شبکه­ های بلاکچین خصوصی تفاوت اساسی با شبکه­ های بلاکچین عمومی دارند. بررسی این دو بلاکچین باعث این سوال می‌شود که چرا از دیتابیس‌ استفاده نمی‌کنیم؟ در این مقاله  هر دو نوع بلاکچین را بررسی خواهیم کرد. پس اگر به دنبال آشنایی بیشتر در مورد انواع بلاکچین ها هستید در ادامه ی این مقاله باما همراه باشید.

بلاکچین عمومی چیست؟

بیت کوین از یک بلاکچین عمومی استفاده می کند، به طوری که هر کسی می تواند به عنوان یک گره باشد(به کامپیوترهایی که فرایند تایید تراکنش را انجام می دهند به اصطلاح گره گفته می شود.) و همه داده ها در دسترس عموم است. تمام معاملات انجام شده از زمان پیدایش بلوک در دسترس هستند تا ماینرها برای اکتشاف بلوک‌های جدید از این اطلاعات استفاده کنند.

نقاط ضعف بلاکچین عمومی چیست؟

یک کسب و کار ممکن است بخواهد از بلاک چین استفاده کند اما شاید تمایلی به اینکه همه داده هایش در دسترس عموم قرار بگیرد نداشته باشد. یک بلاک چین عمومی می تواند اقدامات مربوط به محافظت از داده‌ها را نقض کند یا رازهای تجاری را فاش کند.
علاوه بر این موضوعاتی که گفته شد بلاکچین های عمومی خطرات دیگری نیز دارند به عنوان مثال استخراج کننده ها می توانند با همکاری یکدیگر  بلاکچین را تغییر دهند.به این نوع حمله در بلاکچین عمومی اصطلاحا حمله‌ی 51درصدی گفته می‌شود. اگر کسب و کاری بر روی بلاکچین عمومی دارایی داشته باشد توسط حمله‌ی 51 درصدی این دارایی‌ می‌تواند دزدیده و یا حذف شود.

بلاکچین خصوصی یک شبکه­­‌ی توزیع شده است


ماینرهای Ethereum به منظور بازنویسی پیشینه ی بلاکچین عمومی، این بلاکچین را به دنبال هک DAO تغییر دادند تا هرگز این اتفاق نیفتد. برخی از افراد احساس کردند این کار مخالف ویژگی تغییرناپذیر بودن بلاکچین است و تصمیم گرفتند تا در زنجیره‌ی قدیمی به فعالیت خود ادامه دهند، در حال حاضر به این بلاکچین قدیمی اتریوم کلاسیک گفته می‌شود.

بلاکچین خصوصی چیست؟

بلاکچین خصوصی یک شبکه­­‌ی توزیع شده است که توسط یک نهاد واحد کنترل می شود. مالک، دسترسی به بلاکچین را کنترل می کند.این بدان معناست که مالک بلاک چین انتخاب می کند چه کسی می تواند در آن  شیکه استخراج کند ، چه کسی می تواند از آن استفاده کند و چه کسی می تواند آن را ببیند.

بعضی اوقات به این نوع بلاکچین،بلاکچین مجاز گفته می‌شود.

مزایای بلاکچین خصوصی چیست؟

بلاکچین های خصوصی مزایای بسیاری دارند ، در درجه اول مزایای این نوع بلاکچین برای کسب وکارها است.

این موارد عبارتند از:

  • قابل کنترل بودن : مالک می تواند تغییراتی اجباری در بلاکچین ایجاد کند. به این معنا که آنها می توانند معاملات را ویرایش کرده و در صورت تمایل معاملات جدیدی را اضافه کنند. این کار ممکن است برای مقررات حفاظت از داده ها ضروری باشد.
  • خصوصی بودن : معاملات در دسترس عموم نیستند. این کار یک مزیت برای تجارت هایی است که می­خواهند دور از چشم دیگران داده های خود را انتقال دهند.
  • ارزان تر بودن : معاملات فقط توسط چند کامپیوتر که با قدرت پردازش بالا هستند تایید می­‌شوند. این بدان معناست که هزینه های معاملات بسیار کمتر است.
  • پاک کننده : استخراج ارز های جدید غیر ضروری است. بنابراین گره ها از مقادیر بالایی از برق که به همراه اثبات کار باشند استفاده نمی کنند.
  • ایمن‌تر بودن : اگر شرکت ها از گره هایی استفاده کنند که می دانند قابل اعتماد است ، دیگر نیازی به نگرانی در مورد حمله‌­ی 51٪ ای که برای بلاکچین عمومی اتفاق می­افتد، نخواهند داشت.
  • سریع‌تر : معاملات را می توان به سرعت تأیید کرد به این صورت که سرعت تراکنش در بلوک سریعتر است.

بلاکچین های خصوصی مزایای بسیاری دارند ، در درجه اول مزایای این نوع بلاکچین برای کسب وکارها بسیار سود دارد

بلاکچین خصوصی چه مشکلاتی ممکن است داشته باشد؟

بلاکچین های خصوصی بدون ایراد هم نیستند. در اینجا چند مورد اشاره شده است:

  • غیر ضروری بودن : بلاکچین های عمومی به گونه ای طراحی شده اند که در یک محیط غیر قابل اعتماد کار کنند. اگر فعالیت بلاکچین ها بر مبنای اعتماد به گره ها باشد ، استفاده از یک بانک اطلاعاتی ممکن است ساده تر و ارزان تر باشد.
  • اعتماد : در بلاکچین های عمومی هرکسی می تواند معاملات خود را تأیید کند. شخص ثالث ممکن است به بلاکچین خصوصی اعتماد نداشته باشد زیرا امکان دارد توسط مالک ویرایش یا دستکاری شود.
  • متمرکز : اگر یک بلاکچین خصوصی گره های قدرتمندتر داشته باشد ، در آن صورت نقاط شکست کمتری وجود خواهد داشت. بلاکچین های عمومی دارای هزاران گره هستند که به معنی نا کارآمدی آنها نیست.

چرا در بلاکچین خصوصی از یک پایگاه داده استفاده نمی شود؟

بلاکچین خصوصی در مواردی خاص نسبت به پایگاه داده ها برتری هایی دارد:

  • پاسخگو بودن : امکان پیگیری داده های ورودی در بلاکچین وجود دارد.
  • مشارکت پذیری : ممکن است چندین شرکت بخواهند بدون در دسترس قرار دادن داده ها به صورت عمومی از بلاکچین خصوصی استفاده کنند تا بتوانند معاملات را انجام دهند.
  • استاندارد سازی : به جای تلاش برای اتصال سیستم های تجاری مختلف به یکدیگر ، هر یک از آنها می­ توانند با یک سیستم مبتنی بر بلاکچین ادغام شوند.

کدام شرکت ها از بلاکچین خصوصی استفاده می‌کنند؟

بنیاد لینوکس هایپر لِجر اجازه­ ی استفاده از این چارچوب بلاکچین را دارد. این پروتکل منبع باز است که توسط بنیاد بلاکچین IBM و دیگرخدمات دهندگان برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. کنسرسیوم بلاکچین  برای Corda Enterprise را توسعه داده است. از این سرویس در صنایع خدمات مالی تا مراقبت های بهداشتی و بیمه استفاده می شود.

با استفاده از چهارچوب اصلی ، می توان شبکه را با توجه به نیازهای تجاری  تغییر داد ، به عنوان مثال می توان : به کسانی که باید در جریان اتفاقات شرکت باشند مجوز دیدن و در صورت نیاز تغییر دادن، داده شود. همچنین مطممئن شد کسانی که نباید به اطلاعات دسترسی داشته باشند درخارج از بلاکچین خواهند ماند.

از بلاکچین خصوصی می توان برای ردیابی یک محصول در کل شبکه­‌ی تأمین آن و چندین شرکت مختلف استفاده کرد

آینده­‌ی بلاکچین

از بلاکچین خصوصی می توان برای ردیابی یک محصول در کل شبکه­‌ی تأمین آن و چندین شرکت مختلف استفاده کرد. این امر امکان ایجاد محصول بسیار ایمن تر را مهیا کرده و امکان نظارت بیشتر بر کل فرایند ها را فراهم می آورد. همچنین این شبکه­ می تواند برای یک سیستم پرداخت مالی جهانی ، مورد استفاده قرار گیرد ،

IBM امیدوار است شبکه ­ی جهانی بلاکچین خود که از نوع بلاکچین خصوصی است را روی زیرساخت استلار اجرا کند. این امر می تواند پرداخت های برون مرزی بسیار ارزانتر و سریعتر را امکان پذیر کند. این کار بوسیله­ ی بلاکچین عمومی امکان پذیر خواهد بود اما مشاغل ممکن است نیاز به کنترل و نظارت بیشتری داشته باشند که در این حالت بلاکچین خصوصی پیشنهاد می­شود.

اگر به دنبال این هستید که در مورد انواع بلاکچین ها و یا سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم سایر مقاله های این سایت را مطالعه کنید. در این سایت تلاش شده با یک زبان ساده و قابل فهم تمام مفاهیم در حوزه ی مالی و اقتصادی به شما توضیح داده شوند.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید