در سبدگردانی رمزارزها، قراردادی بین سرمایه­‌گذار و سبدگردان منعقد می‌شود که جزئیات آن را در این مقاله با هم بررسی می‌کنیم. در انتها، می‌توانید نمونه قرارداد سبدگردانی ارز دیجیتال را دانلود کنید.

برای سرمایه‌گذار و مدیر پرتفوی مهم است که قبل از امضای قرارداد، همه شرایط قرارداد را به دقت بررسی و درک کنند. در صورت لزوم، آنها ممکن است بخواهند از مشاوره حقوقی استفاده کنند تا مطمئن شوند که قرارداد با نیازهای آنها مطابقت دارد و طبق قوانین و مقررات قابل اجرا است.

خلاصه مقاله

  • قرارداد سبدگردانی رمزارزها یک توافقنامه رسمی بین سرمایه‌گذار و مدیر پرتفوی است که به مدیریت دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذار از طریق خرید، فروش یا نگهداری رمزارزها می‌پردازد.
  • این قرارداد شامل جزئیاتی مانند موضوع قرارداد، مدت زمان قرارداد، دارایی‌های سرمایه‌گذار و کارمزد سبدگردان می‌شود.
  • پیش از امضای قرارداد، سرمایه‌گذاران و مدیران پورتفولیو باید شرایط را دقیقاً بررسی کنند.
  • سرمایه‌گذاران باید به استراتژی و ریسک‌های سرمایه‌گذاری، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری و نحوه گزارش‌دهی توجه داشته باشند.

قرارداد سبدگردانی ارز دیجیتال چیست و چه مواردی را در برمی‌گیرد؟

مشارکت سرمایه‌گذار و سبدگردان جهت سرمایه‌گذاری در رمزارزها با هدف کسب سود برای سرمایه‌گذار از طریق عقد قرارداد به رسمیت شناخته می‌شود. بر اساس این قرارداد، سبدگردان مسئولیت مدیریت دارایی ارز دیجیتال را برعهده می‌گیرد.

منظور از مدیریت دارایی رمزارز، عمل خرید و فروش یا نگهدارای رمزارزها با هدف افزایش ارزش پرتفوی سرمایه‌گذار است. مدیریت دارایی یک روش جدید نیست، اما مدیریت یک سبد دارایی رمزنگاری شده از زمانی که ارز دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتال بلاکچینی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته، به یک ضرورت تبدیل شده است (منبع). در مقاله جامع سبدگردانی ارز دیجیتال چیست مفصل در این مورد صحبت کرده‌ایم.

فراموش نکنید که جزئیات قرارداد بین یک سرمایه‌گذار و یک مدیر پورتفولیو برای مدیریت ارزهای دیجیتال بسته به شرایط مورد توافق طرفین می‌تواند متفاوت باشد.

در ادامه، چند ماده مهم از قرارداد سبدگردانی ارزهای دیجیتال ذکر شده است.

1. موضوع قرارداد سبدگردانی ارز دیجیتال

موضوع قرارداد به مدیریت دارایی رمزارزی متعلق به سرمایه‌گذار موجود در اکانت اختصاصی او جهت خرید، فروش یا نگهداری رمزارزها اشاره دارد.

2. مدت قرارداد سبدگردانی

بازه زمانی قرارداد به صورت دقیق در قرارداد ذکر می‌شود و قابلیت تمدید دارد. شرایطی که برای شروع قرارداد ضروری است نیز در قالب تبصره اعلام می‌شود.

  • واریز یا وجود دارایی سرمایه‌گذار در کیف پول اختصاصی وی در صرافی.
  • دسترسی سبدگردان به اکانت سرمایه‌گذار از طریق واسط‌های نرم‌افزار (APIs).

3. دارایی سرمایه‌گذار

میزان دقیق دارایی رمزارزی سرمایه‌گذار ذکر می‌شود که سبدگردان از طریق واسط‌های نرم‌افزار (APIs) به آن دسترسی خواهد داشت. این دسترسی محدود است و سبدگردان اجازه برداشت دارایی را ندارد.

4. کارمزد سبدگردان

دو نوع کارمزد سبدگردانی در قرارداد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال قید می‌شود:

  1. کارمزد مدیریت (Management Fee)
  2. کارمزد عمکلرد (Performance Fee)

درصدی از کل دارایی سرمایه‌گذار به عنوان کارمزد مدیریت (ثابت) و درصدی از بازدهی سرمایه‌گذاری نیز به عنوان کارمزد عملکرد (متغیر) به سبدگردان تعلق می‌گیرد.

قرارداد سبدگردانی

دیگر موارد ذکر شده در قرارداد سبدگردانی رمزارزها به شرح زیر است:

  • مشخصات طرفین
  • اسناد و مدارک قرارداد
  • برداشت و واریز سرمایه‌گذار
  • فسخ قرارداد
  • فورس ماژورها (حوادت غیرمترقبه)
  • اقامتگاه طرفین
  • قوانین و مقررات
  • مرجع حل اختلاف
  • رازداری و محرمانگی
  • تعداد فسخ قرارداد

نمونه قرارداد سبدگردانی ارز دیجیتال

در بینوست به عنوان شرکت سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، سه توافقنامه زیر بین سرمایه‌گذار و شرکت وجود دارد:

  1. قرارداد خدمات سبدگردانی
  2. پیمان‌نامه عدم افشای اطلاعات
  3. سند مدیریت ریسک

در سند مدیریت ریسک، پاسخ سوالات زیر کاملا شفاف و مکتوب ارائه می‌شود:

  1. گزارش عملکرد در چه بازه‌های زمانی به سرمایه‌گذار ارائه می‌شود؟
  2. مبادله رمزارزها در کدام صرافی‌ها انجام می‌شوند؟
  3. از چه اندیکاتورها و تحلیل‌هایی استفاده می‌شود؟
  4. از چه منابعی برای اخبار فاندامنتال استفاده می‌شود؟ چه درصدی از مبادلات بر مبنای تحلیل‌های تکنیکال و چه درصدی بر مبنای تحلیل‌های فاندامنتال است؟
  5. چه ارزهایی خریداری می‌شوند و چه ارزهایی خریداری نمی‌شوند؟
  6. حداکثر چند درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری به یک ارز اختصاص پیدا می‌کند؟ حداکثر تعداد ارزهای موجود در پرتفوی چند عدد خواهد بود؟
  7. حد ضرر با چه نسبتی از قیمت خرید مشخص می‌شود؟
  8. استراتژی پرتفوی برای نوسانات ناگهانی چیست؟
  9. چه میزان از اصل سرمایه را می‌توانید تضمین دهید که حفظ و مسترد شود؟

فایل زیر، نمونه قرارداد سبدگردانی ارز دیجیتال است که 15 ماده دارد؛ می‌توانید آن را دانلود کنید.

نکات مهم در استفاده از قرارداد سبدگردانی رمزارزها

در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که سرمایه‌گذار باید به آنها توجه کند:

1. استراتژی سرمایه گذاری: در قرارداد باید استراتژی سرمایه گذاری که مدیر پورتفولیو قصد دارد برای مدیریت سبد ارزهای دیجیتال استفاده کند، به وضوح بیان شود. سرمایه‌گذار باید اطمینان حاصل کند که استراتژی سرمایه گذاری با اهداف سرمایه گذاری و تحمل ریسک او همسو است.

2. ریسک سرمایه گذاری: شرکت سبدگردانی باید به وضوح ریسک‌های مرتبط با سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و احتمال زیان‌های قابل توجه را مشخص کند. سرمایه‌گذار باید قبل از امضای قرارداد این ریسک‌ها را به دقت بررسی و درک کند.

3. محدودیت‌های سرمایه‌گذاری: در قرارداد باید هر گونه محدودیت در سرمایه گذاری ارز دیجیتال یا استراتژی‌های سرمایه‌گذاری که مدیر پورتفولیو می‌تواند در مدیریت سبد سرمایه‌گذار استفاده کند، مشخص شود.

4. نحوه گزارش‌دهی: در قرارداد باید مشخص شود که مدیر سبد چگونه عملکرد پرتفوی را به سرمایه‌گذار گزارش می‌دهد. سرمایه‌گذار باید اطمینان حاصل کند که گزارش‌های منظم و جامعی را دریافت می‌کند که به او امکان می‌دهد عملکرد سرمایه گذاری خود را پیگیری کند.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید به صورت رایگان از خدمات مشاوره ارز دیجیتال بینوست استفاده کنید و سوالات خود را از همکاران ما بپرسید.

مشاوره رایگان سرمایه گذاری ارز دیجیتال

اگر در مورد سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال یا استفاده از سبد های سرمایه گذاری بینوست سوال دارید فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان کارشناسان بینوست با شما تماس بگیرند .

سخن پایانی

قرارداد سبدگردانی ارز دیجیتال به توافقات شما اعتبار می‌بخشد و مانع ایجاد سوءتفاهم‌ می‌شود. فرقی نمی‌کند سبدگردان غریبه باشد یا دوست و آشنا؛ حتما برای سبدگردانی و مدیریت دارایی، همه چیز را به صورت کتبی و رسمی پیش ببرید.

قرارداد یک ساختار اعتمادی بین سرمایه‌گذار و مدیر سرمایه گذاری ایجاد می‌کند که سرمایه‌گذار خیالش راحت شود مشکلی برای سرمایه‌اش پیش نمی‌آید و مدیر سرمایه گذاری هم مطمئن می‌شود حق‌الزحمه یا کارمزد خود را دریافت خواهد کرد.

جالب است بدانید با توجه به قابلیت‌های قرارداد هوشمند و بلاکچین، صندوق‌های سرمایه گذاری شکل گرفته‌اند که بدون نیاز به قرارداد کاغذی و با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توانید در آنها سرمایه گذاری کنید. به این صندوق‌ها، صندوق آنچین یا کریپتو فاند می‌گویند. اگر جایی هم اسم سبد رمزارز یا سبد ارز دیجیتال را شنیده‌اید، همان مفهوم صندوق را دارد.

یک خبر خوب برای کاربران ایرانی داریم! بینوست جهت افزایش دسترسی عموم مردم به صندوق‌ها یا سبدهای ارز دیجیتال خود، تاکنون 2 سبد BDefi و BGC را در پلتفرم تترلند لیست کرده است.

تترلند یکی از معتبرترین و مهشورترین سکوهای تبادل رمزارز در ایران است. به راحتی می‌توانید در این پلتفرم برای خرید سبدهای بینوست اقدام کنید؛ بدون اینکه دغدغه‌ای برای انتخاب ارز جهت سرمایه‌گذاری داشته باشید یا ذهن‌تان درگیر قرارداد سبدگردانی و غیره باشد. با استفاده از لینک زیر می‌توانید در تترلند ثبت نام کنید؛ اولین معامله شما بدون کارمزد (رایگان) خواهد بود.

ثبت نام کاربران بینوست در تترلند

برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله جامع سبد ارز دیجیتال چیست را مطالعه کنید.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید