در همین زمان که این خبر به نگارش در می‌آید، حدود 3.6 درصد از بیت کوین (BTC) توسط سرمایه گذاران سازمانی برای بلندمدت نگهداری می شود. طبق اطلاعات موجود، 13 نهاد نزدیک به 600 هزار بیت کوین را در اختیار خود دارند؛ این مقدار معادل 2.85 درصد کل بیت کوین‌های موجود بوده و ارزشی حدود 6.9 میلیارد دلار دارد. با توجه به اینکه سازمان‌های بزرگ تصمیم گرفتند سرمایه گذاری روی بیت کوین انجام دهند، می‌توان متوجه شد که این ارز دیجیتالی آینده دار است و یک پس انداز بسیار خوب برای افراد عادی خواهد بود.

خلاصه مقاله

  • مایکرواستراتژی یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ بیت کوین است.
  • به نظر مایکل سایلور ارزیابی یک سرمایه این است که به مدت 100 سال، صد میلیون دلار از آن را نگهداری کنید.
  • به خاطر استقلال بیت کوین و کم بودن عرضه آن، امکان افزایش قیمت بیت کوین در آینده محتمل است.

در صدر این سرمایه گذاران سازمانی کمپانی مایکرواستراتژی (MicroStrategy) با نزدیک به 38،250 ( حدود 450 میلیون دلار) بیت کوین قرار دارد. جایگاه دوم این لیست تحت اختیار  Galaxy Digital Holdings با 16،651 بیت کوین (حدود 198 میلیون دلار)  است. شرکت پرداختی Square جک دورسی ( Jack Dorsey) نیز با 4709 بیت کوین در رتبه سوم این لیست قرار دارد.

به غیر از این شرکت­‌ها، برخی شرکت‌­های دیگر نیز به مشتریان خود کمک می کنند تا روی بیت کوین سرمایه گذاری کنند؛ از جمله این کمپانی‌ها Grayscale Investment است که از طریق صندوق بیت کوین خود (GBTC) که حدود 450 هزار BTC را شامل می‌شود، به ارائه این خدمات می پردازد.

با این اوصاف، مقدار بیت کوینی که تحت اختیار شرکت های بازرگانی عمومی است نسبت به خزانه داری‌های شرکتی سراسر جهان بسیار کوچک است. در واقع مقدار پول نقد موجود در خزانه داری آمریکا به تنهایی تریلیون ها دلار است. اما یک موضوع را در نظر بگیرید: 9 شرکتِ شاخص S&P 500  نزدیک به 600 میلیارد دلار پول و سرمایه گذاری کوتاه مدت دارند و اگر تنها 5 درصد (یا 30 میلیارد دلار) از این مبلغ به بیت کوین تبدیل شود، قیمت به راحتی 5 برابر خواهد شد.

جای بیت کوین در سبدهای سرمایه گذاری شرکت‌ها کجاست؟

سوالی که ممکن است برای هر خواننده یا شنونده‌ای مطرح شود این است که جای بیت کوین در سبدهای سرمایه گذاری شرکت‌ها کجاست؟ محتمل‌ترین پاسخ “سرمایه گذاری جایگزین” است. نیاز به برقراری تعادل بین سرمایه گذاری های سنتی و جایگزین ممکن است کشش بازار به سوی ارزهای دیجیتال را کاهش دهد.

 با این حال، تقاضای بالقوه برای ارزهای دیجیتال (cryptocurrency) همچنان بالا است. شرکت خدمات مالی فیدلتی (Fidelity) در گزارشی که اخیرا منتشر کرد گفته است بازار سرمایه‌های جایگزین تا آخر سال 2018 به 13.4 تریلیون دلار افزایش یافته اما بیت کوین بخش بسیار کوچکی از آن بوده است. تنها با تبدیل 5 درصد از این سرمایه قیمت بیت کوین شاهد صعود فضایی خواهد بود.

برخی از شرکت‌های سرمایه گذاری نیز یک شرکت کاملا مجزا برای بیت کوین و دیگر دارایی های دیجیتال خود ایجاد کرده اند. برای مثال کمپانی استون ریج (Stone Ridge) گروه سرمایه گذاری دیجیتال نیویورک (New York Digital Investment Group) را راه اندازی کرد که اکنون بیش از 1 میلیاد دلار ارزش رمزارز دارد.

چه چیزی سرمایه گذاری روی بیت کوین را تحرک می‌بخشد؟

اغلب کمپانی‌ها با این پیش فرض بنا می‌شوند که قرار است قرن ها فعالیت کنند. مایکل سایلور، مدیرعامل کمپانی مایکرواستراتژی (MicroStrategy) می گوید: « بهترین راه برای ارزیابی یک سرمایه این است که 100 میلیون دلار از آن را 100 سال نگه دارید و ببینید چه اتفاقی برایش می افتد. اگر من سال 1900، صد میلیون ارز در هر یک از شهرهای بزرگ دنیا داشتم و قرار بود 100 سال این پول را در بهترین بانک شهر نگه دارم، دو نوع ریسک برایم وجود داشت: ریسک طرف معامله و ریسک تورم. صرف نظر از ریسک طرف های معامله، همه بانک های بزرگ در همه شهرهای بزرگ سراسر جهان در بازه 100 ساله شکست خورده اند و این یعنی شما در این صورت به احتمال 90 درصد همه چیز را از دست می دهید.»

وضعیت سرمایه گذاری در حوزه های دیگر به چه صورت است؟

با آنکه املاک و مستغلات ممکن است ذخیره بسیار خوبی برای طولانی مدت به نظر بیایند، اما این گزینه هم ممکن بواسطه چیزهایی نظیر مالیات ارزش خود را از دست بدهد. علاوه بر آن، این حوزه نیز ممکن است به علت تغییر قوانین یا دولت حاکم با ریسک‌هایی مواجه باشد.

در عین حال سرمایه گذاری روی سهام نیز ریسک‌هایی نظیر مدیریت ضعیف و تغییرات قانون را با خود به همراه دارد. حتی طلا و دیگر فلزات باارزش نیز در بازه زمانی صدساله با مشکلاتی مواجه هستند.

وضعیت سرمایه گذاری روی بیت کوین چگونه است؟

بیت کوین در حال حاضر با هیچ گونه ریسکی از سوی طرف‌های معامله روبرو نیست. به بیان دیگر، نیاز نیست نگران این باشیم که اقدامات اشخاص ثالث منجر به ضررهای چشمگیری در ارزش این دارایی شود. بیت کوین همچنین در برابر ریسک های قانونی یا تغییرات شدید سیاست قانون گذاران نیز مصون است. دارندگان بیت کوین همیشه کنترل آن را تحت اختیار دارند.

استقلال بیت کوین و کم بودن مقدار عرضه آن به احتمال زیاد در طول زمان محرک قیمت آن خواهد بود و اصلا تعجب آور نیست اگر قیمت آن در 100 سال آینده از امروز بسیار بیشتر باشد.

برای سرمایه گذاری بیت کوین با تیم مشاوره‌ی سرمایه گذاری بر روی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بینوست تماس بگیرید. این تیم می‌تواند به شما کمک کند تا با توجه به میزان سرمایه‌ای که دارید بهترین ارز را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید