شاید بتوان گفت پس از اینترنت، فناوری که زندگی ما انسان‌‌ها را دست خوش تغییرات بسیار زیادی کرده بلاک چین است. همان طور که می‌دانید بلاک چین برای اولین بار در سال 2008 توسط ساتوشی ناکاماتو به جهان معرفی شد. در آن زمان هیچ کس فکر نمی‌کرد این فناوری می‌تواند به این اندازه در زندگی ما انسان‌ها تغییرات ایجاد کند. کاربردهای فناوری بلاک چین طیف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود از اجاره‌ی ماشین گرفته تا انحصار ورثه توسط این فناوری می‌تواند متحول شود. به طور کلی در سری مقاله‌های « کاربرد بلاک چین»‌ شما را با 34 صنعت آشنا کردیم که بلاک چین می‌تواند آنها را به طور کامل متحول کند. 

این صنایع عبارتند از:

  1. بانک‌ها
  2. برنامه‌های پیام رسان‌
  3. صندوق‌های پوشش ریسک
  4. انتخابات
  5. هویت اینترنتی
  6. ایمنی زیرساخت‌های اینترنت
  7. برنامه‌های مسافربری
  8. تبلیغات اینترنتی
  9. صرافی‌های ارز دیجیتال
  10. در سیستم‌های آموزشی
  11. اینترنت اشیا
  12. فضای ذخیره‌سازی ابری
  13. رایانش ابری
  14. پیش بینی
  15. موسیقی و سرگرمی
  16. خرید و فروش سهم
  17. مشاور املاک
  18. بیمه
  19. سلامت و درمان
  20. مدیریت زنجیره تامین
  21.  مدیریت ورزشی
  22. کارت های هدیه و برنامه های تکریم مشتری
  23. اسناد عمومی و دولتی
  24. ردیابی اسلحه
  25. وصیت نامه ها و انحصار وراثت
  26. خرده فروشی
  27. امور خیریه
  28. سازمان های اجرای قانون
  29. منابع انسانی
  30. نظارت بر کسب و کار و مشاغل
  31. گزارش اعتبار
  32. تولیدات و چاپ سه بعدی
  33. اجاره و فروش خودرو
  34. مدیریت انرژی

حالا در ادامه‌ی کاربردهای فناوری بلاک چین شما را با 12 صنعت دیگر آشنا خواهیم کرد.پس اگر علاقه دارید که بدانید این تکنولوژی چگونه می‌تواند باعث تغییر زندگی روزمره‌ی ما شود در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین با توجه به اینکه بلاک چین یکی از مهم‌ترین اختراعات قرن بشر است. سرمایه‌گذاری بر روی این فناوری به نظر یک تصمیم عاقلانه و آینده‌دار می‌رسد. اگر به دنبال این هستید که بر روی بلاک چین سرمایه‌گذاری کنید، حتما با تیم مشاوره‌ی سرمایه‌گذاری بر روی بلاک چین و ارزهای دیجیتال «بینوست» تماس بگیرید. این تیم با تجربه‌ی طولانی که در بازارهای اقتصادی و ارزهای دیجیتال دارد می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین سرمایه‌گذاری را در این حوزه داشته باشید.

35- سرمایه­ گذاری جمعی

سرمایه گذازی جمعی یکی از کاربردهای فناوری بلاک چین است

صنعت سرمایه ­گذاری جمعی با دادن توانایی تامین سرمایه مستقیم برای سازندگان و کارآفرینان به حامیان( معروف به “متعهدان”)یا سرمایه ­گذاران حقیقی، در عرصه تشکیل سرمایه «بی ­واسطه» پدیدار شد و توازنی طبیعی با کاربردهای فناوری بلاک چین ایجاد کرد.

برای مثال فیلم BRAID اولین فیلم بلند بزرگی بود که بواسطه «فروش جمعی» توکن در بلاکچین اتریوم از طریق کمپین 1.7 میلیون دلاری خود در پلتفرم Weifund، تامین سرمایه کرد.

عرضه اولیه سکه(ICO) که شرکت­ ها در آن توکن­ های تحت پشتیبانی ارز دیجیتال  خود را به همان روشی که یک شرکت معامله­ شده عمومی سهام خود را می­فروشد، به فروش می‌گذارند نمونه دیگری از سرمایه­ گذاری جمعی بر بستر بلاک چین است. استارتاپ­ های نظیر OpenLedger این کار را امکان­‌پذیر می­کنند.

افراد حقیقی ممکن است به زودی با استفاده از «سرمایه­ گذاری جمعی» در املاک­ و مستغلات نیز سرمایه­ گذاری کنند: Real Estate Asset Ledger) REAL) سنگاپور قصد دارد برای تزریق نقدینگی و شفافیت بیشتر در سرمایه­ گذاری املاک از بلاک چین استفاده کند.

Pledgecamp یکی از رقبای Kickstarter و Indiegogo است که هدف آن افزایش شفافیت (از طریق قراردادهای هوشمند) و ارائه “بیمه پشتیبان” با غیرمتمرکز کردن این فرایند است. وقتی پروژ­ه­‌ها به سرمایه‌ی­ هدف می­رسند، پول به کیف ­پول  امنی که وجوه را تدریجی آزاد می­کند منتقل می­شوند. حامیان می­‌توانند چگونگی خرج شدن پولی که سرمایه‌­گذاری کرده­اند را مشاهده کرده و در مسیر پروژه ورود پیدا کنند، برای مثال درباره شروع فاز جدید توسعه­‌ها رای دهند.

36- ارز با پشتوانه کالا

ارز با پشتوانه کالا یکی از کاربردهای فناوری بلاک چین است

برخی از ارزهای دنیای واقعی توسط کالاهای فیزیکی اساسی که دارای ارزش ذاتی، مانند استاندارد طلا که اکنون از رده خارج شده، می ­باشند.

یک نمونه از ارزهای دارای پشتوانه کالایی DGX (متعلق به Digix) است. هر DGX معادل 1 گرم طلای واقعی، و هر شمش طلا که توکن DGX را پشتیبانی می­‌کند مورد تایید مردم است.

37- کتابخانه ها

با استفاده از فناوری بلاک چین می توان تغییر اساسی در مدیریت کتابخانه ها ایجاد کرد

دانشکده اطلاعات دانشگاه ایالتی سن­ خوزه در دسامبر سال 2017 از موسسه خدمات کتابخانه و موزه 100 هزار دلار کمک­ هزینه برای تامین بودجه پروژه ه­ای یک­ساله در زمینه بررسی پتانسیل فناوری بلاک چین برای خدمات اطلاعاتی دریافت کرد.

تاکنون موارد بالقوه استفاده از بلاک چین در کتابخانه‌­ها شامل کمک به کتابخانه­ ها در گسترش خدمات از طریق ایجاد یک بایگانی فراداده پیشرفته، توسعه پروتکلی برای پشتیبانی از مجموعه ­های مبتنی بر جامعه، و تسهیل مدیریت هرچه کارآمدتر حقوق دیجیتال می­باشد.

کارهای آلمان توجه مرکز فردای کتابخانه­‌های انجمن کتابخانه‌­های آمریکا (ALA) را به خود جلب کرده است. آن­ها با ALA بر روی پروژه یک کتاب شامل مطالعه  موردی کاربردهای فناوری بلاک چین بر کتابخانه ­ها و کارآمدی پروژه­ شان در آینده کار خواهند کرد.

38- انتشارات­

انتشارات با استفاده از فناوری های بلاک چین می تواند متحول شود

بلاک چین در صنعت انتشارات می­تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد؛ از ورود به این صنعت گرفته تا مدیریت حقوق و دزدی ادبی!

این صنعت در حال حاضر توسط عده کمی از ناشران اداره می­شود که ورود نویسندگان جدید و ناشناخته را سخت می­کند؛ اما اکنون پلتفرم‌­های جدیدی درحال ظهورند که زمین را برای بازی نویسندگان فراهم کرده و همکاری میان مولفان، ویراستاران، مترجمان، و ناشران را تقویت می­کند.

Authorship  نویسندگان را قادر می­ سازد اثر خود را در پلتفرم منتشر کنند. خوانندگان می­ توانند با استفاده از توکن  ­های Authorship) ATS)، ارز دیجیتال مبتنی بر اتریوم، کتاب­ ها را خریده و نویسندگان 90% حق ­التالیف­ ها را به ATS دریافت می­ کنند. نویسندگان می­توانند با مترجمان – که حق­ الزحمه آنان نیز به ATS پرداخت می­ شود- برای انتشار اثر خود به چند زبان کار کنند.

نویسندگان کپی­ رایت اثر خود را دارا هستند، بنابراین آزادند آن را منتشر و همه‌­جا پخش کنند. ناشران نیز می­ توانند برای پیدا کردن نویسندگان و چاپ کتابشان از پلتفرم Authorship استفاده کنند.

PageMajik یک سیستم مدیریت گردش کار است که برای تسهیل روند انتشار طراحی شده است. این سیستم کاتالوگی ایمن و متمرکز از تمام فایل­‌ها فراهم می­کند که برای گروه ­های نویسنده، ویراستار، و ناشر به راحتی قابل دسترسی­ ست. برای به حداقل رساندن خطاها می­توان نقش، حقوق، و وظایف هر شخص را پیش از استفاده از پلتفرم مشخص کرد. PageMajik در حال افزودن فناوری بلاک چین به نسخه بعدی سیستم گردش کار خود می­باشد.

39- ماهی­ گیری

ماهی گیری با استفاده از کاربردهای فناوری بلاک چین می تواند متحول شود

بین 20-30% ماهی­ هایی که در آمریکا فروخته می­شوند غیرقانونی صید شده‌­اند. به گزارش وال استریت ژورنال، ماهیگیری همچنین یکی از بزرگترین صنایع در جهان است که از کار اجباری استفاده می­کند. سیستم‌­های مبتنی بر بلاکچین می­توانند به ثبات، سازگاری با محیط­ زیست و سازگاری قانونی بیشتر این صنعت کمک کنند.

ثبت نوع و تعداد تورهای ماهیگیری روی بلاکچین به مقامات امکان بررسی آنکه “آیا قایق­ ها با همان تعداد توری که رفته‌­اند به بندر بازگشته‌­اند یا خیر” را می­دهد. همچنین از بلاک چین می­توان برای شناسایی و دنبال کردن خود ماهی­‌ها نیز استفاده کرد.

بنیاد جهانی طبیعت (WWF) در سال 2019 برای به کار گیری یک سیستم بلاک چین که محل، زمان و نوع صید ماهی را ثبت کند با ConsenSys  و SeaQuest Fiji وارد همکاری شد. سرانجام مشتریان می-توانند با اسکن یک کد QR در گوشی هوشمند خود ماهی را از “طعمه تا بشقاب خود” ردیابی کرده و خرید صید قانونی خود را تایید کنند.

40- عکاسی

عکاسی به کمک کابردهای فناوری بلاک چین می تواند تغییر کند

عکاسان در دنیای دیجیتال ما که دزدی تصویر غالبا با دو کلیک انجام می­شود برای دریافت حق ­الزحمه اثر خود بایستی سختی بکشند.

Kodak در CES سال 2018 از طرح خود برای راه ­اندازی ارز دیجیتال شخصی اش به نام(KODAKCoin) ، پرده برداشت تا به عکاسان اطمینان دهد که هزینه درخوری برای استفاده به آنان می­دهد. KODAKCoin توسط یک دفترکل بلاکچین و پلتفرم حقوق عکس KODAKOne، که عکاسان را قادر می­سازد کارهای جدید و قدیمی را کاملا امن ثبت کنند، پشتیبانی می­شود.

41- کمک ­های دولتی

کمک های دولتی به وسیله‌ی کاربردهای فناوری بلاک چین می توانند نظم بگیرند

اتخاذ بلاکچین می­تواند به ساده ­سازی سیستم کمک­ های دولتی عمومی که اغلب در دام بروکراسی اداری ­می­ افتند، کمک کند. برای مثال، برنامه جهانی غذا سازمان ملل (WFP) از بلاکچین برای توزیع کمک ­های انسانی میان پناهندگان به روشی مطمئن و خصوصی استفاده کرده است. از آنجایی که پناهندگان غالبا قادر به افتتاح حساب بانکی نیستند، WFP می­تواند با استفاده از بلاکچین و فناوری­‌های احراز هویت بیومتریک برای تایید و ثبت تراکنش­ها مستقیما برایشان کمک ارسال کند.

WFP در اردن اسکنرهای عنبیه چشمی را در فروشگاه­‌های موادغذایی داخل اردوگاه پناهندگان قرار داده که افراد نیازمند کمک برای مواد خوراکی را شناسایی می کند. تمام تراکنش‌­ها فورا در یک بلاکچین خصوصی ثبت شده و پرداخت به طور خودکار از حساب بلاکچین فرد انجام می­شود.

42- پخش فیلم

صنعت پخش فیلم نیز یکی  دیگر از کاربردهای فناوری بلاک چین است

پیش­ بینی می­ شود فیلم­ ها تا سال 2021 حدود 82% کل ترافیک اینترنت را تشکیل دهند. بلاک چین می ­تواند با غیرمتمرکز کردن کدگذاری ویدئو، ذخیره­‌سازی و توزیع محتوا به کاهش چشمگیر هزینه ترافیک آن کمک کند. این کار می ­تواند نتفلیکس، یوتیوب، و دیگر پلیرهای اکوسیستم پخش را کنار بزند.

شبکه VideoCoin در حال حاضر در تلاش است که تمرکز را بر هم زند. این شبکه غیرمتمرکز بستر ویدئو ابر (cloud) –کدگذاری، ذخیره­ سازی، و پخش- را به شکل یک بازار الگوریتمی همتا به همتا (P2P) ارائه می­دهد و بر روی بلاک چینی جدید که مشتریان برای اجاره این سرویس­ ها VideoCoin هزینه می­کنند، اجرا می ­شود.

Livepeer شبکه غیرمتمرکز دیگری­ست که کاربران را قادر می­ سازد فیلم­ های زنده خود را مستقیما با همتاهای خود به اشتراک بگذارند. کاربران با تبدیل کد فیلم خود می­توانند توکن­ Livepeer کسب کنند. Stream نیز یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است که به گویندگان خود اجازه داده توکن ­های Stream را مستقیما از طرفدارانشان بپذیرند و هدف آن «بازگرداندن تولیدکنندگان محتوا به عرصه قدرت» است.

43- بازی

یکی دیگر از کاربردهای فناوری بلاک چین در صنعت بازی است

صنعت بازی­ های آنلاین شاهد رشد فزاینده ­ایست و در حال حاضر با داشتن عناوین مطلوب برای برنده شدن، جوایز نقدی بزرگ، و حتی بازار سیاه، یک ورزش رقابتی به حساب می ­آیند.

فناوری بلاکچین گیمرها را قادر می­ سازد میدان­ های بزرگ­تری برای رقابت داشته، جایزه بگیرند، و در سراسر دنیای دیجیتال، سرمایه رد و بدل کنند. توکن­ های دیجیتال را می ­توان کاملا امن و بدون نیاز به­ شخص ثالث، از طریق بلاکچین با رمزارز معامله کرد.

گیمرها از طریق دفترکل بلاکچین می­توانند یک شخصیت کامل یا مجموعه مهارت­‌ها و اقلام را در سراسر دنیای دیجیتال استفاده کنند؛ این یعنی می‌­توانند بسیار سریع­‌تر جایزه گرفته و آن را از طریق یک منبع غیرمتمرکز معامله کنند.

این فرصت­ ها در حال پدیدار شدن هستند. پروژه Huntercoin یک اکوسیستم بازی­ است که گیمرها می ­توانند به رمزارز داخلی ( که در این مورد کوین HUG است) جایزه بگیرند. Unikoin Gold نیز برای شرط­بندی ورزشی و eSports می­باشد. پلتفرم ­های بازی با داشتن بستر بلاکچین می­ توانند معاملات شفاف­تر و ایمن­ تر پول را تسهیل کنند.

44- غذا و نوشیدنی

با استفاده از بلاک چین می توانید  مطمئن باشید که غذای شما به درستی به دست شما می رسد

از سالمونلا گرفته تا گوشت اسب – خطاهای بسیار زیادی در صنعت غذا و نوشیدنی پیش آمده است. تکنولوژی بلاک چین می­ تواند به تولیدکنندگان و توزیع­ کنندگان در پیشگیری از این خطاها کمک کند.

بلاک چین به عنوان یک دفترکل غیرمتمرکز که اطلاعات را ثبت، ذخیره و ردیابی می­کند راهی را برای نظارت بر زنجیره تامین غذا و پیگیری مشکلات ریشه­ ای آن فراهم می­ آورد. این فناوری به سود تولیدکننده، در جلوگیری از فرستادن اقلام مضر به توزیع­ کنندگان؛ خرده فروشان، در کم کردن یا پاسخ سریع­ تر و کارآمدتر به مرجوعی ­ها؛ و مشتری، در اعتماد به خرید است.

در صورت موافقت همه این طرفین، بلاک چین می­تواند بستری برای کمک به کاهش درخواست­های تعویض خوراکی­ ها، محصولات بدون مارک، و سردرگمی ­های منشاء مشکل باشد. برای مثال ردیابی­ مبتنی بر بلاک چین را می­توان به آسانی از طریق یک کد QR اعمال کرد که با اسکن کردن مسیر کامل محصول را تا سبد مصرف­ کننده نشان می­ دهد.

این روش اساسا نحوه کار پلتفرم Tattoo Wine شرکت Ernst & Young خواهد بود. اعضا می­توانند کد QR روی بسته یا بطری شراب را برای ردیابی آن از انگور به جام خود اسکن کنند.

45-  مسافرت هوایی

یکی دیگر از کاربردهای فناوری بلاک چین در هواپیماسازی است

به اطلاعاتی که برای رزرو پرواز نیاز است فکر کنید: نام، تاریخ تولد، شماره کارت اعتباری، جزئیات مهاجرت، مقصدها، و بسته به روش رزرو پرواز گاهی اطلاعات هتل یا ماشین اجاره­ ای!

به کار گیری فناوری بلاک چین برای محافظت و تطبیق این اطلاعات می­تواند سفر را ایمن ­تر و مسافر را راحت ­تر کند. تبدیل بلیط فیزیکی به توکن دیجیتال لایه جدیدی از امنیت را فراهم می­ آورد. استفاده از یک قرارداد هوشمند به عنوان بخشی از توکن بلیط می ­تواند به هواپیمایی ­ها در کنترل و استفاده از بلیط ­ها برای ارائه تجربه‌ ­ای معتبر به مشتریان، همچنین ایجاد گزارش­ های دقیق ­تر از تعمیر و نگهداری هوایپما، جلوگیری از رزرو بیش از حد، و… کمک کند.

هواپیمایی­‌ها بخش­‌هایی هستند که فناوری بلاکچین در حال حاضر نیز در آن اجرا شده است.هواپیمایی­ های سنگاپور اخیرا استفاده از KrisPay، کیف ­پول دیجیتالی که بر بستر بلاکچین ساخته شده و مسافت­ های زیاد را به رمزارز تبدیل می­کند و می­توان با شرکای تجاری از آن استفاده کرد، را آغاز کرده‌­ا‌ند. این برنامه به پروازهای مکرر بلافاصله پاداش داده و آن­ها می­توانند از امتیازات خود  فقط برای پروازهای اضافی که برای خریدهای مختلف استفاده کنند.

 46- محصول و کشاورزی

کشاورزی با استفاده از صنعت بلاک چین در حال تغییر است

بلاک چین فرای جنبه ­های ایمنی و ردیابی که در زمینه صنعت غذا و نوشیدنی بدان پرداخته شد، پتانسیل کمک به تکامل فضای کشاورزی را نیز دارد. یک سیستم بلاکچین می ­تواند معاملات، گسترش بازار، و محاسبات مختص محصول را بهبود بخشد.

بلاک چین در کشاورزی می­تواند میان تاجرانی که ممکن است شناختی از یکدیگر نداشته باشند درجه ­ای از اعتماد ایجاد کرده و امکان گسترش بازار و ایجاد رقابت سالم میان فروشندگان را فراهم می­کند.

کمپانی AgriDigital در حال حاضر از تکنولوژی بلاکچین برای دیجیتالی کردن خرید، فروش، و ذخیره غلات استفاده می­ کند و قصد دارد کالاهای دیگر را نیز اضافه کند؛ این شرکت روابط مدیریت­ شده کشاورزان به معامله­ گران سهام را متمرکز و ایمن می­سازد.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید