تهدیدات بیت کوین چه چیزهایی هستند؟ براساس گزارش سونیک وال(SonicWall)در نیمه‌ی دوم سال 2019 حمله‌ی هکرها به سیستم بلاک‌چین بسیار کاهش یافته است. محققان دلیل کاهش چشمگیر فعالیت هکرها را به دلیل  نصف شدن کامزد ماینرها در شبکه می‌دانند. این امر باعث شده تا هکرها به دنبال حملات هدفمندتری بروند. همچنین به دلیل هدفمند شدن و افزایش قدرت هکرها و بدافزارها( به نرم افزارهایی که می‌توانند گوشی و یا موبایل شما را هک کنند گفته می‌شود) این بدافزارها یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات بیت ‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی هستند.

چه چیزهایی بیت کوین را تهدید می‌کنند؟

یکی از بزرگترین تهدیدات بیت کوین فاش شدن اطلاعات کاربران است

در سال 2020 احتمالاً چشم انداز ریسک و تهدیدات cryptocurrency مشابه سال‌های گذشته خواهد بود. همچنان در این سال فاش شدن اطلاعات شخصی کاربران به صورت عمدی و یا سهوی یک مشکل بسیار بزرگ خواهد بود. شاید برای شما جالب باشد بدانید که اگر اطلاعات کاربری برخی از افراد یک شبکه سهوا فاش شود به این پدیده اصطلاحا نشت اطلاعات گفته می‌شود.

اما به نظر شما علاوه بر این نکاتی که در بالا اشاره کردیم شبکه‌ی بیت‌کوین در برابر چه تهدیدات و ریسک‌هایی قرار دارد؟ اگر در ذهن شما هم در مورد تهدیدات و مشکلاتی که این ارز دیجیتالی با آن در آینده روبه رو خواهد شد سوالی وجود دارد، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله شما را با مهم‌ترین تهدیدات بیت ‌کوین آشنا خواهیم کرد.

  • فاش شدن اطلاعات

در اوایل ماه مارس ، فاش شدن اطلاعات شخصی کاربران صندوق رمزگذاری Trident  باعث شد تا بیش از یک چهارم میلیون رمزعبور کاربران همراه  با آدرس های ایمیل ، شماره تلفن همراه و همچنین آدرس های IP آنها در معرض دید عموم قرار بگیرد. رمزهای عبور به سرقت رفته رمزگذاری شده بودند، اما هکرها موفق به رمزگشایی و انتشار آنلاین آنها شدند. این موضوع یکی از مهم‌ترین آسیب پذیری های بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی را نشان می دهد. هرچند ارزهای دیجیتالی امن هستند و بلاک‌چین بسیار ایمن است اما واسطه‌ها این گونه نیستند. بنابراین ممکن است این ارزهای دیجیتالی به سرقت روند.

مبادلات ارزهای دیجیتالی ، سیستم های پرداخت آنلاین و سایر شرکت های خدمات مالی که ارائه دهنده خدمات مرتبط با این نوع ارز هستند ، باید برای مقابله با تهدیدات مربوط به ارزهای دیجیتال ، از راه حل های امنیتی فاش نشدن اطلاعات کاربران استفاده کنند. فاش شدن اطلاعات کاربری هدف اصلی سارقان سایبری است، سارقانی که به دنبال بدنام کردن و کاهش اعتبار ارزهای دیجیتالی هستند.

  • تهدیدات استخراج ارزهای دیجیتالی

ممکن است اقدامات موثر باعث کند شدن حمله‌ی هکرها به شبکه‌ی ارزهای دیجیتالی شود اما باز هم بزرگ‌ترین تهدید برای شبکه‌ی کریپتو(ارزهای دیجیتالی) در سال 2020 حمله‌ی هکرها به شبکه است. یکی از روش‌هایی که هکرها انتخاب می‌کنند استفاده از بدافزار برای سرقت منابع محاسباتی ماینرها است هکرها این کار را از طریق یک کامپیوتر غیرقابل ردیابی انجام می‌دهند که هرچقدر هم که اقدامات موثر نسبت به این روش انجام شود باز نیز نمی‌توان این نوع حملات را به صفر رساند. به خصوص که ارزش ارزهای دیجیتالی در جهان روز به روز در حال افزایش است.

اخیراً ، محققان امنیتی یک بات نت(یک نوع بدافزار) را با نام  ولگار(Vollgar) کشف کردند که گمان می رود از سال 2018 روزانه 3000 سرور پایگاه داده مایکروسافت SQL را آلوده می‌کرده است. این بدافزار فعالیتش در حوزه‌ی ماینیگ بوده است.

بدافزارهای حو‌زه‌ی ماینیگ اطلاعات و یا ارز دیجیتالی نمی‌دزدند بلکه بر روی فعالیت کامپیوترهایی که درحال استخراج هستند تاثیر می‌گذارد و عملکرد آنها را پایین می‌آورد و از انرژی این دستگاه‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند.

اخاذی کردن یکی دیگر از تهدیدات بیت کوین است

  • اخاذی کردن

 در این نوع حملات هکرها،  اطلاعات شخصی و کاربری شما را به سرقت می‌برند و از شما دربرابر لو ندادن این اطلاعات پولی اخاذی می‌کنند. ممکن است سال قبل شاهد کاهش حجم حملات اخاذی باشد اما این نشان دهنده کاهش سودآوری این نوع حملات نیست. حملات سایبری در حال تبدیل شدن به یک چیز پیچیده و مخرب هستند. آمارهای اخیر باج افزار(بدافزارهایی که از کاربران اخاذی می‌کنند ) حاکی از افزایش به اصطلاح شکار بزرگ است. مهاجمان برای تمرکز بر حملات پر بازده به سمت مشاغل و سازمان‌ها نشانه‌گیری کردند. شرکت‌ها به دلیل اعتبار و شهرت‌شان مجبور هستند این باج را بدهند زیرا پرداخت نکردن باج به معنی از بین رفتن آبروی شرکت است.

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی باج انتخابی برای اکثر مهاجمان باج افزار است ، عمدتا به این دلیل که در ارزهای دیجیتالی اطلاعات شخصی کاربران محفوظ می‌ماند همچنین دزدها به راحتی می‌توانند از این ارزهای دیجیتالی برای خریدکالا و یا سرمایه گذاری استفاده کنند. این ناشناس بودن اطلاعات کاربران دلیل اصلی علاقه‌ی بازار سیاه به این نوع ارز است.در سیستم بلاک‌چین حرکت وجوه قابل ردیابی است اما شناسایی گیرنده‌ی باج کار بسیار سخت و یا بهتر است بگوییم غیر ممکنی است. پس یکی دیگر از تهدیدات بیت کوین اخاذی کردن از کاربران درون شبکه و خارج شبکه است.

  • مقررات غیر دوستانه

یکی دیگر از عوامل خطر قابل توجه در خصوص ارزهای دیجتالی در سال 2020 احتمال مقررات غیر دوستانه است. بسیاری از دولت ها در حال حاضر مشغول مطالعه و تنظیم مقررات برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی هستند. در حالی که بسیاری از کشورها قبلاً نسبت به استفاده از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی دیدگاه مثبتی نشان داده‌اند ، برخی کشورهای  دیگر هنوز هم سیاست های مبهم و محدود کننده ای در مورد این نوع ارزها دارند. بانک‌ها در تلاش هستند تا ارزهای دیجیتالی  را در سیستم مالی اصلی وارد کنند، هرچند این تلاش‌ها بیشتر برای کنترل این نوع ارزها و محدود کردن و گرفتن آزادی آنها است.در چین فعالیت های مربوط به بیت کوین بسیار زیاد است. این کشور میزبان بخش عظیمی از hashrate (به سرعتی که هر کامپیوتر می‌تواند معادلات ریاضی استخراج را حل کند به اصطلاح هش ریت گفته می‌شود) شبکه جهانی است.همچنین چین خانه بسیاری از بزرگترین شرکت‌های ارزهای دیجیتالی در جهان است. با تمام این اتفاقات به نظر می‌رسد دولت چین رابطه‌ی خوبی با ارزهای دیجیتالی ندارد و قوانین محدود کننده‌ی بسیاری در مورد این نوع ارزها در این کشور وجود دارد. مقرارات غیردوستانه‌ای که چین و یا برخی از کشورها در برابر بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی گرفتند یکی دیگر از تهدیدات بیت کوین است.

یکی دیگر از تهدیدات بیت کوین مقرارات غیر دوستانه برخی از کشورهاست
  • عدم تعادل مالکیت

این نوع ریسک در رابطه با خطرات نظارتی  است.  با یک تحقیق کوتاه متوجه خواهید شد که بسیاری از ارزهای دیجیتالی جهان تحت مالکیت یک شخص و یا یک گروه است. به اصطلاح به این نوع افراد و یاسازمان‌هایی که بخش عمده‌ای از ارزهای دیجیتالی را در اختیار دارند نهنگ ارزهای دیجیتالی(crypto whale) گفته می‌شود. تصمیمات نهنگ ارزهای دیجیتالی به راحتی می تواند بر نحوه رفتار این نوع ارزها تأثیر بگذارد. در حالی که طرفداران Crypto با جدیت به  دنبال ترویج عدم تمرکز و دموکراتیزه کردن ارزهای دیجیتالی هستند، نادیده گرفتن این واقعیت که دارندگان بزرگ این نوع ارزها می‌توانند تصمیم گیرندگان اصلی باشند را نمی‌توان نادیده گرفت.

  • چالش‌های فن‌آوری

    جهان هنوز شاهد عدم موفقیت فناوری زیر ساختی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی نبوده است. Blockchain و فن‌آوری مرتبط با آن بسیار پیچیده هستند، بنابراین این ترس وجود دارد که پیچیدگی‌های تکنولوژی بتواند مسائل پیچیده‌ای را ایجاد کند. معمولا سیستم‌های پیچیده به شکل‌های پیچیده نیز شکست می‌خوردند. هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که چه موقع این مشکل پیچیده فن آوری رخ می‌دهد این اتفاق ممکن است در سال 2020 باشد، هم‌زمان با بیماری همه گیر کرونا ( COVID-19)و آشفتگی اقتصادی در سراسر جهان اتفاق بیافتد.

سخن پایانی

همان طور که مشاهده کردید ارزهای دیجیتالی مانند سایر ارزها و سرمایه‌گذاری‌ها ریسک‌های خاص خود را دارند شاید بهترین کار قبل از سرمایه‌گذاری بر روی هر نوع ارز دیجیتالی این باشد که با یک تیم مشاوره‌ی حرفه‌ای در این حوزه مشاوره داشته باشید که ما به شما تیم بینوست را پیشنهاد می‌کنیم این تیم با سابقه‌ی 15 ساله‌ای که در حوزه‌ی مالی دارد می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین سرمایه‌گذاری را داشته باشید.

مشاوره رایگان سرمایه گذاری ارز دیجیتال

اگر در مورد سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال یا استفاده از سبد های سرمایه گذاری بینوست سوال دارید فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان کارشناسان بینوست با شما تماس بگیرند .

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید