نئو(NEO) چیست؟

نئو  ارز دیجیتالی  معادل اتریوم است که در چین ایجاد شده. برای ایجاد کوین‌های جدید در این شبکه ماینینگ( در بیت کوین با حل مسائل سخت ریاضی توسط ماینرها تراکنش‌ها در شبکه‌ی بلاکچین تایید می‌شود به این کار ماینینگ گفته می‌شود.) رخ نمی‌دهد و به توسعه دهندگان این امکان داده می‌شود تا قراردادها و برنامه های غیر متمرکز  خود را به زبان­‌های مشترک برنامه نویسی بر روی این شبکه  ایجاد کنند. در این مقاله تصمیم داریم در مورد ارز دیجیتال نئو برای شما توضیح دهیم.

اولین نسل از رمز ارزها در مورد ایجاد پول دیجیتالی بود که بتواند آزادانه در سراسر جهان جریان یابد. در نسل دوم هدف ایجاد محصولات و خدماتی بود که بتواند فعالیت برخی از بزرگترین شرکت­‌های جهان را مختل کند. نئو  قطعاً جزء نسل دوم ارزهای دیجیتال است و مانند ایاس (EOS) و اتریوم  قراردادهای هوشمند آینده‌ی بلاک چین است.

ارز دیجیتال نئو در حقیقت چیست؟

ارز دیجیتال نئو پلتفرم بلاکچین،کریپتوکارنسی و شبکه‌ای برای برنامه‌های غیرمتمرکز و  یا Dapps ها است که مستقر در چین است. این شبکه از اتریوم الهام گرفته است، اما با آن  چند تفاوت فنی دارد که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

 نئو برای چیزی ساخته شده است که سازندگان این شبکه  آن را «اقتصاد هوشمند» نامیده‌اند، در این شبکه دارایی های دیجیتال، هویت دیجیتال و قراردادهای هوشمند در یک اکوسیستم یک‌پارچه دور همدیگر جمع شده اند.

هدف نئو هرگز کاهش ارزش ارز رسمی چین نبوده است بلکه در عوض برای کمک به اقتصاد کشور برای ورود به دوره‌ی بلاکچین بوده است.

چه کسی نئو را اختراع کرد؟

این پروژه توسط دا هانگ فی(Da Hongfei) و  اریک ژانگ (Erik Zhang) شروع شد. این دو قبل از این پروژه در شرکت تحقیقاتی« وان چین» کار می‌کردند و بر روی توسعه‌ی  بلاک‌چین فعالیت داشتند. در نهایت آنها در سال 2014 تصمیم گرفتند که بلاک‌چین مخصوص خود را ایجاد کنند.

تاریخچه مختصر نئو(NEO)

  • در سال 2014 هانگ فی و ژانگ بعد از کار در وان چین پروژه ای به نام انت شرز(Antshares) را شروع کردند.
  • در ژوئن 2017 انت شرز به نئو تغییر نام داد.
  • در مارس 2018 به دارندگان نئو توکن هایی ( به هر چیز با ارزشی توکن گفته می‌شود، مثلا در بیت‌کوین کوین‌ها یک توکن هستند) برای رأی گیری و کمک به مدیریت شبکه داده شد.

تاریخچه مختصردر مورد  ارز دیجیتالی نئو

ویژگی‌های اختصاصی ارز دیجیتال نئو

مانند اتریوم، ارز دیجیتال نئو دارای دو دارایی  مجزا است که برای اجرای شبکه از آنها استفاده می‌شود. اما این دو دارایی پیچیدگی‌های خاص خود را دارند.

  • نئو یک توکن است که به شما حق رای دادن و تصمیم گیری در جامعه را می دهد.
  • گَس(GAS) یک توکن جداگانه است که برای تهیه قرارداد های هوشمند استفاده می­‌شود.

این ارز بر خلاف اتریوم، هیچ کارمزدی را برای تراکنش‌ها دریافت نمی‌کند و این موضوع  اجازه می دهد تا شبکه نئو به طور مداوم رشد کند، این شبکه در حال حاضر می تواند 1000 معامله در ثانیه انجام دهد. نرخ فعلی اتریوم حدود 13 معامله در ثانیه است. اگرچه این مقدار در حال تغییر است. در شبکه­‌ی ویزا  در ثانیه می تواند 45000 پردازش انجام شودکه اگر ارزهای دیجیتالی به دنبال جایگزینی ویزا کارت و یا سایر روش‌های امروزی هستند باید در یک ثانیه بیش از 45000 تراکنش را به ثبت برسانند.

نئو چگونه تولید می­‌شود؟

ارز دیجیتال نئو استخراج  نمی‌­شود. در عوض، در آغاز فعالیت شبکه  100 میلیون توکن نئو منتشر شد. با این حال  50 میلیون از آن توسط بنیاد نئو برای تأمین بودجه­‌ی توسعه‌ی شبکه نگه داشته شده است.

توکن گَس رویکرد متفاوت تری دارد. گَس بعد از تأیید هر بلوک روی بلاک چین ایجاد می شود. در حال حاضر، 8 گَس در هر بلوک تولید می‌شود اما در هر سال این میزان توکن کاهش می‌­یابد تا جایی که کل گَس های تولید شده به 100 میلیون برسد. پس از آن ، هیچ توکن دیگری ایجاد نمی شود.

مکانیزم اجماع نئو مانع از هارد فورک ( به دلیل درست کار نکردن شبکه افراد حاضر در شبکه یک بلاک‌چین ثانویه درست می‌کنند که به این کار هارد فورک گفته می‌شود) می شود ، زیرا این فعالیت به دو سوم جامعه وابسته است تا در مورد تصمیمات اصلی توافق کنند.

نحوه فعالیت ارز دیجیتالی نئو

در قلب هر ارز رمزنگاری شده یک الگوریتم اجماع قرار دارد. برای بیت کوین، این الگوریتم اثبات کار است که فوق العاده انرژی مصرف می‌­کند و به معنای پایین بودن نرخ معاملات در مقایسه با سایر ارزها است. این درحالی است که نئو پروتکل کانسِنسیس (consensys) خود را به نام DBFT که مخفف شده‌ی Delegated Byzantine Fault Tolerance ایجاد کرده است.

نحوه کار فرایند منحصر به فرد این شبکه به‌صورت زیر است:

  • هرکسی که ارز دیجیتال نئو را در اختیار دارد ، حق رأی دارد.
  • از این رأی می‌توان برای انتخاب یک گره( به مجموع کامپیوترهایی که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند اصطلاحا گره گفته می‌شود.) اجماع که مسئولیت مدیریت بلاک‌چین را بر عهده دارد استفاده کرد.
  • دارندگان نئو معاملات خود را به گره های اجماع ارسال می کنند. گره‌های اجماع تراکنش‌ها را به بلاکچین اضافه می‌کنند.
  • یک گره اجماع به طور تصادفی برای تأیید بلوک فعلی انتخاب می شود و  دفتر کل موجود در این بلوک، اطلاعات  را به سایر گره های اجماع در شبکه ارسال می کند.
  • اگر حداقل 66٪ از گره ها موافق باشند، این بلوک بسته می شود.
  • اگر کمتر از 66٪  اجماع حاصل شود ، یک گره اجماع متفاوت انتخاب می شود و از وی خواسته می شود بلوک خود را برای تأیید ارسال کند و روند دوباره شروع می‌شود.

برای تبدیل شدن به یک گره اجماع، باید مقدار مشخصی از گَس و یک اتصال اینترنتی اختصاصی داشته باشید. اما بهتر است بدانید که اگر جامعه نئو از فعالیت شما راضی نباشند، آنها می توانند به شخص دیگری رأی دهند.

نئو در بین پروژه‌های رمزنگاری شده منحصر به فرد است زیرا شورای مرکزی دارد که تصمیم می‌گیرند چه پروژه های خارج از کشوری می‌تواند بر روی این پلتفرم اجرا شود.

قراردادهای هوشمند NEO بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی رایج را از طریق کامپایلر neoVM پشتیبانی می‌کند این زبان‌ها عبارتند از:  Microsoft.net ، Java ، Kotlin ، Go و Python

نحوه فعالیت ارز دیجیتالی نئو

با این ارز چه کارهایی می­‌توان کرد؟

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد ، شبکه­‌ی بلاک‌ چین نئو قادر به ایجاد، تجارت و ارسال انواع مختلف دارایی است.

در زیر این موارد را بررسی خواهیم کرد:

  • دارایی های دیجیتال: کاربران می توانند دارایی های دیجیتال را ایجاد و ثبت کرده و تجارت و گردش دهند. این دارایی ها می توانند هر چیزی باشند که به شکل الکترونیکی وجود دارد. مانند: موسیقی ، ملک یا حتی اشیاء.
  • هویت دیجیتال: اطلاعات مربوط به اشخاص، سازمان‌ها و سایر موارد که به صورت الکترونیکی وجود دارند را می توان در شبکه­‌ی بلاک‌چین نئو ذخیره کرد.
  • قرارداد های هوشمند: اتریوم تسهیلات قرارداد هوشمند را دارد، اما این دو پروژه در اینجا با یکدیگر متفاوت می‌شوند که در نئو توسعه دهندگان نیازی به یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید برای نوشتن قراردادها ندارند. در عوض ، آنها می توانند از C# ، Java و سایر زبان‌های برنامه نویسی اصلی استفاده کن

نئو کیو (NeoQ) یک مکانیزم رمزنگاری مبتنی بر شبکه است که برای ایجاد لایه ای از امنیت طراحی شده و حتی کامپیوترهای کوانتومی قادر به شکستن آن نیستند.

آینده­‌ی ارز دیجیتال نئو

 شبکه اتریوم تاکنون بزرگترین اجتماع توسعه دهندگان بوده است و پروژه های  بسیار زیادی بر روی این شبکه ایجاد شده است. اما محبوبیت رمز ارز نئو رو به افزایش است.

در سال 2018  برخی از توسعه دهندگان برنامه‌ی خود را از اتریوم به نئو منتقل کردند، دلیل آن نیز فضای مناسب‌تر  نئو نسبت به اتریوم برای توسعه دهندگان بوده است.

یکی از ویژگی های کلیدی که برنامه نویسان برای ارز دیجیتال نئو ایجاد کرده اند امکان اجرای بلاک‌چین در محیط های غیربلاک‌چین است. به این معنی که از لحاظ تئوری می توان نئو را در زیرساخت­‌های تجاری پیاده سازی کرد که این عمل می­تواند سازگاری بلاک‌چین را در آینده تسریع ببخشد.

همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر به دنبال سرمایه گذاری ارز دیجیتال هستید پیش از انجام هر کاری مطمئن شوید که سرمایه گذاری بر روی کدام ارز دیجیتالی برای شما سودآور است. در این موضوع تیم مشاوره سرمایه گذاری ارز دیجیتال بینوست می‌تواند به شما کمک کند.

آینده­‌ی ارز دیجیتالی نئو

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید