ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که پشتوانه بیت‌ کوین چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم هیچ چیز، البته این چیز غیر معمولی نیست بیشتر ارزهای جهان درست مثل بیت کوین دیگر پشتوانه خاصی مثل: طلا و سایر فلزهای باارزش ندارند. در حقیقت آن چه به بیت‌کوین ارزش می‌دهد خود ما هستیم که این باور را داریم که بیت‌کوین ارزشمند است. در مورد دلار آمریکا ، پوند انگلیس و یورو اتحادیه اروپا و تقریباً هر ارز مدرن دیگر نیز همین مسئله وجود دارد.

از لحاظ تاریخی تا 15 آگوست1971  بیشتر ارزهای توسط یک کالای با ارزشی که معمولا طلا و نقره بود، حمایت می‌شدند. در حقیقت قبل از این که پول کاغذی کشف شود بیشتر سکه‌های از فلزهای  باارزش مثل: طلا و نقره ساخته می‌شدند.علاوه بر این پس از جنگ جهانی دوم تا سال 1971  بسیاری از کشورهای جهان تحت توافق برتون وودز(Bretton Woods) فعالیت می کردند. براساس این توافق‌نامه پشتوانه‌ی ارزهای دنیا طلا بود. اما در سال 1971 پس از بین رفتن این توافق، (توافقی که یک کالا به عنوان پشتوانه‌ی ارزها در نظر گرفته می‌شود) سیستم جدیدی به میان آمد. این  سیستم تا به امروز دوام داشته و براساس آن ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین هیچ پشتوانه‌‌ای جزء خواست و اعتماد مردم ندارند به عبارتی هر چه مردم بیشتری خواستار ارز مورد نظر باشند، ارزش آن ارز نیز بالا می‌رود و بالعکس. اما برای این که شما بتوانید به درستی سیستم جدید را درک کنید باید ابتدا متوجه قرارداد برتون وودز شوید.

موافقت‌نامه برتون وودز(Bretton Woods Agreement) و پایان ارزهای پشتوانه‌دار

براساس این قرارداد، بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف می‌توانند با یکدیگر تجارت طلا انجام دهند و ارزش ارز هر کشوری با ارزش طلا به یکدیگر پیوند خورده است( به این معنی که اگر ارزش طلا بالا رود، ارزش ارز نیز بالا خواهد رفت و بالعکس). بنابراین براساس این قرارداد اگر شما هر پوند انگلیس را 0.75 بخرید این یک نرخ تعیین شده است در واقع در این نوع سیستم قیمت ارزها، قابل تنظیم هستند به این معنا که سیاست‌گذاران هر زمانی که بخواهند می‌توانند ارزش یک ارز را زیاد کنند و یا باعث بی ارزشی آن ارز شوند. در حقیقت  سیستم برتون وودز برای کاهش نوسانات ارزی که در دهه های 1920 و 1930 وجود داشت، طراحی شده است. در این دوره ارزها به سرعت و به طور غیرقابل کنترلی در حال افزایش قیمت بودند که این امر باعث بی ثباتی بین المللی شده بود. هم‌چنین افزایش بی‌سابقه نرخ ارز به وخیم تر شدن رکود اقتصادی کمک کرد و در نهایت شرایطی را ایجاد کرد که منجر به وقوع جنگ جهانی دوم شد.

هر چند سیستم برتون وودز برای مدتی بسیار خوب عمل کرد اما در نهایت اختلالاتی در این سیستم به وجود آمد که باعث کنار گذاشتن همیشگی این سیستم شد.

پایان موافقت‌نامه برتون وودز(Bretton Woods Agreement ) و ایجاد ارز فیات(Fiat currency)

پایان سیستم برتون وودز باعث ظهور ارزهای فیات شد، سیستم برتون وودز به سرعت در روزهای اولیه‌ی جنگ جهانی دوم توانستند باعث ثبات شوند در دوره‌ای که به دلیل ایجاد ثبات بسیار مشکل به نظر می‌رسید.

اگرچه در پایان سال 1960 در سیستم برتون وودز مشکلات بسیار زیادی به وجود آمد. مهم‌ترین مشکل این سیستم ارزش بی‌نهایت دلار آمریکا در برابر سایر ارزها که این موضوع باعث ایجاد اختلال در تجارت بین المللی شده بود. به همین دلیل، سایر دولت‌ها تصمیم گرفتند قرارداد مذکور را زیر پا بگذارند و به جای این سیستم از ارزهای فیات استفاده کنند. در حقیقت ارز فیات یک ارز شناور است که هیچ پشتوانه‌ی کالایی مثل: طلا، فلزهای گرانبها و… ندارد و اعتماد مردم تعیین کننده‌ی ارزش آن است. در گذشته ، دلار یا سایر ارزهای شما ارزش معینی از طلا یا کالای دیگری، ارزش داشته است( یعنی آنچه که باعث بالا و پایین رفتن ارز می‌شد قیمت طلا بوده است)

در عمل ، تجارت دلار برای طلا غالباً بسیار محدود بود ، اما هنوز هم دلارها حداقل به صورت فرضی ارزش معینی از طلا را داشتند. اکنون ، دلار دیگر به طلا گره نخورده است. البته هنوز هم می توانید با دلارهای خود طلا بخرید ، اما ارزش های آنها مستقل از یکدیگر است. بیشتر ارزهای اصلی نیز به یکدیگر وابسته نیستند ، بلکه در عوض اجازه شناور شدن دارند. بنابراین نرخ ارز می تواند بین ارزهای مختلف متفاوت باشد. چند سال پیش ، قیمت یک یورو برابر با 1.14 دلار آمریکا بود. منظور از این مثال این است که متوجه شوید ارزها از یک ارزش برابر برخوردار نیستند و در دوره‌ای ارزش یورو بالاتر از دلار بوده است البته این یک چیز همیشگی نیست و می‌تواند در چند سال آینده ارزش دلار از یورو بالاتر برود.

بیت‌کوین ارز فیات است

بیت‌کوین نیز یک ارز فیات است

در حقیقت بیت‌کوین یک ارز فیات به حساب می‌آید. درست مانند سایر ارزهایی که تا به اینجا توضیح دادیم می‌توانند در بازار شناور باشند و ارزش آن توسط اعتبار و اعتمادی که مردم برای این ارز قائل هستند تعیین می‌شود. به معنای دیگر شاید بتوانیم این گونه بگوییم که ارزهای دیجیتالی و ارزش آنها براساس یک توافق عموم تعیین می‌شود. به عبارتی پشتوانه‌ بیت‌ کوین محبوبیت و اعتماد این ارز دیجیتالی در میان مردم است.

با این وجود برخلاف ارزهای سنتی فیات ، چندین عامل مهم وجود دارد که ارزش بیت کوین را به طور بالقوه بیشتر می کند و باعث می‌شود این ارز نسبت به سایر ارزها قابل اعتمادتر شود.این عوامل عبارت است از:

  • بیت‌کوین‌ها  باید از طریق کامپیوتر استخراج شوند که این امر به سرمایه گذاری زمان و پول نیاز دارد. هر چه استخراج بیت‌کوین سخت‌تر و به عبارتی گران‌تر شود به این معناست که ارزش بیت‌کوین به خودی خود رو به افزایش است.
  • در حالی که دولت ها می توانند عرضه پول خود را در هر زمان معینی افزایش دهند. به طور کلی افزایش نقدینگی در بازار باعث کاهش ارز ارز می‌شود.اما در بیت‌کوین این‌گونه نیست عرضه بیت کوین به شدت تنظیم می شود و تعداد بیت کوین های جدیدی که وارد بازار می شوند روز به روز در حال کاهش هستند و پس از این که 21 میلیون بیت کوین از این شبکه استخراج شد امکان استحراج بیت کوین جدید برای همیشه از بین خواهد رفت.
  • مقبولیت ارزش یک ارز را مشخص می‌کند به همین دلیل پشتوانه‌ی بیت‌کوین مانند سایر ارزها اعتباری است که در میان مردم دارد.

هم‌چنین لازم به ذکر است این ارز تحت تاثیر هیچ دولت و حکومتی نیست و تغییرات سیاسی بر روی ارزش آن تاثیر نخواهد گذاشت. به عبارتی بیت کوین یک ارز آزاد و مستقل است.

پس می‌توان گفت امروزه تعیین کردن پشتوانه برای یک ارز بی معناست.  به عبارتی پس از پایان توافق برتون وودز این ایده که ارزها باید دارای پشتوانه طلا و یا یک کالای مصرفی باشند از بین رفته است. در عوض آن چه تعیین کننده‌ی ارزش یک ارز است. عبارتند از: خواستار عمومی و اقتصادهای سیاسی تعیین شده از طرف حکومت. به طور کلی این نکته را یادتان باشد پول دارای ارزش است زیرا ما معتقدیم آن ارزش دارد.

این حقیقت در مورد همه‌ی ارزها صادق است چه دلار، چه یورو، چه ریال و یا حتی بیت کوین. ما می‌توانیم پول‌هایمان را برای خرید یک کالا استفاده کنیم در مورد بیت کوین نیز این امکان وجود دارد، بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین بیت کوین را به عنوان یک ارز که به وسیله‌ی آن می‌توان خرید انجام داد قبول دارند.

هر چند علاوه بر خرید آنلاین گروه دیگری هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین هستند براساس نظریه‌ی این گروه از آنجایی که تعداد بیت‌کوین در جهان محدود است و به زودی این ارز نایاب خواهد شد سرمایه‌گذاری بر روی آن نتیجه بخش است( هرچند اگر هنوز با بیت کوین و تمام ویژگی‌های آن آشنایی ندارید این کار را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم)

ارزش کلیه ارزهای فیات نیز به طرز چشمگیری قابل تغییر است. این حتی در مورد ارزهای تحت حمایت دولت نیز که مورد هجوم سیاست های دولت قرار دارد،صدق می‌کند. به عنوان مثال ، پوند انگلیس پس از رأی گیری Brexit (خروج از اتحادیه اروپا)، مقدار زیادی از ارزشش را از دست داد. در برخی موارد ، تورم بیش از حد حتی با می‌تواند پول را به یک کاغذ بی‌اعتبار تبدیل کند. مثلا در کشور زیمبابوه  تورم چند سال پیش آنقدر بد شد که دولت شروع به چاپ اسکناس های 100 میلیارد دلاری کرد. با قطع شدن ارز ، 35 تریلیون دلار زیمبابوه برابر 1 دلار آمریکا شد. اخیراً ، در ماه آوریل صندوق بین المللی پول گزارش داد كه ونزوئلا در سال جاری تورمی تقریباً 500٪ و سال آینده 1800٪ رنج خواهد برد. با وجود این تورم‌ها ونزوئلا ارزش پولش هر روز کاهش خواهد یافت. معمولا دلیل چنین تورمی در کشورهای جهان سومی چاپ بیش از حد پول و سوء مدیریت دولت‌ها است.

به همین دلیل هدف بیت کوین آزاد بودن دولت است. در این شبکه مردم پول خود را از طریق استخراج کردن به دست می‌آورند، سپس بیت‌کوین این اجازه را به آنها می‌دهد که در هر جایی که دوست دارند این ارز دیجیتالی را خرج کنند. علاوه بر این ، از آنجا که تعداد بیت‌کوین محدود است و از قبل تنظیم شده ، مذاکرات مربوط به سیاست‌گذاری برای این ارز دیگر امکان پذیر نیست.

پس همان‌طور که توضیح دادیم بیت کوین ارزی است که مانند سایر ارزهای دیگر هیچ پشتوانه‌ی کالایی(چه طلا و یا سایر فلزهای گران بها) ندارد و آنچه که تعیین کننده‌ی ارزش این ارز دیجیتالی است اعتماد و مقبولیتی است که بیت کوین توانسته به دست آورد. به عبارتی پشتوانه بیت کوین محبوبیتی است که در میان مردم دارد و اگر روزی این محبوبیت کم شود ارزش این ارز نیز کم خواهد شد.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید