اکنون که دنیای ارز دیجیتال در حال گسترش است، احتمالاً در مورد سیفای و دیفای شنیده‌اید. در این مطلب با بیان ساده هرآنچه را که باید درباره‌ی دیفای بدانید توضیح می‌دهیم؛ پس از خواندن این مطلب در ذهن شما سوالاتی مانند: دیفای چیست و  چگونه می‌توان از آن استفاده کرد، وجود نخواهد داشت! با ما همراه باشید.

خلاصه مقاله

  • دیفای را می‌توان مجموعه نرم افزارهای موجود در بلاکچین دانست که قدرتی مرکزی برای کنترل فعالیت‌ها در آن وجود ندارد.
  • دیفای نیاز به سازمان‌های مرکزی و نیاز به اعتماد به آنها را کاهش می‌دهد.
  • دیفای برای کار کردن به بلاکچین و قراردادهای هوشمند وابسته است.
  • سیفای برخلاف دیفای به قدرتی مرکزی نیاز دارد.

منظور از دیفای چیست؟

امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) یا همان دیفای (DeFi) به دارایی‌های دیجیتال، قراردادهای هوشمند مالی، پروتکل‌ها و برنامه‌ غیرمتمرکز (DApp) مستقر بر شبکه‌ی اتریوم اطلاق می‌گردد. به بیان ساده دیفای مجموعه‌ای از نرم افزارهای مالی حاضر بر بلاک چین هستند که قادرند مانند لگوهای پولی (Money Legos) به هم وصل شوند.

در واقع دیفای مدلی نوظهور برای سازمان دادن و امکان‌پذیر کردن تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، صرافی‌ها و خدمات مالی است.

اساس دیفای این است که نهادی متمرکز برای دیکته کردن یا کنترل فعالیت‌ها وجود نداشته باشد. این مدل با مدل‌های سنتی امور مالی ارز فیات یا امور مالی متمرکز (سیفای) در بازار ارزهای دیجیتال تفاوت دارد. در مدل‌های متمرکز نهادی مرکزی می‌تواند بر جریان تراکنش‌ها تأثیر بگذارد و آن‌ها را کنترل کند. معمولاً نهاد مرکزی مسئول حفاظت از دارایی‌هاست.

قدرت مرکزی در دیفای وجود ندارد. در عوض قدرت به شیوه‌ای غیرمتمرکز توزیع شده است که قدرت و کنترل بیشتری را به افراد می‌دهد. همه تراکنش‌های خرید، فروش، وام و بازپرداخت‌های ارز دیجیتال بدون قدرتی مرکزی و به شیوه همتا به همتا در دیفای انجام می‌شوند.

حفاظت از دارایی‌ها در هر مدل مالی مهم است. در روش دیفای هر کدام از تریدرها بر کلیدهای رمزنگاری خصوصی کنترل دارند که حفاظت از دارایی‌های ارز دیجیتال را ممکن می‌سازد. در روش دیفای، تراکنش‌های مالی با قراردادهای هوشمند میسر می‌شوند.

مدل دیفای همچنین صرافی‌های غیرمتمرکز (DExs) را شامل می‌شود که ارتباط افراد برای انجام معاملات ارز دیجیتال را ایجاد می‌کنند.

دیفای می‌خواهد دنیای جدیدی خلق کند

طی سال‌های اخیر کامپیوترها تقریباً هر صنعتی را دگرگون کرده‌اند. هر نوآوری بر پایه‌ی نوآوری قبلی استوار است و محصولات و خدمات دیجیتالی پیچیده‌تر می‌شوند. ما از طریق فناوری توانسته‌ایم جهان را متناسب با نیازهای خود تغییر دهیم؛ از دستیارهای دیجیتال گرفته تا اتوماسیون خانگی، امروزه برنامه‌ها بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. پول هم از این قاعده مستثنی نیست.

 برای درک بهتر دیفای نخست باید نحوه‌ی شکل‌گیری علم اقتصاد سنتی را بررسی نماییم، اغلب تصور می شود که پول همیشه وجود داشته است اما حقیقت چیز دیگری است.
در گذشته انسان‌ها مبادلات کالا به کالا انجام می‌دادند. اما با گسترش جوامع علم، ساختار اقتصاد نیز دگرگون شد. با اختراع پول ما انسان‌ها راحت‌تر توانستیم به مبادله‌ی کالاهای ارزشمند بپردازیم و به نوآوری‌ها و سطح بالاتری از تولید اقتصادی دست یابیم. با این وجود برای هر پیشرفتی باید هزینه‌ای پرداخت.

از دیدگاه تاریخی، ارزهایی که زیربنای اقتصاد ما را شکل می‌دهند توسط دولت‌های وقت بوجود آمده‌اند. بانک‌های مرکزی و موسسات مالی مسئول تنظیم، مدیریت دقیق و تأمین ارزهای در گردش بازار هستند. همزمان با افزایش وسعت اقتصاد، پیچیدگی اقتصاد و با اعتماد روز افزون مردم، قدرت این مراکز گسترش یافت.

شما مطمئن هستید که دولت دست به چاپ اسکناس در نیمه شب نمی‌زند!  با اطمینان خاطر پول‌های خود را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنید و دارایی خود را به امید کسب سود بیشتر به دست یک مشاور مالی می‌سپارید. بخش غم‌انگیز سیستم مالی موجود این است که اعتماد مشتریان همواره با اعتماد پاسخ داده نمی‌شود!
در اغلب موارد ما نظری در مورد نحوه‌ِ استفاده‌ی سرمایه‌ی خود توسط شرکت‌های مالی یا حتی اینگه چگونه دولت‌ها اقتصاد ما را کنترل می‌کنند نداریم. شاید تعجب کنید اما سرمایه‌گذاران در بیشتر موارد بخش اندکی از بازده ریسک‌های صورت گرفته توسط بانک‌ها و دولت‌ها را دریافت می‌کنند. 

 در پاسخ به سوال دیفای چیست؟ بباید بگوییم که هدف امور مالی غیرمتمرکز ایجاد نوعی سیستم مالی همگانی است که نیاز به اعتماد به سازمان‌های مرکزی را به حداقل برساند. فناوری‌هایی مانند اینترنت، رمزنگاری و بلاک چین ابزارهایی در اختیار ما قرار می‌دهند که به کمک آنها می‌توان یک سیستم مالی جمعی را بدون نیاز به مقامات مرکزی ایجاد و مدیریت کنیم.
جمله‌ی معروفی در شبکه‌ی بلاک چین وجود دارد که می‌گوید: «اعتماد نکن، تایید کن.» زیرا هر شخص در بلاک چین می‌تواند تمام تراکنش‌های موجود در شبکه را تایید نماید.

دیفای چگونه کار می‌کند؟

دیفای به استفاده از بلاکچین متکی است. بلاکچین شکلی از دفتر کل توزیع شده تغییرناپذیر است که به صورت رمزنگاری امنیت داده‌ها را تأمین می‌کند. بلاکچین‌ها همچنین مبنای رمزارزها هستند؛ کوین‌ها و تو‌کن‌ها در بلاکچین ایجاد می‌شوند.

قراردادهای هوشمند به عمل کردن مدل دیفای کمک می‌کنند. قرارداد هوشمند، اپلیکیشنی است که در بلاکچین با استفاده از قابلیت‌های دفتر کل توزیع شده و رمزنگاری اجرا می‌شود. قرارداد هوشمند شرایط و ضوابط به اجرا درآوردن عملیات موردنظر را تعیین می‌کند.

به جای این که نهادی مرکزی یا قدرتی مرکزی انجام تراکنش را امکان‌پذیر کند، قرارداد هوشمند به‌گونه‌ای برنامه‌نویسی شده است که انجام تراکنش مالی مشخص شده در قرارداد را ممکن می‌سازد.

در قراردادهای هوشمند دیفای شرایط و ضوابط تراکنش یا معامله نیز شفاف هستند و به صورت کد در دسترس‌اند. به این معناست که سایرین می‌توانند این کدها را برای نظارت و تحلیل مشاهده کنند. هیچ نیازی نیست که نهاد یا قدرتی مرکزی قراردادهای هوشمند دیفای را امکان‌پذیر کند چون این سیستم به صورت همتا به همتا (P2P) کار می‌کند. این امر بدان معناست که اگر دو طرف بتوانند برای انجام معامله یا تراکنش با هم به توافق برسند، تراکنش یا معامله بدون نیاز به قدرتی مرکزی یا شخص ثالث صورت خواهد گرفت.

دیفای با به کار بردن قراردادهای هوشمند بر قدرت بخشیدن به تک تک کاربران تأکید می‌کند. حفاظت از دارایی‌های ارز دیجیتال به کنترل هر دو کلید خصوصی و عمومی رمزنگاری وابسته است. در روش غیرمتمرکز، حفاظت به شکل کلیدهای رمزنگاری خصوصی در دستان تک تک افراد است.

مقایسه سیفای (Cefi) و دیفای (Defi)

تفاوت دیفای و سیفای

با دیفای چیست آشنا شدید، اکنون سیفای و دیفای را با هم مقایسه می‌کنیم. سیفای و دیفای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند. سیفای امور مالی متمرکز و دیفای امور مالی غیرمتمرکز است.

هر دو مدل تریدرها را قادر می‌سازند که ارزهای دیجیتال را بخرند، بفروشند و وام دهند و مفهومی از صرافی را دارند که به تسهیل تراکنش‌ها کمک می‌کنند. فناوری‌های برپایه بلاکچین محور هر دو مدل سیفای و دیفای هستند.

این دو روش از لحاظ سازمانی و مدیریتی با هم متفاوتند. مدل سیفای به قدرتی مرکزی متکی است تا بر تراکنش‌ها نظارت کند. این قدرت مرکزی همچنین دارایی‌ها را در اختیار دارد.

در مقابل روش دیفای به قراردادهای هوشمند و روش غیرمتمرکز همتا به همتا متکی است که انجام خدمات مالی را ممکن می‌کند. به جای این که صرافی‌های مرکزی مسئول حفاظت از دارایی‌ها باشند، این تک تک کاربران هستند که حفاظت و کنترل دارایی‌های ارز دیجیتال خود را به عهده دارند.

برنامه‌های غیرمتمرکز نمونه‌ای از دیفای و صرافی‌ متمرکز ارز دیجیتال نمونه‌ای از سیفای است.

بیشتر بخوانید: سیفای (CeFi) چیست

مزایای دیفای چیست؟

حال که به مفهوم دیفای چیست پرداختیم، به سراغ مزایای دیفای می‌رویم. دیفای برای کاربران چندین مزیت دارد که می‌تواند اعتماد، امنیت و اطمینان به تراکنش‌ها، معاملات و اپلیکیشن‌های ارز دیجیتال را بهبود بخشد. مزایای دیفای به شرح زیر هستند:

  • غیرمتمرکز: چون دیفای غیرمتمرکز است، ریسک‌های سیفای را ندارد. به این معنا که در سیفای ورشکستگی یا نقصان صرافی به فروپاشی و از دست دادن وجوه و اکانت کاربران منجر می‌شود.
  • عدم نیازی به مجوز: به عنوان مدلی غیرمتمرکز به قدرتی مرکزی برای تأیید یا انجام تراکنش نیازی نیست. در عوض این مدل به مجوز نیاز ندارد چون منطق برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند همه چیز را تعیین می‌کنند.
  • شفافیت: استفاده از قرارداد هوشمند باعث می‌شود کاربران شرایط و منطق تراکنش یا معامله را به صورتی واضح و روشن و بدون کدی مخفی درک کنند.
  • ناشناس ماندن: اگرچه قراردادهای هوشمند در بلاکچین شفاف هستند، هیچ الزام یا نیازی نیست که کاربران شناسایی شوند.
  • سرپرستی: در دیفای کاربران دارایی‌ها را کنترل می‌کنند و سرپرستی و نظارت بر کلید خصوصی رمزنگاری توکن‌های ارز دیجیتال در اختیار کاربران است.
  • برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dapps: دیفای از برنامه‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند. کاربران در این برنامه‌ها می‌توانند از اپلیکیشن‌های خدمات مالی و سایر موارد کاربردی مانند بازی و شبکه‌های اجتماعی بهره ببرند.
  • کارمزدها: اکنون که قدرتی مرکزی وجود ندارد، دیفای کارمزدی کمتر از کارمزد انجام معاملات و تراکنش‌ها در سیفای را به کاربران وعده می‌دهد.
  • بی مرز بودن: اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به افراد اجازه می‌دهند که سرمایه را در سراسر دنیا انتقال دهند.

کاربردهای دیفای چیست؟

مزایای دیفای

کاربردهای دیفای فراوان هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت‌ها: دیفای پرداخت‌های همتا به همتا را بدون نیاز به قدرتی مرکزی امکان‌پذیر می‌کند.
  • وام: امکان دادن و گرفتن وام ارز دیجیتال یکی از کاربردهای رایج دیفای است.
  • توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs): این توکن‌ها به کاربران امکان می‌دهند که مالک توکن‌های قابل‌ ترید شوند.
  • استیبل کوین یا ارز دیجیتال با ثبات: یکی دیگر از کاربردهای رایج و رو به افزایش دیفای، استیبل کوین‌ها هستند. هدف استیبل کوین کمک به محدود کردن نوسانات ارز دیجیتال است و این کار را با وابسته کردن ارزش کوین به دارایی، کالا یا ارز انجام می‌دهد.
  • ییلد فارمینگ یا کشت سود: افرادی که از دیفای به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند، ییلدفارمینگ به آن‌ها امکان می‌دهد که از دارایی‌های ارز دیجیتال، درآمد بهره به دست آورند.
  • برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps): برنامه‌های غیرمتمرکز در دیفای اجرا می‌شوند و کارکردهای فراوانی را ممکن می‌سازند؛ از جمله خدمات مالی و بازی.

دیفای چه چالش‌هایی دارد؟

دیفای در کنار مزایایش، چندین چالش را نیز به همراه دارد که عبارتند از:

  • پیچیدگی: بزرگ‌ترین چالش دیفای، پیچیدگی آن است. دیفای به صورت همتا به همتا کار می‌کند و درک قراردادهای هوشمند و الگوریتم‌های پیچیده آن برای افراد غیرمتخصص دشوار است. این پیچیدگی، سردرگمی ایجاد می‌کند که سرویس یا اپلیکیشنی چگونه کار می‌کند.
  • خدمات مشتریان: اکنون که سرویس یا نهادی مرکزی وجود ندارد، خدمات مشتریان دیفای یکی از چالش‌هاست.
  • نوسانات: از آنجایی که نهاد مرکزی تعدیل کننده‌ای وجود ندارد تا تراکنش‌ها و حرکت بازار را کنترل یا محدود کند، پتانسیل بیشتری برای نوسانات بیشتر در روش دیفای وجود دارد.
  • امنیت: در سال‌های اخیر پلتفرم‌های دیفای به طور فزاینده‌ای مورد حمله مهاجمین قرار گرفته‌اند. در یکی از اعلانات آگوست 2022 هشدار داده شده بود که بیش از 1 میلیارد دلار دارایی ظرف سه ماه سرقت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: حمله ساندویچی در دیفای

محبوب‌ترین برنامه‌های دیفای کدام‌اند؟

پروژه های دیفای چیست؟

 

طیف محصولات و خدمات دیفای بسیار وسیع است، بطوری که ممکن است شما با تعداد زیادی از آنها در قالب خدمات مالی اما به شکلی غیرمتمرکز آشنا باشید.

در حال حاضر چند سرویس و پلتفرم دیفای در دسترس هستند که موارد زیر از این جمله‌اند:

  • آوالانچ (Avalanche): آوالانچ، بلاکچین گواه اثبات سهام برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند دیفای است. همچنین توکن خود را دارد. AVAX ارز دیجیتال آوالانچ است.
  • دی وای دی ایکس (DYDX): دی وای دی ایکس، صرافی غیرمتمرکزی است که‌ ترید ارز دیجیتال را فراهم می‌کند.
  • ایندکس کوپریتیو (Index Cooperative): ایندکس چندین امکانات دارد از جمله Defi Pulse Index که عملکرد دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال دیفای را دریابی می‌کند.
  • میکر دائو یا دائو میکر (MakerDAO): میکر دائو سیستمی غیرمتمرکز و مستقل برای کنترل عملیات ارز دیجیتال است که استیبل کوین دای (Dai) را به وجود آورد که به دلار آمریکا وابسته است.
  • تروفای (TrueFi): تروفای علاوه بر ارائه پروتکل وام‌دهی اعتبار، توکن TRU را هم ارائه می‌دهد.

صرافی یونی سواپ، چین لینک، پنکیک سواپ، یرن فایننس و پروتکل آوه از دیگر پروژه‌های مطرح دیفای هستند.

می‌توان گفت پلتفرم‌های ارائه‌ی تسهیلات و اعطای وام از محبوب‌ترین و رو به رشدترین بخش‌های دیفای محسوب می‌شوند. کاربران همانند بانک‌ها در این پلتفرم‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند و سود حاصله از استفاده‌ی سایر کاربران از سرمایه‌ی خود را دریافت می‌کنند. تنها با این تفاوت که سپرده‌ی کاربران را دارایی‌های دیجیتال تشکیل داده و قراردادهای هوشمند بعنوان واسطه بین طرفین وام عمل می‌کنند، کار تنظیم قوانین وام را انجام می‌دهند و سود را میان آنها توزیع می‌کنند.

تمام این مراحل بدون نیاز به اعتماد متقابل و یا کارمندان بانک رخ می‌دهد. از میان برداشتن افراد واسطه امکان دریافت سود بیشتری را برای طرفین قرارداد فراهم می‌کند و به لطف شفافیت شبکه‌ی بلاک چین آنها را از ریسک‌های سرمایه گذاری آگاه می‌سازد.
توکن‌هایی که به اسم استیبل کوین (رمزارز پایدار) نیز شناخته می‌شوند برای شبکه‌ی دیفای حیاتی محسوب می‌گردند. شاید تصور کنید که تمام رمزارزها دچار نوسان شدید هستند، اما استیبل کوین‌ها رمزارزهایی هستند که همواره از ارزش ثابتی برخوردارند و معمولاً توسط یک ارز فیات مانند دلار آمریکا پشتیبانی می‌گردند.

به عنوان مثال استیبل کوین دای (DAI) از ارزش ثابت 1 دلار برخوردار است و توسط اتریوم پشتیبانی می‌گردد. به ازای هر دای، 1.5دلار از اتریوم در قرارداد هوشمند MakerDAO به عنوان ضمانت فریز می‌شود.
صرافی غیرمتمرکز که به اختصار DEX نیز نامیده می شود، از دیگر اپلیکیشن‌های محبوب دیفای بحساب می‌آیند. DEXها صرافی‌های رمزارزی هستند که در صورت لزوم برای اجرای قوانین تجاری، انجام معاملات و مدیریت امن سرمایه از قراردادهای هوشمند استفاده می‌نمایند. معامله با DEXها به اپراتور تراکنش، ثبت نام، تأیید هویت و هزینه برداشت وجه نیاز ندارد.

دیفای مانند پول هوشمند لگو است

پول لگویی دیفای چیست؟

 

شما در بازی لگو تعدادی آجر کوچک در اختیار دارید و با آنها می‌توانید بنا بر تصمیمتان چیزهای جدید و گوناگونی بسازید. همین سناریو درباره‌ی قراردادهای هوشمند نیز صدق می‌کند، به این معنی که با شروع و ایجاد هر پروژه و محصول جدید بر شبکه‌ی اتریوم یک قطعه پول لگویی به مجموعه‌ی قطعات لگو‌ی شما اضافه می‌شود. شما می‌توانید با کنار هم قرار دادن قطعات لگوی دیفای اپلیکیشن‌های مالی قدرتمند و جدید را خلق یا با همدیگر ترکیب نمایید.
یکی از بهترین نمونه های کاربردی لگوهای پولی Comound DAI یا به اختصار cDAI است. cDAI یک بازار مالی یا به عبارتی یک پلتفرم اعطای وام بر شبکه‌ی اتریوم است که با هربار افزودن استیبل کوین DAI به آن، شما توکن‌های cDAI دریافت می‌کنید. این توکن‌ها به نوعی سود سرمایه‌گذاری شما محسوب می‌شود. از آن رو که cDAI یک توکن است می توان به راحتی آن را ارسال، دریافت و حتی در سایر قراردادهای هوشمند مشابه سپرده‌گذاری کرد. به زبان ساده عملکرد لگوهای پولی را می‌توان به این صورت توصیف کرد:

با واریز اتریوم به MakerDAO توکن‌های DAI ساخته می شوند، سپس DAI در پلتفرم Compound سپرده گذاری شده و در نهایت از توکن‌های cDAI می‌توان در طیف گوناگونی از DAppها استفاده کرد.

برای نمونه با تبادل اتریوم و cDAI در یک صرافی غی متمرکز به سرعت می‌توان سود سپرده‌گذاری حاصله را در قالب توکن‌های cDAI دریافت کرد. از جایی که نحوه‌ی کنترل قراردادهای هوشمند شبکه بلاک چین در اختیار شما است می‌توان توسط یکی از جست‌وجوگرهای DEX مانند DEX.AG تنها در چند ثانیه به مقایسه و ترید با بهترین قیمت در میان محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز پرداخت.

تمرکززدایی در دیفای انواع گوناگونی دارد

 

در حوزه خدمات دیفای درجات گوناگونی از تمرکززدایی وجود دارد، زیرا در واقع تمرکززدایی برای همه چیز ممکن و لازم نیست. در این مقاله به محبوبیت استیبل کوین‌ها در دیفای اشاره شد، اما تمام آنها به اندازه‌ی DAI غیرمتمرکز نیستند. شمار زیادی از این استیبل کوین‌ها توکن‌هایی هستند که از سوی ارزهای فیات معرفی شده‌اند.

برای نمونه توکن یو اس دی کوین (USDC) را در نظر بگیرید؛ برای هر یک واحد USDC یک دلار در بانکی ذخیره شده است. بطور نظری می‌توان تمام دارایی‌های دنیای واقعی را به نحوی توکن‌سازی کرده و یا آنها را در غالب یکی از توکن‌های موجود معرفی نمایید. اما محدودیت‌های این موضوع اینجا نمایان می گردد، زیرا درحالی که می‌توان این توکن‌ها را در بلاک چین ارسال، دریافت یا معامله کرد، امکان حذف، مدیریت و بازخرید کامل دارایی‌های واقعی وجود ندارد.
برای مثال خرید منزلی را توسط بلاک چین در نظر بگیرید. فرض کنید سند این ملک توسط فردی به توکن تبدیل شده، در یک صرافی غیرمتمرکز قرار گرفته است و در نهایت شما آن را خریداری می‌کنید. بدون تنظیمات قانونی لازم و تنها با داشتن نسخه‌ی دیجیتالی سند هرگز نمی‌توان مالک فعلی را مجبور به تخلیه منزل کرد. تنها راه موجود برای حل و فصل اختلاف بوجود آمده مراجعه به سیستم قضایی کشور است.
در نگا کلی فناوری محدودیت‌های خاص خودش را دارد و دیفای از جایی به بعد موجودیت خود را از دست می‌دهد. تا زمانی که این محدودیت‌ها برطرف گردند، قوانین متناسب با چشم اندازهای مالی دستخوش تحول شده و جایگاه دیفای در دنیا شفاف و تثبیت خواهد شد. با تمام آنچه گفته شد و علی رغم محدودیت‌های حاضر تنها چیزی که روشن است این است که دیفای آینده ی روشنی دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت ریفای با دیفای

چگونه از دیفای کسب درآمد کنیم؟

سپرده گذاری ارز دیجیتال در پلتفرم یا پروتکلی که نرخ بازده سالانه را به شما می‌پردازد، ساده‌ترین روش برای کسب درآمد غیرفعال از دیفای است.

استیکینگ روند قفل کردن توکن ها در قراردادی هوشمند در عوض همان توکن با تعداد بیشتر است. ییلد فارمینگ یا کشت سود راه دیگری است که با توکنی جدید یا همان توکن با تعداد بیشتر به خود می‌توانید پاداش دهید.

شاید اولین قدم شما این باشد که از پول فیات برای خریداری ارز دیجیتال استفاده کنید. با این حال پیش از هر گونه خرید ارز دیجیتال به یاد داشته باشید که قسمت اعظم دیفای برپایه بلاکچین اتریوم است در نتیجه BTC یا بیت کوین به ندرت پذیرفته می‌شود.

آیا بیت کوین یک دیفای است؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال محسوب می‌شود. دیفای به این منظور طراحی شده که ارز دیجیتال را در اکوسیستم خود به کار ببرد. بنابراین با این که بیت کوین عضوی از آن است اما دیفای نیست.

ارزش کل قفل شده در دیفای چیست؟

اکنون که به پرسش دیفای چیست پاسخ دادیم، بهتر است با ارزش کل قفل شده در دیفای نیز آشنا شوید.ارزش کل قفل شده (TVL) مجموع همه ارزهای دیجیتال استیک شده، وام داده شده و سپرده‌گذاری شده در استخر یا به کار رفته برای سایر فعالیت‌های مالی در دیفای است. همچنین مجموع ارزهای دیجیتال خاص به کار رفته برای فعالیت‌های مالی مانند اتر یا بیت کوین را نشان می‌دهد.

با مراجعه به صفحه value-locked، می‌توانید TVL را برای پروژه‌ها و بلاکچین‌های مختلف مشاهده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم جامع و کاربردی به سوال دیفای چیست پاسخ دهیم.

دیفای فناوری نوظهور مالی است که نظام متمرکز کنونی را به چالش می‌کشد و در حقیقت دیفای جلوه‌ای از ارزهای دیجیتال است. دیفای کارمزدهای مؤسسات مالی که بابت استفاده از خدمات خود دریافت می‌کنند را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از تراکنش‌های همتا به همتا را ارتقاء می‌دهد. این مدل یا روش جدید امور مالی هر روز در حال توسعه است.

اتریوم به بلاک چین مورد اعتماد بسیاری از شرکت‌ها برای استقرار محصولات مالی تبدیل گشته و هر روز به شمار اپلیکیشن‌های دیفای افزوده می‌گردد.

مشاوره رایگان سرمایه گذاری ارز دیجیتال

اگر در مورد سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال یا استفاده از سبد های سرمایه گذاری بینوست سوال دارید فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان کارشناسان بینوست با شما تماس بگیرند .

.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید