سهام به زبان ساده

احتمالا زیاد شنیده‌اید که می‌گویند سهام فلان شرکت 100 درصد افزایش پیدا کرد و یا به اندزاه‌ی 50 درصد کاهش پیدا کرده است. اما آیا با مفهوم «سهام» آشنایی دارید؟ آیا با عملکرد سهام آشنایی دارید؟ اگر جواب سوال‌های بالا را نمی‌دانید و به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی بازار بورس و یا سایر بازارها هستید اما هنوز نتوانستید مفهوم «سهام» را درک کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم ویدیو زیر را ببینید. در این ویدیو سهام به زبان ساده برای شما توضیح داده شده است.

شاید ساده‌ترین تعریف برای سهام این باشد: هنگامی که شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند وارد دنیای بورس شوند، سهامی را در اختیار علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در شرکت‌شان ارائه می‌دهند که سهام در حقیقت کوچک‌ترین دارایی شرکت است. به طور مثال هر سهام پتروشیمی اصفهان 100 هزار تومان است. پس کمترین دارایی این شرکت ارزشش صد هزار تومان است.

سوال بعدی که به احتمال زیاد در ذهن شما ایجاد شده، مربوط به سوددهی این سهام‌هاست. بگذارید میزان سود و یا ضرری که هر سهام ممکن است به شما بدهد را با ذکر مثال توضیح دهیم.

فرض کنید شرکت نتفیلیکس در زمان راه اندازی شرکتش به 100هزار دلار سرمایه نیاز داشته است اما به دلایلی نمی‌توانسته این میزان پول را از بانک وام بگیرد. به همین دلیل کل سرمایه‌اش که 10هزار دلار بوده را وارد این شرکت کرده است و برای باقی پولی که نیاز دارد 9 سرمایه گذار پیدا کرده است که هر کدام از آنها ده هزار دلار بر روی شرکت نتفیلیکس سرمایه‌گذاری کردند. با یک حساب و کتاب ساده متوجه می‌شوید که هر سرمایه گذار ده درصد از سهام شرکت را دارا است و این به معنا است که هر سرمایه‌گذار به اندازه‌ی ده درصد در سود و یا زیان شرکت سهم دارد. فرض کنید پس از گذشت یک سال ارزش شرکت 200 هزار دلار می‌شود، یعنی ارزش هر سهام 20هزار دلار خواهد شد و هر سرمایه‌گذار ارزش سرمایه‌اش یک سود صد در صدی داشته است!

اگر در ذهن شما سوالات بیشتری در مورد سهام وجود دارد به شما پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی زیر را ببینید.

در این ویدیو خواهید دید:

  • تعریف سهام به زبان ساده
  • توضیح نحوه کسب درآمد از هر سهام

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید