قراردادهای هوشمند در بلاک چین وجود دارند و فقط می‌توانند به داده های موجود در زنجیره (on-chain) دسترسی داشته باشند.  آنها برای برقراری تعامل با دنیای واقعی یا داده‌های خارج از زنجیره (off-chain) به آنچه اوراکل ها کال (call) می‌کنند، اعتماد دارند. پایگاه داده اوراکل منبع داده‌ای است که با یک قرارداد هوشمند تغذیه می‌شود. به عنوان مثال ، اوراکل داده‌هایی مانند قیمت سهام ، اطلاعات آب و هوا مثل دما یا حتی نتیجه یک رویداد ورزشی را ارائه می دهد.

پایگاه داده اوراکل ‌ها به دو دسته نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می‌شوند. اوراکل‌های نرم افزاری اطلاعات را به قراردادهای هوشمندِ دنیای دیجیتال خارج از بلاک چین اتریوم منتقل می‌کنند. این اطلاعات از منابع آنلاین مانند وب سایت‌ها ، API های بک-اند یا حتی سایر قراردادهای هوشمند به دست می‌آید. داده‌های آب و هوا، قیمت سهام، برنامه پروازها، نتایج رویدادهای ورزشی و … همه نمونه‌های متداول نرم افزارهای اطلاعاتی هستند که اوراکل‌های نرم افزاری می‌توانند ارائه دهند.

اوراکل های سخت افزاری از تجهیزات برای اطلاع رسانی قرارداد های هوشمند در دنیای فیزیکی استفاده می‌کنند. اوراکل های سخت افزاری اغلب از اینترنت اشیا یا دیوایس ها و دستگاه‌های اینترنت اشیا استفاده می‌کنند. این دستگاه ها داده های دنیای واقعی را قبل از ارسال به قرارداد هوشمند ردیابی و تأیید می‌کنند. نمونه های معمول شامل دماسنج ها ، تگ های RFID زنجیره تامین ، دیتاهای GPS و … است.

پایگاه داده اوراکل‌ فراز و نشیب‌های خودش را دارد

در حالی که پایگاه داده اوراکل امکانات جدیدی را برای قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند، اما پتانسیلِ ایجاد خطراتی را نیز به همراه دارد. قراردادهای هوشمند به اطلاعاتی که اوراکل‌ها به آنها می دهند اعتماد دارند و این داده‌ها اغلب برای چگونگی عملکرد قرارداد هوشمند بسیار مهم هستند. چه اتفاقی می افتد اگر  مهاجمی اطلاعات داده را سرقت کند؟ یا اگر منبع اطلاعات به سادگی از کار بیفتد؟ پس، توسعه دهندگان باید هنگام طراحی اوراکل‌ها این خطرات را در نظر بگیرند. غیر متمرکز کردن اوراکل‌ها مابین چندین منبع داده، به کاهش برخی از این خطرات کمک می کند.

سرمایه گذاری ارز دیجیتال این روزها دیگر به یک ترند تبدیل شده است. اگر شما هم تصمیم گرفتید بر روی ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید به شما پیشنهاد می کنیم با تیم مشاوره ی ارزهای دیجیتال «بینوست» تماس بگیرید.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید