قبل از انجام هرگونه سرمایه‌ گذاری، نیاز است با انواع دارایی یا طبقه دارایی آشنا شوید تا بتوانید تصمیمات مالی بهتری بگیرید. با ما همراه باشید.

خلاصه مقاله

  • کلاس یا طبقه دارایی به مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها با ویژگی‌ها و قوانین مشابه اشاره دارد که رفتار یکسانی در بازار نشان می‌دهند.
  • هر کلاس دارایی ریسک و بازده متفاوتی دارد و برای کاهش ریسک و افزایش بازده می‌توان از ترکیب آن‌ها در پرتفوی استفاده کرد.
  • دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند که شامل معادل پول، اوراق درآمد ثابت، سهام و دارایی‌های سرمایه‌گذاری جایگزین است.
  • برای سرمایه‌گذارانی که مایل به مدیریت مستقیم پرتفوی خود نیستند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه‌ای مناسب ارائه می‌دهند.

کلاس دارایی چیست؟

منظور از کلاس یا طبقه دارایی (Asset Class)، مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌هایی است که ویژگی‌های مشابهی دارند و مشمول قوانین و مقررات یکسانی هستند. بنابراین، طبقات دارایی اغلب در بازار رفتاری مشابه با یکدیگر از خود نشان می‌دهند. انتظار می‌رود هر طبقه دارایی، ریسک و بازده متفاوتی را منعکس کند و عملکرد متفاوتی داشته باشد. مشاوران مالی از کلاس‌های مختلف دارایی به عنوان راهی برای تنوع بخشیدن به پرتفوی سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند (کاهش ریسک و احتمال افزایش بازدهی) (investopedia).

انواع مختلف دارایی

دارایی‌‌های قابل سرمایه‌‌گذاری، کلاس دارایی یا طبقه دارایی به ۴ دسته‌ی اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • معادل پول
  • اوراق درآمد ثابت
  • سهام
  • دارایی‌های سرمایه‌گذاری جایگزین

در ادامه به توضیح هر یک از دارایی‌‌های قابل سرمایه‌‌گذاری می‌پردازیم.

معادل پول و سپرده بانکی

دارایی‌ های قابل سرمایه‌ گذاری معادل پول دارایی‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت با ریسک خیلی کم و قابلیت نقدشوندگی بالا هستند. از جمله دارایی‌های معادل پول در ایران، سپرده بانکی و چک هستند ولی در بازارهای مالی دنیا انواع زیادی کلاس دارایی معادل پول وجود دارند. این نوع سرمایه‌گذاری برای کوتاه مدت و هدف درامد دوره‌ای با نقدشوندگی سریع بسیار مناسب هستند و بایستی بخشی از سبد داریی هر فرد را تشکیل دهند.

اوراق درآمد ثابت

اوراق درآمد ثابت همانطور که از اسمش پیداست، درآمد ثابت دوره‌ای برای سرمایه‌گذار تامین می‌کنند. این کلاس دارایی برای سبد سرمایه‌گذاری کسانی که علاوه بر رشد سرمایه، به دنبال دریافت درآمد دوره‌ای هستند، مناسب است.

انواع اوراق درآمد ثابت عبارتند از:

  • اوراق بدهی
  • گواهی سپرده
دارایی‌ های قابل سرمایه‌گذاری (asset classes) به ۴ دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند

اوراق گواهی سپرده را معمولا موسسات مالی مانند بانک‌ها برای تامین مالی منتشر می‌کنند که خریداران آن به ازای زمان خواب پول  با سررسیدهای متفاوت سود ثابت و تضمین شده دریافت می‌کنند که این سود معمولا جذاب‌تر از سود بانکی یکساله است.

برای مثال سود اوراق سپرده بانکی یکساله در حال حاضر اندکی بیشتر از ۱۵٪ است. ولی در صورتی که قبل از سررسید برای بازپس گرفتن مبلغ اقدام شود، نرخ سود کمتر و با احتساب جریمه خواهد بود. ویژگی خوب این اوراق این است که عمدتا بی‌نام هستند و در نتیجه قابلیت انتقال به غیر را دارند. یعنی شما می‌توانید اين گواهي را بدون فسخ عقد وكالت و تحمل جريمه در سازمان بورس اوراق بهادار بانك‌ها يا موسسات اعتباري معامله کنید.

در حال حاضر اين نوع گواهی سپرده در تعدادی از بانک‌های دولتی منجمله بانک کشاورزی و مسکن و صادرات و ملت و همچنين در بانک‌های خصوصی مثل بانک اقتصاد نوين و پاسارگاد منتشر شده و خريد و فروش می‌شود.

تفاوت اوراق گواهی سپرده با اوراق بدهی در این است که تا زمان سررسید اوراق گواهی سپرده شما حق فروش ندارید. در حالی که اوراق بدهی را هر زمانی می‌توانید به قیمت بازار بفروشید.

سهام

از دیگر انواع دارایی، سهام است که احتمالا با آن آشنایی دارید. سهام نوعی دارایی مالی است که نشان‌دهنده‌ی مالکیت فرد صاحب سهام از شرکت است. این سهام می‌تواند سهم ایران‌خودرو یا سهم یک شرکت کوچکی که با شریک خود تاسیس کرده‌اید، باشد.

وقتی سهام یک شرکت را می‌خرید به این معنی است که به نسبت سهام خود شریک سود و زیان آینده‌ی شرکت می‌شوید. برای مثال اگر شرکتی که شما 10 درصد سهم آن را دارید در سال بعد 100 میلیون تومان سود کند، شما به اندازه‌ی درصد خود یعنی 10 میلون تومان سود خواهید کرد.

معامله سهام شرکت‌های خصوصی با مذاکره و توافق قیمت بین طرفین معامله صورت می‌گیرد. برای مثال اگر شما می‌خواهید سهام 5 درصدی خود در یک شرکت پخش مواد غذایی را به فروش برسانید، پیدا کردن خریدار و توافق روی قیمت سهام به عهده‌ی خودتان است. اگر شما و طرف خریدار بر سر قیمت سهام به توافق برسید، معامله صورت خواهد گرفت.

در طرف مقابل سهام برخی شرکت‌ها (شرکت‌های عام) در بازاری با نام بورس معامله می‌شوند. شرکت‌های بزرگ پس از پذیرش در بورس به عموم عرضه می‌شوند و هر شخصی به هر تعداد که خواست می‌تواند سهام شرکت را به صورت آنلاین خریداری کند. قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها در بورس به صورت لحظه‌ای و با ثبت قیمت خرید و فروش به صورت آنلاین است.

اگر در طرف دیگر کسی پیدا شود که قیمت فروش مساوی یا کمتر از قیمت پیشنهادی خرید شما ثبت کند، سیستم معامله را انجام می‌دهد و سهام از فرد فروشنده به فرد خریدار منتقل می‌شود.

سرمایه‌گذاری‌های جایگزین (مسکن، دلار و طلا)

این نوع دارایی‌ها مانند سهام یا اوراق بدهی معیار ارزش‌گذاری استانداردی ندارند و معمولا بازار مستقل و نقدشوندگی کمتری دارند. ریسک سرمایه‌گذاری در این دارایی‌ها معمولا بالا و در نتیجه امکان کسب سود بالا نیز وجود دارد. در راس این نوع سرمایه‌گذاری‌ها مسکن قرار دارد که در کشور ما سال‌هاست محل اصلی ورود سرمایه‌ی مردم را به خود اختصاص داده است.

از جمله سایر سرمایه‌گذاری‌های جایگزین می‌توان به طلا و دلار ابزار مشتقه مالی مثل آپشن و قرارداد آتی اشاره کرد. این ابزارهای سرمایه‌گذاری نیازمند تخصص بالا در حوزه سرمایه‌گذاری هستند و سرمایه‌گذاری مستقیم در این دارایی‌ها به افراد مبتدی توضیه نمی‌شوند.

طلا یک نوع از دارایی های قابل  سرمایه گذاری  است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

با انواع دارایی که می‌توان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد آشنا شدیم. افراد علاقه‌مند می‌توانند با مطالعه بیشتر در مورد هر یک از این‌ دارایی‌ها با اصول و قواعد سرمایه‌گذاری در آن‌ها بیشتر آشنا شود. همانطور که گفتیم دانستن این اصول برای سرمایه‌گذاری لازم است ولی به هیچ عنوان با این اطلاعات نمی‌توانید سرمایه‌گذار حرفه‌ای بشوید.

قرار هم نیست که هر فردی به صورت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری یاد بگیرد و مدیریت دارایی خودش را انجام دهند. موسساتی وجود دارند که مدیریت دارایی افراد را انجام می‌دهند و به ازای ارائه‌ی خدمت مدیریت دارایی شما دستمزد دریافت می‌کنند. معروف‌ترین این موسسات با نام صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری شناخته می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سبدی از دارایی‌های سرمایه‌گذاری که در بخش قبل معرفی کردیم سرمایه‌گذاری می‌کنند و شما با خرید واحد این صندوق‌ها به طور غیر مستقیم در سبد صندوق سرمایه‌گذرای می‌کنید.

همچنین اگر تصمیم دارید روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از دو روش زیر با تیم سرمایه گذاری بینوست در ارتباط باشید:

1. درخواست مشاوره سرمایه گذاری ارز دیجیتال

2. تماس با شماره تلفن: 02191031762

مشاوره رایگان سرمایه گذاری ارز دیجیتال

اگر در مورد سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال یا استفاده از سبد های سرمایه گذاری بینوست سوال دارید فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان کارشناسان بینوست با شما تماس بگیرند .

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید