در سری مقاله‌های «کاربردهای بلاک چین» تا به اینجا شما را با 46 صنعت که به کمک بلاک چین در آنها انقلاب ایجاد خواهد شد، آشنا کردیم. در بخش آخر این سری از مقالات شما با 10 صنعت دیگر آشنا خواهید شد که فناوری بلاک چین می‌تواند در ادامه‌ی راه به آنها کمک کند و مشکلاتشان را به کمترین حد ممکن برساند.

همچنین اگر علاقه دارید در مورد بلاک چین بیشتر بدانید این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

 

47- صنعت داروسازی

 

صنعت داروسازی

داروسازی صنعت رو به رشدی محسوب نمی گردد، زیرا بر خلاف تمرکز در ارائه ی راهکارهای نوآورانه و حل مشکلات موانع بی شماری از جمله آزمایشات بالینی و تاییدیه های سازمان دارو و غذا بر سر راه این صنعت قرار دارد. 
با بهره مندی از دفتر کل توزیع بلاک چین می توان یک سیستم کارآمدتر ایجاد نمود، طرح های نوآورانه را تسریع کرد، به خط تولید نظم بخشید و امنیت داده های پزشکی را تامین کرد. بعنوان مثال تحقیقات بدون آنکه درگیر نگرانی های مالکیت معنوی شوند به سرعت منتشر خواهند شد. اگر گزارشی از طریق سیستم مجهز به بلاکچین منتشر شود، دارای یک سابقه ی دائمی خواهد بود که از آن در برابر ادعای مالکیت دیگران محافظت می کند.
بلاک چین موجب تولید ایمن تر تولیدات دارویی گردد، زیرا در صورت بروز مشکلات می توان آنها را ردیابی کرده و منبع آن را مشخص کرد. این امر به کاهش مرجوعی محصولات، کمک بزرگی کرده و به تولیدکنندگان امکان تماس سریع با با خرده فروشان را می‌دهد تا از تأثیر داروهای مضر بر سلامت بیماران بکاهند.

48- ترابری

 

ترابری

تنها دارایی های دیجیتال مشمول ردیابی و ثبت بلاک چین نیستند، بلکه اجناس فیزیکی از قبیل کامیون های ترانزیت و حمل بار نیز در این طرح قرار می گیرند. در حالی که بسیاری از صنایع مورد نظر از سوابق عمومی برخوردارند، شبکه های خصوصی بلاک چین امکانات خاص خود را ارائه می دهند.
اتحادیه ی ترابری بلاک چین یا به اختصار (BiTA)، برای توسعه استانداردهای صنعت حمل و نقل و آموزش کارمندان خود تشکیل گشته است. BiTA بزرگترین اتحاد تجاری بلاک چین موجود است و اعضای آن در حال توسعه چارچوب هایی هستند که صنعت حمل و نقل را متحول کنند. 
فناوری بلاک چین موجب بهبود تراکنش ها، ردیابی بهتر کالا، مدیریت بهینه ی ناوگان و محافظت از دارایی ها می گردد. این فناوری با ردیابی کامیون های حمل مواد غذایی و اطمینان از حفظ شرایط بهداشتی به پیگیری آلودگی غذایی کمک شایانی می نماید. بعلاوه بلاک چین قادر است تا با تطبیق محصولات موردنیاز هر ناحیه و کامیون های حامل بار به بهینه سازی مسیرها کمک کند.
اما برای عملکرد یک دفتر کل توزیع غیر متمرکز در صنعت ترابری، به مشارکت چندطرفه از جانب مشاغل کوچک و بزرگ، حمل کنندگان و غول های صنعت حمل و نقل نیاز است. بدون چنین مشارکتی سیستم به طور کامل بهینه نمی شود.

49-مدیریت پسماند

 

بازیافت از بهترین راهکارهای کاهش دفن زباله ها است، با این حال این کار امری پیچیده و پر زحمت است که پاداش ویژه ای نیز ندارد. راهکاری مبتنی بر بلاک چین قادر است در بهینه سازی سیستم های بازیافتی موجود، موثر باشد.
بسیاری از شرکت ها در حال ایجاد انگیزه برای بازیافت هستند. بانک پلاستیک (Plastic Bank) در ازای استفاده از پلاستیک به استفاده کنندگان پول یا توکن های دیجیتال ارائه می دهد و طی مشارکتی با کمپانی IBM قصد جهانی سازی راهکارهای بازیافت در سطح جهانی است. Recereum یک پلتفرم بومی است که به افرادی که زباله های خود را به درستی تفکیک نمایند توکن های دیجیتال پاداش می دهد.

50-حسابداری

 

بکارگیری و انطباق صنعت بانکداری با رمزارزها و فناوری بلاک چین موجب ترغیب حسابداران به پیروی از این الگو کرده است.
حسابداران با حجم عظیمی از اسناد شامل فرم های مالیاتی، اظهارات بانکی و ریزحسابها سروکار دارند که حاوی اطلاعات شخصی یا سازمانی گسترده ای است. لایه بندی بکار رفته در فناوری بلاک چین ردیابی این داده های حساس را هنگام پردازش توسط شرکت های حسابداری تسهیل می بخشد.
این قابلیت همچنین قادر است تا برخی خدمات حسابداری را به کمک هوش مصنوعی مکانيزه کند که موجب کاهش خطاهای انسانی و موارد کلاهبرداری خواهد شد.
مجموعه شرکت های بزرگ ارائه دهنده ی خدمات حسابداری که به Big Four معروف هستند به جمع سازمان های استفاده کننده از فناوری بلاک چین پیوسته اند، شرکت KPMG سرمایه گذاری عمده ای در برنامه ها و پروژه های تحقیق و توسعه داشته، شرکت Deloitte نرم افزارهای مبتنی بر بلاک چین را توسعه داده است و کمپانی PwC یک سرویس حسابرسی برپایه ی بلاک چین ساخته است.

51-ساخت و ساز و معماری

 

ساخت و ساز یک صنعت کاملاً تنظیم شده است که برای پروژه های نسبتا پیچیده از طیف وسیعی از مشاغل بهره می برد. طبیعی است که تایید هویت، بررسی کیفیت کار و مسئولیت پذیری آنها امری دشوار و وقت گیر باشد. با این وجود یک شبکه ی مبتنی بر بلاک چین قادر است تا با ساده تر کردن تأیید هویت و پیگیری پیشرفت تیم های کاری متفاوت، این چالش را برای پیمانکاران مرتفع سازد.
فناوری بلاک چین ضمانت می کند که مصالح ساختمانی از منابع مناسب تهیه شده و از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند، بعلاوه با استفاده از قراردادهای هوشمند پرداخت خودکار و بموقع دستمزد در بازه های مناسب زمانی محقق می گردد.

52-خدمات پستی

 

امروزه حتی خدمات پستی ایالات متحدهٔ آمریکا که به اختصار (USPS) نامیده می شود، نیز خواهان بکارگیری فناوری بلاک چین در جهت بهبود عملیات و خدمات خود می باشد. فناوری دفتر کل توزیع شده قادر است با ایجاد یک سیستم ردیابی موجب کاهش هزینه های USPS و صرفه جویی در وقت کارمندان این شرکت گردد.
دفتر بازرس کل گزارشی را در سال 2016 منتشر کرد که خلاصه ای از راهکارهای استفاده از بلاک چین توسط سازمان های مربوطه را شامل می شد، از جمله این راهکارها می توان به تسهیل خدمات مالی فوری (مانند حواله های پولی)، ارتقای «اینترنت اشیاء پستی»، بهبود تایید هویت مصرف کنندگان و ساده سازی مدیریت زنجیره تامین نام برد.

53-حمل و نقل عمومی

 

گسترش شهرها فشار مضاعفی بر بسیاری از ناوگان های حمل و نقل که اغلب پرهزینه و ناکارآمد هستند آورده است.
شهرها با بهرمندی از فناوری بلاک چین می توانند درک بهتری نسبت به نحوه استفاده ساکنان خود از گزینه های حمل و نقل عمومی داشته باشند. برای نمونه شرکت انگلیسی DOVU به کاربران خود این امکان را می دهد تا اطلاعات رفت و آمد و حمل و نقل خود را که شامل نحوه استفاده از اتوبوس ، قطار ، سهام دوچرخه ، حتی مسیرهای عابر پیاده می شود از طریق یک برنامه مبنی بر بلاک چین به اشتراک گذاشته و در مقابل پاداش هایی در قالب توکن رمزگذاری شده دریافت نمایند. برای تحقق این امر DOVU با خودرو سازان و غول صنعت حمل ونقل یعنی شرکت Go-Ahead مشارکت نموده است.
فناوری بلاک چین همچنین قادر است تا به ایجاد یک سیستم حمل و نقل کارآمدتر کمک کند. به عنوان مثال می توان از یک دفتر کل عمومی برای ثبت و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به کارایی یا به موقع بودن وسیله نقلیه استفاده کرد، که این اطلاعات ممکن است به بهینه سازی بهتر مسیرها و برنامه ها کمک کند.

54-گردشگری

 

فناوری بلاکچین

فناوری بلاکچین

هتل های بزرگ زنجیره ای 10 تا 15 درصد از کل درآمد خود را در قالب کارمزد باید به شرکت های واسطه ی رزرواسیون پرداخت کنند. این مبلغ حتی برای هتل های کوچک زنجیره ای و مستقل بیشتر است و به حدود 18 تا 22 درصد می رسد.
با بهرمندی از فناوری بلاک چین افراد واسطه از میان برداشته شده، تعامل مستقیمی بین ارائه دهنده خدمات و مصرف کننده برقرار گشته و هزینه ها کاهش می یابد.
برای نمونه پلتفرم بلاک چینی Winding Tree با همکاری هتل ها، خطوط هوایی و دفاتر گردشگری برای تهیه سیستم های همزمان اطلاعاتی و بازاریابی همکاری نموده است. این استارت آپ برای حذف شرکت های رزرواسیون واسطه که مبالغ زیادی مطالبه می کنند با شرکت های جهانی هواپیمایی مانندLufthansa ، AirFrance، AirCanada و اخیراً Etihad Airways در سال 2019 همکاری کرده است. پلتفرم Winding Tree توانست در ماه مه سال 2019 اولین سرویس رزرو هتل خود را با یکی از شعبه های هتل Nordic Choice راه اندازی نماید.

55-هنر

 

صنعت هنر به استفاده از فناوری بلاک چین و توکن سازی به عنوان راهکاری موثر در ارتقای دسترسی جهانی به بازار هنر و کاهش هزینه های معاملات روی آورده است.
گالری هنر انگلیسی Dadiani Fine Art در جولای سال 2018 با پلتفرم سرمایه گذاری مبتنی برا بلاک چین Maecenas برای فروش بخشی از سهام نقاشی “14 صندلی الکتریکی” اندی وارهول همکاری نموده است. این حراجی با استفاده از یک قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم صورت گرفت.
نمونه ی دیگر شرکت بلاک چینی Artory  است که یک منبع ثبت اسناد و سوابق عمومی برای ردیابی تاریخچه، منشأ و مواد بایگانی وابسته به آثار هنری است. این شرکت در در آوریل 2019 توانست اعتبار سنجی سری اول خود از دو شرکت از 2020 Ventures و Hasso Plattner Capital بودجه ای معادل 7.3 میلیون دلار جمع آوری نماید.

56-تجارت الکترونیکی

 

فناوری بلاکچین می تواند با کاهش هزینه های تراکنش و تقویت امنیت معامله تجارت الکترونیکی را متحول نماید. غول های تجارت الکترونیکی مانند Walmart ، Amazon و Alibaba کاوش در فناوری بلاک چین را آغاز کرده اند. برای نمونه Alibaba حق ثبت اختراع سیستم معاملات مبتنی بر بلاک چین را در ماه مارس 2020 در برزیل ثبت نمود.
وقتی صحبت از تجارت جهانی می شود ، بلاک چین نقش مفیدی در ردیابی، اطمینان از اثبات تحویل و ردیابی امن جزئیات قرارداد بدون خطر تغییر یا دستکاری داده ها را ایفا می کند.

همان طور که پس از خواندن سری مقاله‌های «کاربرد بلاک چین» متوجه شدید تمام صنایع توسط مهم‌ترین اختراع بشر یعنی بلاک چین دست خوش تغییرات اساسی خواهند شد. به همین دلیل بهتر است که قبل از اینکه مجبور شوید با این موج فناوری همراه شوید، آغاز کننده‌ی این انقلاب  باشید و کسب و کار خود را با بلاک چین بهبود ببخشید. اگر تصمیم دارید بر روی بلاک چین سرمایه گذاری کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم با تیم مشاوره‌ی سرمایه گذاری بر بلاک چین «بینوست» تماس بگیرید.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید