Cryptocurrency Hedge Fund به صندوق های سرمایه گذاری پوشش ریسک گفته می شود که بخش عمده سرمایه سرمایه گذاران در این صندوق  بر روی ارزهای رمز نگاری شده مثل بیت کوین و یا سایر دارایی های غیرمتمرکز مانند آن، سرمایه گذاری می کنند. در این مطلب به این نوع صندوق‌ها به طور خلاصه صندوق پوشش ریسک کریپتو می نامیم. (کریپتو یا Cryptocurrency به معنی ارز رمز نگاری شده می باشد.) . در این مقاله قصد داریم به طور کامل تحلیل رشد قیمت ارزهای دیجیتال را داشته باشیم.

دارایی تحت مدیریت (AUM) صندوق های پوشش ریسک کریپتو در سال ۲۰۱۹، بیش از دو برابر شد. این افزایش به دلیل رشد قیمت ارزهای دیجیتال حاصل شده است.
بر اساس جدیدترین بررسی های PWC و سرویس مدیریت دارایی Elwood، دارایی های تحت مدیریت (AUM) صندوق های پوشش ریسک کریپتو، در سال ۲۰۱۹ بیش از دو برابر شد. این خبر در سند گزارشی تحت عنوان “گزارشِ 2020 Crypto Hedge Fund ” ،در ۱۱ مه، که روز “نیمه شدن پاداش بیت کوین” (Bitcoin halving) برای بار سوم بود، منتشر شد.

(Bitcoin halving به نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین اطلاق می شود که تقریبا هر 4 سال یک بار به منظور جلوگیری از تورمِ این ارز دیجیتال اتفاق می افتد.)

 در جزئیات این گزارش که توسط “بزرگترین صندوق جهانی پوشش ریسک کریپتو یعنی AUM” منتشر شده است، آمده است که ‌این گزارش هم صندوق های شاخص کریپتو و هم صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر (Crypto venture capital funds) را شامل می شود.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل تحلیل رشد قیمت ارزهای دیجیتال را داشته باشیم.

در این گزارش آمده است:

” تحقیقات ما نشان میدهد که حدود ۱۵۰ صندوق پوشش ریسک کریپتو فعال وجود دارد. حدود ۶۳ درصد از این صندوق ها در سال های ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ تاسیس شده اند.”
در ادامه، گزارش توضیح می دهد :
طبق تخمین ما کل دارایی های تحت مدیریت (AUM) صندوق پوشش ریسک کریپتو جهان، در سال ۲۰۱۹ بیشتر از ۲ میلیارد دلار نسبت به ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸، افزایش داشته است. میانگین AUM از ۲۱/۹ میلیون دلار به ۴۴ میلیون دلار افزایش یافته است.
اکثر صندوق های پوشش ریسک ارزهای رمز نگاری شده در نظرسنجی های انجام شده، معاملات ارز دیجیتال بیت کوین را انجام داده اند (۹۷ درصد) در این لیست بعد از بیت کوین، اتریوم  ۶۷درصد، ریپل ۳۸درصد، لایت کوین  ۳۸ درصد، بیت کوین کش  ۳۱ درصد و ایاس ۲۵ درصد، قرار دارند.

افزایش قیمت ارزهای رمزنگاری شده

بخش عمده ای از افزایش AUM به دلیل افزایش قیمت این ارزهای رمز نگاری شده (رمز ارزها) بوده است. برای مثال قیمت بیت کوین در اول ژانویه سال گذشته ۳۸۷۲ دلار بوده و ۳۱ دسامبر قیمت آن به ۷۱۷۴ دلار رسید.

سایر جزئیات گزارش 2020 Crypto Hedge Fund

در ادامه این گزارش تاکید می گردد؛ متوسط دارایی AUM هنگام تاسیس صندوق در سال  فقط ۲ میلیون دلار بوده است، این یعنی “صندوق ها، به طور کلی شاهد افزایشی ۴ برابری در AUM بوده اند.” در طی سال، درصد صندوق های پوشش ریسک کریپتو، که از یک‌ متولی مستقل استفاده می‌ کردند،از از ۵۲ درصد به ۸۱ درصد افزایش یافت و ۸۶ درصد این صندوق ها هم از یک مدیر مستقل استفاده می کردند. حدود ۹۰ درصد از سرمایه گذاران صندوق های پوشش ریسک یا دفاتر خانواده بوده اند(۴۸ درصد آنها) و یا افرادی با درآمد خالص بالا بوده اند (۴۲درصد آنها). درصد کمی از افرادی که در نظرسنجی های این بررسی شرکت کرده اند، بنیادها ، موقوفات ، صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر یا صندوق های بودجه بوده اند و هیچ صندوق بازنشستگی در این نظرسنجی ذکر نشده بوده است.
علاوه بر این، صندوق های پوشش ریسک کریپتو تمایل دارند که به اقامت در حوزه های حقوقی مشابه حوزه های حقوقی صندوق های سنتی ادامه دهند، که عمده آنها در جزایر Cayman (۴۲ درصدشان) هستند و بعد از آن، در ایالات متحده (۳۸ درصدشان) و جزایر Virgin انگلیس (۸ درصدشان) قرار دارند.این گزارش هم چنین متذکر می شود که نتایج حاصل از نظرسنجی بر اساس پاسخ های مدیران صندوق ها بوده و توسط یک بخش مستقل دیگر، تایید نشده است.

در انتظار رشد چشمگیر در قیمت ارزهای دیجیتال
گزارش هم چنین خاطر نشان می شود که “تاسیس صندوق های پوشش ریسک فعال، با افزایش قیمت بیت کوین ارتباط زیادی دارد” و “قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸، به عنوان یک کاتالیزور و عاملی مهم برای تاسیس صندوق های پوشش ریسک بیشتر تعیین شده است.”

به دلیل اینکه پاداش استخراج بیت کوین (Bitcoin halving) برای سومین بار نصف شد، بسیاری از افراد انتظار افزایش قیمت بیت کوین تا پایان سال را دارند. از میان این افراد Mike Novogratz مدیر عامل Galaxy Digital، پیش بینی کرده است که قیمت بیت کوین تا ۲۰۰۰۰ دلار در دسامبر افزایش پیدا کند. از پیش بینی های دیگر می‌توان پیش بینی Chamath Palihapitiya رئیس شرکت Galactic Chairman را مثال زد که گفته است قیمت بیت کوین می تواند تا بیشتر از ۱ میلیون دلار رشد کند، هم چنین Dan Morehead مدیر عامل Pantera Capital هم قیمت بیت کوین را تا آگوست سال آینده ۱۱۵۰۰۰ دلار پیش بینی کرده است. پس براساس تحلیل رشد قیمت ارزهای دیجیتال به دلیل هاوینگ ارزش بیت‌کوین پس از هاوینگ افزایش زیادی خواهد داشت.
از دیگر حرکت های صعودی (Bullish) در صنعت ارزهای رمز نگاری شده (رمز ارز ها) توسط مدیر صندوق های پوشش ریسک، Paul Tudor Jones انجام شده که به تازگی اعلام کرد که حدود ۲ درصد از تمام دارایی هایش را بیت کوین خریده است. Paul Tudor Jones توضیح داده است که خرید بیت کوین را به منظور محافظت از دارایی هایش در برابر تورم و چاپ پول توسط بانک های مرکزی انجام داده است، چرا که به نظر او بیت کوین امروزه نقشی مانند نقش طلا در دهه ۱۹۷۰ برای مردم دارد.

دلایل افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در آینده

دلایل افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در آینده

Henri Arslanian که همکار PWC و از رهبرهای جهانی ارزهای رمزنگاری شده است، به نقل از Bloomberg، اظهار داشت: “نوسانات بازارهای رمز ارزها، فرصت های بسیاری را به معامله گران کمّی عرضه می دارد. صندوق های ارزهای رمز نگاری شده کمّی تمایل دارند تا عملکردشان بیشتر از عملکرد بازار، با نوسانات بازار ارتباط داشته باشد.” او در ادامه تشریح کرد:
“من انتظار دارم صنعت صندوق های پوشش ریسک کریپتو در طول سال های پیش رو، رشد قابل توجهی داشته باشد، چرا که سرمایه گذاری در صندوق های پوشش ریسک کریپتو، برای بسیاری از سرمایه گذاران نهادی که به دنبال راهی برای وارد شدن به فضای سرمایه گذاری در رمز ارز های دیجیتال هستند، ساده ترین و آشنا ترین راه ورود به این فضاست”.

تاثیرات ویروس همه‎ گیر کرونا( کووید19  ) بر قیمت ارزهای دیجیتال

طبق پیش بینی بسیاری از تحلیل گران این حوزه، تمایلِ سرمایه گذاران نهادی به ارزهای دیجیتال رمز نگاری شده مثل بیت کوین، با ظهور پاندمی کووید ۱۹، افزایش خواهد یافت. در همین راستا در ماه گذشته ، یک تحلیلگر ژاپنی، سه دلیل مهم برای این پرسش که “چرا تقاضای سازمان ها برای رمز ارزها (ارزهای رمز پایه)، بعد از وقوع بحران کرونا ویروس، افزایش خواهد یافت؟” ارائه کرد.
اخیرا سرمایه گذاری های Grayscale گزارش درآمد Q1 2020 را منتشر کردند که نشانگر وارد شدن آنها به رکورد سرمایه است و نیز نشان می دهد که ۸۸ درصد از این سرمایه گذاران نهادی بوده است.
در نهایت علاوه بر این، یک طرفدار ارزهای رمز پایه به نام Hester Peirce که یک کمیسیونر بورس ایالات متحده و کمیسیون اوراق بهادار است، گفت که مشاهده می کند “تقاضای نهادی در حال افزایش یافتن است.”

اما نظر شما در رابطه با سرمایه گذاری صندوق های پوشش ریسک در رمز ارزها که هم چنان در حال افزایش است، چیست؟ در بخش نظرات، نظر خود را به ما اعلام کنید.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید