در این مقاله از بینوست ابتدا مدیریت ریسک را تعریف کرده و سپس به بررسی اصول مهم برای مدیریت ریسک در دنیای سرمایه گذاری می‌پردازیم.

همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با ریسک‌های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال مقاله 10 قانون اساسی گارتمن برای ترید ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

خلاصه مقاله

  • یکی از راه‌های مدیریت ریسک، شناسایی انواع ریسک‌هایی است که امکان دارد با آنها مواجه شوید.
  • قبل از سرمایه‌گذاری، میزان تحمل ریسک خود را مشخص کنید، یعنی چقدر می‌توانید پول از دست دهید.
  • در صورتی که در یک رمزارز سود نمی‌کنید، رمزارز یا رمزارزهای دیگر را انتخاب نمایید.
  • اجتناب، پذیرش ریسک، انتقال، به اشتراک‌گذاری و کاهش آن از جمله استراتژی‌های مدیریت ریسک هستند.

مدیریت ریسک چیست؟

مدیریت ریسک زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذار احتمال ضرر در یک سرمایه گذاری را بررسی کرده و سپس براساس تحمل ریسک خود و جهت رسیدن به اهداف موردنظر اقدام لازم را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ریسک چیست

اهمیت مدیریت ریسک چیست؟

بخشی از سرمایه گذاری و دنیای مالی، مدیریت ریسک است. لازم است که سرمایه‌گذاران احتمالاتی را که هنگام رسیدن به اهداف پیش می‌آیند؛ تشخیص داده، تحلیل کرده و تصمیمات مهم بگیرید. مدیریت ریسک به افراد امکان می‌دهد که به اهداف خود برسند و در عین حال با هر گونه زیان مربوط به آن مقابله کنند.

اصول مدیریت ریسک در دنیای سرمایه گذاری

در ادامه، چند مورد از اصول مدیریت ریسک در سرمایه گذاری ذکر شده است.

تشخیص ریسک

چه ریسک‌هایی در مسیر شما قرار دارند؟ پیش از سرمایه گذاری انواع ریسک‌هایی که می‌توانند برای شما سود یا ضرر را به همراه داشته باشند، شناسایی کنید.

تحلیل ریسک و رتبه‌بندی

میزان شدت و جدی بودن ریسک را بررسی کنید. میزان تأثیر ریسک روی سود و ضرر خود را مشخص کنید. برای پیدا کردن دیدی جامع نسبت به ریسک‌ها می‌توانید انواع آنها را بنویسید. بعد در این مورد تفکر و بررسی کنید که چرا این ریسک اتفاق می‌افتد؟ چگونه اتفاق می‌افتد؟ آیا مستنداتی وجود دارند که ثابت کنند ریسک حتماً رخ خواهد داد؟

به عنوان نمونه می‌توانید به دنبال جواب این سؤال باشید که در صورتی که قیمت‌ها افت کنند تا چه مدت در آن محدوده باقی می‌مانند؟ همچنین می‌توانید ریسک‌ها و خطرات را بسته به احتمال وقوع و شدت آنها اولویت بندی کنید. ریسکی که فاجعه‌ای بزرگ را به بار می‌آورد یا سود زیادی نصیب شما می‌کند را در اولویت اول و ریسک‌هایی را که نارضایتی یا سود کمی به بار می‌آورند، در اولویت‌های آخر بگذارید.

رتبه‌بندی ریسک‌های بالقوه باعث می‌شود که بتوانید مسیر کلی را دیده و دیدی جامع پیدا کنید. همچنین وقت خود را مدیریت می‌کنید و زودتر در جهت ریسک‌های مهم اقدام خواهید کرد.

میزان تحمل ریسک

میزان تحمل ریسک خود را شناسایی کنید. به عنوان نمونه آیا تحمل دارید که در صورت سرمایه گذاری در یک بخش خاص کل سرمایه خود را از دست دهید؟ هر سرمایه گذاری با ریسک همراه است. ممکن است بخشی از پول یا همه آن را از دست دهید. همچنین باید تاب و تحمل نوسانات بازار را داشته باشید.

جهت تعیین میزان تحمل ریسک خود، موارد زیر را در نظر بگیرید (منبع):

  • گرفتاری‌ها و دغدغه‌های کنونی و آتی: به عنوان نمونه اگر نیازهایی دارید که فوری باید برطرف شوند، بهتر است بر دارایی‌هایی سرمایه گذاری کنید که ریسکشان پایین است و زود نقد می‌شوند.
  • افق سرمایه گذاری: هر چه افق سرمایه گذاری شما طولانی‌تر باشد، زمان بیشتری را برای بقاء در نوسانات بازار و رشد سرمایه خود دارید.
  • چقدر از سرمایه خود را می‌توانید از دست بدهید؟ به عنوان نمونه اگر سرمایه شما دچار ضرر شود آیا باز هم می‌توانید اقساط وام خود را بپردازید یا به اهداف خود برسید؟

جایگزین کردن گزینه‌های دیگر

برای توضیح این اصل بازار ارز دیجیتال را مثال می‌زنیم. اگر سرمایه گذاری در یک رمزارز سود زیادی ندارد، می‌توانید به جای آن رمزارزهای دیگر را انتخاب کنید.

تصمیم در مورد جایگزین

تنها کاری که باید انجام دهید این است که پس از تحلیل و بررسی، بهترین استراتژی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید تا از بیشترین سود و کمترین ضرر بهره مند شوید. در این مرحله از استراتژی‌ها برای کاهش خطر و افزایش سود استفاده می‌کنید.

وارد عمل شوید

بعد از این همه بررسی و رتبه بندی و تعیین استراتژی‌های مناسب اکنون وقت عمل رسیده است. اگر قرار است اکانت یا حسابی باز کنید، در این مرحله انجام دهید. پول خود را براساس راه‌های تعیین شده واریز کرده و سرمایه گذاری را شروع کنید. اگر فقط به رویاهایتان فکر کنید تنها در حد رؤیا باقی می‌مانند. بنابراین اکنون وقتش رسیده که اقدام کنید و برای رسیدن به رویاهای خود گامی بردارید.

نظارت کنید

تا اینجا بیشتر مراحل را طی کردید و فقط لازم است که آسوده بنشینید و نظارت کنید. نظارت از این جهت مهم است که اگر اتفاق پیش بینی نشده‌ای رخ داد، غافلگیر نشوید و زودتر از موعد بتوانید کاری انجام دهید.

استراتژی‌های مدیریت ریسک

در بخش زیر رایج‌ترین استراتژی‌های مدیریت ریسک را مشاهده می‌کنید.

1. اجتناب

اولین راه روشن برای مدیریت ریسک، اجتناب کامل از ریسک است. برخی از سرمایه‌گذاران با کنار گذاشتن کامل نوسانات و ریسک تصمیم می‌گیرند. بدین معناست که امن‌ترین دارایی‌هایی را که ریسک کمی دارند یا بدون ریسک هستند، انتخاب می‌کنند.

2. پذیرش ریسک

این استراتژی به معنای پذیرش هر گونه ریسکی است که بر سر راه شما قرار می‌گیرد.

3. به اشتراک‌گذاری ریسک

در این روش هر کدام از طرفین با پذیرش ریسک بخشی از آن را به عهده می‌گیرند. به عنوان نمونه بیمه‌های اتکایی ریسک‌هایی را تحت پوشش قرار می‌دهند که شرکت‌های بیمه نمی‌توانند به تنهایی آنها را مدیریت کنند.

4. انتقال ریسک

ریسک را می‌توان به طرف دیگر معامله انتقال داد.

5. کاهش ریسک

در این روش به جای اینکه پتانسیل ریسک را حذف کنید، راه‌هایی برای کاهش ریسک و جلوگیری از رسیدن آن به سایر بخش‌ها پیدا می‌کنید. یکی از روش‌هایی که سرمایه‌گذاران در این تکنیک برای کاهش ضرر استفاده می‌کنند، تنوع بخشیدن به دارایی‌ها است.

مدیریت ریسک به صورت خلاصه

ابتدا اهداف خود را مشخص کنید و سپس ریسک‌هایی را که در مسیر رسیدن به اهداف با آنها مواجه خواهید شد، تشخیص دهید. بعد از اینکه انواع ریسک‌های احتمالی را تشخیص دادید، آن‌ها را بررسی و از لحاظ شدت تأثیر و احتمال به واقعیت پیوستن رتبه بندی کرده و در مورد بهترین استراتژی‌ها برای مدیریت این ریسک‌ها تحقیق و مطالعه کنید. پس از طی کردن این مراحل باید در طی مسیر نظارت کرده و تغییرات لازم را انجام دهید تا به اهداف خود برسید.

سخن پایانی

در این مقاله شش اصل مهم برای مدیریت ریسک در سرمایه گذاری، اهمیت و استراتژی‌های مدیریت ریسک و همچنین تحمل ریسک را بررسی کردیم. در صورتی که سوالی برایتان پیش آمده است آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

مشاوره رایگان سرمایه گذاری ارز دیجیتال

اگر در مورد سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال یا استفاده از سبد های سرمایه گذاری بینوست سوال دارید فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان کارشناسان بینوست با شما تماس بگیرند .

 

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید