سازمان خودگران غیر متمرکز

همان طور که می‌دانید هدف ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌‌کوین از بین بردن واسطه‌ها در نظام اقتصادی جهان است. این هدف باعث شد تا سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز به فکر طراحی یک نظام مدیریتی بدون سلسله مراتب بیفتند. اساس و پایه‌ی سازمان خودگران غیر متمرکز DAO نیز نظام مدیریتی خطی و صاف است (کسی از کس دیگری برتری نداشته باشد و هر کسی باید در این نوع نظام مدیریتی کارش را به درستی انجام دهد)، همچنین DAO می‌تواند روشی برای سرمایه‌گذاری نیز باشد که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که چگونه همچین چیزی امکان‌پذیر است.

نحوه تشکیل یک سازمان خودگران غیر متمرکز DAO

برای داشتن یک سازمان خودگران غیر متمرکز ابتدا نیاز به یک قرارداد هوشمند است. در این نوع قرارداد بندها و قوانینی که باید وجود داشته باشد به صورت کد برنامه‌نویسی می‌شوند. پس از نوشته شدن این کدها نوبت به سرمایه‌گذاری است در حقیقت خود این سازمان باید یک توکن (به هر چیز باارزشی توکن گفته می‌شود به طور مثال در شبکه‌ی بیت‌کوین، کوین‌ها یک توکن هستند) داشته باشد که به وسیله‌ی آن به افرادی که به درستی فعالیتشان را در مجموعه انجام می‌دهند پاداش داده  شود.

دومین اتفاقی که با سرمایه‌گذاری بر روی یک سازمان خودگران غیر متمرکز DAO می‌افتد این است که سرمایه‌گذاران در مورد آینده و اتفاقاتی که قرار است در این سازمان بیفتد،  حق رای دارند. در حقیقت اگر یک سازمان به صورت خودگردان غیرمتمرکز اداره شود دیگر تصمیم‌گیر اصلی بنیان‌گذاران نیستند و تمام افرادی که در این سازمان سهام دارند می‌توانند در مورد آینده‌ی سرکت تصمیم بگیرند.

البته در این نوع سازمان مانند سایر سازمان‌های دموکراتیک رای اکثریت تعیین کننده‌ی انجام دادن و یا انجام ندادن یک کاری است. اما این که یک موضوع برای تصویب شدن باید چند درصد از رای کل را به دست آورد در همان ابتدا در کدهایی که برای این سازمان نوشته خواهد شد، تعریف می‌شود.

لازم به ذکر است کدهای نوشته شده برای یک سازمان خودگران غیر متمرکز DAO، درست مانند سایر شبکه‌ ارزهای دیجیتالی سورس باز( یعنی تمام افراد چه حاضر در شبکه و چه بیرون از شبکه به راحتی می‌توانند به کدهایی که به وسیله‌ی آن پلتفرم نوشته شده دسترسی پیدا کنند) است. در ادامه‌ی این مقاله شما را با برخی از فواید این نوع سازمان آشنا خواهیم کرد.

نقاط مثبت :

  1. در این سازمان قوانین از پیش نوشته شده است و هر کسی که سعی کند وظیفه‌اش را به درستی انجام ندهد توسط همین قرارداد از پیش تعیین شده تنبیه خواهد شد.
  2. در این نوع سازمان سلسله مراتب وجود ندارد و تمام افرادی که در این سازمان در حال فعالیت هستند می‌توانند ایده‌های خود را مطرح کنند.
  3. در این نوع سازمان یک بلاک‌چین وجود دارد که تمام تراکنش‌ها را ثبت و ضبط می‌کند و تمامی افراد حاضر در این سازمان و حتی افراد خارج از سازمان می‌‌توانند به این تراکنش‌ها دسترسی پیدا کنند که این موضوع باعث شفافیت بیشتر فعالیت‌های سازمان خواهد شد.

در این ویدیو خواهید دید:

  • نحوه به وجود آمدن سازمان خودگران غیر متمرکز
  • توضیح ساده سازمان خودگران غیر متمرکز
  • چگونگی فعالیت سازمان خودگران غیر متمرکز DAO
  • آشنایی با پلتفرمی که امکان ایجاد این نوع سازمان را به کاربرانش می‌دهد.
  • توضیح ساده دائو
  • نقاط مثبت این نوع سازمان
  • نقاط منفی این نوع سازمان
  • نحوه فعالیت سازمان خودگردان غیرمتمرکز

اگر تا به امروز در مورد این نوع سازمان‌ها هیچ اطلاعی نداشتید و یا اینکه به شما توضیحات سخت‌وپیچیده‌ای داده شده است به شما پیشنهاد می‌کنیم ویدیویی که در پایین آمده را مطالعه کنید در این ویدیو توضیح ساده سازمان خودگران غیرمتمرکز را خواهید دید.

 
همچنین اگر تصمیم دارید سرمایه گذاری ارز دیجیتال انجام دهید اما با نحوه این کار آشنایی ندارید می‌توانید با تیم مشاوره‌ی سرمایه گذاری ارز دیجیتال بینوست تماس بگیرید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید