همان طور که در بخش اول این مقاله به شما توضیح دادیم برای اینکه متوجه شوید که یک ارز دیجیتال سودآوری دارد و یا خیر باید آن ارز را از نظر بنیادی تجزیه و تحلیل کنید. همچنین به شما توضیح دادیم که به طور کلی 25 نکته برای چک لیست تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال وجود دارد. شما برای اینکه سودآور بودن و یا ضررده بودن یک پروژه‌ را متوجه شوید باید براساس این چک لیستی که به شما ارائه دادیم آن را برررسی کنید و در نهایت تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید برروی آن پروژه سرمایه‌گذاری کنید و یا خیر. در مقاله‌ی قبل  5 نکته که در چک لیست تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال باید بررسی شود را به شما توضیح دادیم. این نکات عبارتند از:

  1. HYPE (مطرح)
  2. LEGALITIES (قانونی)
  3. TEAM (تیم)
  4. JUSTIFICATION (توجیه پذیری)
  5. TENETS (اصول)

حالا نوبت به آن می‌رسد تا در مورد سایر نکاتی که در چک لیست تجزیه و تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال باید بررسی شود به شما توضیحاتی بدهیم. پس برای آشنایی با این چک لیست در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

  1. LAUNCH (راه اندازی عادلانه)

آیا پروژه  راه اندازی و توزیع عادلانه ای داشته است؟ چقدر عادلانه؟ آیا سرمایه گذاران اولیه از تخفیف و تخصیص غیر منطقی برخوردار شدند؟ آیا  پاداش‌ها بین همه شرکت کنندگان به صورت متعادل توزیع می‌شود؟ آیا یک پیش فرض و تزریق پول اولیه وجود داشته است؟ اگر بله، میزانش چقدر بوده است؟ (تاکنون بهترین شکل “راه اندازی عادلانه” که فرصت برابری را برای همه فراهم می کند سکه های قابل استخراج بر اساس اثبات کار (pow) بود).

  1. IDEA & NEED (ایده و نیاز)

آیا آنها یک محصول / بازار مناسب پیدا کرده اند و آیا ایده محکم است؟ این پروژه برای رسیدن به چه هدفی به کاربران کمک می کند یا چه ارزشی را به زندگی آنها اضافه می‌کند؟ آیا فواید آن عاطفی ، اجتماعی ، نجات دهنده زندگی و غیره است؟ آیا آنها به دنبال انجام یک کار خوب با مزیت های فراوان هستند و یا خیر؟

  1. ECONOMICS (اقتصاد)

آیا این پروژه به توکن احتیاج دارد و آیا تقاضا خواهد داشت؟ چه اتفاقی می افتد وقتی  شما توکن‌ها را خرج می‌کنید؟ اگر یک توکن منطقی باشد ، موارد استفاده از آن قوی است پس آیا دلیل افزایش ارزش آن وجود دارد؟ آیا هارد کپ (hard cap) در ICO به میزان حداکثر سرمایه  محتملی اشاره دارد که در مورد یک رمزارز جمع آوری خواهد شد ) و سافت کپ (soft cap در ICO به حداقل مقدار سرمایه ی اضافه شده اشاره دارد که موفقیت یک پروژه را تعیین می کند) آن منطقی است؟

  1. . UTILITY (قابلیت)

آیا توکن آنها لیستی از مشوق های قوی دارد و از مواردی استفاده می کند که باعث ایجاد مفهوم و مشارکت در شبکه می شود؟ چه ویژگی ها یا امتیازاتی را در اختیار دارنده / کاربر قرار می دهد؟

  1. SECTOR/TREND (بخش/تمایل)

پروژه در چه بخشی قرار دارد؟ (اتحادیه اروپا و وزارت امور خارجه ، حریم خصوصی ، پروتکل Turing Complete ، اکسچنج ، قابلیت همکاری ، بستر وام ، هوش مصنوعی ، اینترنت اشیا ، زنجیره تأمین ، انرژی و غیره)

  1. PLAN (برنامه ریزی)

آیا نقشه راه آنها مطابق روش S.M.A.R.T.  به نظر می رسد ؟ آیا تاریخ و یا رویدادهای انتشار مهمی وجود دارد که باید بنویسید و آماده‌ی آن باشید؟

25 نکته برای چک لیست  تجزیه و تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال(بخش دوم)

  1. WHITEPAPER (وایت پیپر)

آیا whitepaper و سایت کاملاً واضح ، حرفه ای و متعادل است؟ بدون اینکه یک مشت  حرف‌های اغراق آمیز ، وعده های غیرحرفه ای یا کلمات کلیدی خالی داشته باشد؟ به عبارتی می‌توان به سایت و مقاله‌ی اولیه‎ای که در مورد این ارز دیجیتالی نوشته شده است اعتماد کرد؟

  1. INTEGRITY (یکپارچگی)

آیا چیزی در مورد آنها نادرست ، گمراه کننده یا مخفی به نظر می رسد؟

  1. TECH (فناوری)

آیا فناوری آنها با اهدافشان تظابق دارد و آیا در این شبکه امنیت وجود دارد؟ آیا کد آنها منبع باز است؟ آیا فعالیت های اخیر آنها  منظم و مطابق با Github است؟ آیا مقیاس پذیر است؟ آیا برای همه سیستم عامل ها دارای کیف پول است؟

  1. SUPPLY (عرضه)

آیا نشر و تخصیص آن مناسب است؟  یا دوره قفل شدن دارند؟ آیا میزان عرضه کافی هستند؟ آیا چیزی وجود دارد که فشار فروش نامطلوب را به بازار منتقل کند ، مانند نسخه های قفل شونده یا ایردراپ‌های بزرگ(large airdrops ) ؟

  1. INCENTIVES (انگیزه)

آیا انگیزه ای برای نگهداری یا جمع آوری توکن ها به غیر از حدس و گمان وجود دارد؟ انگیزه های تأمین امنیت شبکه چیست؟

  1. IMAGE & REACH (تصویر و دسترسی به آنها)

نام تجاری ، روابط عمومی ، تعامل جامعه و بازاریابی آنها چگونه است؟ آیا آنها فعالانه به دنبال دستیابی به افراد خارج از حوزه کریپتو هستند؟ استراتژی بازاریابی آنها به چه شکل است؟

  1. SUSTAINABILITY (پایداری)

آیا آنها برنامه خوبی برای بودجه جمع آوری شده و یک برنامه تجاری پایدار دارند؟ آیا آنها درآمد ایجاد می کنند؟ چقدر؟ میزان هزینه های ماهانه آنها چقدر است؟ چه مقدار از کل بازار قابل دسترسی است؟

  1. PROGRESS (پیشرفت)

آیا آنها محصولی ، POC ، MVP ، نمونه اولیه ، شبکه آزمایشی ، آلفا یا بتا دارند و بازخورد مشتریان / کاربران چه بوده است؟

  1. POSITION (موقعیت)

آیا آنها پیشتاز و تاثیر گذار هستند؟ اگر اینطور نیست ، آیا آنها می توانند پیشتاز باشند؟ چرا؟ چه ابعادی از پروژه نسبت به سایر رقبا برتر یا پایین است؟ مارکت کپ  رقبای آنها چقدر است و در چه نقطه ای امکان موفقیت پروژه وجود دارد؟

  1. TIMING (زمان بندی)

آیا بازار آماده این ایده است یا هنوز برای ایده زود است؟

25 نکته برای چک لیست  تجزیه و تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال(بخش دوم)

  1. SHINE (درخشش)

آیا این پروژه به طرز امیدوار کننده ای در این دنیای پر از رقابت ایستاده است؟ آیا این پروژه مزیت متفاوتی نسبت به سایر پروژه ها دارد؟

  1. ALLURE (جذابیت)

آیا این پروژه احساسات و تجربیات مثبتی را در مخاطب هدف خود ایجاد می کند؟ آیا افراد می توانند بدون تامل و به آسانی به آن روی آورند و یا بیش از حد فکر کنند ، آیا UI و UX استثنایی است؟ آیا روایت و داستان آن قانع کننده است؟

  1. VULNERABILITY (قابلیت انعطاف پذیری)

چگونه بسیاری از راه های این پروژه می تواند شکست بخورد؟ آیا نقطه اصلی شکست  پروژه، رهبر یا سازمان است که می‌تواند باعث تعطیل شدن پروژه شود؟ آیا امکان اینکه فناوری مورد حمله قرار بگیرد وجود دارد؟

  1. RISK (خطر)

آیا می خواهید برای مدت ده سال 100،000 دلار از پول خانواده‌ی خود را در آن سرمایه گذاری کنید؟ بله حتما و یا به هیچ عنوان؟

در نهایت نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال خرید و سرمایه گذاری بر روی بیت کوین و یا سایر رمزارزها هستید اما نمی‌دانید که آیا این سرمایه گذاری سودآور خواهد بود یا خیر با تیم مشاوره‌ی خرید ارزهای دیجیتال «بینوست» تماس بگیرید. این تیم با مشاوران بسیار حرفه‌ای که دارد می تواند به شما کمک کند تا بهترین خرید و سرمایه گذاری را بر روی رمز ارزها داشته باشید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید