هاوینگ بیت کوین چیست؟ تا چه زمانی بیت کوین تولید می‌شود؟ چه تعداد بیت کوین باید تولید شود؟ آیا حد و مرزی در این مورد وجود دارد؟ در این مقاله از بینوست هاوینگ بیت کوین را توضیح داده و چنین پرسش‌هایی را پاسخ خواهیم داد. اگر به دنبال آشنایی بیشتر با بیت کوین هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خلاصه مقاله

  • هاوینگ به فرآیندی در شبکه بیت‌کوین اشاره دارد که در آن پاداش استخراج بلوک به نصف کاهش می‌یابد.
  • این اتفاق هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد و هدف آن کنترل تورم و افزایش کمیابی بیت‌کوین به عنوان یک دارایی است.
  • هاوینگ یکی از مکانیزم‌هایی است که برای حفظ محدودیت عرضه بیت کوین و افزایش ارزش زمانی آن برنامه‌ریزی شده است.
  • هاوینگ می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر قیمت بیت‌کوین داشته باشد.

کمیابی؛ یکی از دلایل محبوبیت رمزارزها

ارزهای فیات در ابتدا با قواعد محكمی ایجاد شدند. به ارزهایی مانند دلار آمریکا، ریال و غیره ارز فیات گفته می‌شوند. پیش از به میان آمدن ارز فیات برای ایجاد یك دلار آمریكا، دولت آمریكا باید مقدار معینی از طلا را در ذخایر خود نگه‌داری می‌کرد که اصطلاحا به این کار استاندارد طلا گفته می‌شد.

اما با گذشت زمان به دلیل مدرنیزه شدن اقتصادها و دوران بسیار بد اقتصادی جهان مانند جنگ جهانی دوم، دولت‌ها تصمیم گرفتند برای بهتر کردن اقتصاد کشورها پول چاپ کنند. همین اتفاقات باعث شد تا قوانین پشتوانه‌دار بودن ارزهای فیات منسوخ شوند. ارزهای فیات بدون پشتوانه هستند و ارزش این نوع ارزها را اعتماد و اطمینانی که در میان مردم دارند تعیین می‌کند.

ساتوشی ناکاماتو متوجه شده بود که کاهش ارزش ارزهای فیات چه تاثیراتی بر روی اقتصاد کشور می‌گذارند. بنابراین با کدنویسی ،عرضه‌ی رمزارز بیت کوین را محدود کرد و مانع از این شد تا افراد به خاطر اهداف شخصی میزان تولید این ارز را افزایش دهند.

رمزارز بیت کوین انقلابی ایجاد کرده است زیرا  برای اولین بار ثابت کرد که چگونه چیزی که کاملاً دیجیتال  است، می‌­تواند کمیاب باشد! یکی از دلایل با ارزش شدن و کمیاب بودن این ارز دیجیتال عرضه­‌ی محدود آن است. کمیاب بودن بیت‌ کوین باعث شده تا قیمت این ارز از 10 سال پیش تا به اکنون بسیار افزایش پیدا کند.

هاوینگ بیت کوین2

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ (Halving) که به عنوان هالونینگ (Halvening) نیز شناخته می‌شود، به معنای نصف شدن است. منظور از هاوینگ بیت کوین کاهش ارزش پاداش‌ ماینرها هنگام پردازش معاملات بیت کوین و استخراج آن است.

پیکاسو آثار زیادی دارد اما فقط یک اثر او مونالیزا شده است، همین‌طور مقدار طلا در پوسته‌ی زمین بسیار کم است. مخترع بیت کوین معتقد است که کمبود می‌تواند ارزش را در جایی که قبلاً وجود نداشته ایجاد کند. آخرین هاوینگ (Halving) در ماه مه 2020 رخ داد که پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین نصف شد و به 6.25 بیت کوین رسید. هاوینگ بعدی در سال 2024 رخ خواهد داد و پاداش ماینینگ 3.125 بیت‌ کوین خواهد بود.

برای درک بیشتر این مفهوم ابتدا باید نظریه عرضه بیت کوین را درک کنیم.

کد بیت‌کوین با محدودیت عرضه­‌ی 21 میلیون سکه تعبیه شده است.بدین معناست که در جهان باید فقط 21 میلیون بیت‌کوین تولید شود. بعد از رسیدن بیت‌کوین به این تعداد دیگر بیت‌کوینی تولید نخواهد شد. بیت‌کوین‌های جدید از طریق استخراج به عنوان پاداش بلوک ایجاد می‌شوند. استخراج کننده‌ها کار حفظ و تأمین امنیت  دفتر مرکزی بیت کوین را انجام می‌دهند و در عوض از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. سیستم به آنها بیت کوین جدید ارسال می‌کند.

با این حال، هر چهار سال یک‌ بار پاداش استخراج این رمزارز نصف می‌شود، از این رو هر نصف شدن پاداش، باعث کاهش نرخ ورود بیت کوین جدید به بازار می‌شود تا زمانی که دیگر در سال 2140 ارز جدیدی ایجاد نخواهد شد.

به طور خلاصه، به نصف شدن پاداش ماینینگ یا استخراج بیت کوین اصطلاحا هاوینگ بیت کوین گفته می‌شود.

چه کسی هاوینگ را اختراع کرد؟

برنامه هاوینگ بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو در کدهای بیت کوین نوشته شده است. این مکانیزم بسیار ساده­‌ی کاهش عرضه­‌ی کل در طول زمان، یکی از دلایل اصلی است که باعث شده این رمز ارز ارزشمندترین دارایی رمزنگاری شده جهان شود.

یک میلیون بیت‌کوین اولیه‌ی شبکه در 10 سال پیش توسط ساتوشی ناکاموتو استخراج شد. از آن زمان تا به امروز حدود 85٪ از کل عرضه استخراج شده است و فقط حدود 3 میلیون رمز ارزدیگر ایجاد خواهد شد.

چرخه هاوینگ بیت کوین و تاریخچه‌­ی آن

  • در سال 2009 پاداش استخراج بیت کوین از 50 BTC در هر بلوک شروع شد.
  • 4 سال بعد یعنی در سال 2012 در اولین هاوینگ بیت کوین، پاداش استخراج  به 25 BTC کاهش داد.
  • در سال 2016 در دومین هاوینگ، پاداش استخراج به 12.5 BTC کاهش یافت.
  • سومین هاوینگ در سال 2020 رخ داد که پاداش استخراج بیت کوین به 6.25 BTC رسید.
  • چهارمین هاوینگ بیت کوین در سال 2024 اتفاق خواهد افتاد و پاداش 3.125 BTC در انتظار ماینرها است.
  • در سال 2140، 64امین و آخرین هاوینگ اتفاق می‌افتد و دیگر هیچ بیت‌ کوین جدیدی ایجاد نخواهد شد.

ویژگی‌های اختصاصی هاوینگ بیت کوین

اگر به یک شخص و یا سازمانی مسئولیت عرضه پول داده شود، باید به این شخص و یا سازمان اعتماد کرد. قرار است بیت‌کوین یک ارز غیرمتمرکز و به صورت تراستلس باشد. هیچ کس این رمزارز را کنترل نمی‌کند و در این شبکه به هیچ کسی اعتماد نمی‌شود. از آنجایی که بیت کوین توسط هیچ فرد یا گروهی کنترل نمی­‌شود، باید قوانین سختی در مورد تعداد ارزهای ایجاد شده و چگونگی انتشار آن وجود داشته باشند.

با نوشتن چگونگی فرآیند کل تامین و رویداد نصف شدن پاداش یا هاوینگ در کدهای این شبکه، به‌طور کلی تغییر سیستم پولی این رمزارز تقریباً غیرممکن است. این هارد کپ به این معنی است که بیت کوین نوعی «پول سخت» مانند طلا است که دارای عرضه­‌ی کل بوده که تغییر آن نیز عملی نیست. به محدود بودن تعداد ارزهایی که می‌تواند عرضه شود اصطلاحا hard cap گفته می‌شود.

چه اتفاقی برای استخراج کننده‌ها رخ خواهد داد؟

استخراج کننده‌ها برای حفظ شبکه­‌ی بیت کوین باید از منابع گران­بها استفاده کنند، اما با نصف شدن پاداش برای آنها چه اتفاقی می‌افتد؟ از آنجا که هاوینگ باعث کاهش پاداش استخراج می‌شود، انگیزه استخراج کننده‌ها برای کار در این شبکه نیز با گذشت زمان کاهش می‌یابد و استخراج کننده­‌ی کمتر به معنای امنیت کمتر برای شبکه است. برای جبران کاهش پاداش استخراج کننده‌ها در آینده، قیمت این رمزارز یا کارمزد معامله در این شبکه باید مطابق با خواسته‌های استخراج کننده‌ها باشد و کار استخراج برای آنها همچنان سودآور باقی بماند.

چگونه می‌­توان از مزیت هاوینگ استفاده کرد؟

طبق قوانین عرضه و تقاضا، کاهش عرضه بیت کوین به ناچار منجر به افزایش تقاضا برای این ارز و افزایش قیمت خواهد شد. بهترین راه در این حالت خرید این ارز است. بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال در جهان است و هم می‌توان این ارز را برای خرید مصارف روزانه در سایت‌های اینترنتی مصرف کرد و هم اینکه می‌توان به عنوان یک دارایی با ارزش از این ارز محافظت کرد. زیرا براساس نظر کارشناسان ارزش این ارز در آینده‌ی نه چندان دور بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

از نظر پیشینه­‌ی تاریخی، پس از هر هاوینگ قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند، اما همیشه این موضوع صدق نمی­‌کند. بسیاری از تحلیل‌گران امیدوارند که دوباره چنین اتفاقی بیفتد.

اولین هاوینگ بیت کوین چه زمانی رخ داد؟

اولین هاوینگ در نوامبر 2012 رخ داد. هاوینگ بعدی در جولای 2016 و آخرین هاوینگ در مه 2020 بوده است.

هاوینگ چه تأثیری بر قیمت بیت کوین خواهد داشت؟

معلوم نیست که هاوینگ بعدی چه تأثیری بر قیمت بیت‌کوین بگذارد. بعضی از کارشناسان بر این باورند که الگوی این هاوینگ مانند الگوی سه هاوینگ قبل خواهد بود. البته قیمت به میزان تقاضا هم بستگی دارد.

آینده­‌ی هاوینگ بیت کوین چگونه خواهد بود؟

به گفته برخی از کارشناسان، هاوینگ بیت کوین ممکن است تأثیر بسزایی در قیمت این ارز بگذارد. یک شرکت تحقیقاتی که روی رمزارزها فعالیت می‌کند، قیمت این رمزارز را تا بیش از 60 هزار دلار پس از هاوینگ دوم در ماه مه 2020 پیش‌بینی کرده بود.

یک بانک آلمانی حتی فراتر رفت و قیمت هر یک از آن را تا 90 هزار دلار پس از ماه مه سال 2020 پیش بینی کرد. اما واقعیت این است که کسی  در مورد ارزش این ارز دیجیتال مطمئن نیست. از آنجا که هاوینگ شناخته شده و قابل پیش‌بینی است، قیمت بیت کوین در این رویداد قبلاً توسط اکثر سرمایه‌گذاران محاسبه شده است.

اگر تولید بیت کوین متوقف شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

به نظر می‌رسد که در سال 2140 آخرین بیت‌کوین استخراج می‌شود. اگر این بلاکچین همچنان در آن زمان به قوت خود باقی بماند، پاداش کم و کمتر می‌شود. بعد از اینکه تمام 21 میلیون بیت‌کوین استخراج شوند، کاربران بابت اعتبارسنجی بلاک‌ها، بیت‌کوین جدیدی را دریافت نخواهند کرد. اما به عنوان پاداش، کارمزدهای تراکنش‌ها را دریافت می‌کنند.

البته پاسخ قطعی زمانی مشخص خواهد شد که آخرین بیت کوین تولید شود.

سخن پایانی

با توجه به اینکه در آینده بیت کوین کمیاب خواهد شد و ارزشش روز به روز بالاتر خواهد رفت. پس سرمایه‌گذاری بیت کوین می‌تواند یک سرمایه‌گذاری پر سود باشد. اگر زمان و دانش کافی برای سرمایه گذاری در بیت کوین ندارید، می توانید از روش های غیرمستقیم مانند صندوق ارز دیجیتال و سبدگردانی استفاده کنید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید