چرا شما به کیف‌پول بیت‌کوین نیاز دارید

از آنجایی که بیت‌کوین یک ارز دیجیتالی است و هیچ شکل و یا فرمی ندارد پس به صورت فیزیکی نمی‌توان آن را ذخیره کرد. در عوض شما برای نگه داری این ارز نیاز به یک کلید مخصوص به خود دارید، این کلید برای دسترسی شما به آدرس عمومی بیت‌کوین و امضای اختصاصی شما در تراکنش‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که این کلید شما را به بیت‌کوین‌هایی که ذخیره کردید وصل می‌کند پس در نگه‌داری آن باید دقت لازم را داشته باشید و آن را در امنیت کامل نگه‌داری کنید. در حقیقت شما این ارز دیجیتالی را در یک کیف‌پول بیت‌کوین نگه‌داری می‌کنید.

ترکیبی از کلید عمومی گیرنده و امضای خصوصی شما یک تراکنش را در شبکه کامل خواهد کرد. انواع مختلفی از کیف پول های بیت کوین وجود دارد که به نیازهای مختلفی می پردازند و از نظر امنیت ، راحتی ، دسترسی و غیره متفاوت هستند. در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با انواع کیف‌پول بیت‌کوین آشنا کنیم و شما براساس نیازی که دارید یکی از این کیف پول‌ها را می‌توانید انتخاب کنید

انواع کیف‌پول

  1. کاغذی(Paper)کیف پول کاغذی در حقیقت سندی است که شامل آدرس عمومی برای دریافت بیت‌کوین و یک کلید اختصاصی است که امکان دخیره کردن، خرج کردن و انتقال این ارز دیجیتالی را برای شما ممکن می‌سازد. کیف پول‌های کاغذی اغلب به شکل کدهای QR چاپ می شوند تا بتوان به سرعت آنها را اسکن کرده و کلیدها را به کیف پول نرم افزاری اضافه کنید این کار باعث افزایش سرعت در تراکنش‌های درون شبکه‌ای می‌شود ( این کار درست مثل کارت به کارت کردن است که شما یک شماره کارت عمومی دارید که برای واریز پول آن را در اختیار هرکسی قرار می‌دهید اما به هنگام برداشت پول علاوه بر شماره کارت باید رمز کارت، رمز دوم و.. را بدانید).یک کیف پول کاغذی با استفاده از سرویس هایی مانند BitAddress یا Bitcoinpaperwallet ایجاد می شود و به کاربران امکان می دهد یک آدرس بیت کوین با شماره‌های تصادفی با کلید خصوصی(رمز اختصاصی) ایجاد کنند. سپس کلیدهای تولید شده می توانند چاپ شوند، این چاپ می‌تواند مقاوم در برابر گرما و یا به صورت هولوگرامی باشد. مهم‌ترین مزیت کیف پول کاغذی این است که کلیدها به صورت آفلاین ذخیره می شوند و همین امر باعث می شود تا در برابر حملات هکرها از جمله بدافزارهایی(نرم افزارهای مخربی که به وسیله‌ی هکرها کنترل می‌شوند و می‌تواند به اطلاعات شخص دارنده موبایل دسترسی پیدا کند) که می توانند کلید کاربر را پیدا کنند در امان بماند.هرچندبا این  وجود، برخی از اقدامات احتیاطی هنگام ایجاد این نوع کیف پول هنوز هم باید انجام شود. قبل از تولید کیف پول کاغذی ، باید مطمئن شوید تنها هستید و کسی شما را  تماشا نمی‌کند( البته دلیل این حرف پنهانی انجام دادن این کار نیست، بلکه اگر کسی به رمز ورود شما دسترسی یابد می‌تواند تمام بیت‌کوین‌های شما را بدزد و در غیر این صورت شما از هیچ‌کس جزء عدم دقت خود نمی‌توانید شکایت کنید).برای جلوگیری از هرگونه جاسوسی بر فعالیت‌های شما ، توصیه می شود از یک سیستم عامل پاک مانند Ubuntu که در حال اجرا از روی یو اس بی(USB) یا دی‌وی دی (DVD) است، استفاده کنید. علاوه بر این پس از ساخته شدن کیف پول کاغذی، کد وب سایت باید بتواند به صورت آفلاین اجرا شود ، این موضوع به شما امکان می دهد قبل از تولید کلیدها (کلید عمومی و امضای اختصاصی)، از اینترنت جدا شوید. در آخر برای چاپ کیف‌پول‌تان، از چاپگری که به شبکه وصل نشده باشد، استفاده کنید.

    علاوه براین باید این نکته را به خاطر داشته باشید کاغذی که در انتهای ساخت این نوع کیف‌پول چاپ می‌کنید، یک کاغذ باارزش است که اطلاعات شخصی حساب شما در آن ذکر شده، پس باید در نگه‌داری و حفظ این کاغذ بسیار دقت داشته باشید. به عنوان مثال ، توصیه می شود آن را در یک کیسه پلاستیکی بسته شده قرار دهید و آن را در جای خشک و ایمن نگهداری کنید تا از خیس شدن،فرسوده شدن و پاره شدن این کیف‌پول کاغذی جلوگیری شود.

    برخی از افراد ترجیح می‌دهند این کاغذ با ارزش را لمینت کرده و در گاو صندوق نگه‌داری کنند.

    یکی از انواع کیف‌پول بیت‌کوین کاغذی است.

  2. موبایل(Mobile)برای کسانی که به‌طور روزمره از بیت کوین استفاده می کنند، به وسیله این ارز دیجیتالی خرید می‌کنند و یا به صورت نفر به نفر تبادل بیت‌کوین انجام می‌دهند، داشتن یک کیف‌پول موبایل برای بیت‌کوین یک امر ضروری است. این نوع کیف‌پول مانند یک نرم‌افزار در گوشی هوشمند شماست، از ویژگی‌های آن می‌توان به: ذخیره کردن کلیدهای خصوصی و امکان پرداخت خریدهای انجام شده از طریق تلفن همراه اشاره کرد.علاوه بر این برخی از این نرم‌افزارها امکان برقراری ارتباط با افراد دیگر درون شبکه را در اختیار شما می‌گذارد، برای برقراری ارتباط تنها کافی‌ است بر روی موبایل‌تان ضربه بزنید بدون اینکه نیازی باشد اطلاعات خاصی وارد کنید. هر مشتری در شبکه بیت کوین نیاز نیاز دارد به دفترچه حساب کلی این شبکه یعنی بلاک‌چین دسترسی داشته باشد، همان‌طور که می‌دانید این دفترچه به‌طور مداوم در حال رشد است و به چندین گیگابایت حافظه نیاز دارد. به همین دلیل کیف‌پول‌های نرم افزاری  از فناوری تایید پرداخت آسان بهره می‌برند.آنها فقط با زیرمجموعه‌ی کوچک blockchain کار می کنند ، با تکیه بر گره های قابل اعتماد در شبکه بیت کوین برای اطمینان از داشتن اطلاعات صحیح.کیف‌پول موبایل علی‌رغم این‌که یک راه حل مناسب برای ذخیره بیت کوین به حساب می‌آید اما مستعد حملات هکرها نیز است . علاوه بر این، اگر شخصی بتواند به تلفن همراه شما دسترسی پیدا کند، شما به‌راحتی می توانید کنترل کیف پول خود را از دست دهید. تعداد زیادی از برنامه های کیف پول بیت‌کوین برای گوشی‌های دارای سیستم عامل Android وجود دارد. اپل در فوریه سال 2014 کیف پول های بیت کوین را در فروشگاه اپلیکیشن خود ممنوع اعلام کرد اما تصمیم خود را چند ماه بعد تغییر داد.
  3. وب(web)کیف پول‌های وب کلیدهای خصوصی شما را برروی یک سرور ذخیره می کنند که دائماً به‌صورت آنلاین و توسط شخص سوم کنترل می شود.سرویس های مختلف ویژگی های متفاوتی ارائه می دهند که برخی از آنها می توانند به کیف پول‌های تلفن همراه و دسک تاپ متصل شوند  و آدرس هایی که در آنها ذخیره شده را در دستگاه موردنظر شما تکرار کنند( مثلا اگر شما یک کیف‌پول موبایل داشته باشید و درآن کلید عمومی بیش از 10 کاربر را دارید، به هنگام استفاده از کیف‌پول وب شما می‌توانید تمام این ده کلید عمومی را بازیابی کنید و نیازی به دوباره وارد کردن آنها نیست).دقیقا مانند کیف پول‌های موبایل، کیف پول‌های الکترونیکی به کاربران خود این امکان را می دهند که از طریق دستگاه‌های متصل به اینترنت ، به ارز دیجیتالی خود دسترسی پیدا کنند. این نوع کیف‌پول اگر به درستی محافظت نشود ، وب‌سایت‌هایی که کیف‌پول الکترونیکی را اداره می کنند ممکن است به کلیدهای خصوصی شما دسترسی پیدا کنند، بنابراین کنترل کامل ارز دیجیتالی شما را به دست آورند. علاوه بر این، برخی از کیف پول‌های الکترونیکی در صرافی ها فعالیت می کنند و مواردی ازجمله: استفاده از بودجه کاربران و جلوگیری از انتقال پول در آنها دیده شده است.
  4. دسکتاپ(Desktop)                                                                                                                                                          این نوع کیف‌پول در کامپیوتر شما دانلود و نصب می شوند و کلیدهای خصوصی شما را بر روی هارد کامپیوترتان ذخیره می‌شود. با این اوصاف ، آنها از کیف پول های آنلاین و تلفن همراه ایمن تر هستند ، زیرا اطلاعات کیف‌پول شما در اختیار شخص سومی گذاشته نخواهد شد، به همین دلیل سرقت از آنها سخت تر است. این کیف‌پول هنوز به اینترنت متصل است که باعث می شود از امنیت کمتری برخوردار باشد. با این حال، کیف پول های دسک‌تاپ برای کسانی که مقادیر کمی بیت کوین را از طریق کامپیوترهایشان تراکنش می کنند، یک راه حل عالی است.
    انواع مختلفی از کیف پول های رومیزی وجود دارد که نیازهای مختلفی را برآورده می کنند. برخی به امنیت توجه می کنند ، برخی به ناشناس بودن و غیره.
  5. سخت افزاری(Hardware)کیف پول سخت افزاری نوع منحصر به فردی از کیف پول بیت کوین است که کلیدهای خصوصی کاربر را در یک دستگاه سخت افزاری ایمن ذخیره می کند. این امن ترین روش برای ذخیره هر مقدار بیت کوین است. تاکنون هیچ حادثه تایید شده دزدی پول از یک کیف پول سخت افزاری وجود نداشته است. برخلاف کیف‌پول‌های کاغذی که در مواقعی جوابگو نیستند و کاربر مجبور به استفاده از کیف‌پول نرم‌افزاری می‌شود. کیف‌پول سخت‌افزاری تمام نیازهای کاربر را پاسخگوست و به صورت ایمن و تعاملی می‌توان از آن استفاده کرد.علاوه بر این، کیف‌پول سخت‌افزاری از حمله‌ی ویروسی در امان است، تراکنش ارزهای ذخیره شده تنها از طریق یک صفحه‌ی ساده نخواهد بود(دزدی کردن بسیار دشوارتر می‌شود) هم‌چنین در اکثر موارد کدهای بخش نرم‌افزاری این نوع کیف‌پول سوروس باز است و این امکان را به کاربر می‌دهد تا از طریق این کدها فعالیت کیف‌پول را چک کند.برخی از کیف پول های سخت افزاری حتی دارای صفحه نمایش هستند این موضوع  باعث افزایش امنیت می‌شود، زیرا می توان از آنها برای تأیید و نمایش جزئیات مهم کیف پول استفاده کرد.

    به عنوان مثال از این صفحه می توان برای تولید یک رمز عبور پیچیده‌تر استفاده کرد و یا به هنگام تراکنش برای تأیید مبلغ و آدرس پرداختی می‌توان از صفحه نمایش استفاده کرد.

                                                                                                             

کیف‌پول بیت‌کوین

کیف‌پول بیت‌کوین و امنیت:

  • مشکلات احتمالی:
  • بدافزار و یا نرم افزارهای مخرب می توانند هارد دیسک شما را اسکن کرده و کلیدهای خصوصی کیف‌پول بیت‌کوین شما را پیدا کنند. چند ثانیه بعد ، تمام بیت کوین های شما می توانند ناپدید شوند.
  • یک هکر می‌تواند تمام فایل‌های موجود در هارد دیسک شما را رمزگذاری کند. پس از آن می‌تواند تمام لینک‌ها به کیف‌پول شما را پیدا کند،سپس مقدار ارز دیجیتالی شما را متوجه شود و با رمزگشایی هارددیسک شما تمام بیت‌کوین‌هایی که دارید را از دست شما خارج کند.
  • در صورتی که کیف پول شما به یک صرافی متصل باشد، ممکن است از پول شما برای فعالیت‌هایش استفاده کند.
  • ممکن است تلفن همراه و یا کامپیوتری که کیف‌پولتان بر روی آن نصب است را گم کنید.

  • چند نصیحت:
  • از کیف‌پول‌هایی که برای استفاده از آنها باید به اینترنت متصل شد دوری کنید.
  • همیشه محتاط باشید و همه چیز را بررسی کنید.همان‌طور که به هنگام خرید اینترنتی درگاه شاپرک را چندین بار باید چک کنید این کار را در مورد کیف پول بیت‌کوینی نیز باید رعایت شود.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید