شاید شنیده باشید که به بیت کوین «طلای دیجیتال» یا «پول نقد اینترنت» گفته می شود ، اما این توضیحات کمکی به درک بیت کوین نمی‌کند. در این مقاله قصد داریم در مورد بیت کوین و ویژگی های آن توضیح دهیم پس اگر علاقه به «آموزش بیت کوین» دارید در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

بیت کوین یک جسم فیزیکی یا دیجیتالی نیست. در عوض ، بیت کوین نمایانگر ارزش در قالب سابقه مالکیت در بلاک چین بیت کوین است. اگرچه ممکن است این حرف‌ها به نظر شما غیر قابل فهم به نظر برسد اما اگر تا آخر این مقاله با ما همراه باشید به طور کامل خواهید فهمید که بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند.

برای درک سابقه مالکیت بیت کوین ابتدا باید شبکه بیت کوین را بفهمید که شامل سه چیز است:

  1. بلاک چین بیت کوین
  2. معاملات بیت کوین
  3. اشخاصی که معاملات را تایید می‌کنند

بلاکچین در حقیقت یک دفتر کل ( تمام تراکنش های در این دفتر ثبت می‌شود.) است که به دلیل برخی از ویژگی‌هایی که دارد بسیار ایمن و قابل اطمینان است. این دفتر کل به صورت همزمان در ده‌ها کامپیوتر در سراسر جهان وجود دارد.

به هر کدام از این کامپیوترهایی که در این شبکه وجود دارد اصطلاحا گره(node) گفته می‌شود. این گره‌ها باعث به روزرسانی تراکنش‌ها در شبکه می‌شوند. هیچ شخص و یا سازمانی این گره‌ها را کنترل نمی‌کند این موضوع باعث غیرمتمرکز بودن بیت کوین می‌شود.

برای آموزش بیت کوین ابتدا باید با مفهوم بلاکچین آشنا شوید.

معاملات بیت کوین دقیقاً مانند هر معامله مالی دیگری که قبلاً با آن آشنا هستید: انتقال ارزش (مثلاً دلار ، املاک و مستغلات) از یک شخص به شخص دیگر  است.

اما، به جای اینکه معامله از طریق یک بانک یا سایر ارائه دهنده خدمات مالی انجام شود ، توسط گره های موجود در شبکه بیت کوین به طور مستقیم در بلاک چین تأیید ، ضبط و امن می شود. این فرآیند باعث می شود معاملات روی بلاکچین بیت کوین ایمن و قابل اثبات باشد.

این گره‌ها اطمینان حاصل می کنند که معامله معتبر است ، به این معنی که آنها کل بلاک چین را اسکن می کنند تا تأیید کنند که شخصی که پول ارسال می کند ، واقعاً این پول را دارد و مجاز به ارسال آن است. اگر یک تراکنش این دو شرط( داشتن پول و مجاز به ارسال آن) را داشته باشد،آن معامله معتبر است.

به یاد داشته باشید که بیت کوین غیر متمرکز است ، به این معنی که هزاران گره در کل مجبورند موافقت کنند که یک معامله معتبر است.

حتی اگر تعداد محدودی از گره‌ها به اشتباهی یک تراکنشی که معتبر نیست را تایید کنند، سایر گره‌ها این تراکنش را تایید نخواهند کرد و به این ترتیب تبادل انجام نخواهد شد.

این موضوع باعث می‌شود تا امکان اشتباه و خطا در انجام تراکنش‌ها بسیار کم شود.

هر 10 دقیقه یکبار آخرین معاملات معتبر در یک بلوک از داده ها سازماندهی می شوند سپس به کل شبکه ارسال می شود تا در بلاکچین ایمن شود.

در آموزش بیت کوین باید این را بدانید که بلاکچین باعث ایمن شدن تراکنش ها در شبکه ی بیت کوین می شود..

بگذارید قبل از اینکه مقاله را ادامه دهیم یکبار دیگر به صورت سریع مرور کنیم که چگونه بلوک‌های تراکنش به بلاک‌چین اضافه ، مهروموم و حفظ می‌شوند.

  1. معاملات بیت کوین در تمام گره‌ها پخش می‌شود.
  2. به معاملات توسط شبکه اعتبار داده می‌شود و اگر همه شرایط لازم را داشته باشند معاملات تایید می‌شوند.
  3. کلیه معاملات معتبر تقریباً هر 10 دقیقه یکبار در یک بلوک از داده ها سازماندهی می شوند.
  4. بلوکی که شامل اطلاعات ناامن است به تمام شبکه بیت کوین ارسال می‌شود تا به بلاک‌چین بیت کوین اضافه شود.

با کاربرد کلی بلاک چین تا به اینجای مقاله آشنا شدید. به طور کامل متوجه شدید که بلاک چین چه کاری انجام می‌دهد؟ عالیه ،  همان طور که گفتیم در این مقاله قصد داریم «آموش بیت کوین» را داشته باشیم . برای فهمیدن بیت کوین حالا نوبت به آن می‌رسد تا با بلاکچین آشنا شوید.

زیر مجموعه خاصی از گره‌ها به نام ماینرها وجود دارد، ماینرها بلوک‌های ناامن داده‌ها را می‌گیرند و برای تأمین امنیت این بلوک ناامن در بلاک چین بیت کوین چند کار انجام می دهند.

ماینرها ابتدا هر تراکنشی که در بلوک  قرار دارد را می‌گیرند و آن را از طریق الگوریتمی که تمام معاملات انجام می‌شود، اجرا می‌کنند و یک علامت شناسایی منحصر به فرد که 64کاراکتری است  که شامل حرف و عدد است، ایجاد می‌کنند. به این علامت شناسایی منحصر به فرد هش(HASH) گفته می‌شود.

مفهموم هش برای آموزش بیت کوین بسیار مهم است.

بنابراین اکنون ما یک بلوک از معاملات را داریم که فشرده شده اند و این فشردگی توسط هش‌ها صورت گرفته است. آنها سپس با جفت شدن هش های بیشتر و ایجاد یک هش جدید برای این جفت، فشرده‌تر می شوند. این کار تا زمانی انجام می شود که کل بلوک معاملات توسط یک هش واحد نمایش داده شود. سپس ، هش بلوک قبلی به بلوک اضافه می شود.

هش ها به ثبت تراکنش ها در بلاک چین کمک می کند. پس باید برای آموزش بیت کوین با کارکرد هش آشنا شوید.

بنابراین اکنون بلوک ما دارای هشی است که تمام معاملات جاری در بلوک را نشان می‌دهد و هشی که نمایانگر همه معاملات از بلوک قبلی است. شکل‌گیری زنجیره در بلاک‌چین به این شکل است.

اگر یک بایت از داده های هر بلوک قبلی تغییر کند ، همه بلوک های آینده را باطل می کند زیرا هر هشی که به جلو پیش برود ، باعث تغییر و شکستن بلاکچین خواهد شد. قطعه آخر بلوک یک عدد تصادفی به نام nonce است و اینجا، جایی است که فعالیت اصلی ماینرها آغاز می‌شود.

nonce و دو هش در بلوک در کنار هم باید یک هشی ایجاد کنند، هشی که مطابق با معیارهای معینی از نرم افزار تعیین کننده شبکه بیت کوین باشد. تنها راه برای یافتن یک هش معتبر ، استفاده از اعداد تصادفی نانس است تا زمانی که هش مورد نظر پیدا شود .

ماینرها کامپیوترهای خاصی را خریداری می‌کنند و یا می سازند ، الگوریتم های خود را توسعه داده و زمان و انرژی برق زیادی را مصرف می‌کنند تا بتوانند نانس (nonce) معتبر را بیابند. اولین معدنچی که نانس را یافت و هشی که مطابق با معیارها است را ایجاد کرد ، هش را برای کل شبکه پخش می کند.

بنابراین اکنون بلوک ما دارای هشی است که تمام معاملات جاری در بلوک را نشان می‌دهد و هشی که نمایانگر همه معاملات از بلوک قبلی است.

اگرچه ایجاد هش بلوک بسیار دشوار است اما بررسی اینکه آیا هش درستی  پیدا شده یا نه بسیار آسان است. به عبارتی  گره‌ها تایید می‌کنند که هش درستی پیدا شده است و سپس آن بلوک را به به کپی بلاکچین اضافه می‌کنند.

به یاد داشته باشید ، هر گره یک کپی از کل blockchain را نگه می دارد. تنها راه برای اضافه شدن یک بلوک غیرمعتبر به شبکه بلاکچین این است که 51 درصد از گره‌ها با این کار موافقت کنند. اگرچه چنین چیزی غیرممکن به نظر می‌رسد، اما همین موضوع بار دیگر نشان می‌دهد که غیرمتمرکز بودن شبکه، تضمین کننده‌ی ثبت صحیح و دقیق تراکنش‌ها بر روی بلاکچین است.

بلوک های معتبر در سراسر جهان به نسخه های blockchain اضافه می شوند و ماینرها کار خود را  در بلوک بعدی آغاز می کنند. ماینرها در ازای تلاششان (به کاری که انجام می‌دهند اصطلاحا اثبات گفته می شود.)  بیت کوین جدید پاداش می گیرند. این تنها راهی است که بیت کوین در شبکه‌ی بلاکچین ایجاد می شود.

دوباره بهتر است برای فهم بهتر بار دیگر یک خلاصه‌ای در مورد بلاک چین و فعالیت ماینرها داشته باشیم تا «آموزش بیت کوین» به شما یک قدم دیگر روبه جلو حرکت کند.

  1. تراکنش‌ها به هش‌ها مختلف تبدیل می‌شوند.
  2. تمام هش‌ها به یک هش واحد تبدیل می‌شود
  3. این هش با بلوک قبلی ترکیب می‌شود.
  4. این دو هش برای ایجاد یک هش منحصر به فرد برای بلوک جدید با یک nonce ترکیب می‌شوند.
  5. پس از تایید هش بلوک جدید توسط شبکه ، به کلیه نسخه های بلاکچین اضافه می شود و به ماینرها بیت کوین پاداش داده می‌شود.

آموزش بیت کوین به زبان ساده

روشی که ماینرها بیت کوین خود را بدست می آورند این است که هر تیم ماینینگ معامله ای را به بلوک گره خود اضافه می کند و در ازای این کار میزان بیت کوینی که برای استخراج هر بلوک در نظر گرفته شده است را دریافت می‌کند.

هر چند این میزان بیت کوین پس از هر هاوینگ نصف می‌شود برای اطلاعات بیشتر در مورد هاوینگ این مقاله را مطالعه کنید.

بنابراین ، اکنون می توانید درک کنید که عدم تمرکز و رمزنگاری مکانیزم هایی هستند که با استفاده از آن امنیت داده ها و اعتماد به بلاکچین بیت کوین ایجاد و تقویت می شوند و این بیت کوین صرفاً بازنمایی از ارزش در قالب سابقه مالکیت در blockchain Bitcoin است.

تیم بینوست می تواند به شما کمک کند تا بهترین سرمایه گذاری بر بیت کوین را داشته باشید.

به طور کلی در این مقاله سعی شده بود که « آموزش بیت کوین» به ساده ترین شکل باشد.

اگر به دنبال سرمایه گذاری بیت کوین هستید کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم با تیم مشاوره سرمایه گذاری بر بیت کوین «بینوست» تماس بگیرید، این تیم می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین سرمایه گذاری بیت کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال را داشته باشید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید