نقدینگی شاخص اصلی سلامت

نقدینگی باید به عنوان شاخص اصلی سلامت کلی بازارها و صرافی ها و همچنین به عنوان یک عامل مهم برای تجارت اقتصادی شناخته شود. نقدینگی پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال است.  اما نحوه سنجش و درک نقدینگی بسیار متفاوت است.

در زمان های نامشخص و شرایط بی ثبات بازار، بسیاری از معامله گران در حال تجدید نظر در استراتژی های معاملات خود هستند تا جنبه های مختلف سبد خود را در نظر بگیرند که این استراتژی ها شامل نحوه ارزیابی نقدینگی یک دارایی است. اگرچه بدیهی است که می توان حجم معاملات را به راحتی دست‌کاری کرد، با این وجود لازم است که به دنبال راهی برای سنجش نقدینگی و سلامت بازارها و مبادلات باشیم.

انواع نقدینگی

برای اینکه بتوانید درک کنید چرا نقدینگی پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال است باید با انواع آن آشنا شوید، به طور کلی می توان  نقدینگی را به سه دسته کلی تقسیم کرد:  نقدینگی بازار، نقدینگی مبادله و نقدینگی دارایی.

  • نقدینگی بازار

به طور سنتی، نقدینگی بازار به عنوان سرعتی در نظر گرفته می شود که یک دارایی می تواند بدون اینکه روی قیمت کلی دارایی تأثیر بگذارد، خریداری یا فروخته شود و اهمیت این موضوع در معاملات ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر است. فقط با احتساب اینکه در زمینه یک دارایی فعالیت گسترده ای وجود دارد، دلیل براین نیست که معاملات به سرعت یا کارآمد اتفاق می افتند، یا حتی اصلاً برای آن موضوع اتفاق می افتد.

همانطور که در سال‌های اول تجارت ارزهای دیجیتال مشاهده شد، می توان حجم معدودی را تولید کرد که لزوماً بدین معنا نیست که بازتاب یک بازار سالم است. بخاطر بسپارید، آنچه اهمیت دارد صدای زیاد نیست، بلکه سیگنال یک بازار کارآمد و واقعی است. بازاز واقعی جایی است که می توان تجارت را در اسرع وقت و با کمترین اصطکاک در برابر تقاضای طرف های اصلی انجام داد. مهمتر از همه، یک بازار با نقدینگی زیاد است.

صرفه اقتصادی در این است که در بازارهای مذکور هزینه های معاملات پایین و سود حداکثری شود. در مقابل، یک بازار غیرقانونی به طور معمول دارای هزینه های بالای تراکنش، عدم وجود خریداران علاقه مند و گسترش بین بالاترین قیمت خریداران و پایین ترین قیمت فروشندگان است.

  • نقدینگی مبادله

ما نقدینگی مبادله ای را برای مبادله خدمات و موارد غیر کالایی داریم. در هر دو مورد، نقدینگی برای افراد درگیر معامله اهمیت دارد زیرا بدون آن باید هزینه های بالایی را در لغزندگی متحمل شوند. آنها با استفاده از گزینه های معاملاتی کمتر برای یک دارایی، در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند و مطمئناً دست‌کاری قیمت در بازارهای غیراخلاقی نیز ساده تر است.

برای مبادلات غیر عادی، در مرحله اول، توسعه جدی ترین چالشی است که آنها در مسیر اتخاذ جریان اصلی با آن روبرو هستند. مبادلات غیرقانونی به راحتی قابل شناسایی هستند زیرا در دوره هایی از فعالیت در بازار بالا ممکن است قادر به انجام سفارشات بزرگ نباشند، زیرا افراد و سرمایه کافی برای جذب عمده فروشی ندارند.

نقدینگی شاخص اصلی سلامت

حضانت در مقابل مبادلات غیر عادی

در حال حاضر، اکثریت نقدینگی در مبادلات حضانت یافت می شود و به آن CEX گفته می شود، در حالی که مبادلات غیر عادی یا غیرمتمرکز که به آنها DEX گفته می شود از کمبود نقدینگی شدید رنج می برند.

مبادلات متمرکز مانند Bitfinex،Coinbase و Binance بسیار بیشتر از مبادلات غیرمتمرکز، رایج هستند و Bitfinex  با توجه به حجم نقدینگی پیشرو در بازار، توسط تجار حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. Binance توسط علاقه مندان به ارزهای دیجیتال برای کشف دارایی های جدید و دستیابی به فرصت های تجاری متنوع تر مورد استفاده قرار می گیرد. Coinbase به عنوان تکیه گاه برای تازه واردانی که به دنبال شروع یادگیری در مورد ارزهای دیجیتال هستند، استفاده می شود.

DEX ها تنها بخشی از نقدینگی CEX ها را مشاهده کرده اند اما هدف اصلی این کار بر روی پر کردن شکاف نقدینگی و افزایش قابلیت استفاده، کاهش هزینه و کاهش افت قیمت می باشد.

به عنوان مثالKyber Network  یک مبادله زنجیره ای است که امکان تجارت فوری و تبدیل ارزهای رمزپایه و نشانه هایی با نقدینگی مناسب را فراهم می آورد و این کار را با جمع آوری نقدینگی از طیف گسترده ای از ذخایر انجام می‌دهد.

شبکه کیبر از پروتکل نقدینگی زنجیره ای استفاده می کند که از رشد در امور مالی غیر متمرکز سود می برد. اخیراً، فن آوری های غیرمستقیم به‌کار رفته در DEX باعث تبادل ارز غیر عادی ترکیبی شده اند. این خدمات با هدف ترکیب مزایای عدم تمرکز «به عنوان مثال از بین بردن مشارکت شخص ثالث و در نتیجه افزایش امنیت» با عملکرد و نقدینگی همتایان متمرکز خود انجام می شود. در حالی که بسیاری از خدمات رمزنگاری غیرمستقیم در سال‌های گذشته راه اندازی شده اند، تعداد بسیار کمی از آنها توانسته اند نقدینگی قابل توجهی را جمع آوری نمایند. با این حال  Fosfinexکه یک تبادل غیر عادی ساخته شده بر روی فناوری EOSIOاست در صدد است برای رفع نقص مبادلات غیر کالایی. یک سرویس  Bitfinexراه اندازی نماید، این پلتفرم قادر است این کار را با یک معماری نوآورانه انجام دهد که دسترسی غیرقانونی به نقدینگی Bitfinex را اعطا می نماید.

نقدینگی دارایی یکی از شاخص‌های نقدینگی است.

نقدینگی دارایی

دارایی امروز پول نقد است و به طور خاص دلار ایالات متحده و هر دارایی که به راحتی به پول نقد تبدیل شود نیز نقدینگی در نظر گرفته می شود. به طور مشابه، در ارزهای دیجیتال، تتر نقدترین دارایی است که تقریباً نیمی از کل فعالیتهای تجارت ارزهای دیجیتال را در آغاز سال به خود اختصاص داده است. چیزی که تتر را بسیار رایج نموده است سرمایه گذاری در بازار است و این واقعیت که ارزش آن به دلار آمریکا متصل می شود به سرمایه گذاران در مدیریت نوسانات کمک کرده است. به همین دلیل است که وقتی سعی می کنیم نقدینگی دارایی را شناسایی کنیم، به انواع جفت های معاملاتی آن در صرافی ها نگاه می کنیم، چند صرافی را که یک دارایی در آن معامله می شود، فعالیت قیمت و فعالیت تجاری آن را در بورس های مختلف بررسی می کنیم. اگر جفت های تجاری خوبی برای دارایی وجود نداشته باشد، ممکن است اقدامات اضافی، مانند خروج از یک کوین به یک کوین دیگر یا تجارت در بورس، برای ورود و خروج از موقعیت های موجود در دارایی لازم باشد و این به ناچار هزینه های اضافی را متحمل می نماید.

همچنین، در دوره های فروش بالا، نقدینگی و توانایی یک دارایی برای انتقال به دارایی های دیگر برای مدیریت ریسک در یک استراتژی تجاری بسیار مهم می شود. برای دارایی های رمزپایه، لیست کردن در صرافی های عمومی و ایجاد فرصت برای خرید مستقیم از مردم، مستقیماً بر موفقیت پروژه ها تاثیر می گذارد. اگر در مبادلات دارایی کافی ذکر نشده باشد، به این معنی است که تعداد کمتری از مردم می توانند آن را خریداری نمایند که این امر بر توانایی مقیاس گذاری و متنوع سازی دارندگان توکن ها تاثیر می گذارد. مطلب مهم، عدم نقدینگی دارایی به معنای آن است که مشتریان برای خرید توکن ها با هزینه های شدیدی روبرو می شوند که این امر باعث می شود تا موانع جدی برای تصویب پذیری پروژه ایجاد گردد.

حجم می تواند جعلی باشد، اما نقدینگی نمی تواند

وقتی سرمایه گذاران به بازارهای بی ثبات پناه می برند، حجم معاملات می تواند شرکت کنندگان بازار را با رقم های بالا گمراه کند، در واقع، این رقم ها واقعاً چیزهای زیادی درباره کیفیت صرافی، دارایی و یا چیزهای دیگر به ما نمی گویند. بازار مبادلات نقدینگی در رأس نوآوری امسال قرار دارند و هنگام آگاهی و پذیرش از مزیت نامتناسب برخوردار می شوند. رهبران این بازارها در اوایل درک کرده اند که نقدینگی بیشتری را به دست می آورند و به همان اندازه مهم است که نقدینگی با مقیاس پذیری همراه باشد. اگر فناوریهای بلاک چین و ارزهای دیجیتال دریچه ای برای آینده مالی باشد، نقدینگی بسیار مهم است. پس با خواندن این مقاله درک کردید که چرا می‌گوییم نقدینگی پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال است.

به طور کلی اگر به دنبال سرمایه گذاری در رمز ارزها هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه وارد عمل شوید با تیم حرفه‌ای بینوست مشاوره داشته باشید، بینوست به دلیل تجربه بالایی که در دنیای رمز ارزها دارد می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین بازار و رمز ارز را برای خرید انتخاب کنید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

در اینستاگرام بینوست جدید ترین مطالب را به صورت خلاصه و روزانه دریافت کنید