می رسد که یک تریدر با استعداد است. پس مشکل  چیست؟ علی بدون داشتن سیستم مشخص و برنامه ریزی معامله می کند و با این اعتقاد که نتیجه موفقیت آمیز در چند معامله تصادفی نشانگر موفقیت احتمالی در پیشروی او است، فریب می‌خورد. بازار به رفتار اشتباه او پاداش داده است. ما می دانیم که این داستان چگونه به پایان می رسد. علی همچنان به ترید بدون برنامه می پردازد و سرانجام سرمایه خود را از دست می دهد.

یک طرف دیگر سکه نیز وجود دارد. بیایید فرض کنیم که علی درس خود را فرا گرفته و ماه ها صرف تدوین یک برنامه معاملاتی می کند که با مدیریت ریسک ، انتخاب پورتفولیو(portfolio) مناسب و قوانین تجارت کامل شده است. او یک فرصت تریدینگ را که مناسب باشد شناسایی می کند ، از راه مناسب وارد شده و تجارت می‌کند اما چیزی جز ضرر عایدش نمی‌شود در نهایت از این معامله تجاری خارج می شود. سپس او دوباره تلاش می کند. او 7 بار پشت سر هم ضرر می کند و بازار بابت این رفتار خوب، او را مجازات می کند. علی شروع به تردید در سیستم خود کرده و یک ترید پرخطر انجام می دهد که سیستم او را نقض می کند و موفق می شود. در کمال تعجب ، او بار دیگر این کار را امتحان می کند و درآمد کسب می کند. باب اکنون به نقطه اول برگشته است و بدون سیستم تجارت می کند زیرا بازار به رفتار اشتباه او پاداش داده است. از طریق تقویت تصادفی بازار راهی پیدا کرد تا علی را از برنامه‌ی معاملاتی خود منحرف کند و دوباره او به صورت بی برنامه ترید انجام دهد!

در این مقاله شما را با مهم‌ترین دلایل شکست معامله گران در تجارت ارزهای دیجیتال آشنا خواهیم کرد.

همه در سال 2017 یک نابغه بودند

مفهوم تقویت تصادفی هرگز آشکارتر از حباب ارزهای رمزنگاری شده در سال 2017 نبود. در طی این بازار گاوی( به بازاری که رو به رشد است اصطلاحا بازار گاوی گفته می‌شود.)  سهمی شکل ( U شکل ) ، به راحتی جای مهارت و شانس اشتباه گرفته می شد.

تریدرهای مبتدی با گذاشتن پول نقد روی ارزهای رمزنگاری شده تصادفی و فروش آنها پس از به دست آوردن سود گسترده و فوری ، پول نقد زیادی به دست آوردند.

همه در بازار ارزهای رمزنگاری شده سال 2017 “نابغه” بودند. سپس سال 2018 فرا رسید و حباب ترکید و این تریدرهای  مبتدی آمادگی لازم برای مقابله با کاهش قیمت را نداشتند. آنها نتوانستند دارایی های خود را بفروشند و کورکورانه نگه داشتند تا اینکه همه دارایی های خود را از دست دادند. پس نداشتن برنامه دلایل شکست تریدرها در تجارت ارزهای دیجیتال نیز هست.

درک این نکته که بازارها پویا  هستند نکته کلیدی در سودآوری شما است.

یک تریدر  باید یاد بگیرد که  تشخیص دهد چه بخشی از ضرر و سود را  به مهارت و چه بخشی را به تصادفی بودن آن می‌تواند نسبت دهد. این کار بوسیله ترید با یک برنامه ریزی درست و در یک بازه زمانی طولانی مدت انجام می شود. هر معامله گر باید دارای یک برنامه ریزی به خوبی توسعه یافته و آزمایش شده (از طریق اوراق تجاری) همراه با قوانین کتبی برای ورود ، خروج و توقف ضرر ، اندازه ی موقعیت و خطر باشد. یک تریدر هرگز نباید خارج از برنامه ریزی خود تجارت کند.

ترید بیت کوین: به برنامه ریزی خود پایبند باشید

بیش از 1٪ از سبد خرید و فروش های تجاری نباید در معرض ریسک  یک تجارت باشد . این نکته برای جلوگیری از ضرر های متوالی ،اهمیت زیادی دارد. تریدرها باید برنامه خود را برای مدت طولانی تا صدها تجارت آزمایش کنند. یک تجارت خوب باید به عنوان تجارتی تعریف شود که تریدر برای معامله ی خود برنامه ریزی کرده و ریسک خود را مدیریت کند. همه ی این ها عناصری هستند که توانایی کنترل را به معامله گر می دهند. هر چند این  عوامل مشخص کننده نتیجه ی ترید نیستند.

از طرف دیگر ترید اشتباه باعث می شود که یک تریدر نتواند از قوانین خود پیروی کرده و معاملات را با قضاوت بهتر انجام دهد. این امر همیشه یک تجارت اشتباه خواهد بود حتی اگر اتفاقی سود آوری رخ دهد. تریدرها با تهیه ی یک برنامه ریزی درست و آزمایش شده می توانند بر خطرات تقویت تصادفی غلبه کنند ، احساسات را به هنگام معامله کردن از بین ببرند و یاد بگیرند که چگونه سودآوری داشته باشد. به این ترتیب شما به بخشی از آن 5٪ معامله گر تبدیل می شوید.

به طور کلی اگر به دنبال سرمایه‌گذاری کردن برروی ارزهای دیجیتالی هستید و هنوز نتوانستید این برنامه‌ی مدونی که در بالا توضیح داده شد را داشته باشید. بهترین کار این است که با یک تیم مشاوره خرید ارزهای دیجیتال مشورت داشته باشید. یکی از بهترین تیم‌ها در این حوزه بینوست است، بینوست می‌تواند به شما کمک کند تا بیشترین سود را درکمترین زمان داشته باشید.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید