زنجیره تامین شرکت های بزرگ و کاربردبلاک چین(blockchain) در آنها

زنجیره تامین شبکه ای از افراد و شبکه ها است که سبب می گردد یک محصول در نقطه ای از جهان ساخته شود و هزاران مایل را طی کند و در اختیار مشتری قرار بگیرد. بین این دو نقطه ده ها مبادله، توافقنامه گمرکی، واسطه و هدایت کننده داده،  وجود دارد. به همین دلیل، بی نظمی ها، خطاها وگمشدن محصولات  اغلب رخ می دهد.  بلاک چین(blockchain) می‌تواند به رفع برخی از مشکلات زنجیره تامین کمک کند.

ما در اینجا پنج شرکت را مطرح می کنیم که با استفاده از بلاک چین(blockchain)   توانسته‌اند بزرگترین چالش های موجود در برابر زنجیره تامین را حل کنند.  به شما توضیح خواهیم داد که چگونه شرکت هایی مانند Eximchain، Provenance، Everledger، Arc-Net و BitGive از بلاک چین(blockchain) برای تغییر چگونگی عملکرد زنجیره های تأمین خود استفاده می‌کنند.

بلاکچین به عنوان یک راه حل مناسب برای حل مشکلات زنجیره‌ی تامین به حساب می‌آید.

کمک به شرکت های وارد کننده و صادر کننده برای ایجاد اعتبار بهتر با Eximchain

کمک به شرکت های وارد کننده و صادر کننده برای ایجاد اعتبار بهتر با Eximchain

هنگامی که شرکت ها در زنجیره های تأمین سرمایه گذاری می‌کنند، راندمان آن زنجیره‌ها بالاتر می‌رود، ضایعات کاهش می‌یابد و هزینه حمل و نقل ارزان‌تر می شود. با این حال، تامین مالی زنجیره تامین به طور سنتی دشوار است، به خصوص در زنجیره‌های تأمینی که از مرزها عبور کرده و چندین شرکت را درگیر می کند. به نظر شما چگونه می‌توان بازیگران بد در زنجیره‌ی تامین را شناسایی کرد؟ درست در همین جاست که  Eximchain به میان می‌آید.

این پروژه که در آزمایشگاه Media MIT توسعه یافته است، Eximchain از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند و به صادرکنندگان و واردکنندگان کمک می‌کند تا اعتبار به دست آورند و از این اعتبار در تریدهای بین المللی بهره ببرند.

این  پروژه ابزارهایی برای شرکت‌ها فراهم کرده است که  شرکت‌ها از این ابزارها استفاده می‌کنند تا  اعتبار خود را بهبود و هزینه های مالی را کاهش دهند، همچنین این ابزار ردیابی و مدیریت موجودی را آسان‌تر می کند.

در آینده‌، بازیگران زنجیره تامین می توانند اعتبار ویژه خود را به شرکت هایی که به دنبال ارسال کالا در سراسر جهان هستند نشان دهند و به این شرکت‌ها کمک کنند تا کالاهای خود را در هر زمانی ردیابی کنند.

گواهینامه‌های دیجیتالی محصولات فیزیکی با Provenance

مصرف کننده محصولاتی مانند مواد غذایی و پوشاک برای تأیید اخلاق یک شرکت و همچنین تأیید منشأ محصولات، به گواهینامه های شخص ثالث تکیه می‌کنند، اما شرکت‌هایی که گواهینامه‌های اخلاقی صادر می‌کنند، مانند Fairtrade  اخیرا با انتقادهای زیادی روبرو شده‌ است.

سوپر مارکت هایی مانند Sainsbury در انگلستان و Tesco به دنبال این هستند تا استانداردهای ساخت خود را بر روی محصولات برچسب بزنند و Fairtrade را کنار بگذارند. این اتفاقات باعث سردرگمی خریداران خواهد شد.  اینجاست که Provenance به میان می‌آید.

این پروژه از فناوری بلاک چین برای ایجاد ردپای دیجیتالی کالاهایی استفاده می کند که مصرف کنندگان بتوانند با آنها در تعامل باشند.

به عنوان مثال با FairFood همکاری کردند که راهی برای مصرف کنندگان ایجاد نمایند تا چگونگی پرداخت به کارگران به طور دقیق رصد شود. این پروژه به برنامه‌های صدور گواهینامه کمک می‌کند. در حقیقت با استفاده از این گواهینامه می‌توان  استانداردها و رویه های عادلانه‌تری برای کارگران در قرن بیست و یکم ایجاد کرد.

همچنین اگر می‌خواهید در مورد تاثیرات بلاک چین بر روی صنعت حمل و نقل بیشتر بدانید می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

صنعت الماس با زنجیره تامین مشکلات اساس دارد اما بلاک چین(blockchain) می تواند این مشکلات را حل کند.

پیگیری از طریق Everledger

صنعت الماس با زنجیره تامین مشکلات اساسی دارد.: الماس های به سرقت رفته و یا درگیری در میان صدها هزار نفری که در سطح جهانی الماس ها بین آنها رد و بدل و خریداری می گردد.

در حقیقت الماس های جعلی حدود 2 میلیارد دلار به صنعت بیمه ضرر زده است. اینجاست که Everledger وارد می شود.

این استارتاپ جزئیات بیش از یک میلیون الماس را که دارای شناسنامه معتبر هستند ذخیره نموده است. این سیستم 40 نقطه از داده های منحصر به فرد را در هر سنگ دنبال می کند تا یک اثر انگشت دیجیتالی از هر سنگ ایجاد کند.

همانطور که هر الماس دست به دست می شود ، سابقه آن الماس نیز به روز می شود. این به تریدرها و بیمه گرها کمک می کند تا جواهرات را رصد کنند و الماس های مسروقه را کشف کنند و از ورود الماس ها با اسناد جعلی به زنجیره تامین جلوگیری کنند.

جلوگیری از تقلب در محصولات غذایی با Arc-net

تقلب غذایی وقتی رخ می دهد که محصولات به عمد رقیق، دستکاری و یا با یک محصول جعلی تعویض گردد. تخمین زده می شود که کلاهبرداری مواد غذایی برای صنعت مواد غذایی و آشامیدنی انگلیس ضرر 11 میلیارد پوندی در سال داشته باشد.

  Arc-net با استفاده از بلاک چین در حل این مشکل کمک می کند.

آنها پلتفرم‌هایی را ایجاد کرده اند که به تولید کنندگان مواد غذایی اجازه می دهد محصولات را هنگام ورود و حرکت از طریق زنجیره غذایی ردیابی و شناسایی کنند.

حتی کار تا آنجا پیش رفته است که اولین آبجو جهان بر روی بلاک چین(blockchain) در حال فعالیت است.

با هماهنگی ایرلند  Craft Beers، هر بطری آبجوی جدید دارای یک کد QR است که به این شرکت و مشتریانش امکان می دهد تا هر بطری را از کارخانه آبجو و شبکه تامین کننده ردیابی کنند.

کمک های خیرخواهانه شفاف تر با BitGive

هنگامی که به موسسات خیریه کمک می کنیم اغلب نمی دانید که آن پول صرف چه چیزی می گردد. اخیراً پس از یک سلسله رسوایی های مالی،  اعتماد به موسسات خیریه به خصوص در انگلیس به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

 BitGive یک پلتفرم غیرانتفاعی است که برای گرفتن کمک مالی و به توضیح دادن به اهدا کنندگان که دقیقا کمک‌های مالی آنها صرف چه مواردی می‌شود

این اولین بار  است که به اهدا کنندگان اجازه داده می‌شود که از طریق بیت‌کوین کمک مالی انجام دهند .پس از تامین بودجه این پروژه، اهدا کنندگان می توانند ببینند که پول آنها در کجا و به چه دلیل استفاده می شود. اگر وجوه بیت کوین به یک ارز محلی تبدیل شود، اطلاعات تراکنش دیجیتالی به پلتفرم GiveTrack منتقل می‌شود تا نشان دهد که این پول در چه زمینه ای استفاده شده است. وضعیت پروژه نیز توسط موسسات غیرانتفاعی ردیابی می شود. با پیشرفت یک پروژه،BitGive  اطلاعات را نمایش می‌دهد و به اهداکنندگان این امکان را می دهد تا ببینند یک پروژه تا اتمام چه راهی را طی می کند.

بینوست می تواند به شما در مورد سرمایه گذاری در بلاک چین(blockchain) کمک کند.

آینده زنجیره تامین به وسیله‌ی بلاک چین(blockchain)

در زنجیره های تأمین با به کارگیری بلاک چین(blockchain) برخی از بزرگترین نوآوری ها مشاهده شده است.

 Maersk بزرگترین شرکت حمل و نقل جهان اخیراً با IBM همکاری کرده است تا بخش بزرگی از عملیات حمل و نقل خود را که از چین خارج می شود با بلاک چین اجرا نماید.

در آزمایشات اولیه ، این غول حمل و نقل دریافت که آنها می توانند روند استفاده از کالاها در سطح جهان را 15٪ با استفاده از blockchain سرعت بخشند.

هنگامی که بزرگترین شرکت حمل و نقل در جهان تصمیم به استفاده از بلاک چین گرفته است، می توانید مطمئن باشید که دیگران هم به زودی از این پیروی خواهند کرد.

به طور کلی اگر به دنبال سرمایه گذاری کردن بر روی بلاک چین(blockchain) هستید اما نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم با تیم مشاوره بینوست در خصوص سرمایه گذاری بر بلاک چین تماس بگیرید این تیم می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین سرمایه گذاری را با توجه به سرمایه‌ی خود داشته باشید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید