یونی سواپ یک نوع صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. البته پیش از اینکه این صرافی فعالیتش را آغاز کند، صرافی‌های غیرمتمرکز از طراحی کاربری بسیار بدی برخوردار بودند و حجم معاملاتی که در این نوع صرافی‌ها انجام می‌شد بسیار پایین بود؛ به همین دلیل صرافی‌های غیرمتمرکز طرفداران زیادی نداشتند. اما صرافی Uniswap همه چیز را تغییر داد و فقط طی چند سال توانست حریف اصلی برای صرافی‌های متمرکز مانند بایننس شود. اما صرافی یونی سواپ چیست و چگونه به چنین موفقیتی رسید؟
برای اطلاعات بیشتر در مورد این صرافی در این مقاله از بینوست با ما همراه باشید.

یونی سواپ چیست؟

یونی سواپ پروتکل متن باز است. یعنی تمام افراد می‌توانند به کدهایی که این برنامه توسط آن نوشته شده دسترسی داشته باشند. یونی سواپ یکی از پروتکل‌هایی است که بر روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود و به افرادی که در این بلاکچین فعالیت می‌کنند اجازه داده می‌شود تا در صرافی Uniswap تریدهای خود را انجام دهند. صرافی یونی سواپ از هر توکن دیجیتالی که با استاندارد اتریوم به نام ERC-20 مطابق است، پشتیبانی می‌کند.

Uniswap یک صرافی غیرمتمرکز است. بدین معنا که مالک آن یک نهاد مرکزی نیست. رمزارز و توکن بومی این صرافی هم یونی سواپ نام دارد و نمادش UNI است. یونی سواپ به کاربران امکان می‌دهد که بدون حضور شخص ثالث رمزارزها را ترید و معامله کنند. در این صرافی به اجازه و مجوز نیاز نیست و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین یونی سواپ نمی‌تواند دسترسی را به انتخاب خود محدود کند.

در یونی سواپ از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود که به عنوان بازارساز خودکار عمل می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید شما پس از ترید کردن در صرافی‌های سنتی ارزهای دیجیتال مجبور به پرداخت کارمزد هستید، اما در صرافی Uniswap همه چیز متفاوت است. شما در این صرافی به جای اینکه به خود صرافی متمرکز کارمزد بپردازید، این کارمزد را به اعضای فراهم کننده لیکوئیدتی (Liquidity Providers) یا همان LPها پرداخت خواهید کرد. در حقیقت این افراد با ذخیره کردن دارایی دیجیتال خود در این صرافی به فعالیت یونی سواپ کمک می‌کنند.

Uniswap چگونه کار می‌کند؟

پس از موضوع یونی سواپ چیست، نوبت به نحوه عملکرد یونی سواپ می‌رسد. صرافی Uniswap برای این که ترید ارزهای دیجیتال را آسان‌تر کند، قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین را به کار می‌برد. در این صرافی جفت‌های ارز دیجیتال از طریق استخرهای نقدینگی مبادله می‌شوند.

بلاکچین یونی سواپ که همچون دفتر کل الکترونیکی است، مدام به روز می‌شود تا تریدهای کاربران Uniswap را نشان دهد. این صرافی در نبود قدرتی مرکزی به عنوان بازارسازی خودکار عمل می‌کند.

کاربران Uniswap می‌توانند به روش‌های زیر در این صرافی غیرمتمرکز فعالیت کنند:

  • بازارهای جدید ایجاد کنند: کاربران با استفاده از قراردادهای هوشمند برای تبادل جفت‌های ارزی جدید، بازارهای جدیدی می‌سازند.
  • دارایی‌ها را در بازارهای موجود مبادله کنند: کاربران می‌توانند در همین بازارهای موجود، دارایی‌های خود را مبادله کنند.
  • نقدینگی را تأمین کرده و پاداش به دست آورند: کاربران می‌توانند با استیکینگ نقدینگی را تأمین کرده یعنی موافقت کنند که دارایی‌های دیجیتال خود را ترید نکنند یا نفروشند. افرادی که در صرافی Uniswap ارزهای دیجتال خود را استیک می‌کنند به عنوان پاداش توکن UNI دریافت می‌کنند.
  • در حاکمیت یونی سواپ شرکت کنند: دارندگان توکن UNI قدرت پیدا می‌کنند تا در پلتفرم یونی سواپ حکمرانی کنند. آنها براساس توکن‌های خود حق رأی خواهند داشت.

برای حضور در شبکه یونی سواپ به یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب احتیاج دارید. همچنین چون پلتفرم اتریوم برای پردازش تراکنش‌های یونی سواپ کارمزد دریافت می‌کند، برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها به اتر نیاز دارید.

تاریخچه صرافی Uniswap

صرافی Uniswap از سال 2018 فعالیتش را آغاز کرده است و در این مدت کوتاه توانسته به یک صرافی بسیار محبوب کاربران تبدیل شود. حتی این صرافی توانست یک میلیون دلار از صندوق پوشش ریسک پارادایم را به دست آورد.

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد یونی سواپ بدانید به شما پیشنهاد می‌کنیم که ویدیوی زیر را ببینید.

در این ویدیو خواهید دید:

  • تاریخچه‌ی یونی سواپ
  • یونی سواپ چیست؟
  • نحوه فعالیت یونی سواپ چیست؟
  • آینده‌ی این Uniswap چگونه خواهد بود؟

مزایا و معایب صرافی Uniswap

از مزیت‌های یونی سواپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبادله بسیاری از ارزهای دیجیتال را به صورت غیرمتمرکز فراهم می‌کند.
  • قراردادهای هوشمند باعث می‌شوند که دارایی‌ها به صورت ارزان‌تر و کارآمدتر ترید شوند.
  • کاربران یونی سواپ پس از این که با نفروختن و ترید رمزارز موافقت کردند، می‌توانند UNI به دست آورند.
  • حاکمیت غیرمتمرکز پلتفرم یونی سواپ به همه امکان شرکت در این پلتفرم را می‌دهد.

از معایب Uniswap هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یونی سواپ تنها از مبادله رمزارزهایی پشتیبانی می‌کند که با بلاکچین اتریوم سازگار هستند.
  • کاربران برای پرداخت تراکنش‌ها حتما باید اتر داشته باشند.
  • برای استفاده از صرافی غیرمتمرکز باید کیف پولی سازگار با آن را انتخاب کنید.

تفاوت یونی سواپ و پنکیک سواپ

یونی سواپ و پنکیک سواپ هر دو صرافی غیرمتمرکز هستند اما تفاوت‌هایی با هم دارند. هر کدام از آنها بر بلاکچین متفاوتی اجرا می‌شوند. Uniswap از بلاکچین اتریوم و پنکیک سواپ از بایننس اسمارت چین استفاده می‌کند. به علاوه اینکه یونی سواپ از توکن‌های مطابق استاندارد ERC-20 و سازگار با اتریوم و پنکیک سواپ از توکن‌های مطابق با استاندارد BEP-20 پشتیبانی می‌کند.

چگونه در یونی سواپ سرمایه‌گذاری کنم؟

با خرید UNI می‌توانید در یونی سواپ سرمایه‌گذاری کنید. همچنین می‌توانید UNI را بااستفاده از رمزارز دیگری مانند اتریوم از صرافی Uniswap بخرید. راحت‌ترین کار برای خریدن UNI استفاده از صرافی متمرکز است.

کدام کیف پول‌ها با Uniswap سازگار هستند؟

توکن UNI با بسیاری از کیف پول‌های ارز دیجیتال سازگار است. از جمله کیف پول‌های سازگار با UNI می‌توان به کوین بیس، متامسک و تراست والت اشاره کرد. لجر نانو و ترزور هم کیف پول‌های سخت‌افزاری سازگار با یونی سواپ هستند.

آیا ممکن است صرافی Uniswap هک شود؟

Uniswap از صرافی‌های غیرمتمرکزی است که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند و امن است. اگرچه ممکن است قراردادهای هوشمند هک شوند اما قراردادهای هوشمند یونی سواپ غیرقابل تغییر هستند. البته در سال 2019 یونی سواپ با نقض امنیتی رو به رو شد که به 340 هزار دلار ضرر منجر شد.

سخن پایانی
اگر در مورد نحوه سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال سوال و یا مشکلی دارید می‌توانید برای مشاوره سرمایه گذاری ارز دیجیتال «بینوست»‌ درخواست خود را ثبت کنید. همچنین اگر در مورد صرافی Uniswap نظر یا سوالی دارید، در بخش نظرات پاسخگوی شما خواهیم بود.

دسته بندی شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید