موفقیت و پیشرفت مالی یکی از اهدافی است که هر کدام از ما به اشکال مختلف در طول زندگی خود به دنبال آن هستیم. طبیعتا برای اینکه هر فردی بتواند زندگی مالی خود را بهبود ببخشد، باید با انواع گزینه‌های سرمایه‌گذاری تا حدودی آشنایی داشته باشد تا بتواند از وضعیت مالی خود در مقابل تورم و از بین رفتن ارزش پول محافظت کند. چرا که سرمایه‌گذاری یکی از راه‌هایی است که شما می‌توانید از طریق آن ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنید. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری، استفاده از صندوق سرمایه‌ گذاری است اما صندوق سرمایه‌ گذاری چیست؟

در این مقاله، ضمن اشاره به ماهیت صندوق سرمایه گذاری، انواع صندوق سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گرفته است. با ما همراه باشید.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق سرمایه گذاری (Investment Fund) یک ابزار سرمایه گذاری است که امکان ورود غیرمستقیم به بازارهای مالی را برای افراد فراهم می‌کند. فرض کنید شما می‌خواهید روی ارز دیجیتال‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری کنید، اما دانش‌تان از این بازار عمیق نیست و به تحلیل تکنیکال مسلط نیستید. چاره چیست؟

صندوق‌های ارز دیجیتال توسط شرکت‌ها و مدیران حرفه‌ای در این بازار ایجاد شده است. می‌توانید با استفاده از این صندوق‌ها روی بیت کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری کنید؛ بدون اینکه نگران نوسانات بازار و مدیریت دارایی خود باشید. این صندوق‌ها توسط متخصصان و تیم تحلیل مدیریت می‌شود.

برای سرمایه‌گذاری در بورس نیز صندوق‌های مختلفی وجود دارد و افراد به راحتی می‌توانند از صندوق سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌ها

اما سرمایه گذاری در یک صندوق چه مزایایی می‌تواند برای ما داشته باشد؟ سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری از مزایای زیر برخوردار است (منبع):

1. مدیریت حرفه‌ای دارایی

سرمایه‌گذاران کوچک، کم تجربه یا با دانش کم، می‌توانند از توانایی و مهارت افرادی حرفه‌ای برای مدیریت دارایی خود استفاه کنند. صندوق‌های سرمایه گذاری توسط تحلیلگران و مدیران سرمایه‌گذاری مدیریت می‌شود. این افراد با تکیه بر دانش و تجربه خود در تلاش هستند با یافتن گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری، بهترین عملکرد را برای سرمایه‌گذاران به دست آورند.

2. کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

در صندوق‌های سرمایه گذاری، سبد متنوعی از دارایی‌ها ایجاد می‌شود. برای مثال، بخشی از دارایی‌ها به سرمایه‌گذاری‌های با درآمد ثابت مانند سپرده بانکی و اوراق مشارکت اختصاص می‌یابد که باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود. افراد با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، خطرات و ریسک‌های سرمایه گذاری مستقیم در بازارهای مالی مانند بورس و ارز دیجیتال را کاهش می‌دهند.

3. نظارت و شفافیت اطلاعاتی

 در بورس، صندوق‌ها در دوره‌های زمانی مشخصی توسط سه نهاد سازمان بورس و اوراق بهادار،متولی و حسابرس بررسی می‌شوند و تمامی فعالیت‌های آنان به صورت شفاف اطلاع‌رسانی می‌شوند. متولی صندوق نیز به صورت مستمر بر عملکرد صندوق نظارت دارد.

در بازار ارز دیجیتال نیز به واسطه فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند، تمام اطلاعات شبکه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اختیار افراد قرار دارد و شفافیت حرف اول را می‌زند. هیچ دستکاری و تقلبی در این شبکه امکان‌پذیر نیست.

4. نقد شوندگی بالا

 سرمایه‌گذاری در صندوق این امکان را به شما می‌دهد خیلی زود پول خود را نقد کنید. برخی از صندوق‌ها ضامن نقد شوندگی دارند و هر زمان که بخواهید می‌توانید پول خود را از صندوق خارج کنید.

5. صرفه‌جویی نسبت به مقیاس

با گردآوری سرمایه‌های کوچک از طریق صندوق‌ها، امکان استفاده از مزایای یک مجموعه بزرگ سرمایه‌گذاری برای اعضای صندوق فراهم می‌شود. امروز با 1 میلیون تومان گزینه‌های محدودی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد اما اگر صد نفر 1 میلیون تومان در صندوق سرمایه‌گذاری کنند، با 100 میلیون تومان می‌توان سرمایه‌گذاری متنوع‌تر و بزرگتری انجام داد. ضمنا به دلیل حجم بالای سرمایه در صندوق سرمایه‌گذاری، هزینه‌هایی از قبیل تحلیل و بررسی، ارزش‌گذاری، خرید و فروش و سایر هزینه‌ها در بین سرمایه‌گذاران سرشکن می‌شود و برای سرمایه‌گذار صرفه‌جویی زیادی خواهد داشت.

 چند نوع صندوق سرمایه گذاری وجود دارد؟

انواع صندوق سرمایه گذاری

دسته‌بندی‌های مختلفی برای صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارد که سرمایه‌گذار با توجه با اهداف مالی خود و میزان ریسک‌پذیری‌اش می‌تواند هر کدام از این صندوق‌ها را انتخاب کند. صندوق سرمایه گذاری را می‌توان بر اساس زیرساخت، نوع سرمایه، طرح جمع‌آوری سرمایه، هدف سرمایه گذاری، استراتژی سرمایه گذاری، سبک مدیریت و غیره طبقه‌بندی کرد.

در ادامه، یکبار برای همیشه با انواع صندوق سرمایه گذاری به صورت کاربردی و مختصر آشنا می‌شویم. ابتدا انواع صندوق سرمایه گذاری را از سه منظر زیر بررسی خواهیم کرد:

  • شیوه معامله
  • استراتژی
  • زیرساخت

انواع صندوق سرمایه گذاری براساس شیوه معامله

صندوق‌ها را می‌توان به دو دسته صندوق قابل معامله در بورس و صندوق غیرقابل معامله تقسیم کرد.

در دسته اول که ETF نام دارد، صندوق موردنظر در بازار معامله می‌شود و قیمت را معامله‌گرهایی که در بازار هستند، تعیین می کنند.

منظور از صندوق غیرقابل معامله، صندوق‌های صدور و ابطال است که در بازار مستقیما معامله نمی‌شوند. برای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها باید در پلتفرم موردنظر برای صدور واحد سرمایه گذاری اقدام کنید. از طریق درخواست ابطال نیز می‌توانید واحدهای خود را بفروشید.

انواع صندوق براساس استراتژی

براساس استراتژی، سه نوع صندوق زیر وجود دارد:

1. صندوق فعال: این صندوق دائما در حال مدیریت است و تیم سرمایه گذاری بررسی‌های لازم جهت خرید و فروش و نگهداری دارایی را انجام می‌دهد.

2. صندوق غیرفعال: این صندوق‌ها شاخص خاصی از بازار را دنبال می‌کنند و در تلاش‌اند عملکردی مشابه همان شاخص داشته باشند؛ برای مثال صندوق سرمایه گذاری که شاخص دیفای را در حوزه رمزارزها رصد می‌کند. در این نوع صندوق فقط رمزارزهای حوزه دیفای حضور دارند.

3. صندوق الگوریتمی: فرایند سرمایه گذاری با استفاده از یادگیری ماشین و محاسبات پیچیده ریاضی انجام می‌شود.

انواع صندوق سرمایه گذاری براساس زیرساخت

براساس زیرساخت صندوق‌ها به دو دسته قانون‌گذاری شده و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. دسته اول می‌تواند از نوع ETF یا صدور و ابطال باشد.

نوع دیگر صندوق براساس زیرساخت، صندوق مبتنی بر بلاکچین یا صندوق آنچین است. این صندوق‌ها غیرمتمرکز هستند و هیچ نهاد یا سازمانی آنها را کنترل نمی‌کند.

به لطف فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند، این امکان فراهم شده است که صندوق‌های سرمایه گذاری بدون مرز و کاملا شفاف راه‌اندازی شوند. با این کار، فرصت‌های سرمایه گذاری در اختیار گروه خاص یا قشر خاصی نیست. سرمایه‌گذارن اروپایی، ایرانی و آفریقایی، همه از یک فرصت برابر در سرمایه‌گذاری برخوردار خواهند بود.

ممکن است نام صندوق توکنایز شده به گوشتان خورده باشد. در این صندوق‌ها به واسطه قراردادهای هوشمند سهام صندوق به صورت توکن درمی‌آید و سرمایه‌گذاران می‌توانند این توکن‌ها را از صرافی‌های متمرکز یا غیرمتمرکز ارز دیجیتال خریداری کنند. بنابراین، معامله آنی توکن‌ها برای افراد فراهم شده و نقدینگی و سرعت انجام معاملات افزایش می‌یابد.

در ادامه، دسته‌بندی‌های دیگری از صندوق سرمایه گذاری ارائه شده است.

صندوق‌های Open در مقابل صندوق‌های Closed

صندوق‌ open یا نامحدود به آن دسته از صندوق‌هایی گفته می‌شود که واحدهای سرمایه گذاری آنها محدود نیست. این بدان معناست که افراد به هر میزان که بخواهند، می‌توانند واحدهای صندوق open را خریداری کنند؛ صندوق open به طور مداوم سهام جدید را برای سرمایه‌گذاران جدید منتشر می‌کند.

در مقابل، صندوق‌ Closed یا محدود دارای تعداد ثابت و مشخصی واحد سرمایه گذاری است. این صندوق یکباره کل مبلغ سرمایه گذاری را جمع‌آوری می‌کند و سهام خود را در ابتدا به سرمایه گذاران می‌فروشد. پس از آن، دیگر سهامی از این صندوق منتشر نمی‌شود.

سایر فاندهای سرمایه گذاری

4 صندوق زیر، صندوق‌هایی هستند که اسم آنها را احتمالا شنیده‌اید:

  1. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت: اگر به دنبال سود تضمین شده هستید و ریسک‌پذیر پایینی دارید، این صندوق‌ها برای شما مناسب است. بخش اعظم دارایی این صندوق در سپرده بانکی، اورارق مشارکت و اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌شود (بین 70 تا 90 درصد).
  2. صندوق سرمایه گذاری سهامی: حداقل 70 درصد از دارایی‌های صندوق در سهام بورس سرمایه گذاری می‌شود. به همین دلیل ریسک این صندوق از صندوق با درآمد ثابت بیشتر است و سود تضمین شده ندارد.
  3. صندوق سرمایه گذاری مختلط: این صندوق ترکیبی از سرمایه گذاری در سهام و سرمایه گذاری با درآمد ثابت است. ریسک این صندوق از ریسک صندوق با درآمد ثابت بیشتر است اما ریسک کمتری نسبت به صندوق سهامی دارد.

صندوق‌هایی که تا اینجا ذکر شد، اصلی‌ترین تسقیم‌بندی صندوق‌ها محسوب می‌شود. اما انواع دیگری از صندوق‌ها مانند صندوق سرمایه گذاری در طلا، صندوق املاک و مستغلات، صندوق سرمایه گذاری مشترک، صندوق بازارگردانی، صندوق پروژه‌ای و اختصاصی، صندوق نیکوکاری، صندوق جسورانه و غیره نیز وجود دارد.

 بهترین صندوق سرمایه گذاری کدام است؟

صندوق‌های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد. شما باید با توجه به نیاز و اهداف مالی خود، صندوق مناسب را انتخاب کنید. با مراجعه به صفحه fund.fipiran، می‌توانید لیست صندوق‌های سرمایه گذاری را با جزئیات مشاهده کرده و آنها را با هم مقایسه کنید.

برای آگاهی از صندوق‌های ارز دیجیتال، می‌توانید به Enzyme که یکی از بهترین پلتفرم‌های مدیریت دارایی رمزارز است، مراجعه کنید. در بینوست نیز صندوق‌های ارز دیجیتال مختلفی بر اساس نیاز سرمایه‌گذاران ایجاد شده است.

فراموش نکنید که یک صندوق می‌تواند برای دوست شما مناسب باشد اما برای خود شما نه. در انتخاب صندوق ارز دیجیتال پارامترهای مهمی را باید درنظر بگیرید.

 سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چگونه است؟

ابتدا باید مشخص شود در چه صندوقی می‌خواهید سرمایه گذاری کنید. برای مثال صندوق‌های ETF در بورس یا صندوق‌های ارز دیجیتال؟ شیوه سرمایه‌گذاری در این دو صندوق متفاوت است.

برای مثال، جهت سرمایه گذاری در صندوق صدور و ابطالی، باید به شعب متخب صندوق مراجعه کنید و مدارک موردنیاز را ارائه دهید. البته برخی از این صندوق‌ها امکان ثبت نام غیرحضوری را نیز فراهم کرده‌اند. برای خرید واحدهای صندوق یا صدور آنها، نیاز است یک پروسه چند روزه طی شود.

در صندوق‌های ارز دیجیتال خبری از این معطلی‌ها و فرایندها نیست. به پلتفرم مربوطه مراجعه می‌کنید و با اتصال کیف پول خود و استفاده از قراردادهای هوشمند، می‌توانید سرمایه گذاری در این صندوق‌ها را شروع کنید؛ بدون هیچ محدودیتی.

 چه میزان از سرمایه خود را به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها اختصاص دهیم؟

در این مورد نمی‌توان مبلغ مشخصی را عنوان کرد. میزان سرمایه به اهداف و مدل سرمایه گذاری شما بستگی دارد. قبل از سرمایه گذاری حتما عملکرد صندوق موردنظر را بسنجید و تمام سرمایه خود را در یک بخش سرمایه گذاری نکنید.

اگر علاقه دارید در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید اما در این مورد اطلاعی ندارید، مشورت کردن با یک تیم حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند. تیم سرمایه گذاری بینوست آماده است تا براساس اهداف و بودجه‌ی شما، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال را به شما پیشنهاد دهد.

راه‎‌های ارتباطی با تیم سرمایه‌گذاری بینوست:

1. تکمیل فرم درخواست مشاوره رایگان ارز دیجیتال

2. تماس با شماره تلفن: 02191031762

3. ارسال کامنت در بلاگ

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید