ریپل در مدت زمان کوتاهی بسیار پیشرفت کرده است و امروزه یکی از رقیب‌های اصلی بیت‌کوین شده، برای افرادی که به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتالی شدند ممکن است در ذهن خود به سوال ریپل یا بیت کوین فکر کنند.

در  این مقاله قصد داریم یک بار برای همیشه به این سوال که کدام یک از این دو ارز دیجیتالی از آن یکی برتر است پاسخ دهیم. پس اگر در ذهن شما هم چنین سوالی وجود دارد در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

خلاصه مقاله

  • ریپل برعکس بیت کوین به دنبال این است که از طرف بانک‌ها و موسسات مالی تأیید شود.
  • بیت کوین سیستمی غیرمتمرکز دارد اما ریپل توسط شرکتی رسمی ایجاد شده است.
  • بیت کوین از اثبات انجام کار برای تأیید تراکنش‌ها و ریپل از یک دفتر کل اجماع تکراری استفاده می‌کند.
  • هدف بیت کوین، جایگزینی به عنوان پول است اما ریپل در نظر دارد که کالاهای باارزش مانند طلا و نفت را انتقال دهد.

تفاوت‌های اساسی ریپل و بیت کوین:

ریپل و بیت کوین تفاوت های ساختاری بسیار زیادی دارند. امروزه ارزهای دیجیتالی و بلاک چین بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی مدرن ما شدند و به دلیل این که روز به روز به تعداد ارزهای دیجیتالی اضافه می‌شود برای افرادی که تصمیم دارند تازه وارد این دنیا شوند همه چیز سخت‌تر شده است.به دلیل متنوع بودن ارزها این افراد دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌توانند تصمیم بگیرند بهتر است برروی کدام رمز ارز سرمایه‌گذاری کنند.

بیت کوین همچنان مشهورترین ارز دیجیتالی موجود در بازار است. با این حال، ریپل روز به روز محبوبیتش میان افراد علاقه‌مند به رمز ارزها و سرمایه‌گذاران بزرگ در این حوزه بیشتر می‌شود؛ بنابراین لازم است از تفاوت اصلی بین ریپل و بیت کوین مطلع شویم و بدانیم جوانب مثبت و منفی هرکدام  از این ارزهای دیجیتالی چیست. تا بتوانیم به این سوال این روزهای دنیای ارزهای دیجیتالی « ریپل یا بیت کوین» پاسخ دهیم.

مقایسه ویژگی‌های ریپل و بیت کوین

  • اهداف توسعه:

بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال با هدف پرداخت هزینه خدمات و کالا توسعه یافته شده است، به عبارتی هدف اولیه بیت‌کوین این بوده است که به عنوان یک ارز فیات( ارزی که برای مصارف روزانه استفاده می‌شود مانند: ریال، دلار، وون و…) شناخته شود.

ریپل نیز با هدف این که برای بانک‎ها و شبکه‌های پرداخت به عنوان سیستم انتقال پول و تبدیل ارزها به یکدیگر شناخته شود؛ایجاد شد. در حقیقت ریپل برعکس بیت‌کوین به دنبال تایید شدن از طرف بانک‌ها و موسسات مالی است. ایده ریپل ایجاد یک سیستم انتقال مستقیم دارایی در زمان کوتاه است که ارزان تر، شفاف تر و ایمن تر از روش های پرداخت موجود در حال حاضر مانند پرداخت های SWIFT است.

  • توسعه‌ دهندگان:

بیت کوین یک سیستم غیرمتمرکز است و توسط هیچ بانک، دولت یا شخص ثالثی اداره نمی گردد. بیت کوین توسط فرد یا افراد ناشناسی تحت نام Satoshi Nakamoto ایجاد شده است.همچنین در حال حاضر افرادی که در شبکه فعالیت می‌کنند وظیفه‌ی نگه‌داری این شبکه را برعهده دارند. ریپل اما توسط یک شرکت رسمی با اهداف مشخصی تاسیس شده است و سرمایه دارانی که نامشان مشخص است، این شرکت را  در سال 2012 تأسیس کردند. در سال های 2015 و 2016 شرکت ریپل دفاتری در استرالیا، لوکزامبورگ و انگلستان باز کرد.

ریپل یا بیت کوین برای سرمایه گذاری بهتر است؟
  • تکنولوژی‌ها:

بیت کوین یک ارز دیجیتالی مبتنی بر بلاک چین است که از سیستم استخراج(اثبات انجام کار) برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند، اما ریپل از یک دفتر کلی اجماع تکراری و تأیید اعتبار شبکه سرورها به همراه نشانه های رمزنگاری به نام XRP برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

 شبکه ریپل توسط طیف وسیعی از سرورهای مستقل که دائماً سوابق معامله خود را مقایسه می نمایند، اداره می شود. هر ثانیه یک صفحه جدید از ریپل ایجاد می شود.

  • جوایز استخراج:

ریپل به هیچ وجه برای استخراج طراحی نشده است، به همین دلیل بیت کوین و ریپل با یکدیگر تفاوت دارند. استخراج کنندگان بیت کوین معمولاً در قالب بیت کوین جدید پاداش دریافت می کنند. توکن های( به هر چیز باارزشی که در دنیای ارزهای دیجیتالی وجود دارد توکن گفته می‌شود، مثلا بیت‌کوین در شبکه‌ی بیت‌کوین یک توکن است.) XRP در ابتدا به میزان 100 میلیارد از قبل استخراج شده اند و فقط 38 میلیارد آن در بازار موجود است، بقیه در آزمایشگاه های ریپل وجود دارد و می توانند به صورت دوره ای منتشر شوند. بیت کوین به هیچ وجه از قبل استخراج نشده است و حداکثر عرضه آن فقط 21 میلیون است.

  • صدور ارز

بیت کوین در سراسر جهان پخش شده است. در مقابل60 درصد از توکن XRP متعلق به ریپل است. قیمت ریپل در مقایسه با قیمت بیت کوین بسیار کم است. تغییرات و توزیع توکن های XRP را می توان در وب سایت Ripple Charts ردیابی نمود.

  • سرعت معاملات

به طور متوسط 10 دقیقه طول می کشد تا معاملات بیت کوین تأیید گردند، در حالی که تأیید معاملات XRP حداکثر5  ثانیه زمان می برد.

  • تفاوت درکاربرد

کاربرد بیت کوین این است که جای پول را بگیرد در حالی که هدف ریپل این است که ارزها و یا کالاهای باارزش مانند: طلا،نفت و.. را از طریق پلتفرمی که دارد انتقال دهد.  شبکه ریپل  همانند یک صرافی  ارزی کاملاً غیرمتمرکز است، در حالی که لازمه بیت کوین موارد متمرکز است. بدان معنا که اگر کاربری تصمیم دارد XRP را با دلار مبادله نمایند، این فرآیند در شبکه ریپل بدون واسطه انجام پذیر است. بنابراین افراد برای فروش XRP خود به دلار به عنوان واسطه ندارند و این مبادله در شبکه ریپل بدون نیاز به واسطه امکان پذیر است.

ریپل یا بیت کوین سوالی است که برای بسیاری از سرمایه گذارن مطرح است

نتیجه‌گیری

با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد نمی‌توانیم به صورت دقیق نمی‌توانیم به سوال «ریپل یا بیت کوین» پاسخ دهیم. شما ابتدا باید هدف‌تان را از خرید و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی مشخص کنید سپس براساس اهدافتان تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو ارز برای شما مناسب‌تر است.

اگر تصمیم به خریدن ارزهای دیجیتالی دارید اما دنیای ارزهای دیجیتالی آشنا نیستید و نمی‌توانید تصمیم‌گیری کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم با یک تیم مشاوره‌ی بینوست تماس بگیرید این تیم می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین و سودآورترین تصمیم را بگیرید. بین‌وست با بیش از یک دهه تجربه در دنیای رمز ارزها یکی از بهترین تیم‌های مشاوره در حوزه‌ی ارزهای دیجیتالی است و شما می‌توانید برای مشاوره به این تیم اعتماد کنید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید