یکی از مشکلاتی که در ابتدا برای بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال مطرح بود، مشکل دوباره خرج کردن نام داشت. منظور از «دوباره خرج کردن» این است که ممکن است یکی از کاربران این شبکه از یک بیت‌ کوین برای خرید دو کالا یا خدمات متفاوت استفاده کند. اما این مشکل را سیستم بلاکچین حل کرده است. در این مقاله از بینوست به سوال همیشگی افراد مبتدی بیت‌ کوین یعنی «ماینینگ ارز دیجیتال چیست» پاسخ  می‌دهیم.

ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

در حال حاضر سه راه برای به دست آوردن بیت کوین و سایر رمزارزها وجود دارد. می‌توانید آن‌ها را به صورت آنلاین ماین یا استخراج کنید. آن‌ها را از صرافی مثل کوین بیس بخرید. یا این که آنها را به عنوان دستمزد ارائه کالا یا خدمات دریافت کنید. به عنوان مثال می‌توانید وب سایتی برای خود داشته باشید و در ازای کالا یا خدماتی که در این وب سایت ارائه می‌دهید، مشخص کنید که به عنوان دستمزد بیت کوین یا هر رمزارز دیگر را دریافت خواهید کرد.

ماینینگ (Mining) فرآیندی است که طی آن با استفاده از قطعات سخت افزاری پیشرفته، مسئله سخت ریاضی در شبکه بلاکچین حل می‌شود. اولین کامپیوتری که بتواند مسئله را درست حل کند، به بلاک بعدی کوین‌ها دست میابد.

به خاطر این که مانند استخراج طلا به کار و انرژی زیادی نیاز است تا دارایی بسیار ارزشمندی تولید شود، این روند را ماینینگ یا استخراج و استخراج کننده‌ها را ماینر می‌گویند. Mine به معنی معدن است.

فرآیند مایننیگ دو هدف دارد: تولید رمزارزهای جدید و راستی آزمایی و تأیید تراکنش‌های رمزارزها در بلاکچین. بنابراین اگر ماینری بتواند در فرآیند تأیید تراکنش‌ها شرکت کند، پاداش می‌گیرد. پاداشش معمولاً بیت کوین‌های جدید است که به تعداد بیت کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال اضافه می‌شوند. تراکنش‌هایی که ماینر باید اعتبارسنجی کند، هنوز به بلاک‌های بلاکچین اضافه نشده‌اند و در صف هستند تا به پایگاه داده بلاکچین اضافه شوند.

در دنیای واقعی تراکنش‌ها توسط شرکت یا نهادی خاص تأیید و ثبت می‌شوند. اما در مورد رمزارزهایی مانند بیت کوین این نهاد مرکزی وجود ندارد. این ماینرهای بیت کوین هستند که معتبر بودن تراکنش‌ها را بررسی می‌کنند.

ماینینگ بیت کوین و سایر رمزارزها به صرف زمان و هزینه زیاد نیاز دارد و همیشه هم به زحمتش نمی‌ارزد. با وجود این بسیاری از افراد دست به ماینینگ می‌زنند چون ماینرها به خاطر کار خود رمزارز پاداش می‌گیرند.

در ده سال گذشته هر کسی که کامپیوتر مناسبی در خانه داشت می‌توانست به جرگهٔ ماینرها بپیوندد. اما هر چه بلاکچین بیشتر رشد می‌کند، برای ماینینگ به قدرت پردازش بیشتری نیاز است. به عنوان نمونه ماینینگ در اکتبر سال 2019 به قدرت پردازشی معادل 12 تریلیارد برابر ماینینگ اولین بلاک در ژانویه 2009 نیاز بود. بنابراین هر چه زودتر ماینینگ را انجام دهید، بهتر است.

ماینینگ را نمی‌توان تفریحی انجام داد. به این دلیل که در دنیای کنونی شرکت‌هایی ماینینگ را به صورت تخصصی و تنها هدف خود انجام می‌دهند یا گروهی از ماینرها با هم مشارکت کرده و منابع ماینینگ را با هم به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند (استخر استخراج). در بخش بعدی تفاوت ماینینگ انفرادی و گروهی را توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: بلاکچین چیست

ماینینگ چیست 2

تفاوت ماینینگ انفرادی و استخر ماینینگ چیست؟

در حال حاضر ماینرها با هم یک گروه می‌شوند و استخرهای ماینینگ یا استخر استخراج را تشکیل می‌دهند. بنابراین پاداش هر فردی بنابر کاری که انجام داده به او تعلق می‌گیرد. هر کسی که قدرت محاسباتی بیشتری داشته باشد، پاداش بیشتری دریافت می‌کند.

با افزایش تعداد ماینرها امنیت شبکه بیشتر می‌شود. البته روی دیگر سکه هم این است که افزایش تعداد ماینرها باعث دشوارتر شدن فرآیند استخراج می‌شود. هر چه کار سخت‌تر شود، سود ماینرها کاهش میابد. البته اگر قیمت بیت کوین زیاد باشد یا انرژی برق یا تجهیزات ارزان‌تر تمام شوند مسئله‌ای در میان نیست. گاهی با وجود هزینه‌های بیشتر نسبت به سود حاصل شده عده‌ای به ماینینگ ادامه می‌دهند به این امید که قیمت بیت کوین در آینده افزایش یابد.

در ماینینگ انفرادی فرد به تنهایی استخراج می‌کند. اما در استخر ماینینگ، ماینر با سایر ماینرها همکاری کرده و منابع را با هم اشتراکی استفاده کرده و با سایر اعضای استخر با هم به پیش می‌روند. اگر قدرت محاسباتی بالایی ندارید، بهتر است از استخر ماینینگ استفاده کنید.

ماینرها پس از مدتی متوجه شدند که با افزایش تعداد واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) می‌توانند سود خود را افزایش دهند. بنابراین در مناطقی که قیمت برق یا تجهیزات الکترونیکی ارزان بود، مزارع یا فارم‌های ماینینگ را به وجود آوردند. این مزارع باعث شدند که بسیاری از افراد ثروتمند شوند. حتی برخی از شرکت‌های ماینینگ منابع و تجهیزات محاسباتی خود را اجاره می‌دهند. با محبوب شدن استخراج بیت کوین واژه‌ای به نام استخر ماینینگ به وجود آمد (منبع).

واژه استخر ماینینگ از کجا آمد؟

فرض می‌کنیم قدرت محاسبه یا پردازش آب و شبکه بیت کوین دریایی بزرگ است. افرادی که مقدار آب بیشتری در اختیار دارند، بیشتر پاداش می‌گیرند. مسئله این است که سطل آب بیشتر افراد کوچک و محدود است.

در نتیجه با هم یک گروه می‌شوند و درون یک استخر سطل سطل آب می‌ریزند. اکنون احتمال پاداش و جایزه گرفتن بیشتر است. اگر استخرشان مشمول پاداش شود، هر فردی بنا به مقدار آبی که در استخر ریخته پاداش می‌گیرد. به همین دلیل به افراد مبتدی و تازه کار توصیه می‌شود که ماینینگ را از استخر ماینینگ شروع کنند.

چند نمونه از بهترین استخرهای ماینینگ بیت کوین

بهتر است برای انتخاب استخر ماینینگ مناسب در اینترنت جست و جو کرده و نظرات کاربران را در مورد آنها بخوانید.

  • پگا پول (PEGA Pool)
  • اسلاش پول (Slush Pool)
  • BTC.com
  • F2pool

شیوه‌های جدید ماینینگ ارز دیجیتال کدام‌اند؟

پس از تعریف ماینینگ چیست، نوبت معرفی روش‌های انجام ماینینگ می‌رسد. دو روش خوب برای ماینینگ یا استخراج رمزارز وجود دارند. این دو روش عبارتند از: ماینینگ خصوصی در خانه و ماینینگ در کلود یا فضای ابری.

ماینینگ ارز دیجیتال در سرور خصوصی

کیف پول ارز دیجیتال مهمترین بخش برای انجام ماینینگ رمزارز است. همچنین به یک برنامه خاص نیاز دارید تا بتواند الگوریتم هش را اجرا کند تا به صورت خصوصی بیت کوین استخراج کنید. هر کسی که بلد است از کامپیوتر شخصی استفاده کند، با اندکی زحمت می‌تواند برنامه را نصب و راه‌اندازی کند.

با استفاده از واحد پردازش مرکزی یا سی پی یو (CPU) رایانه می‌توانید رمزارز استخراج کنید. اما به خاطر هزینه بالا این کار را توصیه نمی‌کنیم. به این دلیل که چیپست یا تراشه‌های مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) نیز باید مناسب ماینینگ رمزارز شوند و ارتقاء یابند. در این صورت سرعت صدبرابر بیشتر و کار بهتر انجام می‌شود. اگرچه این روش هم جزو گزینه‌های انجام ماینینگ است اما ماینینگ در فضای ابری یا کلود پرسودتر است.

ماینینگ ارز دیجیتال در فضای ابری

 اگر در فضای ابری ماینینگ کنید، لازم نیست از ریگ ماینینگ یا مجموعه‌ای از سخت افزارهای قدرتمند استفاده کنید. با کمک خدمات ماینینگ در فضای ابری قدرت هش را به دست می‌آورید.

در وب سایت خدمات دهنده می‌توانید قراردادهایی برای رمزارزهای مختلف را مشاهده کنید. قیمت هر کدام از قراردادها به نوع خدماتی که می‌خواهید اجاره و از آن استفاده کنید بستگی دارد. بنابراین تغییر قیمت رمزارزها باعث تغییر قیمت اجاره خدمات ماینینگ در فضای ابری نمی‌شود.

در بخش بعدی پیش از توضیح فرایند ماینینگ، بلاکچین و تعدادی اصطلاحاتش را شرح می‌دهیم تا بهتر آن را متوجه شوید.

بلاکچین چیست؟

جهت درک بهتر فرآیند ماینینگ ابتدا لازم است بدانید که بلاکچین چیست. 

برای توضیح بلاکچین بیت کوین را مثال می‌زنیم. تعداد بیت کوین‌هایی که باید استخراج شوند محدود و 21 میلیون است. این تعداد از ابتدا انتخاب شده تا مانع تورم شود. بیت کوین مانند اسکناس کاغذی توسط بانک‌های مرکزی چاپ نمی‌شود. در عوض بیت کوین فقط به صورت دیجیتالی و با استفاده از قدرت محاسبه ساخته می‌شود.

فناوری به نام بلاکچین مانند بانک تولید بیت کوین را ممکن می‌کند. در فرآیند استخراج رمزارز و بیت کوین، تراکنش‌ها در کوچکترین واحد سازنده بلاکچین یعنی بلاک یا بلوک در کنار هم قرار می‌گیرند. بلاک‌ها به صورت زنجیره‌ای و به صورت خطی مستقیم توسط شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا با هم ارتباط برقرار می‌کنند. هر بلاک چیزی به نام هش را دریافت می‌کند. هش چیست؟ زمانی که تراکنش‌های داخل بلاک تأیید شدند، به عنوان تأیید عددی به آنها تعلق می‌گیرد که به این عدد هش گفته می‌شود.

برای درک بهتر هش، مسابقه‌ای را مثال می‌زنیم. تعدادی از اعضای شرکت کننده در یک مسابقه پس از گذراندن آزمون اولیه و داشتن شرایط لازم تأیید می‌شوند. پس از این که تأیید شدند برای این که در مرحلهٔ بعدی آزمون بتوانند شرکت کنند و تقلبی صورت نگیرد و از سایر افراد شناسایی شوند به هر کدام یک عدد تعلق می‌گیرد. مثلاً شرکت کننده شماره 2020. تراکنش‌ها هم پس از تأیید شدن برای تمایز با هم این عدد یا همان هش را دریافت می‌کنند.

اصطلاحات بلاکچین و فرایند ماینینگ

این بخش به زبان فنی و برای ذکر جزئیات نوشته شده است. در بخش‌های بعدی روند مایننیگ را به صورت کلی و با زبانی ساده‌تر توضیح می‌دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فناوری بلاکچین امکان تولید رمزارزها را فراهم می‌کند. یک پایگاه داده عمومی و غیرمتمرکز به نام دفتر کل توزیع شده، جزئیات تراکنش‌ها را به ترتیب زمانی ثبت می‌کند. زمانی که تراکنش‌ها با استفاده از فناوری بلاکچین ثبت شدند، هیچ فردی نمی‌تواند آنها را تغییر دهد. به همین دلیل هک کردن بلاکچین بیهوده است.

کوچک‌ترین واحد تشکیل دهنده بلاکچین، بلاک نام دارد. از همان ابتدا که بلاک پدید می‌آید، هر تراکنشی که رخ می‌دهد را ثبت می‌کند. واژه فیلد به چهار بخش مجزای بلاک اشاره دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

هش قبلی یا هش بلاک قبلی: وقتی لازم است دو بلاک یا چند بلاک به هم متصل شوند، فیلد مقدار هش بلاک قبلی را در خود نگه می‌دارد.

نانس (Nonce): فرآیندهای اجماع مانند اثبات کار از نانس برای تغییر مقدار هش ارائه شده توسط شبکه استفاده می‌کنند. با نانس می‌توان مقدار هش پیش‌بینی شده هر بلاک را محاسبه کرد. بلاکچین برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها از اثبات کار استفاده می‌کند.

هش: وقتی نانس، محتویات و هش قبلی بلاک توسط الگوریتم هش SHA-256 به جلو منتقل شدند، نتیجه‌اش امضا شدن دیجیتالی یا امضای دیجیتال بلاک می‌شود.

الگوریتم رمزنگاری و هشینگ SHA-256 مخصوص است چون برای هر ورودی فقط یک نوع هش الفبایی 256 بیتی تولید می‌کند. اندازه ورودی مهم نیست. همیشه هش 256 بیتی تولید می‌کند.

برای این که فرآیند ماینینگ از لحاظ فنی روشن‌تر شود، سه اصطلاح دیگر را هم تعریف و عملکرد آنها را توضیح می‌دهیم.

دفتر کل توزیع شده: تمام تراکنش‌های شبکه بلاکچین در دفتر کل توزیع شده ثبت می‌شوند. کاربران در شبکه بیت کوین تراکنش‌های یکدیگر را اعتبارسنجی و تأیید می‌کنند.

SHA-256: بلاکچین برای اطمینان از یکپارچگی بلاک‌ها از تکنیک هشینگ رمزنگاری به نام SHA-256 استفاده می‌کند. این اسناد از امضاهای الکترونیک استفاده می‌کنند. بعد از ایجاد شدن هش، کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. مهم نیست که طول رشته ورودی چقدر است، SHA-256 همیشه هش 256 بیتی را ایجاد می‌کند. رشته ورودی همان زنجیره‌ای از بلاک‌هاست. این تابع یک طرفه و یک بار مصرف است.

اثبات کار: ماینرهای رمزارز از اثبات کار استفاده می‌کنند. اثبات کار به حل مسئله پیچیده ریاضی می‌پردازد که برای اعتبارسنجی و تعیین قانونی بودن تراکنش‌های بلاکچین به کار می‌رود. ماینرها برای این که هشی تولید کنند که از مقدار هش مورد نظر شبکه برای یک بلاک کمتر باشد، اول باید مقدار نانس را تشخیص دهند. مقدار نانس مبحثی ریاضی است که باید حل کنند.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات ارز دیجیتال

فرآیند ماینینگ چگونه انجام می شود؟

ماینرها باید معمای هش را حل کنند و هشی را بیابند که مقدارش از هش از پیش تعیین شده کمتر باشد.

برای روشن و شفاف شدن موضوع یک مثال می‌زنیم. فرض کنید عددی را انتخاب می‌کنید. به دوستتان می گویید که عدد انتخابی بین 1 تا 100 است. اصلاً لازم نیست که دوستتان عدد دقیق را حدس بزند. اگر عددی را که می‌گوید کمتر از یا همان عدد انتخابی شما باشد، برنده شده است. مثلاً اگر عدد 22 را انتخاب کرده باشید و دوستتان اعداد 24 یا 33 یا 65 را بگوید باخته است. چون همه این اعداد از 22 بزرگ‌تر هستند. اگر چهار دوست داشته باشید و یکی از آن‌ها سریع‌تر عدد 20 را بگوید برنده است. حتی اگر بقیه هیچ حدسی نزده باشند. چون عدد او کمتر از عدد انتخابی شماست و از همه زودتر و سریع‌تر حدس زده است.

عددی که شما انتخاب کردید معادل هش موردنظر یا هدفی است که شبکه بیت کوین برای بلاک تولید می‌کند. حدس‌های دوستان شما هم مانند حدس‌های ماینرها هستند.

هش (Hash)

هش از اجزای اصلی روند ماینینگ است. هش عدد هگزادسیمال 64 رقمی است که حاصل ارسال اطلاعات داخل بلاک به وسیلهٔ الگوریتم هش SHA256 است.

 شما می‌توانید کمتر از یک ثانیه هش تولید کنید و در تولید کننده هش SHA256 که به صورت آنلاین است، محتوایی را پیست (paste) کنید. این همان روش رمزنگاری است که بیت کوین برای تولید هش بلاک به کار می‌برد. اما دوباره رمزنگاری هش و تبدیلش به محتوایی که قبلاً وارد کردید، بخش سخت ماجراست. با سخت افزارهای مدرن قرن‌ها طول می‌کشد تا هش 64 رقمی رمزگشایی شود.

هر بلاک از هش بلاک قبلی استفاده می‌کند که باعث می‌شود به هم زنجیر شوند و مفهومی به نام بلاکچین را بسازند.

در فرآیند استخراج بیت کوین برنامه ماینینگ باید یک هش تصادفی را ایجاد کند و عدد دیگری به نام نانس را به آن اضافه کند. نانس (nonce) کوتاه شدهٔ عبارت انگلیسی (number used once) است یعنی عددی که یک بار استفاده می‌شود. ماینر در شروع کار با عدد صفر همیشه کار خود را آغاز می‌کند. با هر تلاش نانس تغییر کرده و از صفر به یک، دو و غیره تغییر می‌کند. اگر هش و نانس از هش هدف یا هش موردنظر بیشتر باشند، ماینر دوباره تلاش می‌کند.

همهٔ ماینرها تا زمانی که ترکیب هش و نانس کمتر یا معادل هش هدف باشند این روال را تکرار می‌کنند. اولین ماینری که نزدیک یا معادل هش هدف را حدس بزند، پاداش و کارمزد را دریافت کرده و بلاک جدیدی باز می‌شود. زمانی که بلاک با اطلاعاتی حدود یک مگابایت پر شد؛ بسته شده، رمزنگاری و بعد استخراج می‌شود.

شبکه بیت کوین از هزاران دستگاهی ساخته شده که 24 ساعته در حال استخراج هستند. کسی که اول معما را حل کند، برنده است. بنابراین همه این ماینرها با هم در حال رقابت هستند. همین رقابت باعث به وجود آمدن استخرها شد تا بر ماینرهای دیگر برتری داشته باشند. چون قدرت پردازش بیشتر، شانس برد را بالا می‌برد.

الگوریتم اثبات کار (Proof of Work)

برای تشخیص این که کدام تراکنش‌ها قانونی هستند به توافق برسند و یک کوین دوبار خرج نشود، به چیزی به نام الگوریتم یا گواه اثبات کار نیاز است.

در الگوریتم اثبات کار زمانی که بلاک پر شد، ماینرها با هم رقابت می‌کنند تا اولین فردی باشند که مسائل پیچیده ریاضی را حل می‌کنند. اگر موفق شوند مسئله را حل کنند، هشی با 64 کاراکتر به دست خواهند آورد که تراکنش را اعتبارسنجی می‌کند و باعث می‌شود ماینر برای خودش بیت کوین تولید کند.

اثبات کار در ماینینگ ارز دیجیتال

خلاصه مباحث ماینینگ ارز دیجیتال و ویدئو آموزشی

در سیستم بلاک‌چین، ماینرها نقش ثبت و تایید تراکنش‌های انجام شده در شبکه‌ را دارند. ماینرها با حل کردن مسائل پیچیده ریاضی و مصرف انرژی تراکنش‌هایی که در این شبکه انجام می‌شود را تایید و در بلوک‌های بلاک‌چین این معامله‌ها را ضبط می‌کنند.

ماینرها به دلیل فعالیتی که در شبکه‌ی بلاک‌چین دارند از این شبکه حق الزحمه دریافت می‌کنند. شاید برای شما جالب باشد بدانید که هر 4 سال یک‌بار میزان کوینی که ماینرها از شبکه‌ی بیت‌ کوینی دریافت می‌کنند نصف می‌شود (هاوینگ بیت کوین) و برای آخرین بار میزان حق الزحمه ماینینگ از 12.5 بیت‌ کوین به 6.25 بیت کوین کاهش یافت.

لازم به ذکر است با گذشت زمان استخراج کردن مشکل‌تر می‌شود و به انرژی بیشتری نیاز دارد. ماینینگ علاوه بر این که معاملات انجام شده در شبکه را ثبت می‌کند باعث به وجود آمدن کوین‌های جدید نیز می‌شود. در حقیقت تنها راه به وجود آمدن کوین‌های جدید استخراج کردن است.

لازم به ذکر است، تعداد بیت‌کوین‌ها محدود است و تنها 21 میلیون از آن در جهان وجود دارد که تا به امروز 61 درصد آن کشف شده است. البته با توجه به این که با گذشت زمان ماینینگ کردن سخت‌تر خواهد شد، تخمین زده شده است که آخرین بیت‌ کوین در سال 2041 استخراج خواهد شد.

در این ویدیوی خواهید دید:

  • تعریف درجه سختی استخراج
  • نحوه‌ی تعیین درجه سختی 
  • تعریف بلاک‌چین
  • تعریف گواهی انجام کار
  • مشکل اصلی افزایش درجه سختی به مرور زمان

پس از شرح و توضیح ماینینگ چیست، به سوالات متداول در مورد ماینینگ پاسخ می‌دهیم.

کدام ارزهای دیجیتال را می‌توان استخراج کرد؟

برخی از رمزارزها را می‌توان ماینینگ کرد ولی همهٔ آن‌ها را نه. برخی از رمزارزهای بزرگ مانند بیت کوین از مدل اعتبارسنجی به نام اثبات کار استفاده می‌کنند.

بعضی از رمزارزها مانند ریپل و ایاس یا ای او اس (EOS) و همینطور اتریوم از سال 2022 به بعد از مدل اثبات سهام استفاده می‌کنند. در مدل اثبات سهام ولیدیتورها یا اعتبارسنج‌ها، رمزارزهای خود را استیک می‌کنند. بدین معنا که در ازای به دست آوردن حق اعتبارسنجی تراکنش‌ها، به روزرسانی بلاکچین و دریافت رمزارز به عنوان پاداش توافق می‌کنند که کوین‌های خود را خرید و فروش نکنند.

بیشتر بخوانید: استیکینگ ارز دیجیتال

ماینینگ بیت کوین چیست؟

افراد با انجام فرآیند راستی آزمایی و بررسی قانونی بودن تراکنش‌های بیت کوین، بیت کوین‌های جدید به دست می‌آورند. هر ماینری که یک بلاک از تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کند، تعداد معینی بیت کوین پاداش خواهد گرفت. این فرآیند دو مزیت دارد. هم کوین‌های جدید تولید می‌شوند و هم امنیت تراکنش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آیا ماینینگ بیت کوین سودی دارد؟

افراد برای این ماینینگ انجام می‌دهند چون سود دارد. البته اگر ارزش کوین‌های به دست آمده از هزینهٔ صرف شده برای ماینینگ بیشتر باشد. سود شما به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند هزینه تجهیزات و هزینه‌هایی مانند هزینه برق.

ماینرها چند بیت کوین به دست می آورند؟

به ازای هر بلاکی که بتوانید اعتبارسنجی کرده و به بلاکچین اضافه کنید، 6/25 بیت کوین دریافت خواهید کرد. البته این مقدار هر چهار سال نصف می‌شود.

ماینینگ یا استخراج بیت کوین چقدر زمان لازم دارد؟

به صورت میانگین هر ده دقیقه یک بلاک جدید ایجاد می‌شود و در هر 96 ثانیه یک بیت کوین جدید استخراج می‌شود. یک بیت کوین از واحدهای کوچک‌تری به نام ساتوشی و به نام مخترع آن ساخته شده است. همین یک بیت کوین ممکن است در موقعیت‌های مختلف بین چند ماینر تقسیم شود. بدین معنا که هر کدام به چند ساتوشی از بیت کوین دست یابند.

شرکت ماینینگ دیجیتال گریفون که بیت کوین استخراج می‌کند در آوریل 2022 اعلام کرده بود که طی ماه آوریل یعنی طی یک ماه به ارزش 61 دلار آمریکا بیت کوین استخراج کرده است. این شرکت در جولای سال 2021، چهل و هشت میلیون دلار بابت بیش از 7000 دستگاه ماینینگ بیت کوین هزینه کرده بود. برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای به صرف زمان و هزینه زیادی نیاز است.

اکنون که رقابت در ماینینگ شدید است، تقریباً بیشتر ماینرهای بیت کوین به استخرهای ماینینگ می‌پیوندند. استخر ماینینگ موفقیت برای استخراج و اتمام یک بلاک در شبکه بیت کوین را بالا می‌برد.

برای شروع ماینینگ بیت کوین به چه چیزهایی نیاز دارم؟

ماینینگ ارز دیجیتال و بیت کوین

حداقل به یک ریگ ماینینگ یعنی مجموعه‌ای از سخت‌افزارها یا دستگاه‌های ماینینگ، انرژی برق مقرون به صرفه، کیف پول ارز دیجیتال و اطلاعات کامل درباره روند ماینینگ و رمزارزی که می‌خواهید استخراج کنید، نیاز دارید.

مصرف انرژی در ماینینگ ارز دیجیتال چگونه است؟

ماینینگ رمزارز برق مصرف می‌کند. دستگاه ماینینگ با حداکثر توان خود مدام در حال کار کردن است و داغ می‌شود. به همین دلیل است که بیشتر فرآیند استخراج در کشورهای شمالی صورت می‌گیرد. دلیلش این است که راحت‌تر می‌توان دستگاه‌ها را خنک کرد و هزینه خنک کردن را کاهش داد.

نکته بعدی هم این است که با مصرف برق بیشتر باعث گرمتر شدن زمین و رو به نابودی رفتن ساکنان آن می‌شود. فرآیند ماینینگ ممکن است به ایجاد گازهای گلخانه‌ای منجر شود.

آیا ماینینگ ارز دیجیتال قانونی است؟

ماینینگ رمزارز به خاطر صرف انرژی و هزینه زیاد بر تجهیزات ماینینگ دشوار است. در گذشته برای ماینینگ تنها چیزی که نیاز داشتید یک کامپیوتر شخصی بود. اما اوضاع تغییر کرده است. با بیشتر شدن تعداد بیت کوین‌ها هاوینگ اتفاق می‌افتد. یعنی پاداش ایجاد بلاک در زنجیره نصف می‌شود. به این خاطر است که ایجاد رمزارز در زمانی معین دوبرابر زمان ببرد.

مصرف برق و فرسایش دستگاه نیز سریع افزایش میابند. وقتی کامپیوتر شخص بازدهیش را از دست دهد دیگر زحمت کشیدن برای ماینینگ ارزشش را ندارد. در کشورهایی که برق ارزان است مثل ایسلند، ونزوئلا و گرجستان افراد با ماینینگ، برق ملی را در خطر قطع شدن قرار داده‌اند. ایسلند دچار بحران برق شده چون ماینینگ رمزارز، برق بیشتری را مصرف می‌کند.

استفاده از بات نت (Botnet) برای ایجاد رمزارز، رایگان اما غیرقانونی است. هدف بات نت‌ها پیوستن تعداد کامپیوترهای بیشتر به چنین شبکه‌ای است تا با هم رمزارز استخراج کنند. اما مشکلی وجود دارد. مشکل کجاست؟ بیت کوین‌های تازه صادر یا تولید شده یک راست به جیب سارقان کیف پول‌های ارز دیجیتال سرازیر می‌شوند. آن‌ها بدون اطلاع صاحب کامپیوتر که قربانی است بر کامپیوتر وی بدافزار نصب می‌کنند.

سخن پایانی

هر فردی می‌تواند ماینینگ را انجام دهد اما قبل از شروع لازم است که با دقت مزایا و معایب آن را بررسی کنید. همچنین ماینینگ کاری فنی است. بنابراین باید چیزهایی مانند خرید و راه‌اندازی تجهیزات آن را بلد باشید. اگر رمزارزی را برای ماینینگ انتخاب می‌کنید تا حد امکان در مورد آن رمزارز اطلاعات جمع آوری کنید. همچنین برای ذخیره سود حاصل از ماینینگ به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید.

به خاطر این که پروژه‌های ارز دیجیتال مدام در حال به روزرسانی و ارتقاء هستند، باید مدام اطلاعات خود را به روزرسانی کنید چون این به روزرسانی‌ها بر نحوهٔ ماینینگ تأثیر می‌گذارند.

یکی دیگر از راه‌های کسب سود در بیت کوین و رمزارزها با داشتن زمان و دانش اندک، سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم است. صندوق ارز دیجیتال یکی از این روش‌هاست. برای آشنایی با این صندوق‌ها پیشنهاد می‌کنیم مقاله صندوق ارز دیجیتال چیست را مطالعه کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید