یکی از اصول مهم مالی، مفهوم ارزش زمانی پول است؛ یعنی ارزش پول در طول زمان تغییر می‌کند. این ایده به معنای این است که پولی که امروز در دسترس است، از همان مقدار پول در آینده ارزشمندتر است. در این مقاله از بینوست به مفهوم ارزش زمانی پول به زبان ساده می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ارزش زمانی پول چیست؟

شاید ساده‌ترین و قابل فهم‌ترین تعریف برای ارزش زمانی پول (TVM) این باشد: ارزش پولی که امروز در اختیار دارید بیشتر از همین مقدار پول در آینده است (TVM کوتاه شده‌ی Time Value of Money است). به عبارتی دیگر، پول در زمان‌های مختلف دارای ارزش متفاوتی است.

بگذارید با یک مثال این مفهوم را شفاف‌تر کنیم.

فرض کنید شما در یک قرعه کشی 100 میلیون تومان برنده می‌شوید. دو انتخاب دارید یا همین امروز تمام پولتان را دریافت کنید و یا اینکه در طول سال به مرور زمان این پول را دریافت کنید. انتخاب شما کدام است؟ قطعا با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که اگر پول را یک باره دریافت کنید و در یک حساب بانکی که سود 15 درصد می‌دهد سرمایه‌گذاری کنید. در این صورت در آخر سال به میزان پول اولیه‌ی شما 15 میلیون اضافه می‌شود اما اگر پول را در طول یک سال بگیرید هیچ سودی نمی‌توانید دریافت کنید.

چگونه ارزش زمانی پول را محاسبه کنیم؟

با کمک فرمول زیر می‌توانید ارزش زمانی پول را حساب کنید. همچنین ماشین حساب‌های آنلاینی مخصوص این کار هستند که ارزش زمانی پول را برای شما محاسبه می‌کنند.

در فرمول بالایی ارزش آتی پول و در فرمول پایینی ارزش کنونی پول محاسبه می‌شوند.

FV = ارزش آتی پول

PV= ارزش کنونی پول

 i= نرخ بهره یا نرخ تخفیف که نرخ بازدهی بدون ریسک یا نرخ تورم است

n= تعداد دوره‌های ترکیبی بهره در سال

t= تعداد سال‌ها

فرض می‌گیریم 10000 دلار دارید و می‌خواهید این پول را به مدت 5 سال سرمایه گذاری کنید. برای محاسبه ارزش آتی سرمایه خود، آن اعداد را به اضافه نرخ بهره و دوره‌های ترکیبی را به فرمول اضافه کنید.

FV=$10,000(1+3%/1)12*5

بنابراین برای حساب پس اندازی با نرخ بهره 3 درصد که سالانه سود مرکب می‌دهد (این عدد 1 در فرمول بالاست)، در مدت پنج سال 11592/74 دلار خواهید داشت.

ارزش آتی پول چیست؟

ارزش آتی پول مقدار پولی است که در آینده خواهید داشت با این فرض که مقدار معینی پول را در حسابی با نرخ بهره مشخص سرمایه گذاری کنید. سرمایه‌گذاران می‌توانند از این فرمول برای مقایسه سرمایه گذاری‌های مختلف مانند حساب پس‌انداز پربازده در مقابل سهام استفاده کنید. البته پیش فرض ریاضیات، شرایط پایدار و بدون تغییر است و در اینجا نیز فرض بر رشد پایدار است.

ارزش زمانی پول چه نقشی در تصمیم‌گیری دارد؟

ارزش زمانی پول در تعدادی از تصمیم‌های مالی به کار می‌آید. برخی از این تصمیم گیری‌های رایج عبارتند از:

  • خرید خانه بهتراست یا اجاره آن؟
  • چقدر برای بازنشستگی پول جمع کنم؟
  • وام‌هایم را تسویه کنم یا سرمایه گذاری انجام بدهم؟
  • تصمیم گیری در مورد خرید یا اجاره ماشین یا تجهیزات دیگر از جمله اینکه آیا به دنبال تخفیف نقدی باشم یا پیش پرداخت انجام دهم؟

ارزش زمانی پول در کسب و کار هم می‌تواند در تصمیم گیری های مربوط به سرمایه گذاری استفاده شود. به عنوان نمونه اینکه آیا در توسعه محصولات جدید سرمایه گذاری کنم، به دنبال تجهیزات تجاری جدید باشم یا اعتبار را برای فروش محصولات و خدمات ایجاد کنم.

بیشتر بخوانید: تصمیم گیری مالی چیست

تأثیر تورم بر ارزش زمانی پول

تورم، قدرت خرید را کم می‌کند. اگر 200 هزار تومان را برای خرید خوار و بار کنار بگذارید و پنج سال برای استفاده از آن صبر کنید، تعداد کیسه‌های خرید بعد پنج سال از کیسه‌های خرید فعلی با همان پول کمتر خواهد شد. تورم بر ارزش زمانی پول تأثیری منفی دارد، چون قدرت خرید را کاهش می‌دهد. یعنی با همان پول در آینده مقدار کمتری را می‌توانید بخرید.

هنگام تعیین بازده واقعی سرمایه گذاری، نرخ تورم را در نظر بگیرید. اگر نرخ تورم از نرخ بازده بیشتر باشد، قدرت خرید پول کاهش میابد.

نکاتی در مورد ارزش زمانی پول

برای در نظر گرفتن ارزش زمانی پول در تصمیم‌گیری‌های مالی، به موارد زیر توجه کنید:

  1. نرخ بهره: نرخ بهره یا نرخ سود معیاری است که برای محاسبه ارزش زمانی پول استفاده می‌شود. این نرخ نشان دهنده درصد سود یا بهره‌ای است که به پول شما در طول زمان افزوده می‌شود. برای محاسبه ارزش زمانی پول، نرخ بهره مورد استفاده را دقیقاً تعیین کنید.
  2. مدت زمان: مدت زمانی که پول شما برای سرمایه‌گذاری یا بازپرداخت بدهی‌ها در دسترس دارد، نقش مهمی در محاسبه ارزش زمانی پول ایفا می‌کند.
  3. نوع جریان پول: نوع پولی که در زمان‌های مختلف به دست شما می‌رسد یا پرداخت می‌کنید نیز تأثیرگذار است. اگر پول به جیب شما وارد می‌شود، آنرا به عنوان جریان پول مثبت می‌شناسند، در حالی که اگر پول از جیب شما خارج می‌شود، به عنوان جریان پول منفی تلقی می‌شود.
  4. ترتیب جریان پول: ترتیب جریان پول (ترتیب پرداخت‌ها یا دریافت‌ها در طول زمان) نیز تأثیر دارد.
  5. قیمت و ارزش فعلی: ارزش پول در زمان حال نیز باید در محاسبات در نظر گرفته شود. این به معنای محاسبه ارزش فعلی پول است که در آینده به دست می‌آید یا پرداخت می‌شود.

اگر این نکات را در نظر بگیرید و از محاسبات مناسب برای ارزش زمانی پول استفاده کنید، می‌توانید تصمیم‌گیری‌های مالی خود را با دقت بیشتری انجام دهید و مدیریت مالی خود را بهبود دهید.

ویدئو آموزشی در مورد ارزش زمانی پول

برای درک بهتر TMV به شما پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی ارزش زمانی پول را ببینید. در این ویدیو ارزش زمانی پول به زبان ساده توضیح داده شده است.

در این ویدیو خواهید دید:

  • ارزش زمانی پول به زبان ساده
  • بیان یک مثال برای درک بهتر TVM

صحبت پایانی

با دانستن ارزش زمانی پول می‌توانید هزینه‌ها و مزایای گزینه‌های مختلف مالی و سرمایه گذاری را سبک سنگین کنید. اگرچه برای تصمیم گیری تک بعدی است و کافی نیست ولی ارزش زمانی پول را هم در نظر بگیرید. در این مقاله به مفهوم ارزش زمانی پول با زبانی ساده پرداختیم. اگر قصد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را دارید و ‌می‌خواهید ارزش پول خود را حفظ کنید، می‌توانید با ثبت درخواست در فرم کوتاه زیر از کارشناسان بینوست به صورت رایگان راهنمایی دریافت کنید.

مشاوره رایگان سرمایه گذاری ارز دیجیتال

اگر در مورد سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال یا استفاده از سبد های سرمایه گذاری بینوست سوال دارید فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان کارشناسان بینوست با شما تماس بگیرند .

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید