در قلمروی کریپتو: همان ‌طور که در بخش اول این مستند دیدید بلاکچین به واسطه‌ی بیت‌کوین به میان آمد اما کم کم دانشمندان متوجه شدند کارآیی بلاکچین بسیار بیشتر از آن چیزی است که تنها یک دفتر تراکنش برای تبادل ارزهای دیجیتال باقی بماند.

برای اولین بار کسی که توانست از کارآیی‌های بیشتر بلاکچین استفاده کند ویتالیک بوترین بود، او با ایجاد کردن پلتفرم اتریوم و اجازه دادن به کاربران برای اینکه بر روی این پلتفرم قراردادهای هوشمند خود را ایجاد کنند، قدمی رو به جلو در مورد کارایی‌های بلاکچین برداشت.  قراردادهای هوشمند به این معناست که قرارداد میان شما و شریکتان به صورت کد نوشته می‌شود و در این کدها تمام مفاد قرارداد وجود دارد اگر طرفین بخواهند برخلاف این قرارداد عمل کنند، قرارداد هوشمند متوجه این موضوع می‌شود و فرد خطاکار را تنبیه می‌کند.

به عبارتی در قرارداد هوشمند دیگر نیازی نیست شما به طرف مقابل‌تان اعتماد کنید زیرا خود این نوع قرارداد اطمینان را به همراه دارد و هیچ کس نمی‌تواند سر طرف مقابل را کلاه بگذارد.

در حقیقت این قراردادها ویژگی‌هایی چون: تغییرناپذیر بودن، شفافیت، قابل ردیابی  بودن  را جایگزین اعتماد می‌کنند.

اتریوم برای شروع فعالیتش نیاز به سرمایه داشت به همین دلیل تصمیم گرفت سکه‌های اولیه‌اش را بفروشد به این کار اصطلاحا (ICO) گفته می‌شود. بنیان گذاران اتریوم توکنی به نام اتر ایجاد کردند و جهت متقاعد کردن افراد برای خرید توکن خود توری در سراسر دنیا به راه انداختند. آنها توانستند از این طریق سرمایه ‌ی خود را افزایش دهند و اتر به ارز دیجیتال تبدیل شد که مانند بیت کوین در صرافی‌ها ترید می‌شود.

لازم به ذکر است امروزه از بلاکچین استفاده‌های زیادی می‌شود مثلا برای اینکه  در مورد اورگانیک بودن یک ماده‌ی غذایی مطمئن شوید می‌توانید از تکنولوژی بلاکچین استفاده کنید.

به طور کلی اگر به دنبال این هستید که بدانید در دنیای امروز بلاکچین چگونه می‌تواند به ما کمک کند ویدیو زیر را ببینید.

در این ویدیو خواهید دید:

  • قرارداد هوشمند چیست
  • اتریوم چگونه سرمایه جمع آوری کرد
  • پلتفرم اتریوم چگونه استفاده از بلاکچین را در دنیای امروز تغییر داد
  • موارد استفاده بلاکچین در دنیای امروز

باتشکر از آناهیتا تشکری بابت ترجمه‌ی این ویدیو

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید