مونرو (XMR) چیست؟

ارز دیجیتال مونرو به منظور مخفی نگه داشتن معاملات از چشم دیگران طراحی شده است. این شبکه از تکنیک‌های پیشرفته‌ای برای جلوگیری از ردیابی پول در هزینه‌ها استفاده می‌کند. در نتیجه به طور فزاینده‌ای این ارز  مورد استفاده کاربران شبکه دارک نت ( افرادی که به دنبال انجام کارهای غیر قانونی از طریق اینترنت هستند) قرار گرفته است.

بسیاری از بزرگترین ارزهای رمزنگاری شده‌ی جهان ناشناس نیستند. کلیه معاملات در بیت کوین و اتریوم عمومی و قابل ردیابی است، به این معنی که هر کس می‌تواند از معاملات موجود در کیف پول و خارج از آن اطلاع پیدا کند. همین موضوع باعث شده تا یک نوع ارز رمزنگاری شده‌ی جدید ایجاد شود که به آن سکه‌های خصوصی گفته می‌شود. در پایین در مورد اینکه این نوع ارزها چگونه تولید شدند به شما توضیح خواهیم داد.

رمز ارز مونرو (XMR) نام دارد.

در حقیقت مونرو چیست؟

مونرو یک ارز دیجیتالی دارای حریم خصوصی است که این موضوع مهم‌ترین ویژگی مونرو است و باعث ارزشمندی آن می‌شود. آدرس های کیف پول و معاملات عمداً از دید همه پنهان شده­‌اند تا به مردم امکان استفاده از این ارز به‌صورت پنهانی داده شود. پس از اینکه کشف شد از ارزهای دیجیتالی مانند: بیت کوین برای خرید کالاهای غیرقانونی استفاده می‌شود، رمز ارز مونرو ایجاد شد.

توسعه دهندگان رمز ارز مونرو در تلاش بودند ارزی را ایجاد کنند که تاریخچه‌اش پنهان باشد (به عبارتی نتوانیم بگوییم این ارز قبلا برای چه کاری استفاده شده است.) این ویژگی به عنوان تعویض پذیری(fungibility) شناخته می‌شود. به طور کلی ویژگی تعویض پذیری مهم‌ترین ویژگی ارزهای دیجیتال خصوصی است.

مونرو در زبان اسپرانتو به معنی«سکه» است. این زبان بین المللی در قرن 19 ابداع شد.

چه کسی ارز دیجیتال مونرو را اختراع کرد؟

درست مانند بیت‌کوین خالقان مونرو تمایل ندارند اسامی خود را فاش کنند و به جای آن از نام‌های مستعار استفاده می­‌کنند. شخصی که بیشترین مسئولیت در ایجاد مونرو را به عهده داشته است ، کاربری به نام به خاطر امروز ممنونم «thankful for today» بود که از زمان رسمی شدن آغاز فعالیت این شبکه ناپدید شده است.

تاریخچه مختصر ارز دیجیتال مونرو

  • در ژوئیه 2012 Bytecoin  که یک نسخه آزمایشی از مونرو بود شروع به کار کرد.
  • در مارس 2014 پس از تحقیقات در مورد Bytecoin، کشف شد که توسعه دهندگان مشغول ایجاد توکن هایی در شبکه هستند.
  • در آوریل 2014 Bytecoin مورد هارد فورک قرار گرفت و به BitMonero تبدیل شد.
  • در تابستان 2014 شبکه‌ی بیت مونرو تقسیم شد و تحت تصرف یک عضو از این شبکه با نام مستعار “الیاس جانی نِمونک”قرار گرفت و سپس این ارز به نام مونرو تغییر نام داد.
  • در ژانویه 2017 ارز دیجیتال مونرو حریم خصوصی را بهبود بخشید تا  به یکی از جنبش های پیش‌رو در زمینه­­‌ی ارزهای خصوصی تبدیل شود.

تاریخچه مختصر رمز ارز مونرو

ویژگی‌های اختصاصی مونرو:

علاوه براینکه تمرکز بزرگ این ارز بر روی حفظ حریم خصوصی است ، اما مونرو کمی متفاوت‌تر از بیت کوین ساخته شده است که در ادامه‌ی این مقاله برخی از ویژگی‌های این ارز را به شما توضیح خواهیم داد.

  • حریم خصوصی کامل : تمام معاملات پنهان و غیرقابل ردیابی هستند.
  • مقیاس پذیر بودن : در حالی که توانایی بیت کوین برای پردازش معاملات همیشه محدود بوده است ، اما توسعه دهندگان ارز مونرو سیستمی ایجاد کرده‌اند که به شبکه اجازه می دهد معاملات بیشتری را به صورت هم­زمان تایید کنند.
  • تعویض پذیری : برخلاف بیت کوین که در آن هر ارز سابقه ای باز و قابل ردیابی دارد ، ارز مونرو هیچ علامت مشخصی ندارد و این باعث می شود که غیر قابل ردیابی باشد. چه چیزی باعث تعویض پذیری  این ارز می شود؟ بگذارید این موضوع را با توضیح یک مثال برای شما روشن کنیم:

هر پول یک دلاری دارای شماره سریال  مخصوص به خودش است که دارای سابقه ای بوده و می توان آن‌ را ردیابی کرد، در حالی که  یک اونس طلا هیچ ویژگی و یا سابقه­‌ی متمایزی ندارد. در این قیاس ، بیت کوین شبیه یک دلاری است و مونرو یک اونس طلا است. ارز دیجیتال مونرو ویژگی تعویض پذیر بودن را دارا است زیرا این ارز تاریخچه ای برای ردیابی ندارد.

  • کلیدهای چندگانه : در حالی که بیشتر ارزها از کلیدهای عمومی و خصوصی برای کیف‌پول‌هایشان استفاده می­کنند ، مونرو یک لایه­‌ی اضافی از کلیدها را به شبکه‌ی خود اضافه کرده است تا شبکه بتواند نحوه و زمان استفاده از ارز را مخفی نگه دارد.
  • مقاوم در برابر اِی سیک (ASIC) : در ارزهایی مانند بیت کوین ، دستگاه های استخراج بر چگونگی تولید ارز جدید تسلط دارند. مونرو در تلاش است که از مصرف زیاد برق جلوگیری کرده و در برابر شبکه ASIC مقاوم باشد. این اصطلاح ، اشاره  به دستگاه های استخراج تحت شبکه مانند بیت کوین دارد، به این شکل  که ارز رمزنگاری شده تحت سلطه چند استخراج گر قرار نمی گیرد. اگرچه این موضوع می تواند در بلند مدت این موضوع تغییر کند.

رمز ارز مونرو چگونه تولید می­شود؟

مونرو مانند بیت‌کوین از  الگوریتم اثبات کار(حل مسائل ریاضی برای تایید تراکنش‌ها و قرار گرفتن معاملات انجام شده در بلاک‌چین را اثبات انجام کار می‌گویند.) برای تایید تراکنش‌ها استفاده می کند، اما در رمز ارز مونرو این الگوریتم کمی پچیده‌تر است.

این دو شبکه در الگوریتم های رمزنگاریِ هشینگ(به میزان سرعتی که ماینرها می‌توانند معادلات ریاضی در شبکه را حل کنند، hashing گفته می‌شود.) متفاوت هستند ، به این صورت که دستگاه های استخراج بیت کوین ASIC  نام دارند اما این دستگاه‌ها در ارز دیجیتال مونرو استفاده نمی­شود. استخراج کنندگان کوچک‌تر می توانند توسط رایانه های شخصی خود در سیستم عامل مک یا ویندوز ارزهای خود را استخراج کنند. در حالی که الگوریتم رمزنگاری این دو ارز متفاوت است ، استخراج کنندگان مونرو  مانند بیت‌کوین در تلاش  هستند معماهای ریاضی شبکه را حل کنند و در شبکه‌ی بلاک‌چین قرار دهند.

تیم اصلی مونرو توسط هفت نفر اداره می شود که پنج نفر از آنها هرگز هویت خود را فاش نکرده اند.

 مونرو چگونه کار می‌کند؟

این ارز برای حفظ حریم خصوصی کاربران ارزش بسیار زیادی قائل است به این معنی که روش کار  این رمز ارز کمی متفاوت از سایر ارزهای دیجیتال عمومی است.  شبکه‌ی ارز دیجیتالی مونرو دو ویژگی مجزا دارد که مونرو را خصوصی می کند. این دو ویژگی عبارتند از:

  • امضاهای حلقه : امضاهای حلقه نوعی امضا هستند که یکی از عضوهای گروه به طور مخفیانه یک سند را که نمی‌­داند از کجا آمده است را امضا می­‌کند اما به راحتی می توان صحت این امضا را تایید کرد.

نمونه‌ای از چگونگی استفاده از امضای حلقه زمانی است که اگر یک  مقام  بلندپایه کاخ سفید سندی را بیرون آورده و آن را امضا کند ، غیرممکن است که متوجه شویم کدام مقام رسمی آن را امضا کرده است،اما می توانیم تأیید کنیم که این امضا از طرف یک شخصیت ارشد در کاخ سفید بوده است.

  • کلیدهای چندگانه : مونرو از سه نوع کلید استفاده می کند: یک کلید مشاهده ، یک کلید هزینه­‌ی خصوصی و یک آدرس عمومی. از کلیدهای مشاهده برای دیدن معاملات حساب استفاده می شود. از کلیدهای هزینه خصوصی برای ارسال پرداختی ها و از آدرس عمومی برای دریافت پرداختی­‌ها استفاده می شود. یک کیف پول مونرو همه این موارد را برای شما ایجاد می کند و طریقه­‌ی ارسال این ارز نیز مشابه سایر ارز های دیجیتالی است.

در رمز ارز مونرمو نام صاحبان فاش نشده است

با این ارز چه کار هایی می­‌توان کرد؟

ارز دیجیتال مونرو نیز مانند سایر ارزها در صرافی‌هایی که برای ارز دیجیتالی وجود دارد قابل خرید و فروش است. با این حال به دلیل حفظ حریم خصوصی به یک روش تأمین اعتبار رایج در دارک وب تبدیل شده است و از آن به عنوان راهی برای پرداخت کالاها و خدمات غیرقانونی استفاده می­‌شود

کوچک‌ترین واحد ارز مونرو تاکوشی نام دارد و به موجودی یک کاربر تاکوتایم گفته می­‌شود که این اسامی در مونرو از نام خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو گرفته شده است.

با این ارز چه کار هایی می­‌توان کرد؟

مونرو نیز مانند سایر ارزها در صرافی‌هایی که برای ارز دیجیتالی وجود دارد قابل خرید و فروش است. با این حال ، به دلیل حفظ حریم خصوصی به یک روش تأمین اعتبار رایج در دارک وب تبدیل شده است و از آن به عنوان راهی برای پرداخت کالاها و خدمات غیرقانونی استفاده می­‌شود.

کوچک‌ترین واحد ارز مونرو تاکوشی نام دارد.

آینده­‌ی ارز دیجیتال مونرو

از آنجایی که ارزهای فیات عمدتاً تحت نظارت دولت ها و تنظیم کننده ها قرار دارند  بسیاری از ناظران رمز ارزها معتقدند که این امر باعث گسترش ارزهای خصوصی خواهد شد. اما این خصوصی بودن خطرات خاص خود را به همراه دارد. از آنجا که ردیابی معاملات غیرممکن است  توجه آژانس های ملی که شاهد افزایش استفاده از این  شبکه، توسط باندهای خلاف و جنایتکاران هستند را به خود جلب کرده است و در حال پیشنهاد جهت وضع مقررات برای مونرو می­ باشند.

به طور کلی به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال هستید اما نمی‌دانید که کدام ارز دیجیتال برای شما مناسب‌تر است. بهترین کار این است که با یک تیم حرفه‌ای مشاوره داشته باشید. یکی از بهترین تیم‎‌های مشاوره برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتالی بینوست است. بینوست می‌تواند به شما کمک کند تا در مدت زمان بسیار کوتاهی بیشترین سود را به دست آورید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, , ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید