استخراج کردن بیت‌کوین چیست

اگر به فکر این هستید که ماینینگ(Mining) را شروع کنید و به دنبال خریدن وسایل مورد نیاز این کار هستید. شاید بهترین کار قبل از انجام هر کاری این باشد که ابتدا با تمام شرایط و ویژگی‌های این کار آشنا شوید، سپس تصمیم بگیرید آیا این کار به درد شما می‌خورد یا خیر . پس در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا تمام اطلاعاتی که در مورد ماینینگ نیاز است را به ساده‌ترین زبان برای شما توضیح دهیم.

ما در درجه اول روی بیت کوین(Bitcoin) متمرکز خواهیم شد زیرا این ارز، پایه و اساس سایر ارزهای دیجیتالی است همچنین از محبوبیت بیشتری برخوردار است. پاداشی که  شبکه‌ی بلاک‌چین(Blockchain) برای استخراج کنندگان در نظر گرفته است در حقیقت برای ایجاد انگیزه در میان افرادی که در این شبکه فعالیت می‌کند، به وجود آمده. در حقیقت فعالیت ماینرها هدف اصلی شبکه که پشتیبانی کردن،قانونی بودن تراکنش‌ها و نظارت بر فعالیت کل شبکه است را تضمین می‌کند.

افرادی که این مسئولیت‌های اصلی بلاک‌چین را برعهده دارند در سراسر جهان حضور دارند همچنین تعداد آنها بسیار زیاد است، این دوعامل باعث شده تا بیت‌کوین یک ارز غیرمتمرکز باشد. لازم به ذکر است این ارز تحت کنترل هیچ دولت،مرکز و یا سازمانی نیست و تنها چیزی که بیت‌کوین را کنترل می‌کند تکنولوژی بلاک‌چین است.

ماینرها دقیقا چه کاری انجام می‌دهند

به عبارتی ماینرها در سیستم  بلا‌ک‌چین نقش حسابرس در یک شرکت را دارند و به ازای فعالیت‌شان در این شبکه پول دریافت می‌کنند. این افراد تراکنش‌هایی که در سیستم بلاک‌چین انجام شده را بررسی می‌کنند و اگر تراکنش به درستی انجام شده باشد آن را داخل یک بلوک در سیستم قرار می‌دهند. در حقیقت چنین کاری باعث می‌شود کلاه‌برداری در شبکه‌ی بیت‌کوینی بی معنی شود و همه چیز شفاف باشد. بلاک‌چین و بیت‌کوین توسط بنیان‌گذار این ارزدیجیتالی ساتوشی ناکاماتو(Satoshi Nakamoto) به وجود آمده است. در حقیقت تایید تراکنش‌ها توسط ماینرها باعث می‌شود مشکل دوباره خرج کردن برای بیت‌کوین از بین برود.

دوباره خرج‌کردن به چه معناست

دوباره خرج کردن سناریویی است که در آن مالک یک بیت کوین به طور غیرقانونی آن را دوبار خرج می‌کند. با ارز فیزیکی چنین مشکلی وجود ندارد: وقتی شما بیست هزار تومان برای خرید ماست می‌دهید، دیگر آن را ندارید، بنابراین هیچ خطری وجود ندارد که بتوانید از همان بیست هزار تومان برای خرید نان نیز استفاده کنید. اما با وجود ارز دیجیتالی این مشکل وجود دارد که دارنده‌ی این نوع ارز از روی آن یک کپی بگیرد و در دوجای متفاوت آن را خرج کند.

بگذارید این موضوع را با یک مثال برای شما توضیح دهیم. فکر کنید شما دو تا اسکناس ده هزار تومانی دارید که یکی از آنها جعلی و دیگری واقعی است. اگر شما به صورت همزمان بخواهید هم اسکناس جعلی و هم اسکناس واقعی را خرج کنید، فروشنده متوجه خواهد شد که شماره سریال هر دو اسکناس مشابه است، پس نتیجه می‌گیرد یکی از این اسکناس‌ها تقلبی است. کاری که ماینر در شبکه بلاک‌چین انجام می‌دهد مشابه همین کار فروشنده است که سعی کرد تشخیص دهد آیا اسکناس تقلبی است و یا خیر( آنها معاملات را بررسی می کنند تا مطمئن شوند که کاربران به‌طور غیرقانونی سعی نکرده اند یک بیت کوین را  دوبارمصرف کنند) . هر چند این یک قیاس کامل نیست، ما در زیر با جزئیات بیشتری به شما ماینیگ را توضیح خواهیم داد.

نحوه‌ی تایید تراکنش توسط ماینرها

هنگامی که ماینرها تراکنش بیت‌کوین را تایید کردند، باید آن را در داخل یک بلاک به حجم یک مگابایت(1MB)قرار دهند.به عبارتی پس از اینکه ماینر گزارش تراکنش را در یک بلوک قرار داد می‌تواند جایزه‌ی خود را از سیستم بلاک‌چین دریافت کند. لازم به ذکر است حجم تمام بلاک‌ها تنها یک مگابایت است، این حد توسط ساتوش ناکاماتو تعیین شده و در مورد این موضوع بحث‌های بسیار زیادی وجود دارد. برخی از معدن‌کاران این عقیده را دارند که حجم هر بلوک باید بیشتر از یک مگابایت باشد تا هم اطلاعات بیشتری را بتوان در آن ذخیره کرد و هم این که تایید تراکنش‌ها در زمان کوتاه‌تری پردازش و تایید شود.

توجه داشته باشید که تأیید معاملات و قرار دادن آنها در یک بلوک یک مگابایتی، یک معدنچی را واجد شرایط کسب بیت کوین می داند . به عبارتی برای دریافت بیت‌کوین نیاز است آن را در بلوک قرار دهید در غیر این صورت از طرف شبکه به شما ارزی پرداخت نخواهد شد.

روند قرار گرفتن تراکنش‌ها در یک بلوک

هر بلوک یک مگابایتی می‌تواند تنها برای تایید یک معامله استفاده شود ( معمولا این موضوع رایج نیست) و یا این که برای تایید چندین هزار تراکنش استفاده شود.عاملی که مشخص کننده‌ی این موضوع است میزان حجمی است که هر تراکنش نیاز دارد.

پس ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که اگر حتی تراکنش‌ها را تایید کنم، ممکن است ارزی دریافت نکنم؟

متاسفانه جواب این سوال بله است. اگر شما به دنبال دریافت بیت‌کوین از طریق استخراج هستید باید به دو نکته‌ی زیر بسیار توجه کنید که یکی از این شرایط مربوط به تلاش است و دیگر شانس است.

  1. شما باید تراکنش‌های انجام شده در شبکه را تایید کنید( این قسمت آسان کار یک ماینر است)
  2. شما باید اولین معدنچی باشید که به یک جواب درست برای یک مسئله عددی رسیدید. این روند همچنین به عنوان اثبات کار شناخته می شود.با گذشت زمان استخراج بیت کوین دشوارتر می شود

اثبات کار به چه معناست

ممکن است در ذهن شما سوال به وجود آمده باشد که «اثبات کار» چیست. پس قبل ازاینکه این مقاله را ادامه دهیم ابتدا شما را با این مفهوم آشنا خواهیم کرد. در مورد اثبات کار یک خبر خوب و یک خبر بد وجود دارد که در ادامه این دو خبر را به شما توضیح می‌دهیم.

خبر خوب: این مسئله‌ی عددی که در مورد آن صحبت شد، شامل هیچ ریاضی و یا محاسبات پیشرفته‌ای نیست. البته ممکن است شنیده باشید که ماینرها معادلات سخت ریاضی را حل می‌کنند، اما مفهوم این جمله با آنچه که شما فکر می‌کنید متفاوت است. کاری که آنها در واقع انجام می دهند این است که سعی می کنیم اولین معدنچی باشند که یک عدد شش ضلعی 64 رقمی ( که به اصطلاح به آن یک “هش” گفته می‌شود) را به دست آورد، این مقدار کمتر و یا مساوی هش(hash) هدف است. درحقیقت انجام این کار بیشتر از اینکه به محاسبات سخت ریاضی احتیاج داشته باشد یک کار حدسی است.

خبر بد: هرچند که این کار حدسی است اما به دلیل آن‌که تعداد حدس‌های موجود بسیار زیاد است( تعداد حدس‌ها بیش از یک میلیارد است) پیدا کردن هش درست بسیار دشوار و سخت است. برای حل کردن این مسائل ماینرها نیاز به نیروی محاسباتی بسیار زیادی دارند. برای موفقیت در استخراج شما باید نرخ هش (hash rate) بالایی داشته باشید. که واحدهای این نرخ عبارت است از: مگاهاش در ثانیه(MH/s)، گیگاهش در ثانیه(GH/s)) و تراهش در ثانیه(TH/s) است.

اگر می خواهید تخمین بزنید که چقدر بیت کوین می توانید با نرخ هشی که دارید استخراج کنید ، سایت Cryptocompare یک ماشین حساب مفید را ارائه می دهد که می‌توانید از این سایت میزان استخراج بیت‌کوین‌تان براساس نرخ هش‌تان بیابید.

استخراج و گردش بیت‌کوین

فعالیت ماینرها علاوه بر تایید تراکنش‌ها در اکوسیستم بیت‌کوین و درآمدزایی برای خودشان باعث به وجود آمدن کوین‌های جدید نیز می‌شود. به عبارتی تنها راه آزادسازی ارزهای دیجیتالی جدید ماینینگ است. به عنوان مثال ، از ماه نوامبر 2019 ، حدود 18 میلیون بیت کوین در گردش بوده است. گذشته از سکه های به دست آمده از طریق اولین بلوک (اولین بلوک که توسط بنیانگذار Satoshi Nakamoto ایجاد شده است) ، هر یک از این بیت کوین ها به  دلیل فعالیت ماینرها به وجود آمده است.

نتیجه‌ی عدم حضور ماینرها در شبکه‌ی بیت‌کوین

در صورت عدم وجود معدنچی‌ها، بیت کوین در این شبکه در حال گردش  و قابل استفاده خواهد بود ، اما هیچ وقت بیت کوین اضافی تولید نخواهد شد. سرانجام زمانی فرا خواهد رسید که استخراج بیت کوین به پایان برسد. براساس پروتکل بیت کوین ، تعداد کل بیت کوین های جهان محدود است و به اندازه‌ی 21 میلیون از این ارز دیجیتالی در این شبکه وجود دارد. اما ، به دلیل اینکه سرعت ماینینگ بیت کوین با گذشت زمان کاهش می یابد ، بیت کوین نهایی تا حدود سال 2140 از این شبکه استخراج نخواهد شد.

هر چند در کوتاه مدت استخراج کردن برای شما تنها بیت‌کوین بیشتر به ارمغان خواهد آورد اما در بلند مدت ماینر بودن به شما قدرت رای دادن درمورد تغییرات پروتکل شبکه‌ی بیت‌کوین را  نیز می‌دهد. به عبارت دیگر ، یک معدن‌کار موفق در فرآیند تصمیم گیری در مورد موضوعاتی که در آینده ‌ی شبکه پیش خواهد آمد نقش بسزایی دارد.

ماینرها چقدر درآمد دارند

جوایز استخراج بیت کوین هر چهار سال یک‌بار به نیم کاهش می‌یابد. وقتی بیت کوین برای اولین بار در سال 2009 استخراج شد ، استخراج یک بلوک برای شما 50 BTC درآمد کسب می کرد. در سال 2012 ، این میزان به 25 BTC کاهش یافت.در سال 2016 ، میزان جایزه برای استخراج کاهش یافت و تا به امروز 12.5 BTC شده است. در حدود سال 2020 ، میزان پاداش دوباره به 6.25 BTC تغییر خواهد یافت. در نوامبر سال 2019 ، قیمت هر بیت کوین حدود 9،300 دلار بود ، به این معنی که شما می توانید برای تکمیل یک بلوک 116،250 دلار (12.5 در 9،300) درآمد کسب کنید.

متوسط هزینه برای ماینینگ یک بیت‌کوین

این مقدار پول به نظر انگیزه بدی برای حل آن مشکلات  پیچیده‌ی هش که در بالا توضیح دادیم، نمی‌رسد. اگر می خواهید در مورد زمان دقیق نصف شدن جایزه‌ی استخراج بیشتر بدانید می‌توانید به سایت Bitcoin Clock مراجعه کنید. این سایت اطلاعات بسیار دقیق و درستی به شما خواهد داد. جالب است بدانید در طول تاریخ قیمت هر بیت‌کوین در حاشیه‌ی میزان هزینه‌ی استخراج هر بیت‌کوین قرار داشته است. به عبارتی همیشه شما از استخراج بیت‌کوین یک سود معقولی خواهید کرد. اگر شما علاقه مند هستید که بدانید تاکنون تعداد بلوک های استخراج شده چند عدد است ، چندین سایت از جمله Blockchain.info وجود دارد که این اطلاعات درست و حقیقی را به شما می‌دهد.

در سال 2010 امکان ماینینگ به وسیله‌ی کامپیوترهای شخصی بود اما امروزه استخراج نیاز به وسایل سنگینی دارد

وسایل مورد نیاز برای ماینینگ

اگرچه ممکن است در اوایل تاریخ بیت کوین افراد می‌توانستند تنها با یک کامپیوتر معمولی در خانه برای به دست آوردن بلوک‌ها با یکدیگر رقابت کنند، اما امروزه دیگر چنین چیزی ممکن نیست. دلیل این امر این است که با گذشت زمان استخراج بیت‌کوین مشکل‌تر و سخت‌تر شده است. به منظور اطمینان از عملکرد صحیح بلا‌ک‌چین و توانایی آن در پردازش و تأیید معاملات انجام شده در شبکه‌ی بیت‌کوینی ، این شبکه قصد دارد تا هر 10 دقیقه یک بار یک بلوک جدید تولید کند.

با این وجود ، اگر یک میلیون دستگاه ماینینگ برای حل مشکل هش در رقابت باشد، به احتمال زیاد سریع‌تر از زمانی که در آن 10 دستگاه ماینینگ در حال کار بر روی همین مشکل هستند ، به راه حل خواهد رسید. به همین دلیل ، بیت کوین برای  هر 2،016 بلوک یا تقریباً هر دو هفته یک‌بار معادلات استخراج بیت‌کوین را سخت‌تر می‌کند.

سطح دشواری استخراج بیت‌کوین

هنگامی که قدرت محاسباتی بیشتری برای جمع آوری بیت کوین وجود دارد ، سطح دشواری ماینینگ نیز افزایش می یابد تا تولید بلوک در یک نرخ پایدار حفظ شود. قدرت محاسبه کمتر به معنای کاهش سطح دشواری است. برای درک این که قدرت محاسبات چقدر با گذشت زمان دشوارتر شده، برای شما یک مثالی می‌زنیم: هنگامی که بیت کوین در سال 2009 راه اندازی شد ، سطح دشواری اولیه یکی بود. از نوامبر 2019 ، بیش از 13 تریلیون شده است.

به همین دلیل  برای استخراج ، معدن‌کارها اکنون نیاز به تجهیزات رایانه ای قدرتمندی مانند(GPU) واحد پردازش گرافیک یا واقع بینانه تر ، یک مدار مجتمع ویژه برنامه (ASIC)نیاز دارند. هزینه‌ی  خرید چنین امکاناتی میان 500 تا ده‌ها هزار دلار است. برخی از ماینرها به ویژه ماینرهای اتریوم  کارت‌های گرافیکی جداگانه (GPU) را به عنوان روشی کم هزینه برای همگام کردن عملیات معدن خریداری می کنند.

توجه داشته باشید که سیم پیچ های ساندویچی کارت های گرافیکی را به قطب فلزی نگه می دارد. این احتمالاً کارآمدترین روش برای معدن نیست و همانطور که می توانید حدس بزنید ، بسیاری از ماینرها به چالش و هیجان این کار بیشتر از درآمدزایی و سود آن اهمیت می‌دهند.

چگونه تصمیم بگیرم؛ ماینینگ برای مناسب است یا خیر

نه تنها ماینرها باید هزینه‌ی سنگین و بسیار زیاد تجهیزات برای استخراج کردن را بپردازند بلکه باید این احتمال را همیشه در نظر بگیرند که ممکن است کسی زودتر از آنها هش بلوک را پیدا کند و تمام وقت و انرژی که برای این موضوع گذاشتند از بین برود. هر چند تعداد افرادی که در این شبکه به خاطر سرگرمی و چالش‌های موجود در این شبکه دست به استخراج می‌زنند نیز کم نیست.

از طرفی شما باید برق بسیار زیادی را برای حل کردن معادلات ریاضی مطرح شده استفاده کنید. اگر هنوز پس از خواندن این مقاله به نتیجه‌ای نرسیدید که آیا ماینینگ برای شما مناسب است یا خیر می‌توانید به سایت Cryptocompare مراجعه کنید. در این سایت به شما یک ماشین حساب مفید ارائه می‌شود که شما برای برآورد کردن هزینه‌ها و سودتان می‌توانید شماره‌هایی چون: نرخ هش،هزینه برق مصرفی و… را وارد کنید و براساس گزارش به دست آمده از این ماشین حساب تصمیم نهایی خود را بگیرید.

استخرهای استخراج سکه چیست

جوایز ماینینگ به معدنچی پرداخت می‌شود که به عنوان اولین نفر بتواند جواب مسئله را بیابد. احتمال این‌که یکی از مشارکت کنندگان بتواند راه حل را کشف کند برابر است با بخشی از کل توان معدن در شبکه. یعنی اگر در کل شبکه یک میلیارد دستگاه در شبکه فعالیت دارد و تعداد دستگاه‌های یک ماینر ده باشد به احتمال ده به یک میلیارد امکان این که ماینر بتواند به عنوان اولین نفر مسئله را حل کند وجود دارد که بسیار کم و پایین است. شرکت کنندگان با درصد کمی از قدرت معدن شانس بسیار کمی برای کشف بلوک بعدی به تنهایی دارند. به عنوان مثال ، یک کارت معدن که برای خرید آن باید چند هزار خرج کرد ، نشان دهنده کمتر از 0.001% درصد از ظرفیت کل ماینینگ شبکه است.

با چنین احتمال کمی برای پیدا کردن بلوک بعدی، امکان این که یک ماینر دیگر قبل از شما توانسته باشد استخراج را انجام دهد بسیار زیاد است در این صورت باید به هزینه‌هایی که انجام دادید هزینه‌ی سرسام آور برق را نیز اضافه کنید. باید به این موضوع واقف باشید که یک ماینر ممکن است هیچ وقت نتواند سرمایه‌ای که در این کار گذاشته است را پس بگیرد. راه حل چنین مشکلی «استخرهای استخراج» است. استخرهای  استخراج توسط اشخاص ثالث و گروه های ماینر طراحی شده است.

نحوه‌ی کار کردن استخرهای ماینینگ

کار کردن در یک استخر و به اشتراک گذاشتن سود در بین همه شرکت کنندگان ، معدنچی‌هامی توانند از روزی که وارد شبکه‌ی بیت‌کوین و استخراج کردن شدند ، جریان مداوم بیت کوین را دریافت کنند. آمار برخی از استخرهای استخراج را می توانید در Blockchain.info مشاهده کنید.

«من حساب‌وکتاب‌هایم  را انجام دادم. استخراج برای من سودی ندارد و آن را فراموش کرده ام. آیا راه آسان‌تری برای سودآوری از ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد؟»

همانطور که در بالا گفته شد ، ساده ترین راه برای دستیابی به بیت کوین خرید آن است. اما اگر با نحوه‌ی سرمایه‌گذاری بر روی بیت‌کوین و یا سایر  ارزهای دیجیتالی آشنایی ندارید می‌توانید با تیم مشاوره‌ی حرفه‌ای بینوست  مشاوره داشته باشید تا بتوانید با سرمایه‌گذاری خود بر روی ارزهای دیجیتالی بیشترین سود و بازده را داشته باشید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید