فناوری بلاکچین توانسته مرزهای زیادی را پشت سر بگذارد و دیگر تنها به حوزه‌ی ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم اختصاص ندارد. امروزه کاربرد بلاک چین را می‌توان در صنایع مختلف مشاهده کرد. برخی از این صنایع که توانسته‌اند بازار خود را در زمینه تکنولوژی بلاک چین گسترش دهند، صنایع بانکداری و گردشگری هستند. البته که کاربرد تکنولوژی بلاک چین در صنعت بانکداری و گردشگری هنوز در آغاز راه خود است، اما باز هم می‌توان برنامه‌های توسعه‌ای چشمگیری در این زمینه‌ها دید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با 10 نمونه از کاربردهای بلاک چین در بخش‌های مختلف بازار آشنا شوید.

کاربرد تکنولوژی بلاک چین در صنایع مختلف

1- کاربرد تکنولوژی بلاک چین در بانک‌ها

به‌جرئت می‌توان گفت که صنعت بانکداری تازه در ابتدای راه خود است. در یک نگاه کلان، بانک‌ها به‌عنوان مهم‌ترین محل نگه‌داری ارزش شناخته می‌شوند. یکی از کاربردهای بلاک چین هم چنین است. بلاک چین به‌عنوان یک سیستم رمزنگاری شده و ایمن، می‌تواند در دقت و صحت به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات سرویس‌های مالی نقش پررنگی ایفا کند.

بانک سوئیسی USB و بانک Barclays، جزو بانک‌هایی هستند که از فناوری بلاک چین در سیستم بانکداری خود استفاده می‌کنند. با توجه به تخمینی که زده شده، استفاده از بلاک چین در صنعت بانکداری می‌تواند تا 20 بیلیون دلار از هزینه‌های واسطه را کم کند.

در ماه می 2019، بانک Barclays بر روی یک استارت‌آپ مالی به نام Crowdz سرمایه‌گذاری کرد. این استارت‌آپ یک سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چین طراحی کرده که به سیستم مالی و پرداختی شرکت‌ها خدمات‌رسانی می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهای بلاک چین در بخش مالی، کمک به کاهش هزینه‌های بین‌المللی است. شرکت ریپل که رمز ارز و بلاک چینی به همین نام دارد، در این زمینه فعالیت‌های بسیاری کرده است. هدف ریپل، تسهیل و بهبود سیستم‌های پرداخت بین‌المللی است و به همین منظور در شرکت‌های مالی مختلفی سرمایه‌گذاری کرده است.

2- کاربرد بلاک چین در برنامه‌های پیام‌رسان

چندی پیش، برنامه پیام‌رسان تلگرام توانست در یک ICO مبلغی حدود 1.7 بیلیون دلار برای پروژه شبکه باز خود یا همان TON جمع‌آوری کند. یک سال بعدازاین اتفاق، تلگرام نسخه آزمایشی TON را راه‌اندازی کرد. جالب است که بدانید، تلگرام حتی با یک شرکت مالی قدر به نام Wirecard وارد همکاری شده تا بتواند یک پلتفرم بانکی دیجیتال راه‌اندازی کند.

یک پیام‌رسان دیگر به نام KiK نیز توانست در یک ICO برای سیستم پرداخت درون برنامه‌ای خود حدود 100 میلیون دلار جمع‌آوری کند. حتی شرکت پیام‌رسان Line ژاپن نیز اعلام کرده که تصمیم دارد حوزه فعالیت خود را به‌سوی معاملات رمز ارز گسترش دهد.

3- کاربرد تکنولوژی بلاک چین در صندوق‌های پوشش ریسک

به‌طور خلاصه، صندوق‌های پوشش ریسک (Hedge Fund) یک نوع شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند. Numerai که یک صندوق پوشش ریسک شناخته شده است، در تلاش است تا با استخدام تریدرهای مختلف، یک سیستم مالی نامتمرکز ایجاد کند. این صندوق توکن‌هایی هم به نام Numeraire دارد که به افرادی که بهترین مدل‌های تجارت را پیشنهاد دهند، جایزه داده می‌شود. درواقع این صندوق به دنبال این است که با استفاده از بهترین استراتژی، یک مدل تجاری ایجاد کند. این مدل قرار است برپایه بلاک چین باشد.

4- کاربرد بلاک چین در انتخابات و سیستم رأی‌دهی

یکی از جالب‌ترین کاربردهای تکنولوژی بلاک چین مربوط به انتخابات و سیستم‌های رأی‌گیری است. در سیستم‌های رأی‌گیری، هویت رأی‌دهندگان باید مورد تأیید قرار گیرد، اطلاعات مربوط به رأی‌ها باید در جایی ایمن باشند، و طرفینی قابل‌اطمینان باید برنده انتخابات را مشخص کنند. فناوری بلاک چین به‌طورقطع در آینده می‌تواند نقش تأیید هویت، نگهداری از اطلاعات و شمارش آرا را به‌خوبی ایفا کند.

 

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کاربرد تکنولوژی بلاک چین در انتخابات این است که، رأی‌دهندگان می‌توانند اطمینان داشته باشند که هیچ رأیی تغییر نخواهد کرد و امکان تقلب به صفر می‌رسد. یک استارت‌آپ بلاک چینی به نام Follow My Vote که در همین زمینه فعالیت می‌کند، چندی پیش نسخه‌ی اولیه خود را منتشر کرد. جالب است بدانید که شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های مختلفی در تلاشند تا یک سیستم بهینه و کارای بلاک چینی در این زمینه تولید کنند.

کاربرد بلاک چین در هویت اینترنتی و DNS

5- کاربرد بلاک چین در هویت اینترنتی و DNS

در عصر اینترنت امروز، افراد به‌راحتی می‌توانند هویت‌های متعددی داشته باشند. از طرفی، با نصب هر اپلیکیشن، اطلاعات هویتی افراد در سیستم شرکت‌های مختلف ثبت می‌شود. پلتفرم uPort معتقد است به‌زودی روزی خواهد رسید که افراد می‌توانند هویت تأیید شده‌ی خود را در همه جای اینترنت به همراه داشته باشند. در این حالت، دیگر نیازی به تأیید هویت‌های چندباره نیست.

شرکت IBM یک سیستم مدیریت هویت مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین طراحی کرده که با استفاده از آن افراد می‌توانند یک نوع کارت هویت اینترنتی داشته باشند. البته این برنامه در حال حاضر در اختیار سازمان‌های بزرگ است.

6- کاربرد بلاک چین و اهمیت ایمنی زیرساخت‌های اینترنت

ساختار اینترنت فعلی به‌گونه‌ای است که نشان داده به‌راحتی قابل حمله‌های سایبری و هک است. این موضوع مخصوصاً در مورد دستگاه‌های IoT بسیار صادق است. شرکتی به نام Xage در تلاش است تا با استفاده از فناوری بلاکچین محیطی ایمن برای این دستگاه‌ها به وجود آورد.

درواقع مزیت بلاکچین به خاطر عمومی بودن آن است و اینکه اطلاعات روی آن از طریق روش‌های رمزنگاری شده‌ی حرفه‌ای تأیید می‌شوند. از طرفی، اگر کاربرد بلاک چین در صنایع مختلف توسعه یابد، امکان هک آن کمتر می‌شود.

7- کاربرد بلاک چین در برنامه‌های مسافربری

همان‌طور که می‌دانید یکی از ویژگی‌های تکنولوژی بلاک چین مربوط به نامتمرکز بودن آن است. برنامه‌های مسافربری مثل اوبر، دقیقاً در سمت مخالف این فناوری قرار دارد و متمرکز است. درواقع، به‌واسطه الگوریتم این برنامه، تمام اطلاعات و سفارشات تحت نظر فرد سوم و شرکت سازنده قرار دارد. کاربرد بلاک چین در برنامه‌های مسافربری می‌تواند امکانات جدیدی به مسافرها و راننده‌ها بدهد.

برای مثال، استارت‌آپ مسافربری Arcade City از فناوری بلاکچین در سیستم پرداخت‌های خود استفاده کرده است. از طرفی، امتیازی که رانندگان این شرکت دریافت می‌کنند همگی بر روی بلاکچین ثبت می‌شوند. به باور این تیم، رانندگان حرفه‌ای و محبوب با استفاده از این سیستم می‌توانند در آینده شرکت مسافربری خود را راحت‌تر راه بیندازند.

8- کاربرد تکنولوژی بلاک چین در تبلیغات اینترنتی

می‌دانید که بخش بزرگی از اینترنت را تبلیغات به خود اختصاص داده‌اند. حجم تبلیغات اینترنتی به حدی زیاد است که حتی در مصرف بسته‌های اینترنتی هم بسیار تأثیرگذار هستند. در سال 2017، شرکت Brave توانست مبلغ 35 میلیون دلار از طریق یک ICO بدست آورد. هدف این شرکت ساخت مرورگری مبتنی بر بلاکچین بود که تبلیغات بدون هیچ واسطه‌ای روی آن قرار بگیرند.

منظور از واسطه‌ها، پلتفرم‌هایی مثل گوگل و فیس‌بوک هستند که تبلیغات بسیاری روی آن‌ها معرفی می‌شوند. می‌توان گفت که کاربرد بلاک چین در تبلیغات اینترنتی توانسته رضایت صاحبان کسب‌وکار و مخاطبانشان را بدست آورد. در این مرورگر بلاک چینی، افرادی که مایلند زیاد در معرض تبلیغات قرار نگیرند، محتواهای تبلیغاتی کمتری می‌بینند. از طرفی، تبلیغ‌کنندگان هم به‌طور هدفمندتری می‌توانند مخاطبان واقعی خود را ردیابی کنند.

9- کاربرد بلاک چین در صرافی‌های رمز ارز

 

همان‌طور که پیشتر هم گفتیم، تکنولوژی بلاک چین افراد واسطه را حذف می‌کند. این موضوع امکان حملات سایبری را بسیار کمتر می‌کند. البته باید بدانید که شرکت‌هایی هم وجود دارند که بر پایه بلاکچین هستند و از سیستم متمرکزی برخوردارند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین صرافی‌های نامتمرکز و مبتنی بر بلاکچین، صرافی Ox است که بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارد. کاربرد بلاک چین در صرافی‌های رمز ارز با استقبال زیادی میان معامله‌گران روبه‌رو شده است.

کاربرد بلاک چین در صرافی‌های رمز ارز

10- کاربرد بلاک چین در سیستم آموزشی و دانشگاهی

یکی دیگر از کاربردهای بلاک چین در سیستم آموزشی است. معمولاً ثبت اسامی و اطلاعات دانش‌آموزان و دانشجویان مقاطع مختلف، در مراکز مختلف به‌صورت دستی انجام می‌شود. کاربرد بلاک چین در سیستم آموزشی و دانشگاهی می‌تواند در حذف این مراحل اضافی کمک بزرگی برای سازمان‌ها باشد.

برای مثال شرکت Sony Global Education، از یک پلتفرم آموزشی جدید مبتنی بر بلاک چین بهره‌برداری کرده است. در این پلتفرم اسامی و اطلاعات دانشجویان به‌طور دائم ثبت می‌شوند و به‌راحتی با دیگر مراکز آموزشی به اشتراک گذاشته می‌شوند. به‌طورقطع، چنین پلتفرمی برای دوره‌ی آموزشی 12 ساله مدرسه بسیار کاربردی خواهد بود.

پس به نظر می‌رسد سرمایه گذاری بر روی بلاک چین یک سرمایه گذاری بلند مدت باشد که می‌تواند سود بسیار خوبی برای شما داشته باشد. اگر شما هم به دنبال سرمایه گذاری بر روی بلاکچین هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم با تیم مشاوره‌ی بینوست تماس بگیرید. این تیم می‌تواند به شما کمک کند تا یک سرمایه‌گذاری پرسود داشته باشید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, ,
در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید