بپذیریم یا نه، غیرمتمرکز شدن ارز دیجیتالی ترون کاملاً کاربردی و استفاده از آن آسان است. متخصص بازار های مالی غیرمتمرکز مانند “کالین پلات” نگاه دقیق تری به این موضوع می اندازد.

طی هفته گذشته، به دلیل توییت‌های «سایت دی‌کریپتو»در توییتر خیلی ها غافلگیر شدند! دلیل غافلگیری به این دلیل بود که شخصیت برجسته در حوزه ارز دیجیتالی بیت کوین،رادولفو نواک(Rodolfo Novak) عکسی را منتشر کرد که در آن، “نواک” ، آدام بک (Adam Back)که مدیر عامل بلاک استریم است بک  و جاستین سان (Justin Sun) کسی که عقیده داریم بنیانگذار ترون است را با هم در کنفرانس گردهمایی سالانه ی ساتوشی نشان می داد، در حالی که به خوانش ترولینگ (نقض قوانین مبادله قانونی ارز های دیجیتال) در همکاری بین رمز ارز ترون و شبکه سیال بلاک استریم اشاره می کردند.

واکنش عده زیادی از اعضای جامعه اتریوم، پاسخی خوب و قابل استدلال بود….شوخی نکن!…نه…قطعاً اینجوری نیست.

برای کسانی که به تازگی وارد این حوزه شده اند، هواداران پر و پاقرص اتریوم و ارائه دهندگان محصولات و خدمات غیر متمرکز  اتریوم هستند،این خبر ناراحت کننده بود .

حالا زمان بررسی این سوال است که آیا ارز دیجیتالی  ترون به سمت غیر متمرکز شدن پیش می رود یا نه؟ اگر به دنبال جواب این سوال هستید در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا جواب سوال خود را بیابید.

شروع کار با ارز دیجیتالی ترون (Tron)

از آنجایی که به دنبال آشنایی بیشتر با کیف‌پول ترون هستیم به همین دلیل برای اطلاعات بیشتر در مورد این کیف‌پول، جستجویی در گوگل انجام دادیم و منابعی برای هر دو (ترون و کیف پول آن) یافتیم، چیزی که ما  را به سمت ترون لینک( در حقیقت TronLink  یک کیف‌پول برای ارز دیجیتالی ترون است) برد. شباهت بسیار زیاد  این کیف‌پول به متا ماسک( کیف پول اختصاصی برای ارز اتریوم را  metamask می‌گویند.)اتریوم است و استفاده از این دو کیف پول بسیار راحت است. به طور کلی پس از نصب ترون لینک به یک صرافی متمرکز برای خرید تعدادی تی آر ایکس (ارز پایه ترون) هدایت خواهید شد.

برای اینکه بهتر بتوانیم نامتمرکز بودن ترون را درک کنیم این موضوع را در یک پروژه‌ی تمرینی بررسی کردیم که در ادامه‌ی این مطلب این پروژه‌ی تمرینی را برای شما شرح خواهیم داد.

ترون لینک کیف پول ارز دیجیتالی ترون است.

یافتن پروژه های غیر متمرکز سازی ترون (Tron)

پس از جست‌وچوی زیاد به یک شبکه به نام Bankroll Network رسیدیم . به همین دلیل تصمیم گرفتیم به این پروژه از نزدیک یک نگاهی بندازیم.

بعد از چند دقیقه جستجو در وب‌سایت های مختلف، نتوانستیم بفهمیم  این پروژه‌ها‌ چه بودند و چگونه عمل می‌کردند. خیلی از آنها غیر واقعی، شرط بندی یا مربوط به  شبکه های بازاریابی هرمی بودند.

بنا بر این در گوگل به بررسی موضوع پرداختیم و تعدادی منبع یافتیم که درباره ی اعطای وام و مزایایی بر اساس داد و ستد غیر متمرکز محصولات و خدمات بر حسب ترون مطالبی را پیدا کردیم.

پس از مدتی جست‌وجو به سمت  چیزی تحت عنوان “ترون پرایم” کشانده شدیم. به همین دلیل تصمیم گرفیتم این پلتفرم را بررسی کنیم.

ترون پرایم، جایی  است که می‌توان بعضی از پروژه های مفید و آشنای ترون غیر متمرکز را در آن یافت.

محیط این پلتفرم، از نظر بصری شبیه به سامانه های دیگر است و در این پلتفرم از واژه های آشنایی مثل واریز و سرمایه گذاری مجدد استفاده می‌شود. به طور کلی پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که این پلتفرم یک سامانه‌ی خوب است. لازم به ذکر است داشبورد پرایم ابزار غیر متمرکز سازی خوبی برای ترون فراهم آورده است.

برای بررسی این پلتفرم 1000 تی آر ایکس (حدود 23.5 دلار)به این سامانه واریز کردیم، و کیف پول ترون از طریق یک پروسه تایید مشابه “متا ماسک” عمل کرد. تعدادی گزینه کاربری بهتر از متاماسک نیز در این کیف‌پول توانستیم بیابیم، مثل قابلیت غیر فعال کردن امضای اتوماتیک. این قابلیت بسیار کاربردی است، یکی از کاربردهای این قابلیت این است که مانع از اخذ مبالغ غیر مجاز خواهد شد.

نمودار تغییرات قیمت ارز دیجیتالی ترون

هزینه های واریز  متغیر

پس از اینکه تراکنش شما در این کیف پول تایید شود، تی آر ایکس شما به ترون پرایم تبدیل خواهد شد. بر خلاف اتریوم، ترون از سیستم ماینینگ (استخراج ارز دیجیتال) استفاده نمی کند و وابسته به مکانیسم اجماع سهام است. آنها عقیده دارند این روش ارزان تر و سریع تر است.

با توجه به تجربه‌ای که ما در سایت داشتیم به نظر می‌رسد این حرف درست است، البته ما فقط برای یکبار از این سایت استفاده کردیم و ممکن است در سایر دفعات این گونه نباشد. بعد از انتقال پول، متوجه شدیم که به اندازه 20 درصد از ارزش کیف پول کم شده است. شاید بهتر بود در ابتدا راهنمای کاربری که برای این پلتفرم وجود دارد را مطالعه می‌کردیم. یک جمله هست که می گوید”زمان طلا است” ، و در مورد این آزمایش، این دو دقیقه معادل 200 تی آر ایکس بود. به عبارتی در بخش اطلاع‌رسانی این پلتفرم به خوبی عمل نکرده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این پلتفرم بخش پرسش های متداول را در ترون پرایم بررسی کردیم و متوجه شدیم در این پلتفرم یک تعرفه واریز 20 درصدی وجود دارد. خبر خوب این است که (20 درصد) محاسبه می شود، اما این مقدار متغیر است.

مسئله دیگری که به آن پی بردیم، این است که بازگشت پول از چه  طریقی است؟ آنها (سایت پذیرنده) مطالبی درباره سرمایه گذاری در سایر پروژه ها و بازی های رایانه ای گفته بودند. وقتی چند تا از آنها را بررسی کردیم، هنوز سردرگم بودیم. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که هر چقدر کمتر در این مورد بدانیم کمتر گیج خواهیم شد!

ترون پرایم جایی است که می توان پروژه های موفق مربوط به غیرمتمرکز شدن ارز دیجیتالی ترون را در آن دید

استفاده از “پولونیدکس”

در این آزمایش ما هنوز حدود 1000 تی آر ایکس داشتیم، پس تصمیم گرفتیم راه دیگری را هم امتحان کنیم. پس به سراغ پولونیدکس رفتم. پولونیدیکس صرافی غیرمتمرکز مورد تایید “پولونیکس”است و سال گذشته جاستین سان آن را خریده است. اگر چه در این مقاله تصمیم نداریم که در مورد ظاهر این سامانه نظر بدهیم اما محیط این سامانه شبیه به ویندوز 98 است و این موضوع کمی تو ذوق می‌زند. با این حال با  1000 تی آر ایکس باقی مانده در این پلتفرم تصمیم گرفتیم  کاری انجام دهیم. پس یک چهارمش را در “توکن بایتورنت” و یک چهارمش را در “تتر ترون”سرمایه‌گذاری کردیم. بعد از طی چند مرحله تایید، در کیف پول‌مان چند نوع ترون غیر متمرکز داشتیم.

هر چند پلتفرم پولونیدکس ارز دیجیتالی ترون محیط کاربری خوبی ندارد اما کار می کند.

کاوشگر بلوک ترون اسکن

وقتی که کار ها انجام شد، تصمیم گرفتیم که تراکنش‌ها را در سامانه “کاوشگر بلوک ترون اسکن” بررسی کنیم و بعضی از مسائل نا آشنا مثل انرژی و پهنای باند در این فرآیند را درک کنیم.  بعد از چند دقیقه تحقیق درباره این موضوع، موضوع کاملاً برایمان روشن نشده بود. اما به طور کلی چیزی که متوجه شدیم این است که آنها هزینه تراکنش ها را، که به نظر بسیار ارزان بودند، عموماً کمتر از یک پنی تعیین می کنند. علاوه بر این همه چیز سریع، و معمولاً با تایید در چند ثانیه صورت می پذیرد.

کاوشگر بلوک ترون اسکن

حرف آخر:

خب، نتیجه کلی چه بود؟ در حالی که ما فکر می کردیم استفاده از این ارز دیجیتالی  ممکن است دردسر هایی به وجود آورد،  اما به نظر می‌رسد ترون ابزاری دارد که استفاده از آنها برای کسانی که با کیف پول های اتریوم و بیت کوین کار می‌کنند بسیار راحت است.

هرچند برخی از ویژگی‌های این ارز دیجیتالی مانند رابط کاربری در این سامانه‌ها به خوبی طراحی نشده است.  اما با این وجود کار با این سامانه ها ساده است و انجام تراکنش‌ها به راحتی در این شبکه انجام می‌شود.

در این پلتفرم‌ها چیز عجیب ‌و غریبی ندیدم ممکن است به طور ناخواسته در یک طرح پونزی (طرح غیر واقعی برای فریب عوام) سرمایه گذاری کرده باشیم. اما این به معنی آن نیست که مردم به محض شنیدن نام ترون باید از ترس سکته کنند! با وجود حباب (قیمتی)، به نظر نمی رسد پروژه هایی در زمینه ارز دیجیتال ترون وجود داشته باشد که به دنبال تکرار روش های مالی قدیمی مانند اعطای وام و … باشد. با این همه، به نظر می رسد دست کم جامعه ی کوچکی از افراد با رفتار دوستانه و یاری گر وجود دارد که به این پلتفرم اعتقاد دارند.

به عنوان نتیجه‌گیری می‌توانیم بگوییم حتی اگر مدافع سرسخت بیت‌کوین هستید و دوست ندارید هیچ ارز دیجیتالی دیگری را  به جای این ارز قبول کنید باید به شما توضیح دهیم که نرم افزارهای مربوط به ارز دیجیتالی ترون  به خوبی کار می‌کنند و در آینده‌ی نه چندان دور ترون می‌تواند به یک ارز دیجیتالی غیرمتمرکز تبدیل شود.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید