نقدینگی چیست؟

نقدینگی عموماً به روش آسانی اشاره دارد که با آن می توان دارایی مورد نظر را بدون تاثیر بر قیمت آن با پول نقد مبادله نمود. این تعریف برای نقدینگی ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کند به طور کلی این تعریف دو جنبه دارد:

  1. سهولت مبادله که شامل سرعت و تلاش است
  2. قیمت مبادله که شامل لغزش یا تفاوت بین قیمت مورد انتظار و قیمت ارائه شده در سفارشات بزرگ است.

هنگام در نظر گرفتن نقدینگی در مبادلات ارزهای دیجیتال، هر دو مؤلفه بسیار مهم هستند. تریدر نیاز دارد تریدهایش  را با سریعترین زمان ممکن و با هزینه‌ای مؤثر انجام دهد. فراتر از آن برای یک دارایی خاص ما در مورد نقدینگی بازار هم صحبت می‌کنیم که به سلامت کلی بازار می‌پردازد مانند بازار املاک و مستغلات یا بازار ارزهای دیجیتال.

 بازار روان بازاری است که در آن دارایی ها به راحتی و با قیمت های ثابت و شفاف قابلیت خرید و فروش دارند.

منظور از تجارت ارزهای دیجیتال چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال می توانیم نقدینگی را در سه دسته طبقه بندی کنیم: نقدینگی دارایی، نقدینگی مبادلات و نقدینگی بازار.

نقدینگی دارایی تابعی از خریداران و فروشندگان برای یک دارایی خاص و همچنین سهولت دسترسی به صرافی‌های آن است. نقدینگی ترید تابعی از سازندگان و گیرندگان در پلتفرم هر ارز دیجیتالی  و همچنین جفت دارایی‌های ذکر شده است. نقدینگی بازار تابعی از تمام این موارد است که سلامت بازارهای رمزنگاری را تشکیل می‌دهد. معامله‌گران در این بازارها باید هر سه سطح را در نظر داشته باشند، به ویژه نقدینگی دارایی و نقدینگی ترید، زیرا هر تجارت نیاز به تصمیم گیری مبتنی بر تعامل مستقیم با هر دو این موارد است.

در حالی که اکثر سرمایه گذاران به بررسی اصول و تحلیل های فنی می پردازند، باید استراتژی‌های خرید و فروش را که مربوط به نقدینگی یک دارایی است و اینکه ترید در کجا انجام می شود نیز مورد توجه قرار گیرد.

چرا نقدینگی ارزهای دیجیتال مهم است؟

چرا نقدینگی مهم است؟

بحث‌های فراوان در مورد خالص نقدینگی نشان دهنده اهمیت آن در بازارهای مالی است، اما بحث این است که چه چیزی باعث واردات آن می‌شود؟ در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که نقدینگی ارزهای دیجیتال وابسته به چه گزینه‌هایی است.

 تعریف آسانی که با آن می توان بدون نقص قیمت دارایی مورد نظر را با پول نقد مبادله کرد.

  • ثبات

هرچه بازار نقدتر باشد، پایدارتر است. هنگام خرید یا فروش بیت کوین همیشه تریدرهای زیادی وجود دارند که می‌خواهند سفارش را با حداقل تاثیر در قیمت آن دارایی پر کنند.

با این حال، احتمالاً قیمت دارایی تحت تأثیر تجارت بزرگ است. برای انجام یک تجارت بزرگ، احتمالاً باید سفارش خود را در دفتر سفارش اکسچنج (order book) ثبت کنید، دز نهایت این سفارش ما  باعث افزایش یا کاهش قیمت کلی دارایی  خواهد شد. در این حالت،تریدر نه تنها high slippage ( هنگامی که ارزش دارایی به هنگام خرید و زمان خرید متفاوت باشد اسلیپ پیج گفته می‌شود، همچنین زمانی که تریدر ارز را با قیمت بالاتر خریداری کند به این حالت های اسلیپ پیج گفته می‌شود.)  را تجربه می کند، بلکه خود دارایی نیز به مرور زمان ارزشش کاهش پیدا می کند.

  • مقاوم در برابر دستکاری

دلایل زیادی وجود دارد که دنیای ارزهای دیجیتال را Wild West می‌نامند.  تریدرهای  ناشناس از سراسر دنیا  همچنین  چارچوب‌های نظارتی بسیار کم عواملی هستند که باعث شده در بازارهای ارزهای رمزنگاری سابقه طولانی در دستکاری قیمت ها به وجود بیاید؛ اما عدم پاسخگویی تنها نیمی از داستان است.

محیط نقدینگی نیز به همان اندازه مهم است که می‌تواند کار دستکاری را خیلی آسان کند. یک بازار غیرقانونی می تواند به یک تریدر یا گروهی از تریدرها اجازه دهد قیمت را برای منافع خود دستکاری کنند، در حالی که دارایی های نقدی و صرافی ها در برابر این نوع دستکاری ها بسیار مقاوم تر هستند.

  • زمان معامله

با نقدینگی بالاتر و تریدرهای بیشتر سفارشات خیلی سریعتر از محیط کم نقدینگی پر می شوند. اگرچه این امر با تجربه کاربری بهتر بیشتر می شود، اما برای ترید با فرکانس بالاتر نیز سودمند است. به‌خصوص در مواقع بی ثباتی  امکان ورود سریع و خروج از موقعیت می‌تواند تاثیر جدی بر سود بگذارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ترید با فرکانس بالا می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

  • تجزیه و تحلیل تکنیکالی

برای کسانی که از این تکنیک استفاده می کنند، نقدینگی بالاتر بازار می‌تواند به افزایش دقت آنها کمک کند. با گسترش و افزایش نقدینگی بیشتر، ثبات قیمت،  شکل‌گیری نمودار توسعه یافته و دقیق‌تر می‌شود. در محیط های با نقدینگی کم، جایی که تریدهای بزرگ می‌توانند به میزان قابل توجهی بر قیمت تاثیر بگذارند، شکل گیری نمودار بیشتر از بازارهای سالم  توسط افراد خارجی کنترل می شود.

چگونه نقدینگی ارزهای دیجیتال را اندازه بگیریم؟

چگونه نقدینگی ارزهای دیجیتال را اندازه بگیریم؟

در بررسی نقدینگی عوامل زیادی وجود دارد. برای درک یک دارایی خاص، بررسی آمارهای نقدینگی  این دارایی مانند حجم تجارت 24 ساعته در سایتی مانند CoinMarketCap می تواند به شما کمک کند هرچند که این داده ها محدود هستند.

برای اندازه گیری نقدینگی ارزهای دیجیتال به صورت عملی در ابتدا باید سطح صرافی‌ها را بررسی کنید، زیرا همه‌ی صرافی‌های ارزهای دیجیتال حجم ترید یکسانی ندارند. هنگام ارزیابی میزان نقدینگی ترید، می توانید به حجم معاملات 24 ساعته آن (تعداد سفارشات خرید و فروش ) و گسترش پیشنهاد قیمت بپردازید. همچنین شایان ذکر است که اخیراً CoinMarketCap متریک جدیدی به نام مبادلات نقدینگی را با هدف کاهش تأثیر اندازه های حجم تورم انجام شده توسط طیف وسیعی از متغیرهای کلیدی منتشر کرده است. این احتمالاً برای اثبات نمایندگی دقیقی از مبادلات نقدینگی با معیار ارزشمند را نشان خواهد داد.

چشم انداز نقدینگی در بورس چیست؟

طبق آمار CoinMarketCap در حال حاضر بیش از 190  صرافی ارزهای دیجیتال وجود دارد که 100 مورد برتر آن معاملاتی بین 12.5 میلیون دلار و 3 میلیارد دلار در طی 24 ساعت دارند.

به عبارت ساده، نقدینگی صرافی‌ها بطور قابل توجهی متفاوت است.

مطابق اندازه گیری نقدینگی CoinMarketCap در زمان نوشتن این مقاله، نقدینگی 50 صرافی بررسی شده است و نقدینگی در این صرافی‌ها  بین 1.9 میلیون دلار و 68.5 میلیون دلار است. رتبه اول با 68.5 میلیون مربوط به صرافی HitBTC است  که همچنین دارای بیشترین تعداد جفت های معاملاتی و سابقه طولانی بدون هک شدن را این صرافی دارد. از زمان راه اندازی در سال 2013 این معیارها به طور مرتب تغییر می کنند، به این شکل که پیگیری تغییر نقدینگی از طریق سایت هایی مانند CoinMarketCap ایده خوبی است.

چگونه نقدینگی ارزهای دیجیتال را اندازه بگیریم؟

خطرات و مزایای احتمالی مرتبط با نقدینگی کم  ارزهای دیجیتال چیست؟

ما به طور مفصل در مورد مزایای نقدینگی بالا و برخی از خطرات نقدینگی کم صحبت کرده ایم، اما ارزش آن را دارد که صریح بدانیم این خطرات چیست و همچنین به ذکر برخی از مزایای بالقوه نقدینگی کم برای یک معامله‌گر بپردازیم. اصولاً نقدینگی پایین منجر به قیمت پایدار کمتر برای یک دارایی می‌شود، بدین معنی که لغزش و دستکاری قیمت در محیط های نقدینگی کم، ریسک محسوب می‌شوند، اما همچنین کاهش قیمت آن می تواند به سقوط ارزش دارایی منجر شود.

عدم حضور شرکت کنندگان فعال در بازار می تواند به انتظار طولانی مدت  منجر شود  این اتفاق خصوصاً در حین نوسانات بازار می‌تواند برای یک تریدر مضر باشد. از طرف دیگر عدم ثبات می تواند برای تریدرها سودمند باشد. هنگامی که یک سفارش بزرگ به دلیل نقدینگی کم، قیمت را تحت تاثیر قرار می دهد، یک فرصت برای خرید دارایی با تخفیف باز می شود. به طور کلی، مهمترین چیز این است که یک استراتژی منسجم داشته باشید، دقیقاً بدانید که نقدینگی چه تاثیری در تجارت شما دارد و همه فاکتورها را در نظر بگیرد.

به طور کلی اگر به دنبال سرمایه گذاری ارز دیجیتال هستید اما هنوز با دنیای ارزهای دیجیتال آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم با تیم مشاوره سرمایه گذاری ارز دیجیتال بینوست مشورت کنید این تیم با بیش از 15سال تجربه در بازارهای مالی می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین و سودآورترین خرید را داشته باشید.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید