ارزهای دیجیتال وعده داده‌اند که پول و پرداخت وجه را به طور فراگیر و جهانی در دسترس همه قرار دهند، بدون توجه به اینکه کاربران در کجای دنیا زندگی می‌کنند. امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) یا جنبش امور مالی باز و آزاد این وعده را یک گام فراتر برده‌اند.  یک جایگزین جهانی، همگانی و آزاد را تصور کنید، برای هرگونه سرویس مالی که امروزه استفاده می‌کنید. مانند پس انداز ، وام ، تجارت ، بیمه و …  که برای هرکسی در دنیا با تلفن هوشمند و اتصال به اینترنت در دسترس باشد.

امروزه در بلاک چین‌های دارای قرارداد هوشمند مانند اتریوم این امکان وجود دارد. “قراردادهای هوشمند” برنامه‌هایی هستند که روی بلاک چین اجرا می‌شوند و در صورت تحقق شرایط خاص می‌توانند به طور خودکار اجرا شوند. این قراردادهای هوشمند به توسعه‌دهندگان توانایی قابلیت‌های پیچیده‌تری نسبت به یک ارسال و دریافت ساده ارز دیجیتال  را می‌دهند. این برنامه‌ها همان چیزی هستند که اکنون به عنوان برنامه‌های غیرمتمرکز یا dapps می‌شناسیم.

خلاصه مقاله

  • Dapp برنامه‌ای است که نهاد یا شرکتی آن را کنترل نمی‌کند و به صورت غیرمتمرکز ایجاد شده است.
  • شفافیت و جهانی بودن و نیاز نداشتن به مجوز برای ایجاد از جمله ویژگی‌های Dapp هستند.
  • در پروژه میکر، قیمت استیبل کوین به دلار آمریکا وابسته است و در آن کریپتو به صورت وثیقه استفاده می‌شود.
  • از جمله برنامه‌های غیرمتمرکز مشهور می‌توان به کامپاند، یونی سواپ و آگور اشاره کرد.

Dapp چیست؟

Dapp را به عنوان یک برنامه تصور کنید که بر اساس تکنولوژی غیرمتمرکز ساخته شده است، به جای اینکه توسط یک نهاد یا شرکت واحد ساخته و کنترل شود. (به این کلمه Dapp  عادت کنید ، از اینجا به بعد آن را بیشتر خواهید دید.)

برخی از این مفاهیم به نظر می‌رسد در آینده اجرایی شوند، مانند وام‌های خودکار، مذاکره مستقیم بین دو ناشناس در مناطق مختلف جهان و بدون وجود یک میانجی، اما در حال حاضر هم بسیاری از این dapp ها وجود دارند. dapps DeFi هایی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند استیبل کوین (یا ارزدیجیتال با ثبات که ارزش آن به دلار آمریکا وابسته است) ایجاد کنید ، پول قرض کنید و از ارز دیجیتال خود سود بدست آورید ، وام بگیرید ، یک دارایی را با دارایی دیگر عوض کنید ، دارایی‌های طولانی مدت یا کوتاه مدت داشته باشید و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری پیشرفت خودکار را پیاده سازی کنید.

امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) یا جنبش امور مالی باز و آزاد وعده غیرمتمرکز شدن دارایی را یک گام فراتر برده اند.

چه چیزی این dapp های DeFi (دیفای) را ازهمتایان آنها در بانک‌های سنتی یا وال استریت متمایز می کند؟

  1. در هسته اصلی آنها ، فعالیت این مشاغل توسط یک موسسه و کارمندان آن مدیریت نمی‌شود : در عوض قوانین به صورت کد (یا قرارداد هوشمند ، همانطور که در بالا ذکر شد) نوشته شده است. هنگامی که قرارداد هوشمند در زنجیره بلاک مستقر شد ، dapp DeFi ها می‌توانند خودشان بدون هیچ گونه دخالت انسانی اجرا شوند (اگرچه در عمل، توسعه‌دهندگان با ارتقا یا رفع باگ‌ها ، dapp ها را حفظ می‌کنند).
  2. کدهای بلاک چین شفاف هستند و هرکسی می‌تواند آنها را بازرسی کند: این باعث ایجاد اعتماد میان کاربران البته از نوع متفاوتی می‌شود، زیرا هر کسی این فرصت را دارد که عملکرد قرارداد را بشناسد یا اشکالاتی را پیدا کند. همه فعالیت‌های تراکنش‌ها در داپ‌ها عمومی و برای مشاهده توسط همه افراد، باز است. اگرچه این موضوع ممکن است سوالاتی درباره حریم خصوصی ایجاد کند ، باید بدانید تراکنش‌ها به طور پیش فرض مستعار هستند ، یعنی مستقیماً با هویت واقعی شما مرتبط نیستند.
  3. Dapp ها از روز اول جهانی و فراگیر طراحی شده‌اند : خواه در تگزاس باشید یا در تانزانیا ، به سرویس‌ها و شبکه‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) همگانی و مشابه هم دسترسی دارید. البته ممکن است مقررات محلی اعمال شود اما از نظر فنی ، بیشتر برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) برای هر کسی که اتصال به اینترنت دارد در دسترس است.
  4. “بدون نیاز به مجوز” برای ایجاد ، “بدون نیاز به مجوز” برای مشارکت : هر کسی می‌تواند برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) ایجاد کند و هر کسی می‌تواند از آنها استفاده کند. برخلاف امور مالی که امروزه موجود است، هیچ محافظ ورودی (گیت کیپر) یا اکانتی با فرم‌های طولانی وجود ندارد. کاربران مستقیماً با قراردادهای هوشمند، توسط کیف پول کریپتوی خود تعامل دارند.
  5. تجربه کاربری انعطاف پذیر : آیا رابط کاربری برای dapp خاصی را دوست ندارید؟ مشکلی نیست – شما می‌توانید از رابط کاربری شخص ثالث استفاده کنید یا اینترفیس خودتان را بسازید. قراردادهای هوشمند مانند یک API باز هستند که هر کسی می‌تواند برای آن برنامه ایجاد کند.
  6. تعامل پذیری : برنامه‌های جدید DeFi را می‌توان با سایر محصولات DeFi مانند قطعات لگو ساخت یا ترکیب کرد – به عنوان مثال استیبل کوین‌ها، تراکنش‌های غیرمتمرکز و بازارهای پیش بینی را می‌توان با هم ترکیب کرد و محصولات کاملاً جدیدی را شکل داد.

تا اینجا لذت بردید؟! پس بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از برنامه‌های موجود و معروف امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)  بیندازیم که امروزه می‌توانید استفاده کنید. برای اتصال به این dapp ها به یک کیف پول ارزدیجیتال با یک صرافی ارز دیجیتال (مانند کیف پول Coinbase) نیاز دارید. با انتخاب گزینه Coinbase Wallet و اسکن یک کد QR می‌توانید از اکثر این dapp ها روی دسک تاپ استفاده کنید.

هنوز Dapps ها اول راه هستند ، بنابراین کاربران DeFi باید تحقیقات خود را در مورد محصولات و خدمات جدید انجام دهند. مانند هر کد رایانه ای ، قراردادهای هوشمند نیز می‌توانند در برابر اشتباهات ناخواسته‌ی برنامه نویسی و هک‌های مخرب آسیب پذیر باشند.

استیبل کوین و صندوق سپرده گذاری غیر متمرکز: MakerDAO

میکر یک پروژه استیبل کوین است که در آن هر استیبل کوین (به نام دای) به دلار آمریکا وابسته و بصورت کریپتو با وثیقه گذاری پشتیبانی م‌ شود. استیبل کوین‌ها قابلیت برنامه‌ریزی کریپتو را بدون ضرر نوسانات – که در ارزدیجیتال‌های “سنتی” مانند بیت کوین یا اتریوم دیده اید- ارائه می‌دهند.

شما می‌توانید سعی کنید استیبل کوین دای خود را روی Oasis dapp میکر ایجاد  کنید. میکر فراتر از یک پروژه استیبل کوین است  و آرزو دارد یک صندوق سپرده‌گذاری غیر متمرکز باشد. افرادی که یک توکن جداگانه اما مرتبط با آن دارند – MKR – می‌توانند در مورد تصمیمات مهمی مانند Fee یا فی ثابت رأی دهند (مشابه نحوه رای گیری کمیته بازار آزاد فدرال در مورد نرخ صندوق های سرمایه گذاری فدرال).

استیبل کوین ثابت دیگر با معماری متفاوت USD Coin)USDC) است ، که در آن هر توکن USDC با یک دلار آمریکا در حساب بانکی حسابرسی شده پشتیبانی می‌شود.

: هر کسی می تواند برنامه های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) ایجاد کند ، و هر کسی می تواند از آنها استفاده کند.

وام گیری و وام دهی: کامپاند compound

کامپاند یک دی اپ جهت وام دهی و وام گیری مبتنی بر بلاک چین است – شما می‌توانید کریپتو خود را وام دهید و از این طریق سود کسب کنید. یا شاید شما برای پرداخت اجاره خانه یا خرید خواربار به مقداری پول نیاز دارید، اما سرمایه شما در سرمایه‌گذاری‌های کریپتو شما بسته شده است، در این صورت می‌توانید کریپتو خود را به عنوان وثیقه در قرارداد هوشمند کامپاند سپرده کنید و برابر با آن وام بگیرید. قرارداد کامپاند به طور خودکار، وام گیرندگان و وام دهندگان را باهم تطبیق می‌دهد و نرخ بهره را به صورت پویا بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می‌کند.

سایر دی اپ‌های محبوب وام دهی و وام گیری، Dharma و dYdX هستند. واسطان تأمین وام مانند LoanScan نرخ بهره وام دهی و وام گیری را در میان دی اپ‌های مختلف بررسی و پیگیری می‌کنند، بنابراین شما می‌توانید بهترین نرخ‌ها را تهیه کنید.

تبادل خودکار توکن: یونی سواپ Uniswap

Uniswap یک صرافی ارز دیجیتال هست که کاملاً با قراردادهای هوشمند اجرا می‌شود و به شما امکان می‌دهد توکن‌های متداول را مستقیماً از کیف پول خود ترید کنید. نحوه فعالیت این صرافی متفاوت از صرافی‌هایی مانند Coinbase است که کریپتوی شما را برایتان ذخیره می‌کند و کلیدهای خصوصی شما را برایتان نگهداری می‌کنند است. یونی سواپ از مکانیزم ابتکاری معروف به بازارگردانی خودکار یا Automated Market Making استفاده می‌کند برای اینکه تریدها  بصورت خودکار، نزدیک به قیمت بازار باقی بمانند.

با استفاده از قرارداد هوشمند یونی سواپ و به دست آوردن سهمی از هزینه‌های تبادل، علاوه بر ترید کردن، هر کاربر می‌تواند به یک فراهم کننده نقدینگی تبدیل شود، که “استخر”  یا “pooling” نامیده می‌شود.

سایرپلتفرم‌های محبوب صرافی غیرمتمرکز یا  DEX ها  مثل: 0x ، AirSwap ، Bancor ، Kyber ، IDEX ، Paradex و Radar Relay با معماری‌های کم و بیش مشابه فعالیت می‌کنند.

بازارهای پیش بینی: آگور Augur

آگور یک پروتکل بازار پیش بینی غیرمتمرکز است. با آگور می‌توانید به نتیجه رویدادها رأی دهید، مگر اینکه بخواهید با متصل کردن ارزشی به رأی خود ، “تقلب” کنید. پلتفرم‌های بازار پیش‌بینی مانند Augur و Guesser نوپا هستند ، اما آینده‌ای را پیش رو می‌گذارند که کاربران بتوانند با بهره گیری از خرد جمعی، پیش بینی‌های بهتری انجام دهند.

دارایی های مصنوعی: Synthetix سینتتیک

سینتتیک پلتفرمی است که به کاربران امکان می‌دهد با نسخه‌های مصنوعی دارایی مانند طلا و نقره، ارزهای دیجیتال و ارزهای سنتی مانند یورو را ایجاد و مبادله کنند. دارایی‌های مصنوعی با وثیقه مازاد لاک و قفل  شده در قراردادهای سینتتیک،  پشتیبانی می‌شوند.

بازی های پس انداز بدون بازنده: PoolTogether

خاصیت ترکیب‌پذیری دیفای تا بی نهایت امکانات جدیدی به ما می‌دهد. PoolTogether یک بازی بدون بازنده است که در آن شرکت‌کنندگان استیبل کوین دای را در یک استخر مشترک قرار می‌دهند. در پایان هر ماه ، یک شرکت کننده خوش شانس تمام سود کسب شده را برنده می‌شود و همه سپرده اولیه خود را پس می‌گیرد.

 امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) بعدی چیست؟

 امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) بعدی چیست؟

پول و دارایی از طلوع تمدن بشری ازیک شکل به شکل دیگر وجود داشته است. رمزنگاری فقط آخرین آواتار دیجیتال است. در سال‌‌های آینده ، ممکن است شاهد باشیم که هر سرویس مالی که در سیستم فیات امروزی استفاده می‌کنیم ، در اکوسیستم کریپتو بازسازی شود. ما قبلاً شاهد انتشار و مبادله دارایی ، وام گرفتن ، وام دادن،  حضانت و مشتقات ساخته شده برای کریپتو بوده‌ایم. به نظرتان بعدی چیست؟

نسل اول دی اپ های دیفای بسته به میزان سنگینی وثیقه، مورداعتماد بودند. یعنی شما باید از قبل کریپتو خودتان را داشته باشید و آن را به عنوان وثیقه تهیه کنید تا بتوانید کریپتو بیشتری دریافت کنید. در وام گیری و وام دهی بدون وثیقه در سیستم سنتی باید به یک سیستم هویتی اعتماد کنند، یعنی وام گیرندگان می‌توانند اعتبار ایجاد کنند و قدرت وام خود را افزایش دهند. دقیقاً مانند امتیازات امروزی SSN و FICO. برخلاف سیستم‌های هویتی و اعتباری رایج، هویت غیرمتمرکز هم باید جهانی باشد و هم حریم خصوصی را حفظ کند.

ما همچنین شاهد نوآوری در فضای بیمه هستیم. بسیاری از وام‌های دیفای امروزه دارای وثیقه بیش از حد هستند (به این معنی که وام‌ها به دلیل ذات سخاوتمندانه دارایی‌های ذخیره شده ، ذاتاً امن به نظر می‌رسند) اما  فعالیت هکرها برای دیفای می‌توانند یک پاشنه آشیل باشد. اگر یک هکر اشکالی در کد منبع باز یک داپ را پیدا کرده و از آن سو استفاده کند ، میلیون ها دلار می‌تواند در یک لحظه نابود شود. تیم‌هایی مانند Nexus Mutual در حال ساخت بیمه‌های غیرمتمرکز هستند که در صورت هک قرارداد هوشمند، کاربران را حمایت می‌کند.

ترند دیگری که شاهد آن هستیم تجربه کاربری بهتر است. نسل اول دی اپ‌ها توسط مشتاقان بلاکچین و برای مشتاقان بلاکچین ساخته شده بود. دی اپ‌ها کار بزرگی در نمایش امکانات هیجان انگیزدیفای جدید  انجام دادند، اما قابلیت استفاده بودن مورد توجه قرار نگرفته بود. آخرین بازگویی در برنامه‌های دیفای اولویت بندی در طراحی و سهولت استفاده،  به منظور جلب هزینه مالی آزاد برای مخاطبان بیشتر است.

در آینده ما انتظار داریم که کیف پول‌های ارزدیجیتال، یک پرتال برای کلیه فعالیت‌های دارایی دیجیتال شما باشد، دقیقاً مانند مرورگر اینترنتی که امروزه پرتال شما برای اخبار و اطلاعات جهان است. داشبوردی را تصور کنید که نه تنها به شما نشان می‌دهد چه مقدار دارایی دارید بلکه نشان می‌دهد چقدر در پروتکل‌های متفاوت مالی آزاد مثل وام‌ها ، استخرها و قراردادهای بیمه محبوس شده‌اید.

خواه در تگزاس باشید یا در تانزانیا ، به سرویس ها و شبکه های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) همگانی و مشابه هم دسترسی دارید.

در سرتاسر اکوسیستم DeFi ، ما همچنین شاهد حرکت به سمت عدم تمرکز حاکمیت و تصمیم‌گیری هستیم. علی رغم کلمه “غیرمتمرکز” در DeFi ، امروزه بسیاری از پروژه‌ها دارای کلیدهای اصلی برای توسعه‌دهندگان برای خاموش یا غیرفعال کردن dapps هستند. این کار به منظور امکان به روزرسانی آسان و تهیه شیر قطع اضطراری در صورت وجود  باگ در کد انجام شد. با این حال ما انتظار داریم که توسعه‌دهندگان به مرور با پیشرفت کد، این سوئیچ‌های درب پشتی را حذف کنند. جامعه DeFi در حال آزمایش روش‌هایی است که به ذینفعان اجازه می‌دهد برای تصمیم گیری‌ها، رای گیری کنند ، از جمله با استفاده از سازمان‌های خودمختار غیر متمرکز مبتنی بر بلاکچین یعنی DAO ها.

یک اتفاق جادویی در دیفای  در حال رخ دادن است – کریپتو در حال آوردن پول به صورت آنلاین است و ما در مورد عملکرد پول شاهد جهش کوانتومی در موارد ممکن هستیم. این یک فرصت نادر برای دیدن شکوفا شدن یک صنعت کاملاً جدید از ابتدا است. فضای DeFi ابتدا با صنعت خدمات مالی امروزی مطابقت داشت. اما با گذشت زمان ، حتی درک اینکه چه نوآوری‌هایی حاصل خواهد شد، دشوار است. وقتی که قدرت ساخت خدمات مالی برای هر کسی که می‌تواند کد بنویسد، ممکن می‌شود.

اگر شما هم می‌خواهید سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال انجام دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم با تیم مشاوره‌ی سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال بینوست تماس بگیرید.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید