رمز ارز لیبرا، جواب فیسبوک به کریپتوکارنسی است. این ارزی است که با 2.6 میلیارد کاربر موجود در شبکه اجتماعی ادغام خواهد شد.فیسبوک باور دارد که با لیبرا  می‌توان به توانمندسازی 1.7 میلیارد افراد سراسر جهان که در بانک ها حساب ندارند، کمک کند و و دسترسی به پول و خدمات مالی را به آسانی ارسال پیام فیس بوك یا واتس اپ انجام دهند. برای دستیابی به این هدف، فیسبوک بلاک چین لیبرا را راه اندازی کرده است تا  این ارز  مقیاس پذیر  شود  و قادر به فعالیت با قوانین مالی موجود باشد.

اما آیا شرکتی متمرکز می‌تواند با این انقلاب غیر متمرکز همراه شود؟ در ادامه خواهیم دید.

رمز ارز لیبرا، ارز دیجیتالی  فیسبوک است

رمز ارز لیبرا چیست ؟

در بلاکچین لیبرا، رمز ارز لیبرا اصلی‌ترین دارایی است. این بدان معناست که  ارزش این رمز ارز باید پایدار و ثابت است. زیرا پشتیبان آن دارایی های واقعی هستند که در Libra Reserve نگه داری و پشتیبانی می‌شود این موضوع باعث می‌شود که ارز دیجیتال لیبرا شبیه به سایر استیبل کوین‌ها  مانند Gemini Coin ،Paxos و USDC شود.  اما برخلاف استیبل کوین‌های دیگر، این ارز به جای پیوند خوردن با دلار آمریکا، به سبد ارزهای فیات پیوند خورده است.Libra Reserve مجموعه ای از دارایی‌ها با نوسانات کم مانند اوراق بهادار دولتی و ارزهای بانک‌های مرکزی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

چه کسی رمز ارز لیبرا را اختراع کرد ؟

لیبرا بلاک چین متعلق به شرکت فرعی فیسبوک است و توسط این شرکت طراحی و ساخته شده است و توسط انجمن لیبرا (Libra Association) اداره می‌شود این انجمن  یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی است که مقر آن در ژنو سوئیس است. اعضای این انجمن  مسئولیت مدیریت و استراتژی طولانی مدت لیبرا بلاکچین، Libra Reserve و همچنین  گره‌های معتبر در حال اجرا (به هر کامپیوتری که تراکنش‌ها را تایید می‌کند به اصطلاح لیبرا گفته می‌شود.)  برای تأمین امنیت شبکه و اعتبار معاملات را بر عهده دارند. سرانجام ، فیس بوک قصد دارد فقط با عضویت در میان اعضای انجمن از همان حقوق سایر اعضا بهره ببرد.

 شرکت‌های پی پال(PayPal)،ویزا (Visa)، ایی بی(ebay)، اوبر(uber)و… موسس انجمن لیبرا هستند. لازم به ذکر است شرکت‌ها برای عضوشدن در این شبکه باید میلیون‌ها دلار حق عضویت دهند.

ویژگی‌های اختصاصی رمز ارز لیبرا

بر خلاف ارزهای رمزنگاری شده و شبکه های بلاک چین موجود،  لیبرا می‌تواند با پایگاه گسترده‌ی کاربری فیس بوک ادغام شود و از این پایگاه استفاده کند. همچنین  فیسبوک در حال حاضر پشتیبانی برخی از بزرگترین شرکتهای جهان را دارد.  علاوه بر شهرت و سرمایه ی زیاد اعضای موسس لیبرا، این انجمن ادعا می‌کند که می‌تواند با تنظیم کنندگان و موسسات مالی نیز کار کند، امری که کاملا غیر متمرکز بوده و بدون ساختار رهبری رسمی مانند اتریوم یا بیت کوین قادر به انجام آن نیست.

این ارز از یک مکانیزم اجماع خطا پذیری بیزانس(BTF) برای اداره ی شبکه ی خود استفاده می‌کند که شبیه به کیهان(Cosmos) است.    اما بر خلا ف  کیهان و دیگر بلاک چین ها، این ارز  معاملات را در زنجیره ی بلندی از بلاک ها مدیریت نمیکند. در عوض، با توجه به وایت پیپر( اولین اطلاعاتی که از هر رمز ارز منتشر می‌شود اصطلاحا White Paper گفته می‌شود.) خود، آنها از ساختار داده ای واحد استفاده می کنند که تاریخ معاملات و تراکنش را با گذشت زمان ثبت می کند.

تفاوت‌های میان رمز ارز لیبرا با سایر ارزهای دیجیتالی

  • استیبل کوین لیبرا با استفاده از یک زبان ویژه برنامه نویسی قرارداد هوشمند به نام Move قابل برنامه ریزی است.
  • توافق نامه سرمایه گذاری این ارز به اعضای جدید اجازه می دهد تا به موسسه ی لیبرا پیوسته و سهم خود را در این شبکه داشته باشند و همچنین به عنوان یک گره اعتبار سنجی مشارکت کنند.
  • رمز ارز لیبرا  تصمیم دارد تا یک سیستم هویت باز در شبکه راه اندازی کند.

رمز ارز لیبرا  تصمیم دارد تا یک سیستم هویت باز در شبکه راه اندازی کند.

لیبرا چگونه تولید می‌شود ؟

پس از ایجاد سکه های جدید،افراد حاضر در این شبکه باید با استفاده از ارزهای فیات (به ارزهایی که برای خرید روزانه از آن استفاده می‌شود مانند دلار آمریکا یا یورو) خریداری شده و در آخر این ارزهای فیات به Libra Reserve ارسال می‌شود.  فقط با خرید لیبرای بیشتر با ارز فیات، مقدار بیشتری از این ارز تولید می‌شود. اگر شخصی بخواهد لیبرای خود را در ازای ارز فیات بفروشد، آن ارز می‌سوزد و هزینه ی آن از Libra Reserve به شخص داده خواهد شد.

چگونه لیبرا را نگهداری و ذخیره کنید ؟

این ارز را می‌توان در صرافی Coinbase با سایر ارزهای فیات تبادل کرد، البته که این رمز ارز هنوز وارد بازار سهام نشده است. نمایندگان فروش مجاز لیبرا می‌توانند برای تنظیم مکانیزم عرضه و تقاضای این ارز دیجیتال، مبلغ نقدی را به لیبرا و بالعکس تغییر دهند. فروشندگان مجاز به طور مستقیم با کاربران این ارز در ارتباط هستند و مانند واسطه ای میان دارندگان لیبرا  و منبع لیبرا عمل می کنند.

با لیبرا چه می‌توان کرد ؟

این ارز در حال حاضر در فاز آزمایش است اما امیدوار است که در نیمه ی اول سال 2020 وارد بازار سهام شود. هدف لیبرا ایجاد ارزی است که توسط همگان قابل قبول بوده و استفاده از آن آسان باشد.

آینده‎ی رمز ارز لیبرال 

آینده‎ ی رمز ارز لیبرا

با اینکه هیچ محصول حقیقی و واقعی تولید نشده است، اما این ارز تا همین حالا هم توجه عده ی زیادی از تنظیم کنندگان و جامعه ی ارز را به خود جلب کرده است. بسیاری از اعضای جامعه ی ارز عقیده دارند که این ارز بیش از اینکه یک بلاک چین حقیقی باشد، یک بانک اطلاعاتی خصوصی کنترل شده توسط فیسبوک است.

به همین منظور، لیبرا ادعا کرده که در پنج سال آینده، از یک شبکه ی بلاک چین مجاز و محدود به یک شبکه ی بلاک چین آزاد و عمومی تبدیل خواهد شد. تنظیم کننده‌ها، بانک های مرکزی و دولت ها همین حالا هم فیس بوک را به تلاش برای ایجاد “بانک سایه” جهانی متهم کرده اند و به احتمال زیاد و در آینده ای نه چندان دور مراحل قانونی این ادعاها طی خواهد شد. آندرس آنتوپولوس، به عنوان یک سخنور و نویسنده ی حرفه ای بلاک چین، متن را اینگونه خلاصه میکند:

با اینکه لیبرای فیسبوک قدرت رقابت با هیچ‌کدام از بلاک چین های باز و بدون محدودیت و خنثی وغیر قابل سانسور را ندارد، اما در آینده با شعبه های فرعی بانک ها و شعبه های مرکزی رقابت خواهد کرد.

همچنین اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال انجام دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا با تیم مشاوره‌ی سرمایه گذاری ارز دیجیتال بینوست تماس بگیرید. این تیم می‌تواند به شما کمک کند که بهترین سرمایه گذاری ارز دیجیتال را داشته باشید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, , ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید