وام ارزهای دیجیتال چیست؟

وام ارزهای دیجیتال فرصت های زیادی را برای کاربران بزرگ و کوچک ارزهای دیجیتال فراهم آورده است. حتی اگر در غار تاریک سیستم های مالی سنتی هم زندگی کرده باشید، احتمالا مطلبی در خصوص اعطای وام ارزهای دیجیتال شنیده اید. در هسته وام ارزهای دیجیتال با ثبات یک مفهوم نسبتاً ساده وجود دارد:

 وام گیرندگان قادر به استفاده از دارایی های دیجیتال خود به عنوان وثیقه برای به دست آوردن وام فیات( فیات ارزهای قابل قبول دولت‌ها گفته می‌شود.) یا با ثبات هستند. در حالی که وام دهندگان هم، وام مورد نیاز را با نرخ بهره توافقی ارائه می دهند.

برعکس این فرآیند هم، امکان پذیر است بدین معنی که وام گیرندگان از فیات یا ارزهای دیجیتال با ثبات به عنوان وثیقه برای گرفتن وام ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. به احتمال زیاد متوجه شده اید که در اینجا هیچ چیز پیش بینی شده ای وجود ندارد و وام ارزهای دیجیتال صرفاً وام های وثیقه ای هستند؛ اما اعتبار وام های مالی ابزار اولیه قدرتمندی هستند که طیف گسترده ای از برنامه ها و مزایا را برای مشاغل، موسسات، بازرگانان و کاربران فراهم می آورند. علاوه بر این، در فضای رو به رشد امورمالی غیرمتمرکز، وام ارزهای دیجیتال امکانی برای دسترسی به وام های بدون مجوز را فراهم آورده است که منجر به موارد استفاده جدید مانند نرخ های بهینه شده در سیستم عامل ها و وام ها می شود که در آن کاربر می تواند مادامی که در همان معامله هستند آن را بپردازند و از معاملات برای وام گرفتن نقدینگی در یک پلتفرم، استفاده کنند.

وام ارزهای دیجیتال فرصت های زیادی را برای کاربران بزرگ و کوچک ارزهای دیجیتال فراهم آورده است.

وام ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی چقدر مهم است؟

در سطح اساسی، بازارهای اعتباری و وام باعث افزایش دسترسی فوری پول برای افرادی می‌شود که به دلایل متفاوت نمی‌توانند وام بگیرند. این وام  کار تولیدی را افزایش می دهد. به طور کلی در وام ارزهای دیجیتال هر دو  طرف  سود می‌برند و وام گیرندگان سرمایه به وام دهندگان به راحتی دسترسی پیدا می‌کنند. این یک فرصت گسترده برای بازار ارزهای دیجیتال، کاربرانی که در این حوزه فعالیت دارند و به ویژه برای تریدرهای ارزهای دیجیتالی است که به طور سنتی از ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کنند.

در حالی که ممکن است برخی بهانه بیاورند که این کار به محدود کردن عرضه در بازار کمک می کنند، ما به طور کلی می توانیم اثبات کنیم که وام ارزهای دیجیتال یک استفاده خاص از تولید سرمایه نیست. با ظهور وام ارزهای دیجیتال، سود آن دارایی ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

سرمایه گذاری استاتیک سابق اکنون می تواند بازده منفعل برای وام دهندگان ایجاد نماید و وام گیرندگان می توانند  بدون اینکه در یک رویداد فروش مشمول مالیات، فیات یا دارایی ارزهای دیجیتال شرکت کنند، دارایی خود را بیشتر کنند.

یکی دیگر از پیشرفت‌هایی که وام ارزهای دیجیتال نسبت به وام های سنتی دارند، سود بهره‌ای است که در این وام‌ها برای وام دهندگان در نظر گرفته شده است.

در زمان نوشتن این مقاله، بیشتر پلتفرم‌های  وام ارزهای دیجیتال نرخ بهره حدود 8٪ را برای وام ارزهای دیجیتال ارائه می دهند. در عوض، بیشتر حسابهای پس انداز در ایالات متحده کمتر از یک درصد  بهره برای هر دلار را ارائه می دهند. در حالی که این پیشرفت بزرگی برای سیستم ارزهای دیجیتال است، امابه طور کامل باعث برتری این وام نسبت به وام سنتی نشده است.  همان‌طور که در شکل فعلی آنها، تمام وام ارزهای دیجیتال بیش از حد جمع شده اند؛ یعنی شما برای دریافت وام ارزهای دیجیتال باید از قبل سرمایه در اختیار داشته باشید، این بدان معناست که بازار این نوع وام‌ها در حال رشد پایه ای نیست. هنگامی که جمعیت بی پول جهان در حال افزایش است و بیشتر آنها نیاز دارند تا به منابع مالی دسترسی داشته باشند، این موضوع خصوصا برای افرادی که با کمبود پول مواجه هستند ناامید کننده است.

وام گیرندگان از فیات یا ارزهای دیجیتال با ثبات به عنوان وثیقه برای گرفتن وام ارزهای دیجیتال استفاده می کنند.

انواع پلتفرم‌های وام: متمرکز در مقابل عدم تمرکز

از سال 2018، تعدادی از پلتفرم‌های وام ارزهای دیجیتال ایجاد شدند و عموماً می توانند در پلتفرم‌های متمرکز و غیرمتمرکز قرار بگیرند. اصل تمایز این است که چه کسی یا چه چیزی روند وام و وام گرفتن را کنترل می کند. یک تجارت یا یک پروتکل.

پلتفرم‌های اعطای وام متمرکز بیشتر شبیه به شرکتهای سنتی فنآوری است که اتفاقاً با ارزهای دیجیتال کار می کنند. آنها از فرآیندهای مشتری خود مطلع  هستند و دارای سیستم نگهبانی برای محافظت از دارایی های شما هستند و می توانند درباره توافق نامه وام های مشارکت تجاری با موسسات سنتی مذاکره نمایند. این پلتفرم ها تمایل به ارائه نرخ بهره تعیین شده توسط این شرکت ها را دارند که اغلب شامل بازده بالاتری برای ارائه دهندگان وام ارزهای دیجیتال مانند اتر و بیت کوین نسبت به سایر همتایان غیرمتمرکز خود می شوند.

سیستم عامل‌های اعطای وام غیر متمرکز زیادی وجود دارند که به عنوان پروتکل هایی عمل می کنند که در هر زمان و بدون دسترسی به KYC یا حضانت توسط افراد قابل دسترسی است. این پلتفرم‌های غیرمتمرکز دارای نرخ بهره متغیر هستند که با عرضه و تقاضا برای دارایی های روی پلتفرم تعیین می شود که بسته به عملکرد نرخ بهره، ممکن است در بعضی مواقع منجر به نوسان زیاد نرخ بهره شود.

خطرات وام ارزهای دیجیتال چیست؟

در حالی که وام ارزهای دیجیتال اغلب با حساب پس انداز سنتی یا حساب های با بهره قابل مقایسه است، تشخیص این که این پلتفرم‌ها بسیار جدیدتر و پر ریسک تر از بانک‌های سنتی هستند، مهم است. هیچکدام از آنها تحت پوشش موسسات بیمه ای فدرال نیستند اگرچه تلاش هایی در زمینه بیمه در امور مالی غیر متمرکز از طریق Nexus Mutual و Opyn در حال انجام است.

توجه به این نکته ضروری است که ما با فناوری های جدید درگیر هستیم. وام گیرندگان در صورتی که ارزش وثیقه آنها از مقدار لازم پایین بیاید، خطر داخلی را برای تامین نقدینگی در نظر میگیرند تا اطمینان حاصل کنند که وام دهندگان همیشه در دسترس هستند. این بدان معنی است که وام گیرندگان برای اطمینان از اینکه در محدوده امن هستند، باید نسبت وثیقه خود را به دقت مشاهده کنند. تا کنون ثابت شده است که سیستم‌های تسویه قوی هستند و وام دهندگان سرمایه‌ی  خود را از دست نمی دهند، اما ضمانتی وجود ندارد که تا ابد به همین شکل ادامه یابد.

در فضای غیرمتمرکز، با قراردادهای هوشمند نیز ریسک‌های فناورانه وجود دارد. از آنجا که کد کامپیوتری به شکل قراردادهای هوشمند جریان سرمایه در داخل سیستم را کنترل می کند، از نظر تئوری این امکان پذیر است که یک هکر از طریق اشکال یا سوء استفاده به پلتفرم‌ها حمله کند.

علاوه بر این، برای گزینه‌های غیر متمرکز، گاهی اوقات نقدینگی کم است، به گونه ای که اگر مقدار زیادی سرمایه در داخل یا خارج از سیستم حرکت کند، نرخ ها می تواند به شدت تغییر کنند. به طور کلی، نرخ بهره تابع تحریک های نسبتاً پایدار است، اما بی ثباتی اتفاق می افتد.

سرانجام، خطرات مالیاتی و نظارتی در استفاده از این پلتفرم ها وجود دارد، به خصوص که یکی از موارد عمده استفاده وام ارزهای دیجیتال مربوط به فرار مالیاتی است. به طور کلی، بسیاری از حوزه های قضایی راهنمایی روشنی در مورد ماهیت بسیاری از این دارایی ها ندارند. این باعث می شود فرد از پیامدهای دقیق مالیاتی در فعالیت های وام ارزهای دیجیتال خود آگاهی نداشته باشد  به  همین دلیل به کاربران توصیه می شود با یک مشاور مالیاتی صحبت کنند. علاوه بر این، بسیاری از پلتفرم‌های غیر متمرکز بدون مجوز و بدون افشای KYC کار می کنند، این بدان معنا است که آینده نظارتی آنها غیرقابل پیش بینی است.

در سطوح اساسی بازارهای مالی سیستم های اعتباری و وام ارزهای دیجیتال میزان پول را برای کار تولیدی افزایش می دهد.

موارد استفاده این نوع وام‌ها

شاید بهترین راه برای درک نحوه کار پلتفرم‌های وام ارزهای دیجیتال و مارکت‌های آن، اجرای روش های مختلفی است که کاربران می توانند در آنها مشارکت کنند، از مبتدی ترین تاپیشرفته ترین شکل باشد.

  • وام های تک سرمایه ای

این نوع وام‌ها اساسی ترین و متداول ترین ویژگی بازار وام ارزهای دیجیتال شده است. بررسی نرخ بهره در این نوع وام‌ها با استفاده از ابزار نرخ بهره CoinMarketCap  می‌توانید بهترین نرخ بهره را برای هر دارایی به دست آورید.

به طور کلی، پلتفرم‌های غیر متمرکز تمایل به محاسبه نرخ بهره بالا برای ارزهای دیجیتال با ثبات و نرخ پایین تر برای دارایی های ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و بیت کوین دارند، در حالی که پلتفرم‌های متمرکز نرخ های مطلوب‌تری را برای دارایی ارزهای دیجیتال ارائه می دهند.

  • نقدینگی به دلار و مالیات

برای صاحبان ارزهای دیجیتال، ممکن است بخش قابل توجهی از ثروت پورتفولیو آنها  همین رمز ارزها باشد، اما فروش این ارزهای دیجیتال در هنگام نیاز به پول نقد، همراه با پرداخت مالیات خواهد بود.

برای نیازهای خاص خود باید با یک مشاور مالیاتی مشورت کنید، استفاده از ارزهای دیجیتال شما به عنوان وثیقه برای دریافت وام با ارزش دلار می تواند یک روش عالی برای به دست آوردن نقدینگی برای تامین هزینه ها باشد.

  • نرخ arbitrage

یک بار دیگر با نگاهی به CoinMarketCap، می توانیم فرصت هایی را برای نرخ arbitrage ( منظور از آربیتراژ این است که یک دارایی در چند بازار ارزش متفاوت است و یک تریدر حرفه‌ای می‌تواند از این اختلاف قیمت سود ببرد.)  مشاهده کنیم که در آن شما دارایی را از یک پلتفرم وام می گیرید و آن را به فرد دیگری وام می‌دهید. با این وجود، این کار خطرات زیادی به همراه دارد، زیرا تغییر نرخ هر ارز در بازار می تواند به طور بالقوه سودهای شما را از بین ببرند.

گزینه جالب دیگر در اینجا توسط CoinLoan تهیه شده است ، یکی از تنها پلتفرم های موجود که به شما امکان می دهد شرایط وام دادن/ وام گرفتن خود  را تعیین کنید، این شرایط عبارتند از:دارایی، مدت و نرخ بهره. CoinLoan همچنین وام گرفتن و وام دادن ارزهای دیجیتال به یکدیگر را فراهم می کند. این افزایش سفارشی سازی می تواند راهی عالی برای اطمینان از عملکرد بهتر نرخ بهره شما باشد ، هرچند که CoinLoan همچنین یک حساب بهره ارائه می دهد که یک تجربه کاربری ساده و بدون دردسر دارد و کسب حداکثر 10.5٪ بهره را برای شما به ارمغان می‌آورد.

همچنین دارایی های شما  بیمه شده و تایید شده توسط SEC ذخیره می کند و سیستم نقدینگی خود را برای اطمینان از محافظت  در اختیار دارید.

  • تریدهای مارجین/لوریج

ظهور وام ارزهای دیجیتال سهولت دسترسی به لوریج (اهرم یا Leverage ابزاری است که به تریدرها اجازه می‌دهد بیشتر از سرمایه‌ی خود ترید انجام دهند.) را موجب شده است، بدون اینکه بخواهید از طریق صرافی‌های متمرکز این کار را انجام دهید. کاربر در این نوع وام‌ها می تواند وثیقه  خود را افزایش دهد. وثیقه‌ای که شما گذاشتید همانند یک سرمایه‌گذاری بلند مدت عمل خواهد کرد. به عنوان مثال اگر از اتریوم به عنوان وثیقه استفاده کنیم و با وام خود ارزهای دیجیتال با ثبات بخریم و اتریوم را بیشتر افزایش دهیم هنوز هم باید مبلغ اصلی را به دلار  بازپرداخت کنیم، حتی اگر ارزش اتریوم افزایش یافته باشد. این به ما این امکان را می دهد که سود اضافی را بدست آوریم. پلتفرم‌هایی مانند dYdX این کار را ساده می کنند و آن را مستقیماً در رابط کاربری خود ایجاد می کنند. بدیهی است که این یک استراتژی با ریسک بالاتر است و اگر قیمت اتریوم به اشتباه حرکت کند، ممکن است وثیقه شما برای محافظت از وام دهندگان نقد شود.

  • وام های فلش

وام های فلش اخیراً پس از هک bZx DeFi، مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. وام های فلش یک نوآوری مالی است که فقط از طریق دارایی های مالی غیر متمرکز امکان پذیر است و دارای موارد استفاده جالبی است. با وام فلش، کاربر می تواند مقداری نقدینگی در پروتکل وام بگیرد، از آن وام برای اجرای سایر عملیات استفاده کند و سپس در پایان معاملات وام را کامل بازپرداخت نماید. اگر وام گیرنده نتواند مبلغ کامل را بازپرداخت کند، هیچ یک از معاملات انجام نمی شود. وام های فلش را می توان برای تغییر جهت وثیقه استفاده کرد.

برای اجرای وام فلش به دانش فنی و توانایی لازم برای انجام معاملات نیاز است.

  • نقدینگی

برای حتی فنی ترین افراد نیز، این فرصت وجود دارد که در اکوسیستم defi به عنوان یک انحلال کننده عمل نمایید. حساب‌رسان ربات هایی را معرفی می کنند که این نوع وام‌هایی  را که وثیقه مورد نیازشان کاهش یافته، شناسایی کنند و وثیقه را برای بازپرداخت وام دهنده، پرداخت کنند و برای خدمات خود هزینه ای دریافت کنند. این یک عرصه رقابتی است، اما سود قابل توجهی در اینجا وجود دارد.

وام ارزهای دیجیتال پیشرفتهای چشمگیری برای طرفداران شخصی و سرمایه گذاران نهادی داشته است

آینده وام ارزهای دیجیتال چیست؟

شناختن نقدینگی مهم‌ترین بخش از اکوسیستم این نوع وام‌ها  بوده و برای کارایی سیستم بسیار مهم است.

ارزهای دیجیتال به دلیل سهولت در فروش و نقدینگی، به عنوان یک وثیقه خارق العاده عمل می کنند. در مقایسه با وام که در آن سلب حق اقامه دعوی و انحلال یک فرایند بسیار طولانی است، انحلال ارزهای دیجیتال فقط چند ثانیه طول می کشد. با پیشرفت صنعت رمزنگاری، اکوسیستم وام ارزهای دیجیتال نیز موفق تر خواهد شد. با این حال، در کوتاه مدت این اکوسیستم فرصت های منحصر به فردی برای شرکت کنندگان در زمینه ارزهای دیجیتال برای کسب سود، کسب نقدینگی و افزایش بهره وری دارایی های خود ارائه می دهد.

همچنین اگر به دنبال سرمایه گذاری ارز دیجیتال هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا باتیم مشاوره سرمایه گذاری ارز دیجیتال بینوست تماس بگیرید. این تیم می‌تواند به شما کمک کند تا بیشترین سود را از این نوع سرمایه گذاری داشته باشید

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید