فناوری بلاک‌ چین تغییرات بنیادی در اقتصاد ایجاد خواهد کرد

باگذشت زمان و با پیشرفت انسان‌ها، معاملاتی که میان ما می‌شود نیز توسعه یافته است. به طور مثال در دوران باستان هر کس که قوی‌تر بود و می‌توانست مبارزه‌ها را برنده شود تمام دارایی‌های آن روستا و ده برای او بود. به عبارتی تمام مبادلاتی که در دوران باستان صورت می‌گرفت تحت تاثیر خشونت بوده است. اما با گذشت زمان و مدرن شدن انسان‌ها همین طور نیاز به مبادله کردن به صورت جهانی، نهادهایی به میان آمد تا کار انسان‌ها را راحت‌تر کنند. نام این نهادها بانک، دولت و شرکت نامیده می‌شود. حتی می‌توان گفت دلیل به میان آمدن ارزها نیز راحت‌تر کردن مبادله بوده است. در حقیقت بانک‌ها به ما کمک می‌کنند تا مبادلات‌مان را به راحتی انجام دهیم اما از طرف دیگر باعث می‌شوند تا تسلط شخصی ما بر روی دارایی‌هایمان کمتر شود. در همین دوران بلاک‌ چین بیت کوین به کمک انسان‌ها آمده است تا هم تردیدها را در مبادلات از بین ببرند و هم اینکه تسلط شخصی دارایی را به ما بازگردانند. 

با به میان آمدن اینترنت‌ نهادهایی که به ما در انجام مبادلات کمک می‌کردند نیز آنلاین شدند. همچنین  پلتفرم خرید و فروش به میان آمد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به: آمازون(amazon)، علی بابا(alibaba)، ایی بی(ebay) و… نام برد. در حقیقت این پلتفرم‌ها کار را برای افراد سریع‌تر و تسهیل‌تر می‌کردند اما در واقع خوداین پلتفرم‌ها یک واسطه میان فروشنده و خریدار هستند!

اما با وجود تمام این تفاسیر اعتماد میان خریداران و فروشندگان و یا به عبارتی اعتماد در تبادلات روز به روز در حال کاهش است و هیچ کدام از این نهادهایی که نام برده شد نتوانسته برای این موضوع کاری انجام دهد به نظر می‌رسد  فناوری بلاک ‌چین با تکنولوژی خاصی که دارد در حال تغییر دادن بنیاد اقتصاد است.

با استفاده ار بلاک‌ چین بیت کوین ما می‌توانیم تردیدهایی که در هر مبادله وجود دارد را کنار بگذاریم. لازم به ذکر است افزایش این اعتماد در خرید و فروش‌ها فقط براساس فناوری انجام می‌شود و هیچ دولت و نهادی در آن دخالت ندارد!  شاید برای شما سوال پیش بیاید که بلاک‌ چین چگونه می‌تواند باعث افزایش اعتماد در میان مردم شود برای پاسخ کامل به این سوال به شما پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

اما به طور کلی بلاک‌ چین بیت کوین یک پایگاه داده‌ی غیرمتمرکز است. در این پایگاه داده فهرستی از دارایی‌های هر فرد و تراکنش‌هایی که افراد حاضر در شبکه انجام می‌دهند، وجود دارد.

شاید بهترین مثال برای شبکه‌ی بلاک‌چین، ویکی‌پدیا باشد. شباهت‌های این دو عبارت است از:

  1. در ویکی‌پدیا همه چیز قابل دیدن است و روز به روز اطلاعاتی که در این سایت قرار می‌گیرد آپدیت می‌شود. درست مانند شبکه‌ی بلاک‌چین که تمام اطلاعات این شبکه برای همه قابل دیدن است و با توجه به تراکنش‌هایی که به صورت دقیقه‌ای در این شبکه صورت می‌گیرد اطلاعات تغییر می‌کنند و درنهایت هر بخش از این اطلاعات به صورت رمزنگاری شده در یک بلوک بلاک‌چین قرار می‌گیرد.
  2. پلتفرم ویکی‌پدیا باز است و هر کسی که بخواهد می‌تواند برای خود یک ویکی بسازد و یا اینکه سایر ویکی‌ها را ویرایش کند. همین اتفاق در بلاک‌چین نیز وجود دارد. کدهایی که به وسیله‌ی آن بلاک‌چین نوشته شده است اپن سورس( تمام افراد می‌توانند این کدها را ببینند.) هستند و تمامی افراد می‌توانند آن را ببینند. همچنین هر کس که بخواهد می‌تواند در فرآیند ثبت و ضبط تراکنش‌ها در شبکه‌ی بلاک‌چین کمک کند. در حقیقت کسی که این کار را انجام می‌دهد ماینر است و ثبت تراکنش‌ها نیز به اصطلاح ماینینگ نامیده می‌شود.

توضیحاتی که در بالا داده شد تنها بخشی از ویژگی های بلاک‌چین است. اما به طور کلی فناوری بلاک چین شبیه به یک دفتر ثبت عمومی است که تراکنش‌ها را در خود ذخیره می‌کند.اما به نظر شما چه ویژگی در بلاک‌چین باعث شده تا این فناوری تردید را در مبادلات کم کند؟

افرادی که به تازگی با شبکه‌ی بلاک‌چین و ارزهای دیجیتالی آشنا شدند در ذهن آنها سه تردید وجود دارد. این سه تردید عبارت است از:

  • ندانستن این که با چه کسی سروکار داریم: در حقیقت هر کس که در شبکه‌ی بلاک‌چین فعالیت می‌کند یک هویت واقعی دارد که قبلا توسط خود این تکنولوژی اطلاعات شخصی‌اش چک شده است.
  • نداشتن شفافیت در تراکنش‌ها: به دلیل اینکه در شبکه‌ی بلاک‌چین تنها یک دفتر مرکزی وجود دارد( برخلاف نهادها و بانک‌ها که چندین دفتر مرکزی دارند و همین موضوع ممکن است باعث تفاوت و خطا در این دفترها شود.) که تمام افراد حاضر در شبکه می‌توانند آن را چک کنند به همین دلیل شفافیت در تراکنش‌ها وجود دارد. بدون اعتماد داشتن نهادها و افراد در بلاک‌چین افراد می‌توانند با یکدیگر مبادله داشته باشند زیرا خود فناوری بلاک ‌چین این اعتماد را با تایید تراکنش به وجود می‌آورد.
  • نداشتن پشتیبان: در حقیقت تا وقتی که یک تبادل توسط ماینرها تایید نشود هیچ تراکنشی انجام نمی‌شود. پس نیازی به پشتیبان در این شبکه وجود نخواهد داشت.

به طور کلی در این ویدیو خواهیم دید:

  • بلاک‌ چین بیت کوین چیست
  • شباهت بلاک‌چین و ویکی پدیا
  • آشنایی با داگلاس نورث و فعالیت‌های آن برای از بین بردن تردید در مبادلات
  • تاریخچه‌ی مبادلات از زمان آغاز خلقت بشر تا به امروز
  • چگونگی تغییرات بنیادی اقتصاد به وسیله‌ی بلاک‌چین
  • چگونگی کاهش تردیدها به وسیله‌ی بلاک‌چین

به طور کلی در این ویدیو و مقاله سعی شده با زبان ساده شما را با مفاهیم بلاک ‌چین و تغییراتی که این فناوری در آینده‌ی ما خواهد گذاشت آشنا کنیم. اگر پس از دیدن ویدیوی زیر سوالی در ذهن شما مطرح بود با ما سوالتان را در میان بگذارید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ سوال‌هایتان را از ما خواهید گرفت.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بیت کوین می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

همچنین اگر به دنبال سرمایه گذاری بیت کوین هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که با تیم مشاوره‌ی سرمایه گذاری بیت کوین «بینوست» تماس بگیرید. این تیم به دلیل تجربه‌ی بالایی که دارد می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین سرمایه‌گذاری را داشته باشید.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید